موضوع: "مقالات"

مقاله/ فراخوان همایش حدیث رضوی

وصف دعا وشیوه نمازامام رضا (علیه السلام)


محقق اشرف صدر ارحامی

چکیده

دعا که همان ندا کردن و درخواست از خداوند می باشد یکی از راه های مهم برای اظهار نیاز انسان به پیشگاه خالق متعال می باشد، در واقع دین اسلام اساس و پایه اش، عبادت می باشد و دعا مانند نردبانی است که نیایش و عبادت های آدمی را به سوی خداوند صعود می دهد و باعث تقویت روح معنوی انسان می شود.

قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) نخستین عبادت را نماز دانسته اند که مقدمه ای برای دعای مستجاب فرض شده است، نماز ذکری است که انسان را از زشتکاری ها باز می دارد و شیطان را از او طبق روایات تا فرسنگ ها دور می سازد، بحث کنونی این مقاله پیرامون کیفیت نماز امام رضا (علیهم السلام) و آداب ایشان در قبل، حین و بعد از نماز می باشد تا جایی که با بیان اعمال ایشان طی یک 24 ساعت شبانه روز فهمیده می شود که عبادت و دعا در سیره ی آن حضرت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است به گونه ای که شب ها کم خواب و تا سحر مشغول دعا و عبادت و نماز، بودند و بنابر روایتی در طول شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند.

کلید واژه : دعا، نماز، آداب، امام رضا (علیه السلام)، سیره


" هدیه به بی بی فاطمه زهرا(س)"

مقاله پیرامون

فاطمه شناسی

در ابعاد

خانوادگی و تربیتی:
زهرای اطهر(س) در نقش مادری
زهرا اطهر(س) درنقش همسری
زهرا اطهر(س) در نقش فرزندی

محققین:

زهرا ضرابی - زهرا ناظریان

مدرسه ی الزهرا المرضیه(س)
پایگاه بسیج طلاب مکتب الزهرا(س) استان اصفهان
اردیبهشت 1390


چکیده:
باسلام وصلوات بر بانوی نمونه ی عالم که هرچه قدر قلم به دست بگیریم وبنویسیم کم است وبه این سادگی ها از عهده ی شناخت ایشان در این دنیا برنمی آییم ،باشد که خود هدایتگر ماباشد.
مباحث این مقاله در ابعاد خانوادگی وتربیتی عبارتند از :
زهرای اطهرسلام الله علیها در نقش مادری
زهرای اطهر سلام الله علیها در نقش همسری
زهرای اطهر سلام الله علیها در نقش دختری
ایشان در نقش مادری ،مادری نمونه بودند که با محبت فراوان به تربیت فرزندانشان میپرداختندوحتی قسمتی از تربیتشان وچیزهایی که میخواستند به آنها یاد دهند بر بازی با آنها بوده است.ایشان هرگاه خبرناگواری درمورد فرزندان خود میشنیدند سخت اندوهگین میشدند وبرای /انها دست به دعا می گشودند وحتی روزه هم میگرفتند.
ایشان در نقش همسری، همسری بی مثال بودند که بااحترام گذاشتن به نظر پدر وخدا بهترین همسر را برای خود برگزیدند.ایشان برای همسرش حضرت علی (ع)بسیار دلسوز ومهربان بودندوهمیشه با محبت های بی شائبه اش ایشان را در همه ی زمینه ها یاری کردند.ودر زندگی بهترین فرزندان دنیا را تربیت کردند ودر همه ی زمینه ها یار ویاور مولا وهمسر خود بودند؛
ایشان در نقش دختری ،برای پدر ومادرشان دختری فداکار ودلسوز بودند.دلسوزی ایشان برای پدرش به گونه ایی وبه حدی زیاد بوده که پدرش اورا ام ابیها یعنی مادر پدرش نامید.پیامبر چنان اورا دوست میداشت وبه اواحترام میگذاشت که حتی به هنگام ورود حضرت زهرا جلوی پایشان بلند میشدندواز روی اشتیاق به سمت ایشان می رفتند .

کلید واژه:
شناخت ،نمونه،زهرا،فاطمه،تربیت،خانواده،پدر،مادر،فرزند،دختر،احترام،علاقه.

” هدیه به بی بی فاطمه زهرا(س)”

مقاله برتر

سلام خوشبختانه یکی از اساتید این حوزه دارای مقام سوم در فراخوان مقاله علی علیه السلام معجزه غدیر در مدرسه علیمه نفیسه اصفهان را بدست آوردند بدین وسیله هم از طرف مدیر و هم طلاب این مدرسه از ایشان تقدیر می شه امیدوارم مشوق خوبی برای فعالیت بقیه طلاب در عرصه پژوهش بشه ….

بررسی دو نگرش متفاوت بر حدیث غدیر


فاطمه طائبي اصفهاني

چکیده:

عثمان خمیس در کتاب نگرشی نو به تاریخ صدر اسلام در مورد حدیث غدیر چنین می گوید:
خالد بن الولید برای جنگ به یمن رفته بود، وی برای تقسیم غنایم شخصی را از پیامبر طلب کرد.
پیامبر (ص) علی را فرستادند تا غنایم را تقسیم نماید. حضرت علی کنیزی را برای خود قرار داد و با او همبستر شد. بریده می گوید از این کار علی (ع) خشمگین بودم. گزارش کار او را برای پیامبر عرضه نمودم و پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست.
پس علت حدیث غدیر شکایت بریده و همراهانش نزد پیامبر بوده است لذا پیامبر حرفی نزد تا به مدینه بازگشت چرا كه بریده و همراهانش اهل مدینه بودند.
این شهبه عثمان خمیس را در دو جنبه اصلی:
1) نظرات اهل سنت درباره الهي بودن فرمان ابلاغ ولايت حضرت علي(ع)
2) تواتر حدیث غدیر، بیان خواهد شد.

کلید واژه:

حدیث غدیر، بریده بن حصیب، وهابیت، سند، دلالت

معرفی مقاله

حوزه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها) اصفهان یه فصلنامه داره :

برای این فصل یکی از مقاله های طلاب برترش را چاپ کرده و با این کار روحیه پژوهشی را در طلاب تقویت می کنه حالا چکیده مقاله دوستمون را براتون می گذارم

تفاوت های بنیادین میان زن و مرد
الهام امامی

چکیده                                                                                               
زن از نظر ساخت بدنی وروانی از دیدگاه علم از مرد متفاوت است به لحاظ مغز،قلب،حواس پنج گانه بین دو جنس تفاوت های انکارناپذیری وجود دارد و نیز تمایزات روانی زن و مرد از نظر علم روانشناسی و در فرهنگ های مختلف به اثبات رسیده است وخطاست که این تفاوت ها را فقط زاییده ی محیط بدانیم هر چند شیوه های تربیتی در این تفاوت ها شایان توجه است ولی به گونه ای نیست که بتواند تفاوت های بیولوژی بین دو جنس را پوشش دهد و بر این اساس که جنس زن  از جنس مرد لطیف تر است واز سوی دیگر صفاتی چون خشونت و پر خاشگری ویژه ی مردان است با شواهد تحقیقاتی همراه می باشد.پس در این مقاله سعی بر این است تا تمایزات جسمانی و روانی بین دو جنس ذکر شود وپیداست که شناخت این تفاوت ها باعث پیشرفت و تکامل هر یک از زن و مرد می شود زیرا نقصان در یک ویژگی وصفت نشانه ی تحقیر نیست بلکه مایه ی قوام هر چه بیشتر زندگی می گردد.                       

کلید واژه ها:زن،مرد،تفاوت های روانی،تفاوت های جسمانی