موضوعات: "پژوهشی" یا "پایان نامه ها" یا "مقالات"

برپایی نمایشگاه در هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

برپایی نمایشگاه در هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها نمایشگاه کتاب با 20 درصد تخفیف به مدت 3 هفته برگزار گردید.

در این نمایشگاه کتابهای مقرّ کتاب شامل کتابهای دفاع مقدس، رمانهای مذهبی، کتاب های شعر و ادبیات با تخفیف 20 درصد به فروش رسید. همچنین کتابهای بنیاد مهدویت با تخفیف 25 و 30 درصد با تمام عناوین مهدویت در معرض فروش طلاب قرار گرفت. در این نمایشگاه تمام کتب استاد دهنوی روان شناس و مشاور دینی مذهبی نیز قرار داشت.

در هفته کتاب و کتابخوانی  حدود 200 عنوان کتاب از کتابخانه دفتر تبلیغات به کتابخانه مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها اهدا گردید همچنین از طرف خانم خلیلیان مشاوره حوزه حدود 30 عنوان کتاب اهدا گردید. در کل حدود 300 عنوان کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی به کتابخوانه  مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها اهدا شد.

برگزاری جلسه پورنال کلاب در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

برگزاری جلسه پورنال کلاب در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

تعداد : 10 نفر

هدف : یادگیری شیوه مقاله نویسی

مجری : معاون پژوهش

استاد مربوطه : سرکارخانم داودی

ساعت شروع : 8:40                                 ساعت پایان : 9:30

گزارش :

دراین جلسه که از قبل استاد محترم 2 عدد مقاله دادند که طلاب محترم آن ها رامطالعه کنند وایرادات مقالات مربوطه راجداکنند، بحث وگفتگو شد که درمقاله اول که باعنوان ” اصول ، اهداف وروش های تربیتی ازدیدگاه امام علی علیه السلام درنهج البلاغه “ ایراداتی به چکیده ومقدمه و محتوا ونتیجه گیری وارد بود .که درچکیده باآمدن لفظ فرزند بعدازکلمه تربیت جزئی بودن مشخص بود درحالی که عنوان تربیت به صورت کلی یبان شده است وتربیت فرزند مدنظر موضوع نبوده است حتی روش مقاله که به آن اشاره شده که آن کیفی بوده است، کیفی نیست.

استاد بعد ازبررسی چکیده به مقدمه پرداختندوفرمودند که ضعیف ترین جای این مقاله مقدمه اش است.چون درآن پراکنده گویی مشهود بوده وتبیین مساله که مهم ترین مساله است درمقدمه پرداخته نشده است وهمچنین فرمودند پیشینه وضرورت مساله بیان می شد که بیان نشده است.

پس ازآن به محتوا ومتن مقاله پرداختند که استاد فرمودند دراولین خط آن ، کلمه ی نقاط را آمده درحالی که بجای کلمه نقاط باید کلمه ی نکات جایگزین عالی بوده است وحتی ازلحاظ ساختار هم دچارمشکل بوده است یعنی فونت متن اصلا رعایت نشده بود.درآخربه نتیجه گیری پرداخته شدکه نتیجه گیری بایافته های پژوهشی فرق داردکه این مقاله نتیجه گیری خوبی دارد ولی ازپاراگراف سوم آن حالت نتیجه ندارد درحالی که حالت گزارشی به خود گرفته است.

مقاله دوم که باموضوع” آموزه های تربیتی درنیایشهای امام سجاد علیه السلام” که ایراداتی که به این مقاله گرفته شده است اول مشکل عناوین بوده که به صورت جمله بوده است و دوم اینکه ساختاردچارمشکل است.استاد اشاره کردند که هرگاه ساختارمشکل داشته باشد محتوا هم دچارمشکل می  شود .ومورد دیگر که اشکال گرفته شد شعربود که درمقاله و پایان نامه آورده نمی شود.

ادامه »

برگزاری کارگاه استفاده ازنرم افزار( جامع التفاسیر ) در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

برگزاری کارگاه استفاده ازنرم افزار( جامع التفاسیر ) در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

تعداد : 10 نفر

هدف : آمادگی طلاب برای مقالات پایانی

مجری : معاون پژوهش

استاد مربوطه : سرکارخانم داودی

ساعت شروع : 10:00                                  ساعت پایان : 11:40

گزارش :

دراین کارگاه ابتدا استاد به کارآیی نرم افزارها پرداختند و.درادامه طریقه نصب نرم افزار راتوضیح دادند.پس ازآن صفحه ی اول نرم افزار که عکس بزرگ کعبه بود ،باز کردند وشرح دادند که چگونه وارد نرم افزار میشویم. پس ازآن گزینه هاراتک به تک هم توضیح دادند که برای نوشتن مقاله چگونه باید ازآن استفاده شود.

گزارش نشست علمی ـ پژوهشی با موضوع رونق تولید از حوزه زهرای مرضیه سلام الله علیها

گزارش نشست علمی ـ پژوهشی با موضوع رونق تولید از حوزه زهرای مرضیه سلام الله علیها

نشست علمی ـ پژوهشیبا موضوع رونق تولید

ابتدا با چند سؤال بحث رونق تولید را آغاز می­کنیم:

1ـ چرا در کشور علی رقم داشتن امکانات متعدد طبیعی ، انسانی، جغرافیایی که در اقتصاد همان عوامل تولید گفته می­شود از جمله زمین، معادن، دریاها، شرایط خاص جغرافیایی کشور نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر و سرمایه گذاری­های فیزیکی مثل ماشین آلات و … ، نیرو انسانی و منابع طبیعی مثل نفت، گاز، مس و … تولید شکل نمی­گیرد و یا اگر هم تولید هست چرا نیازهای مردم و کشور را برطرف نمی­کند؟ و اصطلاحاً تولید دچار رکورد است؟

باتوجه به بیکاری گسترده­ای که در کشور داریم هر چقدر سطح تحصیلات بالا می­رود این بیکاری گسترده تر است یعنی در تحصیلات زیر دیپلم نرخ بیکاری 5درصد است ولی بالای لیسانس بیکاری به 30 درصد می­رسد. و این یکی از عواملی است که برای افزایش تولید هزینه صرف آن کرده­ایم ولی همچنان این سرمایه معطل مانده است. این درصورتی است که ما بعد از آمریکا و روسیه بیشترین مهندس را تربیت کرده­ایم اما چرا وارد فضای تولید نمی­شوند؟

2ـ رهبری بارها بحث تلاش دولت برای تولید را مطرح کرده­ اند ولی چرا با وجود اینکه اراده نظام بر رونق تولید است هیچ تولیدی نداریم؟

3ـ و اینکه ما در کشور تورم بالایی داریم و نرخ ارز هم صعودی است چرا تولید تحریک نمی­شود؟ فرد تولیدکننده به امید این که کالایش را با قیمت خوب به فروش برساند تولید می­کند و زمانی که تورم بالاست یک علامت مثبت برای تولیدکننده است که تولیدش را افزایش بدهد ولی باز هم تولید تحریک نمی­شود. به طور مثال از آخر فروردین 97 تا آخر فروردین 98 در دسته خوراکی­ها و آشامیدنی­ها نرخ تورم 85 درصد بوده که برای طبقه ضعیف جامعه یک فاجعه است چون در بخش مصارف اصلی جامعه است و اگر افزایش حقوق نداشته باشد با مشکل مواجهه می­شود. اما سوال اصلی و مهم اینجاست که در این شرایط زمینه خوبی برای تولید فراهم است چرا هیچ تولیدی انجام نمی­گیرد؟

از شهریور 96 تا اردیبهشت 98 نرخ ارز از قیمت 3800 تومان به 14200 تومان رسیده و این برای صادرکننده خیلی خوب است ولی چرا باز هم تولید تحریک نمی­شود؟ نرخ ارز 3برابر شده ولی افزایش صادرات غیرنفتی 18 درصد است. توقع این است که وقتی نرخ ارز تورم دارد تولید هم بیشتر شود و باعث کسب درآمد بالاتر باشد و وضع مردم تغییر کند.

4ـ نیروی عظیم بیکار که در کشور داریم با اینکه شرایط مهیا شده است برای تولید یعنی هم ارز 3برابر شده، هم منابع لازم را داریم رو به ایجاد کسب و کار نمی­آورد؟

اینها سؤالات مهم در رونق تولید است که تولید یک راهکاری است که ما را بر شرایط موجود پیروز می­کند ولی ما در سال 89 تا 92 بعضاً 6- درصد رشد داشته­ایم نه تنها بالاتر نرفته­ایم بلکه تولید کمتر هم داشتیم و رشد اقتصادی منفی داریم. در حالی که با فشار بیرونی شدید مواجهه هستیم و حتی توان واردات بعضی کالاها را نداریم وارد بازار تولید هم نمی­شویم.

اگر این شرایط تغییر نکند و تولید رونق پیدا نکند طبقات پایین جامعه (دهک های پایین درآمدی)که بیکار هم هستند دچار فقر و نابرابری عظیم می­شوند و کشور دچار شکاف طبقاتی بزرگی خواهد شد.

از سال 92 کمیته امداد تلاش کرده افراد تحت پوشش را به وسیله درآمدزایی خارج کند که پس از 4 سال تلاش تعداد افراد تحت پوشش از 18000 نفر به 12000 نفر رسیدند ولی از فروردین 97 تا اسفند 97، 40000نفر به تحت پوشش کمیته اضافه شده­اند و دوباره سرجای خودش بازگشته است. چرا با این شرایط تولید رونق نمی­گیرد؟

در پاسخ به سوال یکی از طلاب که چرا در دولت کنونی وضعیت اینگونه شده است گفت:  اقتصاد ایران همچون کشتی است و مردم سوار بر این کشتی هستند که دوعلت دارد: اولاً اینکه دریای اقتصاد طوفانی است و همیشه تحریم بوده­ایم ولی نوع و فشار تحریم با قبل متفاوت است که از سال 2008 به بعد فشار تحریم دچار تحول دیگری شده است. از سال 89 که آثارش در سال 91 گذاشت قیمت پراید از 8میلیئن به 20 میلیون رسید یعنی 5/2 برابر شده و الان هم که به 50 میلیون رسیده باز 5/2 برابر شده است. ثانیاً ساختار داخلی دچار مشکل بوده و هست و از سال 92 تا 96 که تحریم ها افزایش پیدا کرده هیچ کاری برای تعمیر این شکاف انجام نداده­ایم. در کل کشتی اقتصاد ایران معیوب است و برای اصلاح آن نیاز به مطالبه دارد.

در پاسخ به سوال علی رقم داشتن عوامل مختلف معدن ، دریا ، … چرا تولید رونق نمی گیرد؟یک سری مشکلات در پیش روی رونق تولید داریم: 1. مشکلات اقصادی  2. مشکلات غیر اقتصادی

 مشکلات اقتصادی کشور:

1ـ بی ثباتی شاخص­های اقتصادی : یعنی نرخ ارز بالا رفته است ولی با نوسان بوده است از سال 80 تا 90 نرخ ارز از 860 تومان به 1240 تومان رسید که در این در 10 سال افزایش نرخ ارز به صورت ملایم بوده است ولی در زمستان 96 تا زمستان 97 نرخ ارز از 3600 تومان به 20000تومان رسیده و دائم نوسان داشته است . تولید کننده در این شرایط افق برنامه ریزی ندارد نمیتواند درمورد قیمتش برنامه ریزی کند در شرایط تورمی همه به یک میزان رشد نمی کنند و این نوسان توان برنامه ریزی عوامل اقتصادی را مختل می کند.

2ـ حجم بالای نقدینگی در ایران : وقتی کالایی تولید می شود باید مبادله کند تا اقتصاد کشور بچرخد و برای این تبادل کالاها نیاز به پول داریم  این نقدینگی مثل تیغ دولبه است که هم می­تواند نابودکننده باشد و هم سبب سرمایه گزاری جدید شود.

در 45 سال گذشته نقدینگی ایران 35000 برابر شده ولی آیا تولید هم 35000 برابر رشد داشته است؟ در همین مدت در آمریکا نقدینگی 9برابر شده و تولید 35000 برابر شده است. تا کنون نقدینگی کشور 18 میلیارد تومان است ولی 97 درصد آن سپرده بانکی و 3 درصد آن اسکناس موجود می­باشد که در این 6 سال دولت اعتدال نقدینگی بیش از 3 برابر شده است و به صورت عادلانه تقسیم نمی­شود. 80 درصد از این نقدینگی متعلق به تعداد اندکی از جمعیت است و فقط بین افرادی که سپرده بانکی کلان دارند تقسیم می­شود. برای رفع این مشکل باید نظام مالیاتی اصلاح شود . از این رو از افرادی که نقدینگی را بالا می­برند مالیات گرفته شود ولی برخلاف قانون مالیات به کارگر تعلق گرفته است.

ادامه »

برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان انگیزه سازی تحقیق و پژوهش در نهج البلاغه

برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان انگیزه سازی تحقیق و پژوهش در نهج البلاغه

مدرسه علمیه زهرای مرضیه (سلام الله علیها) اصفهان اقدام به برگزاری نشست علمی پژوهشی با عنوان انگیزه سازی تحقیق و پژوهش در نهج البلاغه نمود.

این نشست که با حضور استاد محترم خانم طائبی،  به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد با استقبال خوب طلاب مواجه شد.

خانم طائبی در ابتدا به بیان سخنان امام خمینی و امام خامنه ای پیرامون نهج البلاغه پرداختند. سپس معنای لغوی و زمان جمع آوری نهج البلاغه را بیان کردند. در ادامه به بیان دیدگاه محققین مختلف در مورد نهج البلاغه پرداخته، و  در پایان خاطر نشان کردند که موضوعات متعدد و متنوعی در نهج البلاغه وجود دارد که هنوز پیرامون هیچ یک کار پژوهشی صورت نگرفته است.

ادامه »

گزارش نشست علمی-پژوهشی «مصرف سرانه کتاب در سبد غذایی شما» (با محوریت پژوهش در آثار استاد مطهری)

گزارش نشست علمی-پژوهشی «مصرف سرانه کتاب در سبد غذایی شما» (با محوریت پژوهش در آثار استاد مطهری)

معاونت پژوهش حوزه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها در جهت آشنایی طلاب با ظرفیت‌های پژوهش در آثار استاد مطهری ، اقدام به برگزاری نشستی با حضور استاد رضوانی، از مجمع بینش مطهر نمود.

در این نشست 30نفر از طلاب مدرسه شرکت داشتند. استاد محترم ضمن مطرح کردن سؤالات و شبهاتی در موضوعات مختلف، طلاب را به کنکاشی جذاب برای پاسخگویی بدان کشانید. شبهاتی پیرامون عدل الهی، حکمت، نجات و رستگاری برخی غیر مسلمانان به نحوه ورود و خروج به این بحث ها اشاره کردند.

استاد رضوانی، پس از یک ساعت بحث چالش‌برانگیز پیرامون این شبهات، منظومه فکری استاد مطهری را بهترین مدل برای پاسخ به این شبهات دانستند و افزودند که آثار و اندیشه‌های ایشان، دارای ظرفیت بالایی جهت کار و تحقیق پژوهشی است و انتظار می‌رود طلاب، این خلأها را پر کنند. در پایان نیز طلاب را جهت شرکت در سیر مطالعاتی بینش مطهرتشویق نمودند.

ادامه »

گزارش جلسه دفاعیه خانم زهرا ناظریان جزی از زهرای مرضیه سلام الله علیها

گزارش جلسه دفاعیه خانم زهرا ناظریان جزی از زهرای مرضیه سلام الله علیها

جلسه دفاعیه خانم زهرا ناظریان جزی با عنوان  «تغییر جنسیت و آثار فقهی-حقوقی آن بر خانواده» به راهنمایی خانم اشرف صدر ارحامی،  و داوری خانم سعیده سادت سیادت موسوی، در حوزه علمیه زهرا ی مرضیه (سلام الله علیها) برگزار گردید. در این جلسه خانم ناظریان به مدت 25دقیقه به دفاع از تحقیق پایانی خود پرداختند.

ایشان در ابتدا به بیان ضرورت تغییر جنسیت پرداختند و بیان داشتند که مبحث تغییر جنسیت یکی از مباحثی است که در دهه های اخیر و امروزه بسیار مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. با انجام دادن این عمل همانطور که جنسیت افراد از زن به مرد و از مرد به زن تغییر می کند، احکام و آثار فقهی-حقوقی آنها نیز تغییر می کند؛زیرا احکام و قوانین برای مردان و زنان متفاوت است.

پژوهشگر محترم پس از بیان کلیات و مفهوم شناسی، در بخش دوم، در سه فصل به مهمترین مباحث مطرح شده در این زمینه اشاره کردند. در فصل اول آثار فقهی-حقوقی غیر مالی تغییر جنسیت بر خانواده مانند: تأثیر تغییر جنسیت بر روابط زوجین و ابقا یا عدم ابقای نکاح، ولایت و سرپرستی فرزندان، عده، عناوین و نسب های خانوادگی به تفصیل بررسی و آثار فقهی -حقوقی در هر مورد بیان شد.

خانم ناظریان در فصل دوم همین بخش، آثار فقهی – حقوقی مالی تغییر جنسیت بر خانواده را به صورت گسترده در موضوعات نفقه، ارث و مهریه بررسی کردند. به علت مفصل بودن بحث از مهریه، محقق این مبحث را در فصلی جداگانه تبیین کردند.

در بحث از نفقه، ایشان بیان کردند که گاهی بحث برای نفقه زوجه است که در این مورد چه زوج تغییر جنسیت دهد چه زوجه نفقه ساقط می شود چون نکاح منفسخ می شود. و گاهی بحث برای نفقه فرزندان است. در این مورد اگر پدر تغییر جنسیت دهد همچنان تکلیف نفقه بر عهده اوست چون ملاک پدر کسی است که فرزند از نطفه و اسپرم اوست و اگر مادر تغییر جنسیت دهد در این صورت نفقه فرزندان اصلا ربطی به مادر ندارد؛ همچنانکه قبلا نیز به مادر مرتبط نبوده است، اما اگر پدر وجود نداشت نفقه فرزندان بر عهده جد پدری است که اگر جد پدری هم وجود نداشت مادر مکلف به تامین مخارج فرزندان است.

در مبحث ارث نیز گاهی بحث بر روی ارث بردن فرزند تغییر جنسیت داده از والدین است که ارث بردن فرزند به زمان فوت مورث برمی گردد. این مهم است که فرزند در همان زمان فوت مورث چه جنسیتی داشته است. حال خواه قبل از فوت تغییر جنسیت تغییر داده باشد و خواه بعد از فوت و گاهی بحث بر روی ارث بردن والدین تغییر جنسیت داده از فرزندشان است. که در این مورد دو نظر بیان کرده اند: یکی اینکه والدین تغییر جنسیت داده از فرزند خویش ارث می برد و دیگری اینکه والدین تغییر جنسیت داده از فرزند خویش از فرزند خویش ارث نمی برد. که نظر دوم مردود است چون عمل تغییر جنسیت مانند ارتداد و کفر و … جزء عوامل مانع ارث نیست.

خانم ناظریان در آخرین مبحث خود در مسئله مهریه بیان کردند که مهم این است که نکاح دائم باشد یا موقت.  اگر در نکاح دائم باشد دو حالت به وجود می آید: حالت اول این است که زوجه تغییر جنسیت دهد که در این مورد 4 نظر مطرح است: 1- عدم لزوم پرداخت مهریه مطلقا؛ 2- لزوم پرداخت کل مهریه مطالقا؛ 3- لزوم پرداخت کل مهریه در صورت نزدیکی و تصنیف آن در غیر نزدیکی؛ 4- سقوط مهریه به صورت مطلق در صورت عدم کسب رضایت همسر. حالت دوم این است که زوج تغییر جنسیت دهد در این صورت اگر این تغییر قبل از مواقعه باشدسه نظر مطرح است. 1- زوجه حق دارد که نصف مهر را از زوج طلب کند 2- زوجه حق دریافت مهر را ندارد و می تواند مهرالمتعه دریافت کند 3- زوجه نه حق دریافت مهر المتعه را دارد و نه مهرالمسمی مگر اینکه زوج عنین باشد که در این صورت زوجه می تواند نصف مهر را دریافت کند. اما اگر این تغییر بعد از مواقعه باشد زوجه مستحق دریافت تمام مهر است. اگر در نکاح موقت باشد در این صورت اگر زوجه تغییر کند به مقدار مدت تخلف زوجه از زمان عقد از میزان مهریه کم می شود به خاطر اینکه از وظایف زناشویی سر باز زده است.

در پایان خانم سعیده سادات سیادت موسوی، داور این جلسه،  ضمن تشکر از محقق و بیان نقاط قوت این تحقیق و همچنین اشاره به منسجم بودن مطالب، برخی از ایرادات ویرایشی و نکات محتوایی را بیان کردند و با ذکر چند سؤال از محقق و پاسخ گویی ایشان، دفاع از تحقیق پایانی با نمره عالی به پایان رسید.

 

 

 

ادامه »

برگزاری نشست علمی- پژوهشی «آسیب شناسی طرح های اجمالی و تفصیلی در تدوین و نگارش تحقیقات پایانی» در مدرسه الزهرا المرضیه «س» اصفهان

 در تاریخ 10/12/95 مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (س) نشست علمی-پژوهشی ویژه طلاب پایه بنجم و طلاب پایان نامه نویس خود به منظور اگاهی دادن به طلاب درباره

اشکالات مکرر در نوشتن طرح نامه و نیز در تدوین تحقیق پایانی خود برگزار نمود.

دو تن از اعضای شورای علمی پژوهشی مدرسه اساتید مدعو این نشست بودند که بعد از بیان اهمیت تحقیق پایانی و طرح نامه نویسی صحیح و بیان هدف از تدوین

تحقيق پایانی برای طلبه سطح 2، محور بحث را در 3 حیطه معرفی کردند: اشکالات در عنوان تحقیقات- اشکالات محتوایی- اشکالات نگارشی و املایی.

در این نشست تعدادی از طرح های اجمالی و تفصیلی طلاب به عنوان نمونه مورد کنکاش قرار گرفت و سپس به صورت پرسش و پاسخ، جلسه به اتمام رسید.

شیوه نامه تدوین و نگارش تحقیق پایانی به همراه دو نمونه از طرحنامه اجمالی و تفصیلی

برای دانلود روی فایل کلیک کنید

 

نمایش فایل های پیوست:

برگزاری نشست علمی – پژوهشی با موضوع «بازنمایی حجاب در رسانه»

به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش مدرسه علمیه الزهرا المرضیه س اصفهان نشست علمی – پژوهشی با موضوع «بازنمایی حجاب در رسانه» برگزار نمود. استاد دعوت شده این نشست جناب آقای هاشمیان دبیر کمیته فیلم رصد نمای «ع» و فعال در زمینه حجاب و عفاف در اصفهان و فعال پژوهشی کانون نخبگان اصفهان زیر نظر دکتر بانکی بود.

هاشمیان گفت: در فضای حجاب و عفاف جریان مقابل برای تضعیف حجاب از تقلید استفاده می کند و جلوه گری را هدف اصلی خود قرار داده است به صورتی که در عرف جامعه فرد با حجاب خوانده می شود اما این حجاب خارج از عفاف است یعنی جلوه گری حجاب و این جلوه گری حربه رسانه مخالف می باشد.

وی گفت: الگو پذیری در سه حیطه گفتاری، دیداری، رفتاری است که در رسانه با محبوب کردن یک شخسیت با جاذبه های ظاهری و بدون حجاب، او را در این سه محور الگوی کودکان و در برخی موارد بزرگسالان می کنند و باعث زیر سوال رفتن حیا می شوند.

هاشمیان در پایان گفت: ما نیز در مقابل این جریان مخالف از تقلید استفاده می کنیم و این کار اشتباه بزرگی است، باید بدانید تا کار پژوهشی انجام نشود نمی توان وارد فضای ترویجی شد، شما نمی توانید وقتی جریان مخالف الگوی سازی کرده، فقط با زبان و بدون مطالعه عمیق به مقابله بپردازید.

 

گزارش تصویری از هفته کتاب در مدرسه زهرای مرضیه س اصفهان

در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در آبان ماه 1395 این مدرسه اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب از 10 تا 15 درصد تخقیف و همچنین فضاسازی در این زمینه نموده است.

 

  

  

 

برگزاری نشست علمی با عنوان «نگاهی تازه به آثار فاخر فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب» در مدرسه الزهرا المرضیه س

با توجه به فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی مدرسه علمیه الزهرا المرضیه س اصفهان نشست علمی با عنوان «نگاهی تازه به آثار فاخر در حوزه عفاف و حجاب» با حضور سرکار خانم اعظم بانکی دبیر کمیته کتاب رصدنمای ملی ع (عفاف، عزت، عشق) برگزار نماید. در این نشست ایشان با بیان هدف تشکیل رصدنما و شیوه فعالیت آن به معرفی کتب برتر در کل کشور در زمینه حجاب و عفاف پرداخت و با بر شمردن ویژگی های کتابهای برند در این زمینه، به پرسشهای برخی طلاب پاسخ داد.

دیگر آثار برتر در محور های مختلف رصد نما در سایت www.ayn.ir قابل مشاهده است.

         

برگزاری کارگاه «ساخت وبلاگ پژوهشی»

مدرسه زهرای مرضیه س در روز دو شنبه 3-8-95 کارگاه مهارتی ساخت وبلاگ پژوهشی ویژه اعضای کانون پژوهش خود برگزار نمود.

این کارگاه با هدف توانمند سازی اعضای کانون در بارگزای مطالب علمی - پژوهشی در سامانه کوثر بلاگ برگزار گردید.

برگزاری کارگاه «مهارت درست نویسی»

کارگاه مهارت «درست نویسی» در مدرسه الزهرا المرضیه س اصفهان در تاریخ های 5-12-19 مهر ماه سال جاری با حضور  طلاب مدرسه علمیه برگزار گردید.

در این کارگاه که سه جلسه به طول انجامید سرفصلهایی مثل درست نویسی دستوری، واژگانی و رعایت علائم نگارشی تدریس گردید.

                                             

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها) اصفهان

 

 عنوان

مقارنه و مقایسه بین فقه و اخلاق

 

 استاد راهنما

سرکار خانم لیلا عرب

 استاد داور

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعود راعی

 پژوهشگر

زهرا حاجیان

 تابستان 1395

 

چکیده                                                                                                                                

انسان براي رسيدن به سعادت و كمال، به قانون و برنامه اي جامع نياز دارد كه با توجه به همة ابعاد وجودي اش بتواند او را به غايت برساند. در این میان علم اخلاق آيين زندگي وزيستن است و در ضمن بيان فضايل اخلاقي در همه ابعاد و جنبه هاي زندگي انسان راه هاي اتصاف به خوبي ها و دوري از بدي ها را به انسان نشان مي دهد دين و اخلاق دو بال انسان در نيل به كمال بوده و بدين جهت از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار مي باشند.محقق در پی پاسخ به این سؤال است که وجوه افتراق واشتراک بین فقه واخلاق چیست.فقه به معنای پی بردن به احکام شرعی از طریق استدلال است واخلاق به معنای صفتی است که در نفس به صورت ملکه در آمده است , با توجه  به مطالعات انجام شده رابطه این دو علم  از جهات تمایز,تعارض وتکمیل گری قابل بررسی است .در هر کدام مطالبی مطرح می گردد که در نوع خود صحیح جلوه می کند اما از نظر اکمل ,رابطه سوم یعنی تکمیل گری می باشد,زیرا اصلاح برون, بدون اصلاح درون امکان پذیر نیست. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که رابطه فقه واخلاق:رابطه تأثیر وتأثر است,یعنی فقه واخلاق با کمک یکدیگر انسان را در رساندن به مدارج عالی وکمالات یاری می کنند.در مواردی اخلاق فقه را تکمیل می کندمانند امر قصاص ودر مواردی فقه, اخلاق را تکمیل می کند واین براساس تفاوت وشباهت هایی گونا گونی است که بین فقه واخلاق وجود دارد شباهت ها مانند منشأ الزام این دو علم که الهی وشرعی است وتفاوت های مانندضمانت اجرایی که در احکام  فقهی وجود دارد ولی در اخلاق دیده نمی شود.

دو علم فقه واخلاق در كنار هم به حركت جامعه به سوي كمال كمک مي كنند وهر كدام بدون وجود ديگري نمي تواند راهگشا باشدو از جهتي ملاحظه مي كنيم كه باتمسک به خرد اخلاقي وبه جهت آسيب نديدن مسير تربيت از برخي تنگناها وخطوط فقهي عبور وبرخي حرام ها تجويز مي شود،در مقابل گاهي براي حفظ قانون فقهي از مرز اخلاق عبور كرده و مصلحت حکم ترجيح داده مي شود.

واژه گان کلیدی تحقیق:  علم فقه ، علم اخلاق ،گزاره های فقهی,گزاره های اخلاقی

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علميه الزهرا المرضیه- سلام الله علیها-

 

عنوان

حريم خصوصي و موارد نقص آن

در فقه و حقوق

 

  استاد راهنما

سركارخانم ليلا عرب

  استاد داور

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعود راعی

  محقق

اعظم جواني

  تابستان 1395

 

چکیده

هر شخص در زندگی خود از حق حریم خصوصی برخوردار است. حفظ حریم خصوصی در حد برخی از مصادیق قدیمی آن مثل جلوگیری از تجسس، همیشه برای انسان ها با ارزش بوده است، ولی در عصر کنونی تحولاتی در زندگی بشر رخ نموده که حساسیت بیشتر انسان متجدد را به مقوله حریم خصوصی معطوف داشته است. بنابراین حریم خصوصی به عنوان قلمرویی از زندگی که شخص نمی خواهد دیگران خودسرانه وارد آن شوند از جمله مسائلی است که تبیین موضوع فقه و حقوق اسلامی درباره آن ضروری است. سوال اساسی این است که موارد نقص حریم خصوصی از نگاه فقه و حقوق اسلامی چیست. با توجه به مطالعات انجام شده موارد نقض در فقه عبارتند از تجسس، غیبت ،ورود افراد به منازل، قذف ،افترا و…می‌باشد که با استفاده از آیات وروایات به منع دخالت در امور دیگران تصریح شده است . همچنین موارد نقض حریم خصوصی در حقوق: حریم ارتباطات، حریم اطلاعات، حریم جسمانی،و… می‌باشد که بر اساس ماده های قانونی و اصل ها بر مجازات افراد خاطی تصریح شده است .

یافته های تحقیق نشان می دهد که هر انسانی برای خود حریمی دارد از مسکن و پناهگاه خود گرفته تا اطلاعات شخصی و ارتباطات آن و یا هرچیزی که مربوط به حریم خصوصی آن فرد می‌شود که هیچ کس حق ندارد بدون اجازه و رضایت طرف مقابل در آنها دخل و تصرف کند که این کار هم از نظر فقهی اشکال دارد و هم از نظر حقوقی دارای مجازات می باشد .

 كليد واژه ها: حريم، خصوصي، حريم خصوصي، حق خلوت، نقض حریم خصوصی.

نشست علمی پژوهشی

نشست علمی_پژوهشی در مدرسه علمیه الزهرا المرضیه س با موضوع :ضرورت پژوهش های میدانی در حوزه های علمیه : با حضور جناب آقای دکتر مجید جعفریان:عضو هیءت علمی پژوهشکده علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان: روز چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه 95 برگزار گردید.
در این جلسه دکتر جعفریان بعد از بیان اجمالی از سابقه پژوهش در حوزه ها گفت: در حوزه ها پژوهش نباید ناظر به تبلیغ باشد زیرا مطالعه برای منبر رفتن با مطالعه برای نوشتن مقاله علمی _ تخصصی متفاوت است, پس باید به دستاوردهای پژوهش نگاه کرد.
وی بعد از بیان جریان شناسی پژوهش در حوزه ها گفت: بین موضوعات درون دینی و برون دینی تفاوت عمیقی وجود دارد به طوری که نمی توان بین آنها هماهنگی ایجاد کرد مثل این موضوع استفاده از اندیشه های مدیریتی در جهت تبیین نامه حضرت به مالک اشتراشتباه است چون بین شیوه های درون دینی و برون دینی تفاوت وجود دارد, اساسا حوزه علوم اجتماعی از بیرون به دین نگاه میکند نه از درون!!!

ایشان سپس به بیان انواع آسیب هایی که در مسیر پژوهش به وجود می آید پرداخت و آن را به سه دسته آسیب های روشی, آسیب های ناظر به پژوهشگر و آسیب های اجتماعی تقسیم نمود و توضیح جامعی پیرامون هر کدام بیان کرد, در ادامه ایشان به توضیح پیرامون تحقیقات میدانی (کمی, کیفی) پرداخته و مهمترین تفاوت آن دو را در اثبات نظریه (در پژوهش کمی) و تولید نظریه (در پژوهش کیفی) دانست و در پایان هم با معرفی کتابهای مورد نیاز در این زمینه و نیز معرفی یک موسسه فعال در اصفهان پیرامون آموزش پژوهش های میدانی بحث خود را به پایان رساند.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی در مدرسه الزهرا المرضیه سلام الله علیها

کرسی آزاداندیشی «سبک زندگی اسلامی و تقابل آن با دنیای مدرن در خانواده» با همکاری دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان و مدرسه علمیه الزهرا مرضیه سلام الله علیها خواهران برگزار شد.

کزارش مفصل و کامل مربوط به این کرسی در این  لینک  موجود است.

        

          

    

 

برنامه های هفته پژوهش در مدرسه الزهرا المرضیه سلام الله علیها

همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش، مدرسه علمیه الزهرا المرضیه سلام الله علیها فضا سازی مناسبی انجام داده و با برگزاری نمایشگاه کتاب و cd، همچنین برگزاری کرسی آزاد اندیشی، سعی در پربارتر نمودن این مقوله نمود. در ادامه گزارش تصویری از این فعالیت ها را مشاهده می نمایید.

تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علميه الزهرا مرضيه(سلام الله عليها)شهرستان اصفهان
تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

عنوان

تأثير اعتقاد به اصول دين و مذهب تشيع بر سبك زندگي(با تكيه بر آراء استاد مطهري)

استاد راهنما
دكتر سهيلا آبيار

استاد داور
سركار خانم سعيده سيادت موسوي

پژوهشگر
زهره رادان

مرداد 1394

چكيده
امروزه سبک زندگی که نمود ظاهری و بیرونی هویت انسان را تشکیل می‌دهد، یکی از مباحث مهم بین رشته‌ای محسوب می‌شود. نظر به اینکه در مکتب اسلام، انسان موجودی دو ساحتی است، كه هم داراي جسم است و هم داراي جان؛ لذا زندگی او متأثر از این دو بعد، در دو جنبه مهم روح و سبک زندگی گسترده است. سبک زندگی با توجه به نظر استاد مطهری(ره) در مورد انسان و اصول اعتقادی شیعه، مجموعه‌ای از رفتار‌ها و عملکرد‌های منسجمی است که متأثر از باورها و ارزشهای افراد ساماندهی می‌شود؛ به عبارتی دیگر، روح و حقیقت اصلی زندگی انسان، با توجه به مؤلفه¬های شیعی بودن، شامل اعتقادات و بنیان‌های ارزشی اوست که به نحوی می‌توان گفت این اصول اعتقادی، از مهمترین عناصر شکل¬دهی سبک زندگی محسوب می‌شود. میان اعتقادات، باورها و نگرشهای افراد، و سبک و سیره زندگی رابطه معناداری وجود دارد؛ به اين معنا كه خود باورها و اعتقادات افراد را جزء سبك زندگي نمي‌دانيم، بلكه آنها بنيان‌هاي شكل‌دهي به نوع خاصي از سبك زندگي هستند. شايد مهمترين مبحث، ميزان تأثير و رابطه اين دو بعد است كه تا چه اندازه سبك زندگي مي¬تواند تحت تأثير اعتقادات قرار گيرد. به گونه‌ای که اعتقادات و اصول دین، نقش بی بدیلی در نحوه ساماندهی سبک زندگی به جای می‌گذارد. براي بررسی این رابطه، به تبیین تأثیر اصول اعتقادی شیعه بر سبک زندگی با نظر به آرای استاد مطهری پرداخته شده است و چنین به دست آمد که اعتقادات افراد دارای تأثیرات فردی چون تفکر و تدبير در امور، اهمیت دادن به کسب و کار، رعایت بهداشت و نظافت، توجه به امکانات زندگی و… بر سبك زندگي است و تأثیراجتماعی نیز شامل تعامل با خویشان، مسلمانان، بیگانگان و سایرین است که هر کدام از این امور، مصادیقی از نحوه این تأثیرگذاری است که در آثار استاد مطهری(ره) نمود یافته است.
كليد واژه: اعتقاد، سبك زندگي، استاد مطهري(ره)، اصول دين، مذهب تشيع

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

مدرسه علمیه الزهراء المرضيه (سلام الله عليها)شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)

عنوان
ویژگیهای صلح پایدار از ديدگاه قرآن
و نهج البلاغه

استاد راهنما
سركار خانم طائبي

استاد داور
آقاي برقي كار

پژوهشگر
زينت مرشدي

تابستان 1394

چکیده
صلح از نیازهای حیاتی انسان در زندگی اجتماعی است وانسانهای متعالی به ویژه پیامبران با تاکید بر جنبه های ارزشی آن در زمینه سازی تکامل انسان،درصدد تضمین حاکمیت صلح بوده اند.اسلام دین صلح و همزیستی مسالمت امیز است.در قران جنگ افروزی مذمت شده و منشا آن را فساد و تباهی می داند،تجاوز گری بن مایه نقض صلح و امنیت است و به شدت نکوهش شده ،قاعده اصلی در اسلام صلح وصفا و صمیمیت میان همه بشر است و نزاع و کشمکش بر خلاف طبع سلیم انسان و زندگی آرام بخش اوست.قدرتهای بزرگ استکباری از ابتدا تا کنون قصد تسلط بر کشورهای مستضعف را داشته اند و این هدف را با شعار صلح و حفظ حقوق بشر محقق کرده اند.از تاکیدات دین مبین اسلام،عدم تسلط بیگانگان بر کشورهای مسلمان است.لذا تمهیداتی را برای جلوگیری از این امر،در قران اندیشیده است:برقراری روابط حسنه و عادلانه با دولتهای کافر غیر معاند مشروع،وممنوعیت برقراری رابطه¬ی دوستانه،تنها محدود به دولتهای معاند و متخاصم است.صلح با دولتهای صلح طلب الزامی و تعرض به دولتهای بیطرف وهم پیمان در نزاع بین دولت اسلامی با دول متخاصم،ممنوع است.اسلام برای پایداری صلح بین مسلمانان و دولتهای مشروع به صلح، ویژگیهایی در نظر گرفته از جمله:شرافتمندانه بودن،ریشه دار و واقع بینانه بودن،همه جانبه و فراگیر بودن.قابل ذکر است که هر کدام از این ویژگیها با رعایت شروطی محقق میشود:رعایت حقوق واحترام متقابل،صلحی که عزت و اقتدار مسلمانان را در جهان افزایش دهدو بر اساس عدالت باشدو…در بررسی و تحلیل جنگها در دوران خلافت امام علی(علیه السلام)،اصل ،دعوت بر حق بوده و تا آنجا که ممکن می شده از جنگ وخونریزی جلوگیری می کردند.پس صلح پایدار به معنای استقرار آرامش با نبود جنگ و فتنه های داخلی همراه با عدالت و مساوات که امنیت را در جامعه محقق وزمینه توسعه ی اخلاق و تربیت انسانها رامهیا سازد،تعریف میشود.
كلید واژه: صلح، صلح پایدار، عدالت، صلح عادلانه، امنیت

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
عنوان
تكامل معنوي زن از ديدگاه اسلام

استاد راهنما
سركار خانم زهرا لطفي
استاد داور
جناب آقاي محسن برقي كار
پژوهشگر
فاطمه اميني
بهار

1393


چکیده
«تكامل» اين است كه يك شيء مرتبه از واقعيتي را داشته باشد؛ بعد همان واقعيت را در درجه ي بالاتر پيدا كند.
معنويت چارچوبي را ارائه داده كه از طريق آن ها انسان مي تواند معني، هدف و ارزش هاي متعالي زندگي خود را درك كند، آگاهي از هستي با نيرويي فراتر از جنبه هاي مادي زندگي است و احساس عميقي از خدا و كائنات را به همراه دارد.
انسان فطرتاً كمال جو است و شيفته ي كمال. زن نيز به نوبه ي خود به اين كمال علاقه داشته و فطرتاً دوست دارد به اين كمال واقعي دست يابد ولي گاه اين حس به انحراف رفته و مسيري برخلاف آنچه خداوند برايش در نظر گرفته مي پيمايد. بايد دانست كه خداوند توسط رسل و فرستادگانش اين راه را چگونه دست يافتني مي كند. آنچه قرآن از زن به عنوان انسان در رسيدن به تكامل معنوي انتظار دارد چيست و اين قوانين نه تنها به خود زن كمك مي كند بلكه به بالا بردن سطح معنويت انسان كمك مي كند زيرا اين زن است كه تربيت فرزندان را بر عهده دارد يا به عنوان همسر در كنار مردي قرار مي گيرد تا به او در راه رسيدن به تكامل ياري رسانده و اين تنها از زن خود ساخته اي انتظار مي رود كه خود پرورش يافته ي مكتب قرآن و اهل بيت باشد.
بعد از بررسي نقش زن در نظام خلقت اين مسئله به دست مي آيد كه براساس همين نقش ها، خداوند زمينه ي بسيار مهمي را براي پيشرفت انسان به سمت كمال قرار داده است و با شناخت زن و روح و روانش و نقش هاي او به عنوان مادر و همسر، خواهر، فرزند و جايگاهش در نظام خلقت به اهميت و اثري كه او در هدف غائي خلقت انسان دارد پي برده مي شود و حال آنچه انتظار مي رود از او آن است كه خود را بر طبق فرامين و دستورات خداوند قرار داده تا به نتايجي كه از خلقت او انتظار مي رود،‌ دست يابد و بداند كه تكامل، زن و مرد نمي شناسد و هر دو در پيشگاه خداوند مساويند و آن عزيزتر است كه با تقواتر باشد.
واژه: تكامل ـ معنوي‌ـ زنان‌ـ تساوي ـ مرد

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان

تربیت از دیدگاه امام علی(علیه السلام)

استاد راهنما
سرکار خانم فروغی

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
نفیسه جوانی

اسفند92

چکیده

تربیت به فعلیت رساندن و پرورش استعدادها، به کمال رساندن فرد مستعد کمال و نیز مراقبت از او در مسیر رشد و سیر او به سوی کمال است. چنانچه این استعدادها به شکوفایی و فعلیت نرسد، زندگی انسان بیهوده و عبث خواهد بود.پس انسانی دور از تربیت، یعنی انسانی دور از حیات فرهنگی و اعتقادی، دور از کمال و پیشرفت، انسان بی هدف و بالاخره انسانی دور از انسانیت است. تربیت در اسلام آن چنان حائز اهمیت است که قرآن کریم محوردعوت پیامبران را عموماً و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را خصوصا تربیت و تکمیل فضایل اخلاقی قرارداده است.حضرت علی(علیه السلام) نیز به عنوان جانشین پیامبر اسلام و اولین امام مسلمانان از این امر غافل نبوده و در مجموع سخنان خود که در نهج البلاغه جمع آوری شده، به بیان آن پرداخته است.
به این ترتیب هدف از نگارش این تحقیق بررسی اهمیت و مبانی تربیت و هم چنین ذکر اصول تربیت و عوامل مؤثر بر آن و در نهایت بیان آسیب شناسی و موانع موجود بر سر راه تربیت می باشد.به طور کلی عوامل بسیاری اعم از وراثت و محیط (خانواده ،دوستان، اجتماع)و عواملی هم چون کارو تلاش، عاقبت اندیشی و..بر تربیت تأثیرگذارند که شناخت آن ها بستری مناسب را برای تربیتی صحیح فراهم می کند. علاوه بر این در نهج البلاغه به اصول تربیت شامل اصل اعتدال، تدرج و تمکن، تسهیل و تیسیر و در نهایت زهد نیز اشاراتی شده است که باعث آگاهی بیشتر مربیان بر امر تربیت می شود.اما بر سر راه تربیت موانع و مشکلاتی اعم از فردی ، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، وجود دارد که می توان با فراهم کردن راه حل های مناسب هر کدام از آن ها ، به انسانی با ویژگی های متناسب با آن چه حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه ترسیم نموده اند، رسید .
واژگان کلیدی: تربیت، امام علی(علیه السلام)،نهج البلاغه

 

 

 

تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)


شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراالمرضیه (سلام الله علیها) شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)

عنوان
بررسی خطـاب های عتاب آمیـز خداوند به پیامبر(صل الله علیه وآله) در قرآن
استاد راهنما
سرکار خانم حبیب اللهیان
استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار
پژوهشگر
مهناز تحویلداری
تابستان 1393

چکیده مطالب
در قرآن کریم که معجـزه جاودان رسول گرامی اسلام و چراغ راه رهپویان مسیر سعادت می باشد، آیاتی خطاب به پیامبر(صل¬الله علیه وآله) وجود دارد که لحن آن¬ها عتاب¬آمیز و هشداردهنده است. برخی افراد با تمسک به ظاهر این آیات شبهاتی وارد کرده اند مبنی بر این که این عتاب ها نشان دهنده صدور خطا و لغزش از پیامبر(صل الله علیه وآله) است. در رد این شبهات برخی از مفسرین معتقدند که این آیات پیامبر(صل الله علیه و آله) را مخاطب قرار داده تا به عموم افراد اشاره کند. بعضی دیگر معتقدند که آموزه¬هایی مثل نهی از طرد مومنان، خیانت، دروغ، افراط و تفریط و… دلیلی بر وقوع این افعال از آن بزرگوار نیست بلکه به نوعی اعلام کراهت خداوند از آن رفتار هاست و به اتفاق همه مفسران وجود چنین آیاتی را نمی¬توان به معنای صدور خطا و گناه از نبی مکرم (صل الله علیه وآله) دانست. ضمن این¬که این¬گونه خطاب¬های هشداردهنده خود فوایدی در بر دارد، به طور مثال دلیل محکمی است بر عدم تحریف قرآن و …
واژگان کلیدی:
عتاب- خطاب- قران - پیامبر(صل الله علیه و آله)- عصمت

 


تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان

خواب و رؤیا از دیدگاه آیات و روایات

استاد راهنما
سرکار خانم روانبخش

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
فاطمه زارع

آبان 92

چکیده
واژه ی خواب معادل لغت نوم در عربی و به معنای آسایش و آرامش است و رؤیا به معنای امری است که در عالم خواب مشاهده می شود. دیدگاه اسلام نسبت به خواب که شامل آیات قرآن و روایات معصومین می شود دیدگاهی معتدل و به دور از افراط و تفریط است. اسلام رؤیاها را به طور کلی مورد احترام قرار داده و آن را قسمتی از نبوت می داند و عنوان مبشرات را به آن می دهد. پس به طور خاص تعدادی از رؤیاها را کاذبه خوانده و از این دایره خارج می کند و این ویژگی را تنها برای رؤیاهای صادقه معتبر می داند.
قرآن کریم به عظمت این امر قسم یاد کرده و در آیات متعدد ارزش آن را یادآور می شود.اهمیت خواب و رؤیا در دین اسلام به حدی است که خداوند در قرآن کریم خواب را هم چون مرگ می داند با این تفاوت که با بیداری روح به سمت جسم بازمی گردد اما همین امر نشانه ای از حکمت خداوند و وجود روح و جهان پس از مرگ می باشد. در روایات نیز همین امر مبسوط گشته و علاوه بر بیان آداب و شرایط خواب، عوامل مؤثر بر آن، انواع آن و فوائد خواب و رؤیا را نیز بیان شده است.
در حقیقت در روایات به جزئی ترین مسائل خواب ازجمله زمان خواب ، کمیت و کیفیت آن ، بهداشت خواب و نوع اذکار قبل از خواب نیز اشاره شده است. بدین ترتیب دین اسلام که به تمام جنبه های زندگی انسان توجه نموده از این امر مهم نیز غافل نمانده و به بیان آموزه ها و راهکارهایی در این زمینه اقدام کرده است. بی شک توجه به این آموزه ها می تواند هم چون راهنمایی انسان را در رسیدن به خواب سالم و درک حقایق مربوط به آن یاری رساند.


واژگان کلیدی: خواب، رؤیا، نائم




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)
عنوان
رفتار حاکمان در جامعه از دیدگاه امام علی (علیه السلام)
استاد راهنما
خانم اشرف صدر ارحامی

استاد داور
حجت الاسلام و المسلمین  مسعود راعی

پژوهشگر
زهرا صالحی
پاییز 1392

چکیده :
باتوجه به این که انسان همیشه به دنبال کمال وسعادت بوده است خداوند متعال برای رفع این نیاز بشر وجود پیامبران را ضروری میداند و راه را برای این نیاز بشر هموارکرده است.وجود حکومت ضروری است چرا که زندگی اجتماعی انکار ناپذیر است وحکومت است که می تواند به عنوان اقتدار مافوق افراد و گروه ها نوعی نظم و هماهنگی بین افراد یک جامعه ایجاد کند بنابراین حاکم کسی است که قدرت و نظام سیاسی یک جامعه درتمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی بر عهده اوست.حضرت علی (علیه السلام )به عنوان دایه دار حکومت و بهترین الگوی رفتاری حاکمان تا به امروز، رهنمود های ثمر بخشی را برای متولیان حکومت به یادگار گذشته اند. چرا که ایشان از بطن جامعه برخواسته و از نزدیک با مردم در ارتباط بوده است.در بینش سیاسی ایشان حاکمی میتواند جامعه را به سوی رستگاری سوق دهد که خودش عامل به اخلاق اسلامی بوده ودر کنار مسائل بسیار مهم سیاسی و اجتماعی از معقوله فرهنگ که یکی از زیر بنا یی ترین مسائل حکومتی است غافل نشود و بداند آنچه یک حکومت را سرپا نگه می دارد رضایت عامه مردم از نحوه ی حکومت داری اوست هرچند حکومتش دارای مشروعیت نباشد. حاکم باید بتوان جامعه را از هر گونه توطئه حفظ کرده و بر مسائل داخلی وخارجی کشور نظارتی دقیق داشته باشد در هر حال از شرایط کنونی جوامع فهمیده می شود که دنیا به وجود حکومتی همانند حکومت علوی  نیاز شدید دارد وچنین حکومتی می تواندحیات بشر را تغییر دهد.
کلید واژه :
حاکم, سیاست، حقوق

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

عنوان
بررسی فقهی و حقوقی جرایم رایانه ای

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدر ارحامی

پژوهشگر
فریبا اصغری



چکیده
دنیای امروزی ، تحولات بسیار سریع و شگفت آوری را در تمام شئون خود تجربه می کند . بدون شک یکی از عوامل مهم و عمده ی این تحولات ، فن آوری اطلاعات و اختراع رایانه می باشد . رایانه به موازات خدمات بی شمار خود ، به دلیل تکنولوژی پیچیده و بالا و خصوصیات منحصر به فرد ، امکان بهره بردن نادرست و تبدیل به ابزاری برای جرم دارد .
هم زمان با گسترش رایانه و گسترش شبکه های جهانی و محلی اینترنت و فضای مجازی ، ابعاد گستردهای  از مباحث فقهی و حقوقی در بخش جرایم رایانه ای پدید آمده است که نیاز به قوانین و مقررات حقوقی و احکام و مباحث فقهی را آشکار می کند . جرایم رایانه ای ، جرایمی هستند که قانون گذار ، به صراحت ، رایانه را به منزله ی موضوع یا وسیله ی آن جرایم اعلام کرده باشد.
در جرایم رایانه ای افزون بر این که رایانه می تواند موضوع جرم قرار گیرد ، جرایمی نیز به وسیله ی رایانه صورت می گیرد  . هر دو دسته از جرایم مربوط به رایانه ، بنا بر دیدگاه آیات و روایات فراوان ، حرام شمرده شده است ، زیرا شامل ادله حرمت از جمله حرمت اضرار به غیر ، حرمت تصرف غیر مجاز ، حرمت ایذاء ، حرمت ظلم ، حرمت اتلاف غیر ، حرمت تجسس و موارد دیگر می شوند و به علاوه جرایمی هستند علیه اخلاق ، عفت عمومی ، حقوق و تکالیف خانوادگی و جرایمی علیه آسایش و امنیت عمومی .
جرایم رایانه ای در برخی موارد قابل تطبیق با جرایم سنتی می باشد . بنابراین از اطلاق ماده ی قانونی در مورد جرایم سنتی برای مجازات رایانه ای می توان استفاده کرد . ازجمله در مورد واسطه گری بین دو نفر برای اعمال منافی عفت از طریق رایانه که اطلاق ماده ی 139 قانون مجازات شامل آن خواهد شد و عدم وجود قانون خاص در مورد آن ، نشان دهنده ی جرم نبودن آن  نمی باشد . ولی در برخی موارد ، جرایم رایانه ای ، نوظهور می باشد و قابل تطبیق با جرایم سنتی نیست که لازم است قانون گذار در مورد این جرایم مجازات خاصی را در نظر بگیرد .
کلید واژه : جرایم ، رایانه ، جرایم رایانه ای

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان
راه های نفوذ و مقابله شیطان در انسان

استاد راهنما
سرکار خانم فاطمه روانبخش

استاد داور
جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر
سمانه ساعدی

آبان 1392


چکیده
«شیطان» اسم جنس و نامی عام و فراگیر برای هر موجود شریر متمرّد وفریب کار است. به عبارت دیگر هر متمردی که از طاعت خدا دور باشد را «شیطان» گویند. مهمترین دشمن انسان که خداوند هم در قرآن از آن یاد کرده و امر به لعنت و دوری از او نموده، شیطان می باشد.
انسان فطرتاً شیفته ی کمال است و انحراف به وسیله ی این موجود متمرد بر وی تحمیل    می گردد ولی از آنجا که خداوند متعال خلقت بیهوده نداشته و بر تمامی مخلوقات او اهداف عالیه مترتب است، از یک سو به شیطان مهلت داد و از سوی دیگر با ارسال رسل و انسان ها را متوجه دشمن قسم خورده ی خود نموده و راه های مقابله با شیطان را از زبان پیامبران دینی برای مردم بیان نمود.
شیطان از هر راهی از جمله ایجاد نزاع و فساد انگیزی، خشم و غضب، دلبستگی به دنیا و … سعی در انحراف آدمی از مسیر خداگرایانه اش دارد ولی انسان می تواند با راهنمایی های کتاب خدا و سفیران وی به وسیله ی استعاذه، توسل به اهل بیت (علیهم السلام)، برنامه ریزی، نماز و … راه نفوذ شیطان را سد کرده و به کمالات متعالی خلقت خود برسد.
بعد از بررسی نقشی که شیطان در دشمنی با انسان دارد، این مسئله بدست می آید که براساس همین دشمنی، خداوند زمینه ی بسیار مهمی را برای پیشرفت انسان به سمت کمال قرار داده است و شناخت شیطان و راه های مقابله با وی براساس رهنمودهای قرآن می تواند راه گشای همه ی راه ها به سمت خداوند حکیم و مهربان گردد.

کلید واژه: شیطان، انسان، راه، مقابله، نفوذ

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
شخصیت شناسی حضرت عباس (علیه السلام) و تطبیق ایشان با انسان کامل قرآنی
استاد راهنما
خانم فاطمه طائبی
استاد داور
پژوهشگر
ندا رحیمی
آذرماه1392


چکیده
حضرت عباس (علیه السلام) ابر مرد تاریخ رشادت، در صحنه ی کربلا و یکی از محکم ترین تکیه گاه های امام حسین (علیه السلام) بود. در وجود مبارک آن حضرت، ویژگی های اخلاقی خاصی وجود دارد که از صفات و ویژگی های انسان کامل به شمار می آید. شخصیت ایشان، اکثر اوقات از طریق روایات شناسایی شده است. در این تحقیق چهره ی پر جاذبه ی جوانمردی های وی در سیمای انسان کامل قرآنی بررسی می شود.
با توجه به اینکه انقلاب امام حسین (علیه السلام)، هرساله در جهان، شور بیشتری برپا می کند، شناخت عمیق تر انقلابیون آن حماسه می تواند، در قیام جهان شمول حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بهترین دست گیر مهدی یاوران گردد.
این پژوهش به بیان این مسأله می پردازد که کدام شاخصه های انسان کامل در قمر بنی هاشم(علیه السلام)  وجود دارد. از آن جا که انسان کامل را تنها خود انسان کامل می تواند تبیین نماید و این واژه صریحاً در قرآن بیان نشده است، انطباق آن حضرت (علیه السلام)، با انسان کامل قرآنی دشواری های خود را به همراه دارد. علما، از انبیاء و ائمه معصومین به عنوان انسان کامل یاد کرده اند و بعضاً تالی تلو آن ها را نیز، انسان کامل معرفی نموده اند. با این حال ویژگی های بارز شخصیتی قمر بنی هاشم (علیه السلام) با ویژگی هایی که بزرگان برای انسان کامل بیان نموده اند انطباق داده می شود و ایشان به عنوان یک انسان کامل و یا حداقل نزدیک به مقام انسان کامل معرفی می گردد تا بتوان آن حضرت را که امانت دار عَلَم امام حسین (علیه السلام) در صحرای کربلاء، تسلیم امر الهی، واجد ایمانی عمیق و بصیرتی نافذ، ایثارگر راستین ولایت و مطیع محض امام زمان خویش، حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) است را سرلوحه و الگوی اطاعت، ادب و ولایتمداری در پیشگاه امام عصر، حضرت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه فداه) قرار داد. منتظران حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می توانند برای قیام راستین آن حضرت، خودسازی شان را با بررسی ویژگی های عمیق این شخصیت آغاز نموده و با مدد حضرت ابا الفضل (علیه السلام)، امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را کمک نمایند.
واژگان کلیدی: ادب، انسان کامل، حضرت عباس، شخصیت، وفا

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)



شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)شهرستان اصفهان
تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)
عنوان
مجازات جایگزین حبس از دیدگاه اسلام

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدرارحامی

استاد داور
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعود راعی

پژوهشگر
زهرا حیدریان



چکیده
طی ادوار مختلف تاریخی در سراسر جهان، مجازات حبس به عنوان يك مجازات اصلي در سيستم هاي كيفري وجود داشته و بيشتر این سیستم ها، به مجازات حبس به عنوان روش تنبیه مجرم روی آوردند و از آن استقبال کردند.
هر چند زندان به عنوان یک مجازات نقش مهمی در بازدارندگی مجرمین از تکرار جرم دارد، اما امروزه، مضرات و نواقص مجازات زندان به دليل تحميل هزينه هاي گزاف، از دست دادن اهداف بازدارندگي و ارعابي يا درمان و اصلاح بزهكار، دامن زدن مجازات حبس به تكرار جرم ، تبديل شدن محيط زندان به يك آموزشگاه جرم و… بر محاسن آن فزوني يافته است. بنابراين سيستم هاي حقوقي از جمله در  ایران ،درصدد كاهش استفاده از مجازات زندان و تلاش در جهت يافتن راه حل هاي جايگزين حبس برآمده اند.
در حقیقت با توجه به این نکته که هدف  دین اسلام از مجازات مجرمان بیشتر جنبه ی اصلاحی و تربیتی دارد و زندان امروزه با توجه به مشکلات و نارسائی هایش از عهده ی این امر برنمی آید بنابراین روش های جایگزین حبس بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این تحقیق ضمن بیان جایگاه زندان و بیان مشروعیت آن از دیدگاه اسلام، به بیان فلسفه ی زندان و علل گرایش به روش های جایگزین های حبس و در نهایت توضیح و تبیین آن ها پرداخته می شود.
نتایج به دست آمده از تحقیق بیانگر آن است که برای بیشتر مجرمان در اکثر جرایم، کیفرهای بدون حبس روشی خردمندانه است تا آنان را از آسیب هایی که می بینند حفظ نماید و راه حلی است که ضمن اصلاح و تربیت مجرمان که مورد نظر دین اسلام است، شرایط را برای کاهش جرم در آینده فراهم می کند. 
کلمات کلیدی: مجازات، حبس، جرم، قانون، جایگزین


فراخوان سراسری مقاله نویسی « بانوی آب و آیینه»

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

s>

جایگاه ولایت در کلام حضرت زهرا (سلام الله علیها)

2- علل نادیده انگاری جایگاه ولایت از نگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

ب) سبک زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها)

1- جایگاه سبک زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در زندگی امروزی

2- نقد و بررسی فمینیسم با تکیه بر سیره شخصیتی حضرت زهرا (سلام الله علیها)

ج) بیانات حضرت زهرا(سلام الله علیها)

1- فلسفه احکام شرعی در بیانات حضرت زهرا(سلام الله علیها)

2- خطبه فدک و جایگاه آن در هدایت جامعه

3- آسیب های جامعه دینی وشیوه های برون رفت از آن در کلام حضرت زهرا(سلام الله علیها)

د) اهل سنت و حضرت زهرا(سلام الله علیها)

1- فضیلت های حضرت زهرا (سلام الله علیها)در میان اهل سنت

2- تقابل افکار اهل بیت و وهابیت در زمینه حضرت زهرا(سلام الله علیها)

 

شرایط شرکت در فراخوان

* صفحات مقاله باید بین 15 تا 30 صفحه A4 باشد.

* متن مقاله با فونت B lotus14 باشد.

* در آثار، همه اصول مقاله نویسی از جمله چکیده، مقدمه، نتیجه گیری،

فهرست منابع و ارجاعات به صورت پاورقی رعایت شود.

* مهلت ارسال مقالات 26 فروردین 1393

* مقالات درقالب word و pdf به پست الکترونیکی زیر ارسال گردد:

Alzahra.almarziye@gmail.com

تلفن تماس: 3-2241332-0311 واحد پژوهش مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)

به برندگان جوائز ارزنده ای تعلق می گیرد.

 

دانلود فایل فراخوان سراسری مقاله نویسی « بانوی آب و آیینه»

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

شورای عالی حوزه ی علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علميه الزهراء المرضیه(سلام الله علیها)
شهـرستان: اصفهـان
تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)
موضوع
شرط صحت و لزوم وقف در فقه امامیه
و حقوق مدنی ایران
استاد راهنما
سرکارخانم نریمانی
استاد داور
محقق
راضیه نایب پور

ادامه »

بازدید جمعی از طلاب مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (س)ازمرکز تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (علیه السلام)

به مناسبت هفته پژوهش به همت مسئول واحد پژوهش سرکارخانم لطفی به همراه 25 نفر از طلاب این واحد آموزشی بازدیدی از موسسه تحقیقات ونشراهل البیت (علیه السلام)صورت گرفت که طی این بازدید طلاب با سایتهای مختلف این  موسسه پژوهشی آشنا شده وهمچنین نحوه بارگذاری مطلب برروی سایت (ویکی اسلام) را به آنان  آموزش داده و درنحوه همکاری آنان در زمینه پژوهش نیز توضیحاتی داده شد و در پایان نیزازقسمتهای مختلف این موسسه بازدید صورت گرفت.


بازديد از کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان توسط مدرسه علمیه الزهراالمرضیه(س)

به همت واحد پژوهشی این موسسه آموزشی  سر کار خانم ها لطفی و مسئول کتابخانه سرکار خانم عابدی با حضور دو گروه 15 نفره ازطلاب سطح 2 حوزه به مناسبت هفته کتاب بازدیدی از کتابخانه مرکزی شهرداری  اصفهان صورت گرفت که  بخشهای مختلف این کتابخانه بزرگ وغنی مورد بازدید قرار گرفت و در پایان فرمهای عضویت نیم بها برای این کتابخانه و تمام کتابخانه های زیر مجموعه شهرداری اصفهان بین طلاب توزیع شد که بااستقبال فراوانی روبرو شد .

 

 

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)


شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
عنوان
بررسی مسئله سحر و جادو درآیات و روایات

استاد راهنما
سرکار خانم معصومه امینی
استاد داور
محسن برقی کار
پژوهشگر
محبوبه علیخانی
تابستان 1392


چکیده
وجود سحر به زمان های قدیم برمی گردد. بشر از آغاز زندگی با این مسئله مواجه بوده و هنوز هم جامعه شدیداً با آن درگیر می باشد، (چه در جامعه ی اسلامی و چه غیر اسلامی) لذا مردم به دلیل عدم آگاهی، به سحر و جادو روی می آورند و به جای درخواست خواسته ها و نیازها و حل مشکلات خود از خدای متعال، نیاز خود را در سحر و جادوگری جستجو کرده و از خداوند غافل شده اند.
سحر به معنای افسون و فریفتن می باشد و به نوعی عمل خارق العاده گفته می شود که آثاری از خود در وجود انسان به جا می گذارد. در قرآن سحر به 2 دسته تقسیم شده است:
الف) سحر تخیلی مثل سحر جادوگران در مقابل حضرت موسی (علیه السلام)، ب) سحر مؤثر که با آن می توان در عالم خارج تصرف کرد. مثل سحر جدایی بین زن و شوهر (در آیه ی 102 بقره)
سحر و جادو با معجزه و کرامت تفاوت ویژه ای دارد و آن اینکه سحر و جادو  براساس تمرین برای ساحر حاصل می شود در صورتی که معجزه انبیاء نیازی به تمرین ندارد و نیروی خدادادی می باشد.
جادو در ادیان بدوی ممدخواهی از نیروهای طبیعت بوده است ولی در ادیان ابراهیمی جادو به معنای حاکمیت یافتن بر طبیعت از راه های نهان و سحرآمیز بوده و استفاده از شیاطین و اجنه، مهمترین وسیله رسیدن به این هدف به شمار می رود، به همین دلیل خداوند در آیه ی 102 سوره ی بقره حکم اعتقاد به سحر را کفر می داند، مگر اینکه طریقی برای ابطال سحر و رفع گرفتاری از مردم باشد هم چنین، در روایات نیز اخبار بسیاری بر حرمت سحر وارد شده و اینکه ساحر در آتش دوزخ است.
لذا این دسته آیات و روایات نشان می دهد که سحر و جادو از گناهان بزرگ بوده و تمسک به آن باعث نابودی انسان، هم در دنیا و هم در آخرت خواهد شد. در دنیا باعث نابودی نظام خانوده و جامعه و شخصیت افراد می گردد و سرانجام در آخرت نیز چیزی جز آتش جهنم به ارمغان نمی آورد.
کلید واژه: سحر، جادو، اسلام

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

شورای عالی حوزه ی علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

مدرسه علميه الزهراء المرضیه- سلام الله علیها-
شهـرستان: اصفهـان


تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

موضوع
بررسی اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام

استاد راهنما
سرکار خانم بنی نجاریان

استاد داور
سرکار خانم سیادت موسوی

محقق
افروز امینی

تابستان1392

چکیده

درباره غریزه جنسی، دیدگاه های متعدد مطرح می باشد. به طورکلی دیدگاه ها به سه دسته تفریطی، افراطی و معتدل تقسیم می شوند. در دیدگاه تفریطی علاقه و غریزه جنسی ذاتاً پلید و زشت شناخته می شود. از جمله آیین هایی که معتقد به این دیدگاه ها می باشند؛ آیین های هندی، ایران باستان، و…. می باشند.
در دیدگاه افراطی به برخی از نظریه های روانشناسان و روانکاوان از جمله فروید، راسل، و… وجود دارد که این نظریه، آزادی مطلق را مطرح می کند.
نظریه سوم که یک نظریه ی اعتدالی است و اسلام بر آن تأکید می ورزد. اسلام غریزه جنسی را یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی دانسته که نه تنها با معنویت و بهره مندی از لذات جنسی منافاتی نمی بیند، بلکه بهره مندی مشروع از این غریزه را شرط تکامل معنوی انسان و یکی از بهترین اسباب و وسایل وصول به سعادت واقعی می داند.
اسلام دین جامع و فراگیر و دقیقی است، که به تمامی ابعاد وجود آدمی توجه کرده است و برای پیشگیری از فسادهای اخلاقی و جنسی، دستورهایی را ارائه نموده است مانند: جلوگیری از خیالات و اندیشه های باطل جنسی و تصور امور پنداری و شهوت انگیز و برای بهبود یافتن غریزه جنسی  انسان تدابیر عملی را بیان می کند از جمله قراردادن پوشش و عفت و غیرت و….
علاوه بر آن اسلام در مورد تمامی مراحل رشد آدمی از شکل گیری نطفه تا دوران بلوغ و شکوفایی جنسی، دوران جوانی مراحلی را جهت پیشگیری و جلوگیری از انحرافات جنسی قرار داده است، و در این زمینه راه حل هایی را بیان می دارد که از جمله در زمان عدم توانایی فرد به ازدواج و تشکیل خانواده، با استفاده از ارکان های اعتقادی دیگر همانند ایمان و تقوی بر این مرحله غلبه یابند.
کلید واژه ها: اخلاق، غریزه، جنس، اخلاق جنسی، اسلام.

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

شورای عالی حوزه ی علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

مـدرسه علـميه زهـرای مـرضیه
شهـرستان: اصفهـان

موضوع
نحوه ی تکریم والدین در آیات و روایات

استاد راهنما
آقای حسن مانیان

استاد داور

محقق
زهرا تسلیمی

تابستان 1392

 

چکیده مطالب

در این پژوهش به بررسی نحوه ی تکریم والدین در آیات و روایات پرداخته شده است پدر و مادر به عنوان دو انسان فداکار و زحمت کش که تمام بار مسئولیت های مربوط به تربیت فرزند بر دوش آن هاست، از جایگاه منحصر به فردی برخوردار هستند؛ تکریم به عنوان عنصر اصلی در ایجاد جامعه دارای جایگاه و اهمیّت خاص است و احسان و تکریم والدین از جایگاه بسیار بلندی برخوردار است به طوری که ذات باری تعالی نام آن ها را در ردیف نام خود در قرآن قرار داده و بر رعایت مقام و منزلت آن ها تأکید نموده است، اسلام برترین احترام را برای والدین قائل است که حتّی در صورت مشرک بودن باز حفظ احترام آن ها را در عین عدم پذیرش دعوت آن ها به شرک واجب می شود. بهترین راه برای ابزار محبت به پدر و مادر، نرم گویی و خوش زبانی با آنهاست پیشوایان معصوم(علیهم السلام) که بزرگترین مربیان بشری هستند، تندی به پدر و مادر را نهی کرده اند و حتّی صدای ما نباید از صدای آنان بلندتر باشد چه رسد که خدای ناکرده با آنان به زشتی سخن بگوئیم، که این از گناهان کبیره است و موجب عاق والدین می شود. البته باید درنظر داشت که نیکی به والدین و تکریم ایشان فقط در زمان حیات و زندگی آن ها نیست بلکه پس از مرگ نیز این نیکی ادامه دارد به صورت استغفار و صدقه دادن و از این موارد و باید عنایت داشت که عدم تکریم والدین عواقب سویی دارد چه در زمان حیات و چه بعد از ممات آن ها و عاق والدین باعث کوتاهی عمر و دوری از رحمت خداوند می شود.

تحقیق پایانی سطح 2(کارشناسی)

شورای عالی حوزه علمیه قم

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)

شهرستان  اصفهان

تحقیق پایانی سطح 2(کارشناسی)
عنوان

جایگاه اذن زوجه از زوج در فقه امامیه

استاد راهنما

سرکار خانم اشرف صدر ارحامی

استاد داور

جناب آقای محسن برقی کار

پژوهشگر

زهرا کثیری

شهریور 1392


چکیده

ارتباطات انسانی موجب می گردد هریک از افراد جامعه نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی بر عهده داشته باشند . خانواده نیز به عنوان رکن اجتماع نیازمند تعریف و تنظیم روابط میان اعضای خود است. از جمله حقوق تعیین شده برای مرد اطاعت زن از شوهر و به دنبال آن گرفتن اذن در بعضی از امور می باشد. یقیناً هر مجموعه موفّقی نیاز به مدیر دارد . اسلام به دلایل مختلف از بین اعضای خانواده شوهر را به عنوان مدیر این مجموعه انتخاب کرده است .
به لحاظ مبانی فقهی «مسئله اذن همسر » در آیات به نحو اشاره و در روایات صراحتاً مطرح گردیده است . به مقتضای آیه 34 سوره نساء مرد به دلیل برخورداری از توانمندی هایی که دست آفرینش در خلقت او به ودیعه نهاده و نیز به جهت پرداخت مهر و نفقه ، قیم و سرپرست خانواده و همسرش است و از طرفی از زن خواسته شده تا از شوهر خود اطاعت کند . البته این نشانه برتری جنس مرد بر  زن نیست چرا که به واسطه آیات تنها ملاک برتری، تقوا و پرهیزگاری نام برده شده است .
روایات بسیاری نیز به طور صریح و غیر صریح زن را در بعضی امور ملزم به گرفتن اذن از شوهر خود کرده است.
در متون فقهی محدوده اذن زوجه از زوج  با توجه به آثاری که اذن بر آنها متوقف است مشخص می گردد . تمکین ، خروج از منزل ،تصرفات مالی ،نذر و قسم از جمله مواردی است که در روایات و فتاوا  اذن زوج را می طلبد . بعضی از فقها ضرورت کسب اجازه از شوهر را منحصر در مواردی می دانند که با حق تمتع وی در ارتباط است . پس هرگونه فعالیتی که مزاحمتی با حقوق شوهر و تهدیدی برای بنیان خانواده نداشته باشد نیاز به اجازه شوهر نخواهد داشت . امور مستحبی مثل روزه ،حج ،اعتکاف ،اجیر شدن و اشتغال زن نیز، همگی مشمول این اصل کلی هستند . حاصل آنکه با شناخت حدود حق اذن برای مرد و آگاهی از مبانی قرآنی و روایی آن ، زن با رغبت و اطمینان بیشتری در پی انجام و ظایف خود بر می آید و به دنبال آن صمیمیّت و عدالت در خانواده بیشتر به چشم می خورد.
کلید واژه ها :
اذن، زوج، زوجه ،ریاست ، اطاعت ، تمکین ، فقه امامیه

برگزاري كلاسهاي آمادگي پايانامه نويسي در حوزه علميه الزهرا المرضيه (س) اصفهان

به همت  معاونت پ‍ژوهشي  اين واحد آموزشي جلسه اي تحت عنوان  پايانامه نويسي ويژه طلاب در تاريخ 1/7/1392  برگزار گرديد ،كه طي اين جلسه نحوه انتخاب موضوع ، مراحل طرح نامه نويسي و توجيح طلاب در زمينه نگارش تحقيقات پاياني انجام گرديد ، كه هدف از اين جلسه آمادگي هر چه بيشتر طلاب براي نكاتي كه در زمان پايانامه نويسي بايد رعايت بنمايند تا بتوانند تحقيقي به نحو احسن تهيه نموده و در دسترس ديگران قرار بدهند.


برگزاري كلاسهاي مهارت افزایی در حوزه علميه الزهرا المرضيه (س) اصفهان

به همت معاونت پژوهش مدرسه و با همكاري مسئو ل كتابخانه  الزهراء المرضيه (س) سركار خانم زهرا عابدي اقدام به برگزاري كلاسهاي تابستانه آشنايي با  word و تايپ به صورت 10 انگشتي ويژه طلاب و كادر مدرسه  به مدت چهارجلسه  گرديد . هدف از برگزری این دوره آموزشی بالا بردن سطح ارتقای مهارتهای فنی طلاب می باشد تا آنان بتوانند در عرصه های مختلف وارد شده و از توانایی های خود کمال استفاده را ببرند ، امیدوارم توانسته باشیم در این زمینه سهمی داشته باشیم. 

مقاله/ فراخوان همایش حدیث رضوی

وصف دعا وشیوه نمازامام رضا (علیه السلام)


محقق اشرف صدر ارحامی

چکیده

دعا که همان ندا کردن و درخواست از خداوند می باشد یکی از راه های مهم برای اظهار نیاز انسان به پیشگاه خالق متعال می باشد، در واقع دین اسلام اساس و پایه اش، عبادت می باشد و دعا مانند نردبانی است که نیایش و عبادت های آدمی را به سوی خداوند صعود می دهد و باعث تقویت روح معنوی انسان می شود.

قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نخستین عبادت را نماز دانسته اند که مقدمه ای برای دعای مستجاب فرض شده است، نماز ذکری است که انسان را از زشتکاری ها باز می دارد و شیطان را از او طبق روایات تا فرسنگ ها دور می سازد، بحث کنونی این مقاله پیرامون کیفیت نماز امام رضا (علیهم السلام) و آداب ایشان در قبل، حین و بعد از نماز می باشد تا جایی که با بیان اعمال ایشان طی یک 24 ساعت شبانه روز فهمیده می شود که عبادت و دعا در سیره ی آن حضرت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است به گونه ای که شب ها کم خواب و تا سحر مشغول دعا و عبادت و نماز، بودند و بنابر روایتی در طول شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند.

کلید واژه : دعا، نماز، آداب، امام رضا (علیه السلام)، سیره


برگزاری دوره تدوین تحقیق پایانی در مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (س)

برگزاری دوره تدوین تحقیق پایانی در مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (س)

به همت معاونت پژوهش این مدرسه دوره تدوین تحقیق پایانی طی 8جلسه 2ساعته با حضور استاد

باقری مدرس حوزه و پژوهشگربرای طلاب در حال پایان نامه نویسی بر گزار گردید .طلاب در این دوره با

روش موضوع یابی،طرح نامه نویسی ،منبع یابی ومراحل فیش برداری و…آشنا شدند.

 

بازدید چمعی از طلاب مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (س)ازمرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان

 

بازدید چمعی از طلاب مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (س)ازمرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان

 

به گفته معاونت پژوهش این مدرسه جمعی از طلاب در بازدید از مرکز تحقیقات حوزه علمیه اصفهان ، با مراحل تدوین وتهیه نرم افزارها

آشناشدند وبا نحوه  استفاده  از کتابخانه  و نرم افزارهای مرکز، اطلاعاتی رابدست آوردند . هدف از برگزاری این بازدید آشنایی طلاب با

نرم افزارهای این مرکز جهت بهره گیری  درتحقیقات خود و همچنین ایجاد انگیزه مطالعه و تحقیق در میان طلاب اعلام گردید.

 


" هدیه به بی بی فاطمه زهرا(س)"

مقاله پیرامون

فاطمه شناسی

در ابعاد

خانوادگی و تربیتی:
زهرای اطهر(س) در نقش مادری
زهرا اطهر(س) درنقش همسری
زهرا اطهر(س) در نقش فرزندی

محققین:

زهرا ضرابی - زهرا ناظریان

مدرسه ی الزهرا المرضیه(س)
پایگاه بسیج طلاب مکتب الزهرا(س) استان اصفهان
اردیبهشت 1390


چکیده:
باسلام وصلوات بر بانوی نمونه ی عالم که هرچه قدر قلم به دست بگیریم وبنویسیم کم است وبه این سادگی ها از عهده ی شناخت ایشان در این دنیا برنمی آییم ،باشد که خود هدایتگر ماباشد.
مباحث این مقاله در ابعاد خانوادگی وتربیتی عبارتند از :
زهرای اطهرسلام الله علیها در نقش مادری
زهرای اطهر سلام الله علیها در نقش همسری
زهرای اطهر سلام الله علیها در نقش دختری
ایشان در نقش مادری ،مادری نمونه بودند که با محبت فراوان به تربیت فرزندانشان میپرداختندوحتی قسمتی از تربیتشان وچیزهایی که میخواستند به آنها یاد دهند بر بازی با آنها بوده است.ایشان هرگاه خبرناگواری درمورد فرزندان خود میشنیدند سخت اندوهگین میشدند وبرای /انها دست به دعا می گشودند وحتی روزه هم میگرفتند.
ایشان در نقش همسری، همسری بی مثال بودند که بااحترام گذاشتن به نظر پدر وخدا بهترین همسر را برای خود برگزیدند.ایشان برای همسرش حضرت علی (ع)بسیار دلسوز ومهربان بودندوهمیشه با محبت های بی شائبه اش ایشان را در همه ی زمینه ها یاری کردند.ودر زندگی بهترین فرزندان دنیا را تربیت کردند ودر همه ی زمینه ها یار ویاور مولا وهمسر خود بودند؛
ایشان در نقش دختری ،برای پدر ومادرشان دختری فداکار ودلسوز بودند.دلسوزی ایشان برای پدرش به گونه ایی وبه حدی زیاد بوده که پدرش اورا ام ابیها یعنی مادر پدرش نامید.پیامبر چنان اورا دوست میداشت وبه اواحترام میگذاشت که حتی به هنگام ورود حضرت زهرا جلوی پایشان بلند میشدندواز روی اشتیاق به سمت ایشان می رفتند .

کلید واژه:
شناخت ،نمونه،زهرا،فاطمه،تربیت،خانواده،پدر،مادر،فرزند،دختر،احترام،علاقه.

” هدیه به بی بی فاطمه زهرا(س)”

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان

جلوه های رضایت از زندگی

از دیدگاه روانشناسی و اسلام

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدر ارحامی

پژوهشگر
نجمه صادقیانی

اسفند 1391

 

چکیده
موضوع این رساله شناخت جلوه های رضایت از زندگی است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که انسان ها همواره در پی شناخت عوامل مؤثر بر احساس رضایت از زندگی و راه های دستیابی به موفقیت و خوشبختی بوده اند. در حقیقت رضایت از زندگی یک احساس درونی است که هر چند از شرایط و وقایع دنیای بیرونی جدا نیست اما این امکان وجود دارد که در بدترین موقعیت های زندگی نیز بتوان از زندگی احساس رضایت داشت پس در پاسخ به این سؤال که «چه عواملی بر رضایت و عدم رضایت از زندگی مؤثر است» باید گفت : از منظر علمی و به خصوص بر اساس آیات و روایات به نظر می رسد مجموعه عوامل درونی مانند” عوامل روانی و معنوی” و بیرونی مانند “عوامل جسمانی و داشتن امکانات زندگی” در رضایت از زندگی مؤثر می باشند. در حقیقت می توان گفت تنها کسانی که از سلامت جسمانی، روانی و معنوی برخوردارند خواهند توانست در کار و زندگی خود موفق بوده و احساس آرامش و خوشبختی کنند. در این نوشتار منابع و مآخذ علمی، قرآنی و روایی مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه مطالعه و بررسی پیرامون این موضوع نشان می دهد این است که امکان داشتن رضایت از زندگی برای انسان همواره نزد صاحب نظران مورد توجه بوده است اما با توجه به جایگاه مهمی که مهارت رضایتمندی از زندگی در رسیدن به تکامل معنوی انسان دارد قرآن کریم و اولیای دین آموزه های فراوانی در این زمینه به پیروان خود آموخته اند که در این تحقیق مورد تأکید قرار می گیرد. یافته های تحقیق نشان دادند که مجموعه عوامل درونی مانند ایمان و امید داشتن، شاکر، قانع و صابر بودن و مجموعه عوامل بیرونی مانند ازدواج کردن و تشکیل خانواده ،سلامتی داشتن، داشتن دوستان و هم چنین شغل خوب در احساس رضایت از زندگی مؤثر می باشند که عدم وجود آنان نیز نارضایتی از زندگی را به دنبال دارد.
واژگان کلیدی: رضایت، زندگی، دنیا، خشنودی، انسان


پایان نامه: حقوق و وظايف متقابل زن و مرد در خانواده از نظر اسلام

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه زهرا المرضیه(علیها السلام)

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

حقوق و وظايف متقابل زن و مرد در خانواده از نظر اسلام

استاد راهنما :
سرکار خانم صفورا بنی نجاریان
محقق:
زهرا مزروعی سبدانی
تابستان 1389


چکیده
هرگونه تحلیل و بررسی ابعاد حیات زن، منهای ویژگیهای صنفی و جنسی، تحلیل حیات انسان به شمار می آید. شناخت زن و منزلت و مقام او، درحقیقت شناخت انسان و کرامت اوست. در بینش اسلامی زن و مرد به هم پیوسته اند و این پیوستگی ریشه در هستی و ماهیت آنان دارد و جبرهای آفرینش این دو را چنان پیوند داده است که هیچگاه و با هیچ شیوه ای گسستنی نیستند.
این نیز تردید ناپذیر است، که شناخت انسانی نسبت به خود، معیار دیگر شناختها است و درک و دریافت انسانی از خود و محیط و جایگاهی که در آن قرار دارد زمینة اصلی شناسایی دیگر پدیده هاست . به این جهت انسان به عنوان نخستین گام در شناخت وری به ضرورت باید به ژرفنگری و کاوشگری در خویشتن بپردازد و از ژرفای بیکرانة هستی خویش، آگهی هایی به دست آورد، دست کم به شناختی نسبی برسد. بنابراین مطالعه در احوال زن، و بررسی ابعاد هستی این بخش از جامعة انسانی گاهی در راستای انسان شناسی عمومی است.
مؤمن و مؤمنه، یعنی مرد مؤمن و زن مؤمن هر دو پویندة راه به یک مقصد هستند و هر دو کوچندة به سوی هدف نهایی هستند. از نظر اسلام زن، زن است و مرد، مرد و هر دو، دو فرد از یک نوع هستند.

واژگان کلیدی:
حقوق، وظایف، اسلام، زن، ماده، مرد، متقابل، حق متقابل، حق، نظر، اجتماع، زناشویی، همسر، خانواده.


دنیا در قرآن

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علمیه خواهران
حوزه علميه الزهرا المرضيه ( س )
شهر اصفهان
پايان نامه سطح دو ( كارشناسي )

دنیا در قرآن

استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق
فريبا سالاري مقدم
تابستان 1388

چكيده

در این رساله علاوه بر استفاده از آيات قرآن كريم از روايات و سخنان بزرگان نيز استفاده شده است . دنيا مؤنث أدني است به معني پست تر و یا به معني نزديك تر است .
در بسياري از آيات قرآن ، از دنيا يا امكانات مادي آن مدح و تمجيد شده است . در بعضي از آيات خداوند استفاده از زينت هاي الهي ، نعمت ها و موهبت ها را براي بندگانش توصیه فرموده است امّا آيات ديگري هم در قرآن به چشم مي خورد كه مواهب و نعمت هاي مادي تحقير شده است . اين تعبيرات دوگانه عيناً در روايات اسلامي نيز ديده مي شود . امّا آيا اين دو گروه از آيات و روايات با هم تضاد دارند ؟ پاسخ اين سؤال را در خود قرآن مي توان يافت . چرا كه آن جا كه دنيا و مواهبش را نكوهش مي كند ، در مورد كساني است كه تنها هدفشان زندگي دنياست و به تعبير ديگر اين كه آخرت را به دنيا مي فروشند و براي رسيدن به ماديات از هيچ جنايتي ابا ندارند . امّا اگر دنيا مقدمه ي آخرت قرار گيرد و مواهب مادي به عنوان وسيله اي براي رسيدن به سعادت و تكامل معنوي انسان مورد بهره برداري قرار گيرد ، از هر نظر قابل تحسين است . اين دنيا سراي آزمايش و امتحان است . خداوند در اين دنيا با ابزارهايي چون خير و شر ، دارايي ، زينت و غیره انسان ها را مي آزمايد ، تا همچنان كه آهن را براي استحكام بيشتر در كوره مي گذارند ، آدمي را نيز در كوره ي حوادث سخت پرورش دهد تا مقاوم گردد .
ايـن رساله سعي در اصلاح نگرش مردم نسبت به زندگي دنيوي دارد و همچنين برطرف كردن ابهام در برخورد با رواياتي كه دنيا را مدح و رواياتي كه آن را مذمت مي كند و در صدد يافتن پاسخي قانع كننده كه در اين رابطه ايجاد مي شود . همچنين تلاش در بيدار ساختن افراد از غفلتي كه در آن فرو رفته اند و فراغت يافتن از دل مشغولي هاي دنيوي دارد .
اغلب از كتب تفسیری ، روايي و كتبي كه زباني ساده در تفهيم مطالب داشته اند استفاده شده است و آيات قرآن كريم و روايات و برخي خطبه هاي نهج البلاغه و كتب اخلاقي پايه قرار داده شده است .
واژگان كليدي عبارتند از : قرآن ، دنیا ، ماهیت ، لهو ، لعب .

رجـعـت

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران
مدرسه علميه الزهرا المرضيه (س) استان اصفهان
تحقيق پاياني سطح دو كارشناسي

رجـعـت

استاد راهنما :
سركار خانم صفورا بني نجاريان
استاد ارزياب :
سركار خانم منّاني
محقق :
مينا حسني
تابستان 1388

چكيده
رجعت يكي از مسائل پيچيده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدي (عج) است، بر اساس اين عقيده گروهي از مؤمنين به اين جهان بازمي‌گردند تا ظهور دولت حق را مشاهده كنند و از شكوفايي آن لذت ببرند، و نيز گروهي از منافقين بازگردانده مي‌شوند تا كيفر دنيوي اعمال ناشايست خويش را بچشند.
رجعت يكي از عقايد ويژه مذهب تشيع است كه از ديرباز، شيعه اماميه بر آن بوده‌اند و بدان معروف گشته‌اند و به واسطه اعتقاد به آن مورد طعن دشمنان قرار گرفته‌اند، بحثها و گفتگوهاي فراواني در اين‌باره ميان بزرگان شيعه و مخالفين آنها رخ داده كه تاريخ آن را ثبت و ضبط نموده است. در اين زمينه روايات بسياري از خاندان نبوت به دست ما رسيده است.
طبق گفته علامه مجلسي نزديك به دويست روايت در اين باب وجود دارد، وي بيشتر آنها را در كتاب بحارالانوار باب رجعت گرد آورده است. علامه مجلسي، پس از عرضه روايات رجعت مي‌گويد : براي كساني كه به گفتار ائمه اطهار (ع) ايمان دارند، جاي شك و ترديد باقي نمي‌ماند كه مسأله رجعت، حق است، زيرا روايات وارده در اين باب از ائمه اطهار (ع) در حد تواتر است، و نزديك به دويست روايت وارد شده است كه در اين امر صراحت دارند و اين روايات را چهل و اندي از بزرگان علما و محدثين عاليقدر در بيش از پنجاه كتاب معتبر روايت كرده‌اند.
با وجود توصيف‌ها و تبيينهايي كه انديشمندان شيعه نسبت به ماهيت رجعت و دلايل آن داشته‌اند، اشكالاتي از سوي برادران اهل سنت پيرامون حقانيّت رجعت عنوان شده است كه ناشي از عدم تفاوت بين رجعت و تناسخ است كه در اين رساله برخي از شبهات مطرح و پاسخ داده مي‌شود.
واژگان كليدي : رجعت، تناسخ، امكان وقوعي

حقوق والدين در آيات و روايات

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران
حوزه علميه الزهراي المرضيه (ع)
شهر اصفهان
پايان‌نامه سطح دو (كارشناسي)

حقوق والدين در آيات و روايات

استاد راهنما
سركار خانم زهرا ملكوتي خواه
محقق
زهرا حافظ فرقان
بهار 1389

چكيده
يكي از حقوق واجب كه به عهدة انسان مي‌باشد، حقوق والدين است. والدين بزرگترين حق را دارند به طوري كه در چهار آية قرآن، بعد از دعوت به توحيد سفارش به احسان و نيكي به پدر و مادر شده است و در آيات متعدد ديگري هم اين احسان و سفارش تكرار شده، هدف از اين تحقيق بيان حقوق والدين درآيات و روايات است و از منابع تفسيري و روايي زيادي در جمع‌آوري مطالب استفاده شده. با توجه به تأكيد فراواني كه نسبت به اين امر واجب در آيات و روايات شده و كوتاهي در اين امور پيامدهايي براي فرزندان دارد كه موجب عذاب دنيا و آخرت مي‌شود پس به جاست كه اين حقوق را شناخته و در عمل به آنها تمام تلاش و كوشش به كار بسته شود. در اين تحقيق ماهيت حقوق والدين و آيات مختلفي كه در اين باره سخن گفته را در تفاسير مختلف بيان و بعد از آن اين حقوق و آثار رعايت آن در روايات بازگو شده است.
حقوق والدين يكي از مهمترين حقوقي است كه انسان موظف به انجام آن است و انجام ندادن آن يك سري پيامدهايي به همراه دارد كه قطعاً اين پيامدها آثار شومي است كه دامنگير انسان در دنيا و آخرت مي‌شود و در يك كلام سوء خاتمه شدن انسان را در بردارد.
كليدواژه‌ها: حق، والدين،‌ احسان، عاق


 

پایان نامه: توکل در آيات و روايات

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
حوزه علميه الزهرای المرضيه ( س )
شهر اصفهان
پايان نامه سطح دو ( كارشناسي )
توکل در آيات و روايات
استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق
زهره باقری
پاييز 1388

چکيده :
داشتن تکيه گاه قدرتمند و استوار در حوادث سخت زندگی ، عامل ثبات قدم و نهراسيدن از مشکلات است . توکل تکيه داشتن بر نيروی الهی و نصرت و امداد از اوست . در آيات و روايات دينی نيز بسيار بر اين امر تأکيد شده است ؛ که مؤمنان تنها بر خدا توکل کنند .
اين مجموعه با بررسی توکل در آيات و روايات به بيان ماهيت و حقيقت توکل می پردازد .
توکل در لغت به معنی واگذاری کار خويش به ديگری و در منطق قرآن به معنی اعتماد و تکيه بر خدا و او را ولی و سرپرست خود قرار دادن است . انسان در طول زندگی با مشکلات و سختی ها روبرو می شود و با توجّه به محدوديت هايي که دارد به تنهايي بر انجام دادن آن کارها توانا نيست . بنابراين برای جبران اين ناتوانی ، در عين استفاده از عوامل طبيعی و اسباب مادی ، بايد به نيروی غيبی و قدرت بی پايان خدا تکيه و اعتماد کرده و از خداوند استمداد جويد که او را در امور زندگی موفق و پيروز گرداند . پس حقيقت توکل ، نا اميدی از مخلوق و اميد و تکيه داشتن بر خالق است .
توکل ثمره توحيد افعالی است ؛ يعنی اعتقاد به اين که در مجموع جهان فقط يک موجود مؤثر و مستقل به نام خدا وجود دارد و تأثير علل و اسباب به او باز می گردد و همه آن ها به فرمان او و طبق اراده او کار می کنند .
بر اين اساس توکل به خدا هيچ منافاتی با کار و فعاليت و استفاده از علل و اسباب ندارد ، بلکه بر جريان امور انسان ها از طريق علل و اسباب تأکيد شده است .
از آثار توکل اعتماد به نفس ، آرامش ، کفايت امور ، روشن بينی و عزّت نفس می باشد و در قرآن و روايات توکل انبياء و اولياء الهی به عنوان الگويي بارز برای انسان ها معرفی شده است .
واژگان کليدی تحقيق : توکل ، وکيل ، متوکل ، اتّکا ، اعتماد ، اعتماد به نفس .


سيري در سيره ي اخلاقي - عملي پيامبر اكرم(ص) در آيات و روايات

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
مدرسه علميه الزهراء المرضيه(س) اصفهان
پايان نامه سطح دو(كارشناسي)
موضوع:
سيري در سيره ي اخلاقي - عملي پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) در آيات و روايات

استاد راهنما: سركار خانم ديباج
تهيه و تنظيم:عزت صاربان
زمستان 1388

چکیده
کمال و در جست و جوی طریق آن است ؛ و در این مسیر افرادی را به عنوان الگو و قهرمان ، برای خود انتخاب می کند و سعی دارد از این رهگذر به کمال مطلوب خود برسد . چه بسا دچار اشتباه شده و مصادیق غیر واقعی را به جای مصادیق واقعی برمی گزیند . خداوند، به مقتضای خلقت حکیمانه ي خود ، به اين خواسته و نیاز پاسخ مثبت داده و در طول تاریخ ، برای بشریت پیامبران و رسولانی را به عنوان الگوی کامل فضائل و سجایای اخلاقی فرستاده است .
در راس این الگو ها ، انسان کامل و جامع یعنی رسول خدا ، حضرت محمد (ص) ، می باشد که قرآن کریم از او به عنوان اسوه ي حسنه یاد می کند « لَّقَد کانَ لَکُم فی رَسولٍ اللهِ اُسوةٌ حَسَنَة لِمَن کانَ یَرجوُا اللهَ وَ الیَومَ الاَ خِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیراً ؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا (ص) سرمشق نیکویی بوده برای آن ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدارا بسیار یاد می کنند .»
خدای سبحان ، در زیباترین سخن خود رسول الله را الگوی تمام نمای حق، معرفی می کند و سیمای ملکوتی او را به نمایش می گذارد و تمام انسان ها را به تماشای سیما و الگوگیری از سیره ي او فرا می خواند و این فراخوانی، ارج نهادن به ارزش های الهی و انسانی می باشد .
رعایت عدالت در حقوق همگان و حتی در نگاه کردن به حاضرین در مجلس هنگام سخن گفتن ، گرفتن حق مظلومین ، صبر و استقامت و تحمل مشکلات در عرصه های مختلف تبلیغی - مدیریتی، زهد و بی رغبتی به دنیا ، شجاعت در همه عرصه ها ، سخاوت و بخشندگی و مشورت با اطرافیان و ساده زیستی ومهربانی و شرح صدر و گذشت ، تواضع و فروتنی همه و همه نشان از رهبری الهی دارد که بهترین نمونه و سرمشق عملی زندگی ، برای مسلمانان جهان است که امیدواریم با به کار بستن آن امت خوبی برای آن حضرت باشیم .
واژگان کلیدی تحقیق :
سیر ، سیره ، اخلاق ، خاتم النبیین ، رسول ، زهد ، صبر ، شجاعت ، شرح صدر .

 

پایان نامه: ویژگی های بهشت در قرآن

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریّت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه الزهرا المرضیه(س)
ویژگی های بهشت در قرآن
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
استاد راهنما : سرکار خانم زهرا ملکوتی خواه
محقق: عزت مزروعی سبدانی
شهر: اصفهان
زمستان 1388

چکیده
بهشت یعنی کانون انواع مواهب و نعمت های الهی اعم از معنوی و مادی که آیات
بی شماری از قرآن درباره ی صفات بهشت و بهشتیان و نعمت های مختلف مادی آن و نیز مواهب معنوی و لذات روحانی به آن اختصاص یافته است و در آن آیات حضرت حق درخور فهم و عقل ما آدمیان به ترسیم این نعمات پرداخته است. و با توجه اینکه بهشت هم اکنون وجود دار و هنوز تکمیل نشده و بسته به اعمال انسان در حال تکمیل شدن است بنابراین در این پایان نامه بهشت و نعمت های مادی و معنوی بهشت مورد بحث قرار گرفته که هر کدام از اینها هر انسانی را که دارای هرگونه انگیزه مادی و معنوی می باشد به سوی خود جذب می کند و او را برای نیل به آن به تهذیب نفوس و پاکسازی عقیده و پاکی و درستی گفتار و رفتار دعوت می کند.
واژگان کلیدی: بهشت ، جنت، فردوس ، نعمت.

 

پایان نامه: تقوا در نهج البلاغه و روایات

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریّت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه الزهرا المرضیه(س)
موضوع :تقوا در نهج البلاغه و روایات
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
استاد راهنما : سرکار خانم دیباج
استاد داور: سرکار خانم منّانی
محقق: لیلا کفاشیان اسماعیلی
شهر: اصفهان
زمستان 1388

چکیده:
هر کاری برای اینکه سر انجام موفقی داشته باشد باید از روی اصول مشخصی پیش رود. تا به هدف تعیین شده نائل گردد . تقوای دینی یعنی انسان از برنامه هایی که دین مشخص کرده است پیروی کند تا به هدف آفرینش نائل گردد.
تقوا در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که شامل : تقوای روح، اعضاء ،قلب ، علم ، سیاسی ، اقتصادی و طبّی و لفظی می باشد. تقوا ابتدا زیان ها و خطرات را برای انسان آشکار کرده و سپس او را از مواجه با آن باز می دارد و راههای پیشگیری از بی تقوایی را نشان
می دهد.
فردی که تقوا را پیشه ی خود ساخته از آثار آن نیز بهره مند می شود که هم شامل آثار مادّی است و هم آثار معنوی ، آثار مادّی شامل اینکه: رزق او از راه بی گمان می رسد ، از سختی ها نجات یافته ، در های برکت به روی او باز می شود. آثار معنوی شامل : دوری از گناهان و آمرزش گناهان قبلی ، خوف خداوند در دل آنها جای می گیرد ،از بندگی غیر خدا آزاد است و محبوب خدا می گردد ،از نعمت دوستی خاص خدا بهره مند گردیده ،قرآن راهنمای اوست ، در امان است و سرانجام عاقبت نیکو از آن اوست.
برای کسب تقوا راههایی وجود دارد که با شناخت این راهها سریعتر به مقصد خود
می رسیم که این راهها شامل : نماز ،یاد مرگ ،توکل برخدا ،توسّل به ائمه می باشد و از جمله مواردی که باعث می شود ما را از تقوا دور کند : معاشرت با اغنیاء ، انس به لذّات و
شهوات ،خوف فقر، دنیا پرستی ،خصومت و گفتار ناحساب است.
واژگان کلیدی :تقوا ، موانع ، تزکیه ، عوامل .

پایان نامه: نظري به جنبش فمينيسم در ايران و جهان

 شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم
حوزه علمیه الزهرا المرضیه (س)
شهرستان اصفهان
پایان نامه سطح دو (کارشناسی)
موضوع :
نظري به جنبش فمينيسم در ايران و جهان
استاد راهنما:
سرکار خانم بنی نجاریان
محقق:
مرضیه استکی
بهار 90

چکیده:
انقلاب اسلامی و حضور قدرتمند زنان مسلمان در بزرگ ترین رویداد سیاسی اجتماعی قرن بیستم، توجه جهانیان را به ایران اسلامی و رویکرد تازه زنان جلب کرد و در پی آن تلاش های زیرکانه ای برای تغییر چنین نگرشی صورت گرفت، پس از ورود جریان های جدید به عرصه مباحث فرهنگی کشور، موضوع دفاع از حقوق زنان بویژه با ویژگی های غربی آن مطرح و برجسته شد و جریان جدیدی به نام «فمینیسم» چهره نشان داد.
بر اساس آموزه های فمینیسم، گروهی از زنان برای رسیدن به استقلال مطلق در برابر مردان و رسیدن به حقوقی مشابه و برابر با حقوق مردان، حرکت جدیدی را آغاز کردند و حتی در مواردی برای ایجاد سازگاری بین فرهنگ دینی و غربی، این جنبش های وارداتی را، فمینیسم اسلامی نام نهادند و تلاش برای توجیه مبانی و حقوق اسلامی بر پایه فرهنگ غربی را در دستور کار خود قرار دادند، اما در نهایت، حاصل این تلاش ها موجب به وجود آمدن فاصله ای عمیق بین زنان و مردان، تضعیف نهاد خانواده، بالا رفتن معتادان و آمار طلاق، افزایش خشونت خانگی و… گردیده است. چنین نگرشی در زمینه مشارکت اجتماعی، زن را از هسته اجتماعی به پوسته آورده و نقش کلیشه ای مردانه به وی داده است. این نوشتار در صدد بازخوانی فمینیسم، بویژه فمینیسم به اصطلاح اسلامی و بررسی آسیب ها و پیامدهای چنین جنبشی با تکیه بر نگرش ها و گرایش های مختلف فمینیستی در ایران و شاخصه های اصلی آن است.
واژگان کلیدی: فمینیسم، مشارکت اجتماعی، حقوق زن، حقوق مشابه، استقلال،خشونت علیه زنان

 

پایان نامه: شرائط و مراتب توبه در آیات و روایات

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه زهرا المرضیه( سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان
موضوع : شرائط و مراتب توبه در آیات و روایات
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
استاد راهنما : سرکار خانم ملکوتی خواه
محقق: اعظم چاچه ئی
شهر: اصفهان
بهار 1389

چکیده
توبه در اصل به معنای رجوع و بازگشت از گناه است این در صورتی است که به شخص گناهکای نسبت داده شود ولی در قرآن و روایات اسلامی بارها به خدا نسبت داده شده است، در این صورت به معنی بازگشت به رحمت است، همان رحمتی که به خاطر ارتکاب گناه از گناهکار سلب شده بود و به همین دلیل یکی از نامهای خدا « تواب» ( یعنی بسیار توبه پذیر ) است. تمام علمای اسلام در وجوب توبه اتفاق نظر دارند و درمتن آیات قرآن چندین مرتبه به آن امر شده است در آیه (8 سوره تحریم) می خوانیم :
« یا ایها الذینَ آمنوا توبوا الی الله توبهً نصوحاً عسی رَبُّکم ان یکفر عنکم سَیّئاتِکُم و یَدخِلکُم جناتٍ تجری من تحتها الانهار»
«ای کسانی که ایمان آورده اید به سوی خدا باز گردید توبه کنید ، توبه ای خالص و بی شائبه تا امید است پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است داخل کند».
برای توبه ارکان و شرایطی وجود دارد که با گفتن تنها استغفرالله توبه حاصل نمی شود . و انسان برای توبه کردن نباید فرصت را از دست دهد و در هنگام مرگ ، نوعی پشیمانی براو عارض شود که سودی ندارد ،در پی توبه حقیقی ، آثار و نتایجی از جمله بخشیدن گناهان و … برای انسان تائب مطرح است.


پایان نامه: بررسي صفات شيعيان

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
حوزه علميه الزهرا المرضيه سلام الله عليها
شهرستان اصفهان
پايان نامه سطح دو ( كارشناسي )
بررسي صفات شيعيان
در آيينه روايات
استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق
راحله عليرضايي
87 - 1386

چكيده
« بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات » عنوان پايان نامه حاضر است . در اين پايان نامه سعي شده است ، صفات شيعيان واقعي جمع آوري شود تا ان شاء الله در مرحله بعد وارد ميدان عمل شويم . بعد از تلاش در اين زمينه تبيين شد كه صفات شيعيان تنها در بعد عبادي يا فردي خلاصه نمي شود ، بلكه صفات شيعيان واقعي با ابعاد روحي يك انسان متعالي هماهنگي كامل دارد .
روايات ائمه اطهار «ع» كه شيعيان را معرفي نموده دستورالعملي است در جهت تلاش براي متصف شدن به آنچه مورد رضايت آنهاست .
واژه هاي كليدي اين تحقيق عبارت اند از : صفات ، روايات و شيعيان .

چند همسری دائم از دیدگاه اسلام

شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

پایان نامه ی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
چند همسری دائم از دیدگاه اسلام

 استاد راهنما
سرکار خانم صفورا بنی نجاریان

تهیه و تنظیم
لیلا قاسمی

 تابستان 1391

چکیده
زن در طول تاریخ از شخصیت حقوقی و اجتماعی بالایی برخوردار نبوده است تا جایی که می توان گفت در ادیان دیگر و قبل از ظهور اسلام زن به عنوان یک انسان جایگاهی نداشته و با او مثل یک کالا برخورد می شده است.این مسئاله در ازدواج نمود بیشتری داشته است. به این ترتیب که ازدواج به دو شکل رایج بوده.
1- تک همسری که طبیعی ترین شکل ازدواج است.
2- چند همسری که به سه صورت است: کمونیسم جنسی.چند همسری وچند شوهری.ازبین این سه چند همسری از دوام بالاتری برخوردار بوده وچنانکه می بینیم در زمان حال نیز رواج دارد.
چند همسری قبل از ظهور اسلام نیز رواج داشته و پیامبران هم دارای چند همسر بوده اند. ولی بعضی از منتقدان به اسلام، چند همسری را یکی از پیامدهای منفی اسلام دانسته اند و به مخالفت با آن برخاسته اند. هرچند با گذشت زمان دانستند که چند همسری راهی است برای فرار از زنا وداشتن فرزندان بدون والدین. اسلام چند همسری را محدود به داشتن چهار زوجه کرد به شرطی که رعایت عدالت بین آنها برقرار باشد.
اگر وجود این حق برای مردان را از چهار نگاه: نگاه زن اول،نگاه مرد، نگاه همسر دوم ومصالح جامعه بررسی کنیم نه تنها با آن مخالفت نخواهیم کرد بلکه آن را امری ضروری ولازم برای اجتماع خواهیم دید. هرچند تعدد زوجات دارای اشکالاتی است ولی فایده های آن به معایب آن ترجیح وبرتری دارد. هم اکنون آمار تعدد زوجات در ایران کاهش یافته وبه دلایلی از آن استقبال نمی شود.
برای جلوگیری از انتقاد به مسئاله ی تعدد زوجات کتابهای زیادی در این زمینه نگارش شده است که به بررسی صحیح این مسئاله پرداخته و به سئوالات وشبهات زیادی پاسخ داده است.
واژگان کلیدی که در این پژوهش به کار رفته اند عبارتند از: سنت، نکاح، تعدد زوجات، حقوق وقانون، منو گامی- پلی گامی .

تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه و حقوق

شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

پایان نامه ی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه و حقوق

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدر ارحامی

تهیه و تنظیم
زهرا عابدی

 تابستان 1391


چکیده
اميد به بقاء و تولید مثل در تمام قرون براي انسان ها امري فطري است که براي او يك نوع كمال محسوب مي شود. براساس نظام آفرینش بقاء نوع انسان در حالت طبیعى به استمرار تولید مثل او وابسته است که از درهم آمیختنِ دو سلول نر و ماده و گذراندن دوران جنینى خود در رحم محقق مى‏گردد. قرآن در آیات متعدد به این رمز و راز خلقت با تعابیرى زیبا اشاره مى‏کند: «یا ایها الناس إنّا خلقناکم من ذکر و أنثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا… »(حجرات،13)
حال اگر در این قانون طبیعى که البته در مواردى ممکن است، با اراده خالق هستى خللى ایجاد شود، خواه در سلول نرینه و خواه در سلول مادینه یا در مسیر رسیدن این دو ماده به یکدیگر و یا در رحمى که مى ‏بایست جنین شکل گرفته را بپروراند، امکان تولید هم ‏نوع میسر نخواهد شد.
نازایى که به معناى ناتوانى در تولید مثل است از زمان هاى باستان به عنوان یک معما توجه انسان ها را به خود جلب کرده و همواره در اندیشه فائق آمدن بر آن بوده است.
امروزه پيشرفت هاي علمي سبب شده است كه بسته شدن نطفه انسان از راه غیر طبیعی امكان پذير گردد که این دانش تلقیح مصنوعی نامیده می شود. تلقيح مصنوعی از مسائل نو خاسته اي است كه به اقتضاي پيشرفت زمان و دگرگوني هاي علمي مطرح شده است و نص خاصی در فقه امامیه در این مورد وجود ندارد در حالی که حکم آن از نصوص عام و اصول کلی خارج نیست. از این رو فقها تلاش خود را در جهت استنباط حکم مسئله ی تلقیح مصنوعی از منابع شرعی به کار گرفته اند.
پس اگر دگرگوني هاي باروري و حكم شرعي و وضعی آن و مشروعيت موضوع فرزند دار شدن با دخالت عاملي به نام اسپرم بيگانه يا تخمك بيگانه، با توجه به آيات و روايات و قواعد فقهي، را بررسی کنیم نه تنها با آن مخالفت نخواهیم کرد بلکه آن را امری ضروری و لازم برای خانواده، اجتماع خواهیم دید.

کلید واژه: تلقیح مصنوعی، تخمک، اسپرم، رحم، نسب، فقه، حقوق


راه های افزايش و كاهش طول عمر از منظر آیات و روایات

پایان نامه ی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
راه های افزايش و كاهش طول عمر
از منظر آیات و روایات

تهیه و تنظیم
الهام امامی

تابستان 1391

 

چکیده
موضوع این رساله، در ارتباط با بررسی عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش طول عمر، در آیات و روایات است. این موضوع، از این جهت حائز اهمیت است که انسان¬ها از دیرباز، در جستجوی راه¬¬-های جاودانگی و افزایش طول عمر بوده¬اند و درحقیقت، طول عمر توأم با سلامتی و توفیق، از نعمت¬هایی است که ارزش آن را نمی¬توان تعیین نمود.
غریزه¬ی حبّ ذات، حبّ بقاء و دیگر غرائز انسان، او را شیفته¬ی عمر طولانی ساخته و وادار نموده که در این راه، منتهای سعی و تلاش را انجام دهد. در پاسخ به این سؤال که «چه عواملی باعث افزایش و کاهش طول عمر می¬شود» باید گفت: از منظر آیات و روایات، عواملی که بر افزایش و کاهش طول عمر، مؤثرند، به چهار دسته قابل تقسیم اند که شامل عوامل معنوی، بهداشتی، غذایی و روانی می¬گردند.
تنها کسانی که از سلامت جسمانی و روانی برخوردارند، خواهند توانست، در کار و فعالیت خود در زندگی موفق بوده و در مراحل مختلف تربیتی، فرهنگی و… برای دیگران، نقش مؤثرتری ایفا کنند. در این نوشتار، منابع و مآخذ قرآنی، روایی و طبّی مورد استفاده قرار گرفته است. آنچه مطالعه و بررسی پیرامون این موضوع، نشان می¬دهد، این است که امکان طول عمر برای انسان، همواره نزد اندیشمندان، مورد قبول بوده و به نظر می¬رسد تاکنون کسی امتناع آن را عنوان نکرده است.
نتیجه، این¬که وقتی دین مبین اسلام، برای تمام جنبه¬های زندگی انسان دارای آموزه¬ها و برنامه-هایی کلی است، راه¬های افزایش و عوامل کاهش طول عمر نیز، در آیات و روایات، عنوان شده و با دلائل علمی، قابل اثبات است.
کلیدواژه¬ها: انسان، عمر، قرآن، طبّ، سلامت.

مقاله برتر

سلام خوشبختانه یکی از اساتید این حوزه دارای مقام سوم در فراخوان مقاله علی علیه السلام معجزه غدیر در مدرسه علیمه نفیسه اصفهان را بدست آوردند بدین وسیله هم از طرف مدیر و هم طلاب این مدرسه از ایشان تقدیر می شه امیدوارم مشوق خوبی برای فعالیت بقیه طلاب در عرصه پژوهش بشه ….

بررسی دو نگرش متفاوت بر حدیث غدیر


فاطمه طائبي اصفهاني

چکیده:

عثمان خمیس در کتاب نگرشی نو به تاریخ صدر اسلام در مورد حدیث غدیر چنین می گوید:
خالد بن الولید برای جنگ به یمن رفته بود، وی برای تقسیم غنایم شخصی را از پیامبر طلب کرد.
پیامبر (ص) علی را فرستادند تا غنایم را تقسیم نماید. حضرت علی کنیزی را برای خود قرار داد و با او همبستر شد. بریده می گوید از این کار علی (ع) خشمگین بودم. گزارش کار او را برای پیامبر عرضه نمودم و پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست.
پس علت حدیث غدیر شکایت بریده و همراهانش نزد پیامبر بوده است لذا پیامبر حرفی نزد تا به مدینه بازگشت چرا كه بریده و همراهانش اهل مدینه بودند.
این شهبه عثمان خمیس را در دو جنبه اصلی:
1) نظرات اهل سنت درباره الهي بودن فرمان ابلاغ ولايت حضرت علي(ع)
2) تواتر حدیث غدیر، بیان خواهد شد.

کلید واژه:

حدیث غدیر، بریده بن حصیب، وهابیت، سند، دلالت

افزودن نمک دريا به آب حمام موجب آرامش افراد می شود


در صورت اضافه کردن نمک به آب حمام و تبدیل آن به آبی همانند آب دریا، که 1.45 درصد آن را نمک تشکیل می دهد فرد پس از استحمام آرامش بیشتری را در بدن خود تجربه خواهد کرد.
به گفته پروفسور “کارل لودویگ” از محققان حاضر در این تحقیق، به کارگیری روشهای نوین برای تسکین دادن به بدن، اغلب گران هستند اما با بکارگیری آبی همانند آب دریا می توان به راحتی روشی موثر و ارزان قیمت را برای تسکین و آرامش به خانه ها برد.
بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیقات، استحمام در آب دريا (ضمن جذب املاح مفيد و مورد نياز بدن از طريق بوست) همجنين موجب بهزیستی فرد می شود آبی که حاوی 3 درصد نمک باشد باعث شادابی بیشتری شده و به ماهیچه ها این اجازه را می دهد تا راحت تر از قبل بوده و امکان تسکین اعصاب را نیز فراهم می کند و از همین رو هرچه میزان نمک در آب حمام بیشتر باشد فرد پس از استحمام آرامش بیشتری را در بدن خود احساس خواهد کرد.

به بهانه ی هفته ی پژوهش ؛ تحقیق ها و پژوهش های وارداتی!!!

 

استاد ارجمند ودبیر گرامی ! مهم دو سه نمر ه ای است که اختصاص به این طلق وشیرازه داده اید وگرنه گرد آورندگان مدرک را با کشف حقیقت چه کار ؟؟؟

تحقیق : یعنی به حقیقت امری رسیدگی کردن و کشف حقیقت معنای دیگری است برای آن ، اما امروز آن چه از این کلمه به ذهن متبادر می شود تحقیق دانش آموزی یا دانش جویی است !
۲۰ برگ A4 در میان شیرازه ای وطلقی …. برخی هم به تایپ رسانده . با بسم الله بزرگی در اول دفتر وگردآورنده ای و …
البته در آنجا هم معنای واقعی این کلمه (تحقیق) همان کشف حقیقت است توسط دانشجویی یا دانش آموزی که برای جستن حقیقت به دانشگاه یا مدرسه آمده ، با تحمیل هزینه سنگینی برای پدرو تکمیل دل نگرانی ها وبیم ها و امید های مادر…
در بانک منتظر که نه معطل بودم ، نگاهم به تقویم بزرگ تبلیغاتی افتاد که بر روی ستونی چسبانده بودند ، به زحمت عکسی گرفتم : ۷۵ هزار عنوان تحقیق آماده…… انواع مقالات لاتین با ترجمه…..
با یک سرچ (جستجو)ساده ودوبار کلیک دانشجویان ما را به حقیقت ! می رسانند این دلالان دانش !!!
دانش که نه ! همان طلق وشیرازه وچند ورق کاغذ…
امروز برای هر چیزی بنگاهی است ، حتی برای علمی که قرار است مقدمه ای برای کشف حقیقت باشد ….

استاد ارجمند ودبیر گرامی !
مهم دو سه نمر ه ای است که اختصاص به این طلق وشیرازه داده اید وگرنه گرد آورندگان مدرک را با کشف حقیقت چه کار ؟؟؟

وقتی دانشجو بودم دوستان می گفتند : « در فلان شهر پایان نامه ارشد می نویسند به مبلغ ۲۵۰۰۰۰تومان »
باورم نمی شد…

حالا باور کرده ایم که اخذ مدرک ونمره مهم است…

ای آقا ! علم وآگاهی وکشف حقیقت کیلویی چند است!!!!!!!! ؟؟؟؟

کاش بیشتر می اندیشیدیم و برای محقق بار آوردن دانش آموزان ودانش جویان نو آوری می داشتیم .
کاش استاد عزیز ودبیر گرامی دانش آموزان ودانش جویان را در هر نیم سال یک بار به کتاب خانه می برد ودر آن جا شیوه تحقیق را یاد می داد به بچه هایمان که واقعا خیلی هایشان نمی دانند . بعد هم یک تحقیق مختصر دو ، سه صفحه ای می گرفت و اورا به خودباوری می رساند که می شود تحقیق کرد ونوشت .
وقتی که می دانیم امروز اینترنت – بنگاه های فروش تحقیق – دانش آموز ودانش جو را وسوسه می کند که از فرصت (کپی – پیس ) استفاده کند چرا ما باز هم به همین شیوه تحقیق می گیریم ؟
باید بستری چید و این سنت منسوخ تحقیق نویسی را برچید .
دوسالی است مسئولان اداره کل آموزش وپرورش استان مرکزی طرح تقویت سواد خواندن را پیگیری می کنند . برای هر دانش آموز دفترچه ی شکیلی داده شده وقراراست هر ماه ، هر دانش آموز کتاب هایی را که می خواند را خلاصه نویسی کند . اگر مدیران عزیز مدارس و معلمان گران قدر این طرح را جدی بگیرند بی تردید قدم های خوبی برداشته ایم برای کتاب خواندن و نشوتن و نویسنده شدن و به حقیقت رسیدن .

معرفی مقاله

حوزه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها) اصفهان یه فصلنامه داره :

برای این فصل یکی از مقاله های طلاب برترش را چاپ کرده و با این کار روحیه پژوهشی را در طلاب تقویت می کنه حالا چکیده مقاله دوستمون را براتون می گذارم

تفاوت های بنیادین میان زن و مرد
الهام امامی

چکیده                                                                                               
زن از نظر ساخت بدنی وروانی از دیدگاه علم از مرد متفاوت است به لحاظ مغز،قلب،حواس پنج گانه بین دو جنس تفاوت های انکارناپذیری وجود دارد و نیز تمایزات روانی زن و مرد از نظر علم روانشناسی و در فرهنگ های مختلف به اثبات رسیده است وخطاست که این تفاوت ها را فقط زاییده ی محیط بدانیم هر چند شیوه های تربیتی در این تفاوت ها شایان توجه است ولی به گونه ای نیست که بتواند تفاوت های بیولوژی بین دو جنس را پوشش دهد و بر این اساس که جنس زن  از جنس مرد لطیف تر است واز سوی دیگر صفاتی چون خشونت و پر خاشگری ویژه ی مردان است با شواهد تحقیقاتی همراه می باشد.پس در این مقاله سعی بر این است تا تمایزات جسمانی و روانی بین دو جنس ذکر شود وپیداست که شناخت این تفاوت ها باعث پیشرفت و تکامل هر یک از زن و مرد می شود زیرا نقصان در یک ویژگی وصفت نشانه ی تحقیر نیست بلکه مایه ی قوام هر چه بیشتر زندگی می گردد.                       

کلید واژه ها:زن،مرد،تفاوت های روانی،تفاوت های جسمانی                                              


پایان نامه

 

چکیده چند پایان نامه ارائه شده به مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)

معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)


رجـعـت

استاد راهنما :
سركار خانم صفورا بني نجاريان

استاد ارزياب :
سركار خانم منّاني

محقق :مينا حسني

تابستان 1388

چكيده
رجعت يكي از مسائل پيچيده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدي (عج) است، بر اساس اين عقيده گروهي از مؤمنين به اين جهان بازمي‌گردند تا ظهور دولت حق را مشاهده كنند و از شكوفايي آن لذت ببرند، و نيز گروهي از منافقين بازگردانده مي‌شوند تا كيفر دنيوي اعمال ناشايست خويش را بچشند.
رجعت يكي از عقايد ويژه مذهب تشيع است كه از ديرباز، شيعه اماميه بر آن بوده‌اند و بدان معروف گشته‌اند و به واسطه اعتقاد به آن مورد طعن دشمنان قرار گرفته‌اند، بحثها و گفتگوهاي فراواني در اين‌باره ميان بزرگان شيعه و مخالفين آنها رخ داده كه تاريخ آن را ثبت و ضبط نموده است. در اين زمينه روايات بسياري از خاندان نبوت به دست ما رسيده است.
طبق گفته علامه مجلسي نزديك به دويست روايت در اين باب وجود دارد، وي بيشتر آنها را در كتاب بحارالانوار باب رجعت گرد آورده است. علامه مجلسي، پس از عرضه روايات رجعت مي‌گويد : براي كساني كه به گفتار ائمه اطهار (ع) ايمان دارند، جاي شك و ترديد باقي نمي‌ماند كه مسأله رجعت، حق است، زيرا روايات وارده در اين باب از ائمه اطهار (ع) در حد تواتر است، و نزديك به دويست روايت وارد شده است كه در اين امر صراحت دارند و اين روايات را چهل و اندي از بزرگان علما و محدثين عاليقدر در بيش از پنجاه كتاب معتبر روايت كرده‌اند.
با وجود توصيف‌ها و تبيينهايي كه انديشمندان شيعه نسبت به ماهيت رجعت و دلايل آن داشته‌اند، اشكالاتي از سوي برادران اهل سنت پيرامون حقانيّت رجعت عنوان شده است كه ناشي از عدم تفاوت بين رجعت و تناسخ است كه در اين رساله برخي از شبهات مطرح و پاسخ داده مي‌شود.
واژگان كليدي : رجعت، تناسخ، امكان وقوعي

عوامل سقوط اخلاقي انسان

درنهج¬البلاغه

استاد راهنما:
سرکارخانم مريم پايش

محقق :نرجس صفري
بهار 1388


چکيده

صفات پايداردرنفس که موجب صدور افعال متناسب با آنها به طور خودجوش از انسان مي¬شود را اخلاق گويند . موضوع علم اخلاق به استناد عبارت « ثُمَّ نَفَخَ فيها مِن رُوحِهِ فَمَثُلَت اِنساناً ذا اذهانٍ يُجيلُها»  روح است .
جايگاه اخلاق درنزد خداوند حکيم چنان است که تعليم آن را خود برعهده گرفته و اسوه حقيقي اخلاق الهي را حضرت رسول(ص) معرفي مي¬کند او که معلّمي شايسته براي اميرالمؤمنين(ع) بوده است .
روح(موضوع اخلاق) تمام قواي بدن را دراختيار دارد و چنانچه هم? اين قوا تحت فرمان عقل باشند ، انسان در تعادلي روحي است و اگر عقل از انسان گرفته شود و يا دو قوه غضب و شهوت برعقل غلبه کنند ، تعادل روح ازبين رفته و به اصطلاح اخلاق فاسد مي¬شود . شرايط محيطي و خارجي و حتّي جسمي نيز اخلاق را تحت تأثيرقرار
مي¬دهند . پس منشأ ايجاد رذايل اخلاقي يا در وجودِ انسان يا خارج ازآن و يا درجسم اوست.
در نگاه حضرت علي(ع) مهمترين عوامل دروني سقوط اخلاق عبارتند از : ناداني ، هواي نفس ، دنياپرستي و سوءظن . ناداني و تسلط نفس امّاره برانسان ، باعث نابودي قوه ادراک مي¬شوند وچون تمام خواسته¬هاي نفس در دنيا وجود دارد ، محبت بيش از حّد به آن (پرستش دنيا) نيز برعقل تأثيرمي¬گذارد و فساد اخلاقي را به دنبال دارد. سوءظن به خداوند نيز باعث ترس ، بخل و حرص مي¬شود که هريک پيامدهاي ناشايست اخلاقي را ايجاد مي¬کند.
از جمله مهمترين عوامل خارجي فساد اخلاق مي¬توان به فقر، محيط زيست ناسالم و تغذيه نامناسب اشاره کرد . فقر باعث سرگرداني عقل  ، دوستي نامناسب موجب انحراف در دين و دنيا خواهد شد و بدترين انحرافاتِ اخلاقي را به وجود مي¬آورد . استفاده از آب وهواي نامناسب ، کُندي ذهن و بلاهت  را به دنبال دارد . فساد اخلاقي در زمان جاهليت به خاطر استفاده از مو و خون حيوانات (به عنوان غذا) و آبِ آلوده بوده است .
امّا نيروي اراده و اختياردرانسان ، نقش بسزايي در رهايي از بندِ اين عوامل دارد وبا پيدايش اين عوامل نمي-توان بهانه¬اي براي فساد اخلاقي خود تراشيدزيراکه بهشت را به بها دهند نه به بهانه .
واژگان کليدي : عوامل ، دروني ، خارجي ، سقوط ، اخلاق ، فضيلت ، رذيلت ، انسان ، روح .

معرفت امام عصر(عليه السلام)از ديدگاه دعا و قرآن

تحقيق پاياني سطح دو (کارشناسي)
استاد راهنما : سرکار خانم  ديباج
استاد داور: سرکار خانم مناني
محقق: الهه داشدار
شهر: اصفهان
پاييز 1388


چکيده
شناخت يک چيز چون باعث نوعي آرامش خاطر براي شخص مي گردد؛معرفت ناميده
مي شود.
از آنجا که در سير و سلوک به سوي کمال بايد از قاعده آغاز کرد و در رأس هرم انسانيّت شناخت ذات اقدس احدّيت قرار دارد ؛نائل شدن به آن امکان پذير نمي باشد جز از طريق معرفت ائمه (عليهم السلام ) که آييينه ي تمام نماي کمال جلال و جمال الهي
مي باشند .اوّلين قدم براي فتح انسانيّت ، شناخت امام عصر (عليه السلام) است و بهترين مرجع در اين حيطه کلام نوراني آن بزرگواران در فرازهاي دعا و تأويلات گرانسنگ ايشان از آيات قرآني است .اگر کسي يکي از ائمه ي اطهار(عليهم السلام )را در فضيلت بشناسد در حقيقت همه ي آن انوار مقدّسه را شناخته است و شناخت فضائل به اين معناست که بداند؛
امام (عليه السلام)روزي دهنده ي همه ي موجودات  زمين است ،باعث ثبوت آسمانها و زمين مي باشد ،اوست که بيماران را شفا مي دهد،مردمان را مي ميراند ،مردگان را زنده مي کند ،بعضي را مي بخشد و بعض ديگر را توفيق توبه عطا مي کند .هر نفع و خيري که به ما مي رسد ؛توسط امام زمان (عليه السلام)مي باشد .البتّه همه ي اين کمالات را به اذن خداوند دارا مي باشد .زيرا خداوند آن وجود مقدّس را تجلي گاه خويش قرار داده است تا شناخت ذاتش براي ما ملموس گردد.به همين خاطر است که امام زمان (عليه السلام) اسم اللّه ،نور الله،يد اللّه ،وجه اللّه و عين اللّه مي باشد .بايد به اين نکته توجه کرد که گرچه ائمه (عليهم السلام)در اکثر خصوصيات مشترک مي باشند ليکن حضرت وليعصر (عليه السلام) خصائصي نوراني جداي از ساير اهل بيت (عليه السلام) دارا است از قبيل: منتقم بودن ،منتظر بودن ،قائم بودن ،محي الدين بودن و مانند آن. در نهايت هر کس که امام زمان خويش را بشناسد علاوه بر اينکه از مرگ جاهلي نجات پيدا مي کند با کوله باري از بهترين رحمت ها همچون: استجابت دعا و خشنودي خداوند به سوي جايگاه ابدي خود مي شتابد.
واژگان کليدي :معرفت ، دعا ، فيض.

بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات

استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور

محقق:راحله عليرضايي

87 – 1386


چكيده
« بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات » عنوان پايان نامه حاضر است . در اين پايان نامه سعي شده است ، صفات شيعيان واقعي جمع آوري شود تا ان شاء الله در مرحله بعد وارد ميدان عمل شويم . بعد از تلاش در اين زمينه تبيين شد كه صفات شيعيان تنها در بعد عبادي يا فردي خلاصه نمي شود ، بلكه صفات شيعيان واقعي با ابعاد روحي يك انسان متعالي هماهنگي كامل دارد .
روايات ائمه اطهار «ع» كه شيعيان را معرفي نموده دستورالعملي است در جهت تلاش براي متصف شدن به آنچه مورد رضايت آنهاست .
واژه هاي كليدي اين تحقيق عبارت اند از :
صفات ، روايات و شيعيان .

هفته پژوهش

 

هفته پژوهش مبارک باد

مقاله برگزیده

سلام مقاله ای که در زیر چکیده آن را مطالعه می فرمایید یکی از صدها مقاله پذیرفته شده در همایش ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشد که در دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دفتر نهاد رهبری در تاریخ 23 تیر ماه 1390 برگزار شد.


به امید پیشرفت روز افزون وموفقیت طلاب خواهر درهمه زمینه ها مخصوصا پژوهش

 

نقش علوم اسلامی در پیشرفت ایرانی

نام مؤلف: زهرا عابدي (طلبه پایه چهارم مدرسه علمیه الزهرا المرضیه سلام الله علیها اصفهان)


چکیده
بیشترین تأکید دین مقدس اسلام بر فراگیری علم و تعقل می باشدو در متون دینی همواره اهمیت علم و منزلت عالم از جایگاه رفیع برخوردار بوده است. در واقع تمام علوم و دانش ها،اختراعات،صنایع و آثار هنری در نتیجه تشویق های قرآنی نصیب مسلمانان شده و نیز رسوخ اندیشه های قرآن در زیر ساخت های فکری و بنیادین علوم قابل توجه می باشد. دستاوردهای نخبگان مسلمان ایرانی در تولید علم در ایران و جهان طی چندین قرن بسیار چشمگیر است به طوری که با استفاده از الگوهای اسلامی و بومی توانستند در پیشرفت کشور سهیم باشند.


کلید واژه
علوم- اسلام - دین- علم- پیشرفت- الگو