موضوع: "آمورشی"

ارسال عملکرد حوزه و پوستر پذیرش و ثبت نام حوزه ی زهرای مرضیه سلام الله علیها

ارسال پوستر پذیرش و ثبت نام حوزه زهرای مرضیه سلام الله علیها

ارسال پوستر پذیرش و ثبت نام حوزه زهرای مرضیه سلام الله علیها

نکاتی در مرثیه خوانی

نکاتی در مرثیه خوانی
اگر به مرثیه خوانی علاقه داریم، از خاندان عصمت و طهارت به ویژه حضرت فاطمه زهرا، امام حسین و امام زمان علیهم السلام بخواهیم تا ما را در زمره مرثیه خوانان واقعی خود قرار دهند.

«مرثیه خوانی» از اموری است که مورد توجّه خاندان عصمت و طهارت (است. به همین منظور «128» نکته را در زمینه «روش مرثیه خوانی» ـ که طبق حروف ابجد برابر با نام مبارک امام «حسین» است ـ با شما مبلّغان گرامی در میان می‌نهیم:

1. در مرثیه خوانی به «خدا» توکّل کنیم.

2. توسّل به معصومان و کمک از آنان به ویژه حضرت فاطمه زهرا، امام حسین و حضرت مهدی علیهم السلام را فراموش نکنیم.

3. از خاندان عصمت و طهارت (با احترام یاد کنیم؛ مثلاً، برای مرد «علیه السلام‌» و برای زن «علیها السلام» را به کار بریم.

4. از خدا بخواهیم تا خاندان عصمت و طهارت به ویژه حضرت مهدی به جلسات مرثیه خوانی ما عنایت کنند و در این گونه مجالس تشریف بیاورند و چشمان گنه کار ما را به جمال دل آرای خویش نورانی بفرمایند.

5. اگر به مرثیه خوانی علاقه داریم، از خاندان عصمت و طهارت به ویژه حضرت فاطمه زهرا، امام حسین و امام زمان علیهم السلام بخواهیم تا ما را در زمره مرثیه خوانان واقعی خود قرار دهند.

6. مرثیه خوانی از نعمت‌هایی است که خداوند و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به دوستانِ خود عطا می‌کنند. پس آن را دست کم نگیریم و کم ارزش نکنیم.

7. می‌توانیم ثواب مرثیه خوانی خود را به معصومان علیهم السلام یا مراجع تقلید ـ رضوان الله تعالی علیهم ـ یا شهیدان و درگذشتگان یا پدر و مادر و فامیل یا همه مۆمنین و مانند آن هدیه کنیم.

8. خواندن مرثیه را عبادت بدانیم.

9. در هنگام مرثیه خوانی با طهارت و با نظافت باشیم.

10. می‌توانیم پیش از مرثیه خوانی دو رکعت نماز بخوانیم و از خدا بخواهیم تا ما را در مرثیه خوانی موفق بدارد.

ادامه »

نرم‌افزار «پزشك خانواده» توليد شد + دانلود

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1308051




گروه فضای مجازی: مؤسسه نرم‌افزاری گنجينه معارف، نرم‌افزار «پزشك خانواده» را با رويكرد طب اسلامی توليد و در اختيار علاقه‌مندان قرار داد.


به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، نرم‌افزار «پزشك خانواده» به همت مؤسسه نرم‌افزاری گنجينه معارف توليد شده است كه در آن بيش از ۴۰۰۰ عنوان مقاله در رابطه با طب از ديد اسلام و غير آن قرار گرفته است.

در اين نرم‌افزار اطلاعات پزشكی شامل اطلاعات بيمار‌ی‌ها، واكسيناسيون، كمك‌های اوليه، آزمايش‌های تشخيصی، اطفال و كودكان، بهداشت عمومی و فردی، تغذيه، دانستی‌های پزشكی، دندان‌پزشكی، رژيم غذايی، زنان، نكات بهداشتی در اسلام، مقالات متفرقه است.

اطلاعات دارويی، داروهای گياهی رسمی ايران، خصوصيات اقليمی گياهان، مرجع كامل گياهان دارويی، نسخه‌پيچی گياهی برای بيماری‌ها، اصول كلی در استفاده از داروهای گياهی، مرجع كامل داروها، داروها، ورزش و تغذيه، ورزش، تغذيه و تناسب اندام، قد و وزن نرمال، تغذيه و رژيم درمانی، طب ورزش، دوپينگ، بهداشت و تغذيه ورزشكاران از بخش‌های اين نرم‌افزار است.

از ديگر بخش‌ها اين نرم‌افزار می‌توان به پرسش و پاسخ، دانستنی‌های پزشكی، تغذيه، طب سنتی و گياهی، بيماريها و روش درمان، داروها، كتابخانه، ورزش در اسلام، نياز به تفريح، تفريحات، طب الصادق(ع)، طب النبی، نسخه شفا 2 گل و گياه، خواص ميوه‌ها و غذاها در درمان بيماری‌ها، شفابخش و مشكل‌گشا، خوردنی‌هاى شفابخش، ميوه و گياه درمانى، راز نيايش(فوايد طبى و درمانى نماز)، شفاخانه معنوى(شفا از قرآن و احاديث)، چگونه بخوريم تا سالم بمانيم، اسلام پزشك بی‌دارو و زبان خوراكی‌ها(3جلد) اشاره كرد.

علاقه‌مندان برای تهيه اين نرم‌افزار می‌توانند به پايگاه اينترنتی مؤسسه نرم‌افزاری گنجينه معارف به نشانی g-maaref.com مراجعه كنند. همچنين لينك دانلود نسخه اين نرم‌افزار را برای سيستم جاوا و اندرويد، می‌توانيد از طريق لينك زير دريافت كنيد.
برای دريافت اينجا را كليك كنيد!

 

چگونه کودکمان را مسئولیت‌پذیر بار بیاوریم؟

پیوند: http://www.tebyan.net

 


حس مسئولیت، هنگامی در کودک به وجود می‌آید که به او مسئولیت داده شود و زمانی که کودک بزرگ می‌شود، بر تعداد موقعیت‌هایی که او قبول مسئولیت خواهد کرد، افزوده خواهد شد.

 


خانواده و کودک

در ابتدا بهتر است بدانیم که مسئولیت چیست؟

واژه مسئولیت از لحاظ لغوی به معنی توانایی پاسخ دادن، و در عرف عام، به مفهوم تصمیم‌گیری‌های مناسب و موثر است. منظور از تصمیم‌گیری مناسب، آن است که کودک در چارچوب هنجارهای اجتماعی و انتظاراتی که معمولاً از او می‌رود، دست به انتخابی بزند که سبب ایجاد روابط انسانی مثبت، افزایش ایمنی، موفقیت و آسایش خاطر وی شود. مسئولیت، ارثی نیست و باید از طریق تجربه آموخته شود. آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان، نیازمند جوی خاص در خانه و مدرسه است.

ادامه »

چگونه فرزندم را با خدا آشنا کنم /بخش اول

حرف زدن درباره خدا، به کودک احساس امنیت می‌دهد

دغدغه بسیاری از والدین این است که آیا می‌توانند با فرزندانشان درباره موضوع پیچیده ای چون خدا صحبت کنند؟ آیا بچه‌ها را می‌توان با مفاهیمی چون خدا، پیامبر، جهان آخرت، آفرینش و هستی، تکلیف، عبادت و مانند آن آشنا کرد و درباره آنها بحث کرد؟

حرف زدن درباره خدا از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند بهترین راه برآوردن مهم‌ترین نیازهای کودکان باشد، زیرا کودکان بیش از بزرگ‌سالان خود و اطرافیانشان را نیازمند به تکیه گاه قوی و مهربانی می‌بینند که قادر است همه آرزوهای آنها را برآورده سازد.
فایده دیگر صحبت کردن درباره خدا از این جهت است که همه چیز را در دنیا توضیح می‌دهد: زیبایی طبیعت، تولد نوزاد یا مرگ یک دوست، که با این توضیح (مرتبط کردن رویدادهای طبیعی به خدا) نوعی احساس شگفتی نیز همراه است، زیرا روح کودک به دنبال عجایب و اسرار می‌گردد و زمانی که برای پرسش‌های کلیدی خود پاسخی منطقی می‌یابد، احساس آرامش می‌کند. وقتی کودک حوادث تلخ و شیرینی از این قبیل را با خدا مرتبط بداند، هم در شناخت خود نسبت به خدا عمیق‌تر می‌شود و هم روح او که به دنبال عجایب و اسرار است، ارضاء می‌شود.
همچنین حرف زدن درباره خدا، به کودک احساس امنیت می‌دهد، زیرا خدا جاودانی و مافوق همه تغییرات است و در دنیایی که همه چیز آن زودگذر است، اعتقاد به خدا می‌تواند بهترین حامی و راهنمای اخلاقی کودک باشد.
family_217.jpg
ادامه »

بعضی از مواد غذایی را که برای تسکین دردهای مختلف به کار می رود عبارتند از:

احساس درد حس ناخوشایندی است که حتی بعضی مواقع باعث مختل شدن فعالیت های طبیعی و روزانه فرد می شود.
احساس درد نشانه بیماری و اختلال در عملکرد سیستم های داخلی بدن است.

بعضی از مواد غذایی را که برای تسکین دردهای مختلف به کار می رود عبارتند از:

1-گرفتگی عضله پا- آب گوجه فرنگی: نتایج تحقیقات نشان می دهد از هر ۵ نفر حداقل یک نفر به طور دائم دچار گرفتگی عضله پا می شود. علت این ناراحتی کمبود پتاسیم و کلسیم است. با مصرف روزی حدود یک پیمانه آب گوجه فرنگی که سرشار از پتاسیم است، خطر بروز گرفتگی های دردناک عضله در عرض ۱۰ روز کاهش می یابد.

2-درد سینه- دانه کتان: نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، افزودن ۳ قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به غذای روزانه، در عرض ۱۲ هفته درد سینه زنان را کاهش می دهد. محققان معتقدند، فیتواستروژن موجود در دانه کتان مانع از بالا رفتن میزان استروژن که درد سینه را ایجاد می کند، می شود.

3-آفت یا زخم دهان- عسل: روزی ۴ بار کمی عسل طبیعی را روی آفت یا زخم ها بمالید تا از بین برود. استفاده از عسل روند درمان آفت را ۴۳ درصد سرعت می بخشد. محققان می گویند: آنزیم های طبیعی موجود در عسل طبیعی، التهاب را از بین می برد؛ با ویروس های مهاجم مقابله می کند و التیام بافت های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

آشنايي با سورة تين



اين سوره در مكه نازل شده و داراي 8 آيه بوده و تين بمعني انجير است.
محتوا و فضيلت سورة تين در حقيقت بر محور آفرينش زيباي انسان و مراحل تكامل و انحطاط او دور مي زند،واين مطلب با سوگندهاي پر معنايي در آغاز سوره شروع شده است،وبعد از شمردن عوامل پيروزي و نجات انسان ،سر انجام تأكيد بر مسألة معاد و حاكميت مطلقة خداوند پايان مي گيرد.
رسول گرامي اسلام(ص) فرمود:هركس سورة تين را بخواند خداوند متعال دو نعمت« سلامت و يقين» را در دنيا به او مي بخشد و هنگامي كه از دنيا برود به تعداد تمام كساني كه اين سوره را خوانده اند ثواب يك روز روزه به عنوان پاداش به او مي بخشد.
امام رضا(ع)در مورد«انجير و زيتون» مي فرمايد:انجير بوي دهان را مي برد ،لثه ها و استخوانها را محكم مي كند،مو را مي روياند ،درد را برطرف مي سازد.روغن زيتون غذاي خوبي است ،دهان را خوشبو و بلغم را بر طرف مي سازد،رنگ صورت را صفا و طراوت مي بخشد، اعصاب را تقويت كرده ،بيماري و درد و ضعف را از ميان مي برد و آتش خشم را فرو مي نشاند.
در حديثي آمده است هنگامي كه رسول اكرم(ص) سورة تين را تلاوت مي فرمود وقتي به آية«اَلَيْسَ اللهُ بِاَحْكَمِ الْحاكِمينَ» مي رسيد،مي فرمود:«بَليَ وَ اَنَا عَلي ذلكَ مِنَ الشّاهِدينَ ؛ آري
خداوند بهترين حكم كنندگان است و من بر اين امر گواهم».
خداوند انسان را از هر نظر شايسته آفريد،هم از نظر جسمي وهم از نظر روحي و عقلي چرا كه هر گونه استعدادي را در وجود او قرار داده واو را براي پيمودن قوس صعودي بسيار عظيمي آماده ساخته و آنقدر شايستگيها به انسان بخشيده است.
انسان با تمام امتيازاتي كه دارد اگر از مسير حق منحرف گردد چنان سقوط مي كند كه به «اسفل سافلين» كشيده مي شود.


آشنايي با سورة انشراح


اين سوره در مكه نازل شده وداراي 8آيه است.
اين سوره بعد از سورة والضحي نازل شده و محتواي آن نيز همين مطلب را تأييد مي كند. در اين سوره قسمتي از مواهب الهي بر پيامبر اكرم(ص)شمرده شده است و در واقع سه نوع موهبت بزرگ در سورة والضحي آمده وسه موهبت بزرگ الهي در سورة انشراح آمده است.مواهب سه گانه اين سوره همه جنبه معنوي دارد و بر سه محور دور مي زند.
يكي بيان همين نعمتهاي سه گانه و ديگر بشارت به پيامبر از نظر برطرف شدن مشكلات دعوت او در آينده و ديگر توجه به خداوند يگانه و تحريص و ترغيب به عبادت ونيايش.
به همين دليل در روايات اهل بيت (ع) اين دو سورة ضحي و انشراح به منزلة يك سوره شمرده شده است و لذا در قرائت نماز براي اينكه يك سورة كامل خوانده شود هر دو را با هم مي خوانند.
رسول اكرم(ص) فرمود:«هر كس اين سوره را بخواند پاداش كسي را دارد كه من را غمگين ديده و اندوه را از قلب او زدوده است».
مجموعة اين سوره بيانگر عنايت خاص الهي به پيامبر گرامي اسلام (ص) وتسلي او در برابر مشكلات و وعدة نصرت و تأييد او در برابر مشكلات و فراز و نشيبهاي راه رسالت است.
اگر كسي حالات پيامبر (ص) را دقيقأ مطالعه كند و ميزان شرح صدر او را در حوادث سخت و پيچيده دوران عمرش بنگرد يقين مي كند كه اين از طريق عادي ممكن نيست، بلكه يك تأييد الهي و رباني است.
بخاطر همين شرح صدر بود كه پيامبر (ص) به عاليترين وجهي مشكلات رسالت را پشت سر گذاشت و وظايف خود را در اين طريق به خوبي انجام داد.
در سوره انشراح لحن آيات آميخته با لطف و محبت فوق العاده پروردگار وتسلّي و دلداري به نبي مكرم اسلام (ص) است.

آشنايي با سورة ضحي



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 11 آيه مي باشد.
طبق بعضي از روايات وقتي پيامبر (ص) بر اثر تأخير و انقطاع موقت وحي ناراحت بود وزبان دشمنان نيز باز شده بود،اين سوره نازل شد و همچون باران رحمتي بر قلب پاك پيامبر اكرم(ص) نشست.
اين سوره با دو سوگند آغاز مي شود سپس به پيامبراكرم (ص) بشارت مي دهد كه خدا هرگز تو را رها نساخته است و بعد به او نويد مي دهد كه خداوند آنقدر به او عطا مي كند كه خشنود شود .
و در آخرين مرحله ، گذشتة زندگاني پيامبر (ص) را در نظر او مجسم مي سازد كه خداوند چگونه او را هميشه مشمول انواع رحمت خود قرار داده و در سخت تر ين لحظات زندگي حمايتش نموده است.
در آخرين آيات به او دستور مي دهد كه با يتيمان و مستمندان مهرباني كند و نعمت خدا را بازگو نمايد.
پيامبر گرامي اسلام(ص) فرمود : «هر كس سورة ضحي را تلاوت كند از كساني خواهد بود كه خدا از آنها راضي مي شودوشايسته است كه محمد(ص)براي او شفاعت كند وبه عدد هر يتيم ومسكين سؤال كننده ده حسنه براي او خواهد بود».
طبق روايات اين سوره وسورة انشراح يك سوره است و براي اينكه در هر ركعت بعد از سورة حمد بايد يك سورة كامل خوانده شود اين دو سوره را بايد با هم خواند.
گرچه در مورد يتيمان مسألة اطعام وانفاق مهم است ولي از آن مهمتر دلجوئي ونوازش و رفع كمبودهاي عاطفي است ، لذا رسول اكرم (ص) مي فرمايد :
« هر كس به عنوان نوازش دست بر سر يتيمي كشد به تعداد هر موئي كه دست او از آن مي گذرد در روز قيامت نوري خواهد داشت».

آشنايي با سورة ليل

 

 



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 21 آيه است.
در آغاز بعد از ذكر سه سوگند مردم را به دو گروه تقسيم مي كند : انفاق كنندگان با تقوا،وبخيلاني كه منكر پاداش قيامتند.
پايان كار گروه اول را خوشبختي وسهولت وآرامش ،وپايان كار گروه دوم را سختي و بدبختي مي شمرد.
در بخش ديگري از اين سوره بعد از اشاره به اين معني كه هدايت بندگان برخداست ، همگان را از آتش فروزان دوزخ انذار مي كند.ودر آخرين بخش كساني را كه در اين آتش مي سوزند و گروهي را كه از آن نجات مي يابند با ذكر اوصاف معرفي مي كند.
پيامبر گرامي اسلام (ص)فرمود:« هركس سوره ليل را تلاوت كند خداوند آنقدر به او مي بخشد كه راضي شود ، و او را از سختيها نجات مي دهد و مسير زندگي را براي او آسان مي سازد».
مفسران قرآن براي كل اين سوره شأن نزولي از ابن عباس نقل كرده اند : مردي در ميان مسلمانان بود كه شاخة يكي از درختان خرماي او بالاي خانة مرد فقير عيالمندي قرار گرفته بود ، صاحب نخل هنگامي كه بالاي درخت مي رفتت تا خرماها را بچيند گاهي چند دانه خرما در خانةمرد فقير مي افتاد وكودكانش آن را بر مي داشتندوآن مرد از نخل فرود مي آمد و خرما را از دستشان مي گرفت . مرد فقير به پيامبر(ص) شكايت كرد.وسپس يكي از ياران با شگردي خاص نخل را خريد ودر اختيار پيامبر(ص) گذاشت ورسول اكرم(ص)به سراغ خانوادة فقير رفت وبه صاحب خانه گفت:اين نخل از آنِ تو وفرزندان توست.اينجا بود كه سورة ليل نازل شدونزول اين سوره اشاره مستقيم دربارة بخيلان وسخاوتمندان دارد.
ايمان به معاد وپاداشهاي عظيم الهي تحمل انواع مشكلات را براي انسان سهل وآسان مي كند.


 

 

آشنايي با سورة شمس

 



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 15آيه است.
سورةشمس كه در حقيقت سورة«تهذيب نفس و تطهير قلب از ناپاكيها و ناخالصيها»است، برمحور همين معني دور مي زند.
در آغاز سوره به يازده موضوع مهم از عالم خلقت و ذات پاك خداوند براي اثبات اين معني كه فلاح و رستگاري در گرو تهذيب نفس است ، قسم ياد شده است ، و بيشترين سوگندهاي قرآن را بطور جمعي در خود جاي داده است.
در پايان سوره به ذكر نمونه اي از اقوام متمرد و گردنكش (قوم ثمود) مي پرداز دكه بخاطر ترك تهذيب نفس در شقاوت ابدي فرو رفتندوخداوند آنها را به مجازات شديدي گرفتار كرد.
سوگندهاي قرآن عمومأ دو مقصد را تعقيب مي كند:نخست اهميت مطلبي كه سوگند به خاطر آن ياد شده است و ديگر اهميت خود اين امور كه مورد سوگند است ، چرا كه سوگند هميشه به موضوعات مهم ياد مي شود.
رسول گرامي اسلام (ص) فرمود : « هر كس سورة شمس را بخواند گوئي به تعداد تمام اشيائي كه خورشيد وماه بر آنها مي تابد در راه خدا صدقه داده است.
اين فضيلت بزرگ از آنِ كسي است كه، محتواي بزرگ اين سورة كوچك را در جان خود پياده كند وتهذيب نفس را وظيفة قطعي خود بداند.
در اين سوره اشاره به عاقبت مرگبار طغيانگران دارد وبه عنوان نمونه به سرگذشت قوم ثمود پرداخته است.
قوم ثمود كه نام پيامبرشان صالح بود ،از قديمي ترين اقوامي هستند كه در يك منطقة كوهستاني ميان حجاز و شام زندگي ميكردند.آنها زندگي خوب و مرفّه،سرزمين آباد ، قصرهاي مجلل و خانه هاي مستحكم داشتند ، ولي نه تنها شكر اين همه نعمت را به جا نياوردند ، بلكه سر به طغيان وسركشي برداشته و به تكذيب پيامبرشان صالح برخاستند وآيات الهي را به باد سخريه گرفتندوسرانجام خداوند متعال آنها را با يك صاعقة بزرگ آسماني نابود كرد.

 

آشنايي با سورة بلد

اين سوره در مكه نازل شده وداراي 20 آيه است.
سورة بلد در عين كوتاهي حقايق بزرگي را دربر دارد.در قسمت اول سوره بعد از ذكر سوگندهاي پرمعنائي اشاره به اين حقيقت شده كه زندگي انسان در عالم دنيا همواره توأم با رنج ومشقت است ، تا از يكسو خود را براي رفتن به جنگ مشكلات آماده سازد واز سوي ديگر انتظار آرامش وآسودگي مطلق رادر اين جهان از سر بيرون كند.
در بخش ديگري از اين سوره قسمتي از مهمترين نعمتهاي الهي را برانسان مي شمرد وسپس به ناسپاسي او در مقابل اين نعمتها اشاره مي كند.
و در آخرين بخش مردم را به دو گروه «اَصْحَابُ الْمَيْمَنَه» و «اَصْحَابُ الْمَشْئَمَه» تقسيم كرده وگوشه اي از صفات اعمال گروه اول (مؤمنان صالح)وسپس سرنوشت آنها را بيان مي كند و بعد به نقطه مقابل آنها يعني كافران و مجرمان و سرنوشت آنها مي پردازد.

رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: كسي كه سوره بلد را بخواند خداوند متعال او را از خشم خود در قيامت در امان مي دارد.
در اين سوره اشاره به نعمت چشم وزبان وهدايت آنهاشده است. پيامبركرم(ص)فرمود: خداوند به فرزندان آدم مي گويد : اي فرزندآدم ؛ اگر زبانت خواست تو را وادار به حرام كند من دو لب را براي جلو گيري از آن در اختيار تو قرار داده ام،لب رافروبند. واگر چشمت بخواهد تو را به سوي حرام ببرد من پلكها را در اختيار تو قرار داده ام، آنها را فروبند.
همچنين در اين سوره اشاره به گردنة صعب العبور مي كند .به دنبال همة ذكر نعمتهاي بزرگي كه در اين سوره آمده است بندگان ناسپاس را مورد ملامت وسرزنش قرار مي دهد كه چگونه با داشتن آن همه وسائل سعادت راه نجات را نپيموده اند.به راستي كه گذشتن از اين گردنه با توجه به علاقه شديدي كه غالب مردم به مال وثروت و…دارند كار آساني نيست.

 

آشنايي با سورة فجر

 



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 30 آيه است.
در بخش اول سوره «فجر» به سوگندهاي متعددي برخورد مي كنيم كه در نوع خود بي سابقه است واين قَسَمها مقدمه اي براي تهديد جباران به عذاب الهي است.
در بخش ديگري از اين سوره اشاره به بعضي از اقوام طغيانگر پيشين مانند: قوم عاد و ثمودوفرعون ،وانتقام شديد خداوند از آنان كرده است تا قدرتهاي ديگر حساب خود را برسند.
سومين بخش اين سوره به تناسب بخشهاي گذشته اشاره مختصري به امتحان و آزمايش انسان دارد.
در آخرين بخش اين سوره به سراغ مسئله معاد و سرنوشت مجرمان و كافران و همچنين پاداش عظيم مؤمناني كه صاحب نفوس مطمئنه هستند مي رود.
رسول اكرم(ص)فرمود : «كسي كه سوره فجر را در شبهاي ده گانه (ده شب اول ذي الحجه)بخواند ،خداوند گناهان او را مي بخشد و كسي كه در ساير ايام بخواند نور و روشنائي براي روز قيامتش خواهد بود».
امام صادق(ع)فرمود : «سوره فجر را در هر نماز واجب ومستحب بخوانيد كه سورة حسين بن علي(ع) است. و هر كس آن را بخواند با حسين بن علي (ع)در قيامت در درجة او از بهشت خواهد بود».
معرفي اين سوره به عنوان سورة حسين بن علي (ع) ممكن است به خاطر اين باشد كه مصداق روشن «نفس مطمئنه»كه در آخرين آيات اين سوره مخاطب واقع شده حسين بن علي(ع) است.به هر حال اين همه پاداش وفضيلت از آنَ كسي است كه تلاوت آن را مقدمه اي براي اصلاح خويش وخودسازي قرار دهد.
درخشيدن اسلام و نورپاك محمدي(ص)در تاريكي عصر جاهليت يكي از مصاديق «فجر» است و همچنين درخشيدن سپيدة صبح قيام حضرت مهدي(عج)هنگام فرو رفتن جهان در تاريكي و ظلمت ظلم و ستم مصداق ديگري، و قيام عاشوراي حسيني در آن دشت خونين كربلاوشكافتن پرده هاي تاريك ظلم بني اميه ونشان دادن چهرة واقعي آن ديو صفتان مصداق ديگري از آن محسوب مي شود.

 

آشنايي با سورة غاشيه

 


اين سوره در مكه نازل شده و داراي 26آيه است.
غاشيه به معني پوشاندن است وانتخاب اين نام«غاشيه» براي قيامت به خاطر آن است كه حوادث وحشتناك آن ناگهان همه را زير پوشش خود قرار مي دهد.
سوره غاشيه عمدتاً بر سه محور (معاد وتوحيدونبوت)دور مي زند: محوراول بحث معاد مخصوصاً كيفرهاي دردناك مجرمان وپاداشهاي شوق انگيز مؤمنان است.
محور دوم بحث توحيد كه با اشاره به آفرينش آسمان و خلقت كوهها و زمين و توجه انسانها به اين سه موضوع اسرارآميز بيان شده است.
محور سوم بحث نبوت وگوشه اي از وظائف پيامبر عظيم الشأن اسلام است.
پيامبر اكرم(ص)فرمود:«هر كس سوره غاشيه را تلاوت كند خداوند متعال حساب او را در قيامت آسان مي كند».
امام صادق(ع)فرمود:كسي كه مداومت بر قرائت سوره غاشيه در نمازهاي فريضه يا نافله نمايد خداوند منان اورا تحت پوشش رحمت خود در دنيا وآخرت قرار مي دهد ودر قيامت او را از عذاب آتش امان مي بخشد.
اين سوره در حقيقت نوعي دلداري و تسلي خاطر به پيامبراكرم(ص) است كه در مقابل لجاجت كافران ناراحت ودلسرد نشود وبه كار خود ادامه دهد ودر ضمن تهديدي است نسبت به همة كافران لجوج كه بدانند حسابشان با كيست.
آفرينش آسمان و زمين و كوهها وحيوانات همه نشان مي دهد كه اين عالم بي حساب نيست و آفرينش انسان هدفي داشته است تا انسان در راه قرب خدا و در مسير تكامل حركت كند. البته راه سعادت در صورتي پيموده مي شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد.
در اين سوره اشاره اي هم به ويژگيهاي عجيب شتر نموده كه اعراب مكه شب وروز با آن سر وكار داشتند،از جمله اين كه:
شتر حيواني است كه هم گوشتش قابل استفاده است وهم شيرش،هم ازآن براي سواري وهم براي باربري استفاده مي شود.شتر نيرومندترين وبا مقاومت ترين حيوانات اهلي است.
شتر مي تواند روز هاي متوالي تشنه بماندودر مقابل گرسنگي نيز تحمل بسيار دارد.
شتر از نظر تغذيه بسيار كم خرج است وميتواند هر روز مسافتي طولاني را طي كندواز زمينهاي صعب العبور وشنزارهائي كه هيچ حيواني قادر بر عبور از آن نيست بگذرد وبه همين دليل عربها آن را «كشتي بيابانها»مي نامند.

 

 

آشنايي با سورة اعلي



اين سوره در مكه نازل شده و داراي 19 آيه است.
اين سوره در حقيقت از دو بخش تشكيل يافته ، بخشي كه در آن روي سخن به شخص پيامبر (ص)است و دستوراتي را در زمينةتسبيح پروردگار و اداي رسالت به او مي دهد و اوصاف هفتگانه اي از خداوند بزرگ در اين رابطه مي شمرد.
بخش ديگر كه از مؤمنان خاشع و كافران شقي سخن به ميان مي آورد و عوامل سعادت و شقاوت اين دو گروه را بطور فشرده در اين بخش بيان مي كند.
در پايان سوره اعلام مي دارد كه اين مطالب تنها در قرآن مجيد نيامده است ، بلكه حقايقي است كه در كتب وصحف پيشين (صحف ابراهيم وموسي)نيز برآن تأكيد شده است.
پيامبراكرم(ص)فرمود:هركس سوره اعلي را بخواند خداوند به عدد هر حرفي كه بر ابراهيم(ع) وموسي(ع) ومحمد (ص)نازل كرده ده حسنه به او عطا مي فرمايد.
امام صادق(ع)فرمود: «كسي كه سوره اعلي را در فرائض يا نوافل خود بخواند،روز قيامت به او گفته مي شود:از هر يك از درهاي بهشت مي خواهي وارد شو».
اين سوره از اهميت خاصي بر خوردار است ، تاآنجا كه در حديثي از علي(ع) مي خوانيم:«اين سوره محبوب پيغمبراكرم(ص)بود».
در اين سوره اشاره به اين شده كه : «محبت دنيا سر چشمة هر گناهي است».
بنابراين براي قطع ريشه هاي گناه راهي جز اين نيست كه حب وعشق دنيا را از دل بيرون كنيم وبه دنيا همچون وسيله ويا مزرعه بنگريم.
در اين سوره عامل فلاح ورستگاري وپيروزي ونجات را سه چيز مي شمرد:
«تزكيه »و«ذكر نام خداوند» و«به جا آوردن نماز».
پيامبراسلام(ص)براي تبليغات وتذكرات خود هيچ قيد وشرطي قائل نبود وهمگان را وعظ مي كرد وانذار مي نمود.
يكي ازمعجزات پيغمبراسلام(ص)اين است كه آيات وسوره هاي طولاني را با يكبار تلاوت جبرئيل به خاطر مي سپردوهميشه به خاطر داشت وچيزي را فراموش نمي كرد.

آشنايي با سوره طارق


اين سوره در مكه نازل شده وداراي 17آيه است.
مطالب اين سوره بردو محور«معاد ورستاخيز»و«قرآن مجيد وارزش واهميت آن» دور مي زند.ولي در آغاز سوره بعد از سوگندهايي انديشه آفرين اشاره به وجود مراقبين الهي بر انسان مي كند.بعد براي اثبات امكان معاد ،به زندگي نخستين وبدو پيدايش انسان از آب نطفهاشاره فرموده ونتيجه گيري مي كند.(خداوندي كه قادر است اورا از چنين آب بي ارزش وناچيزي بيافريند توانائي بر بازگشت مجدد او دارد).
در مرحله بعد به بعضي از ويژگيهاي روز رستاخيز اشاره كرده،سپس با ذكر سوگندهاي متعدد وپر معنائي اهميت قرآن را گوشزد مي نمايد،وسرانجام سوره را با تهديد كفار به مجازات الهي پايان مي دهد.
پيامبر گرامي اسلام(ص) فرمود:«هركس سوره طارق را تلاوت كند خداوند به تعداد هر ستاره اي كه در آسمان وجود دارد ده حسنه به او مي بخشد».
در اين سوره اشاره مي كند كه هر كس مراقب ومحافظي دارد كه اعمال او را ثبت و ضبط وحفظ مي كندوبراي حساب وجزا نگهداري مي نمايد.
بنابراين انسان هرگز تنها نيست وهركه باشد وهر كجا كه باشد تحت مراقبت فرشتگان الهي ومأموران پروردگار خواهد بود ،اين مطلبي است كه توجه به آن در اصلاح وتربيت انسان فوق العاده مؤثر است.
انسان درآغاز خاك بود،وسپس بعد از طي مراحلي به صورت نطفه درآمدو نطفه نيز بعد از طي مراحل پيچيده وشگفت انگيزي تبديل به انسان كاملي شد،بنا براين بازگشت او به حيات وزندگي مجدد هيچ مشكلي ايجاد نمي كند.واين ظهور وبروز براي مؤمنان ماية افتخار ومزيد نعمت ،وبراي مجرمان ماية سرافكندگي ومنشأ خواري وخفت است.وچه دردناك خواهد بود كه انسان عمري با آبرو در ميان مردم زندگي كند ولي در آن روز در برابر همة خلايق شرمسار وسرافكنده شود.در آن روز نه نيرويي كه بر زشتيهاي اعمال ونيات او پرده بيفكند ونه ياوري كه او را از عذاب الهي رهائي بخشد.

وپايان سوره سرمشقي است براي همة مسلمانان كه در كارهاي خود مخصوصاً هنگامي كه در مقابل دشمناني نيرومند و خطرناك قرار مي گيرند با حوصله وصبر وشكيبائي و دقت رفتار كنند،واز هر گونه شتابزدگي وكارهاي بي نقشه يا بي موقع بپرهيزند.


آشنايي با سورة بروج



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 22 آيه است.
نامگذاري اين سوره به «بروج» به تناسب سوگندي است كه در آية نخستين آن آمده است.محتواي اين سوره تقويت روحية مومنان در برابر دشمنان وتشويق آنان به پايمردي واستقامت است.ودر همين رابطه در اين سوره داستان « اَصْحابِ اُخْدود»را نقل مي كند،همانها كه خندقها كندند وآتشهاي عظيمي در آن افروختند ومومنان را تهديد به شكنجه با آتش كردند،گروهي را زنده در آتش سوزاندند،اما آنها از ايمانشان باز نگشتند.
در قسمت ديگري از اين سوره كافراني را كه مومنان را تحت فشار قرار مي دهند سخت مورد حمله قرار داده وآنها را به عذاب سوزان جهنم تهديد مي كند ،در حالي كه مؤمنان را بشارت به باغهاي پر نعمت بهشتي مي دهد.در مقطع بعد آنها را به گذشتة تاريخ باز مي گرداند،وداستان فرعون وثمود واقوام زورمند را در برابر ديدگانشان مجسم مي سازد ، تا كفار مكه كه نسبت به آنها قدرت ناچيزي داشتند حساب خود را بكنند،وهم مايه تسلي خاطر پيامبر(ص)ومومنان بوده باشد.
ودر آخرين مقطع سوره اشاره به عظمت قرآن واهميت فوق العاده اين وحي الهي مي كند وسوره را با آن پايان مي دهد.
پيامبر اكرم(ص)فرمود:«هركس سوره بروج را بخواند خداوند به تعداد تمام كساني كه در نماز جمعه اجتماع مي كنندوتمام كساني كه روز عرفه در عرفات جمع مي شوند ،ده حسنه به او مي دهد وتلاوت آن انسان را از ترسها رهائي مي بخشد».
در اين سوره مفسران در مورد (شاهد ومشهود)حدود سي تفسيرذكر كرده اند كه مهمترين آنها عبارتند از:
منظور از شاهد شخص پيامبر(ص) ومشهود روز قيامت است.
منظور از شاهد روز عيد قربان ومشهود روز عرفه مي باشد.
منظور از شاهد خلق است ومشهود حق است.
منظور از شاهد پيامبراسلام(ص)ومشهود امير مؤمنان علي (ع)است.
منظور از شاهد ملائكه ومشهود قرآن است.
منظور از شاهد حجرالاسود ومشهود حاجيانند كه در كنار آن مي آيند ودست برآن مي نهند.


آشنايي با سوره انشقاق



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 25 آيه است.
اين سوره از مباحث معاد سخن مي گويد ،در آغاز اشاراتي به حوادث هولناك وتكان دهنده پايان جهان وشروع قيامت مي كند،ودر مرحله بعد به مسأله رستاخيز وحساب اعمال نيكوكاران وبدكاران وسرنوشت آنها ودر مرحله سوم به بخشي از اعمال واعتقاداتي كه موجب عذاب وكيفر الهي مي شودودر مرحله چهارم بعد از ذكر سوگندهايي به مراحل سير انسان در مسير زندگي دنيا وآخرت اشاره مي كندوسرانجام در مرحله پنجم باز سخن از اعمال نيك وبد وكيفر وپاداش آنهاست.
رسول گرامي اسلام(ص)فرمود:«كسي كه سوره انشقاق را بخواند خداوند او را از اين كه در قيامت نامة اعمالش به پشت سرش داده شود در امان مي دارد».
در اين سوره انسانها را به دو گروه تقسيم مي نمايد :
گروه اول كساني كه تلاش وكوشش آنها همواره براي خدا وسعي وحركتشان به سوي خداست ونامةاعمالشان به دست راستشان مي دهند كه اين نشانه پاكي عمل وصحت ايمان ونجات در قيامت است وخوشحال به اهل خانواده باز مي گردند .
گروه دوم كفار و مجرمان تبهكار هستند كه نامه اعمالشان را به دست چپشان مي دهند وآنها از شرمساري وذلت دست را پشت سر مي گيرند ،تا اين سند جرم وفضاحت كمتر ديده شود ولي چه فايده كه در آنجا چيزي پنهان شدني نيست.
بصير بودن خداوند نسبت به اعمال آدمي وثبت وضبط آنها حتماً بايد مقدمه اي براي حساب وجزا باشد وگرنه بيهوده است.
منظور از «شفق» در اين سوره همان روشني آميخته با تاريكي در آغاز شب است.واز آنجا كه ظهور شفق خبر از يك حالت تحول ودگرگوني عميق در جهان مي دهد،واعلام پايان روز و آغاز شب است،وزيبائي خاصي دارد واز همه گذشته وقت نماز مغرب است،خداوند به آن سوگند ياد فرموده تا همگان را وادار به انديشه در اين پديدة زيباي آسماني كند.
در پايان سوره راه بازگشت را به روي كفار مي گشايد ومي فرمايد:اين عذاب اليم از كساني كه توبه كنند وايمان آورند واعمال صالح انجام دهند قطعاً برداشته شده وپاداش دائم ونقصان ناپذير به آنها داده مي شود.

آشنايي با سوره مطفّفين


اين سوره در مكه نازل شده وداراي 36آيه مي باشد.
هنگامي كه پيامبر اسلام(ص) وارد مدينه شد بسياري از مردم سخت آلوده كم فروشي بودند،خداوند متعال اين آيات را نازل كرد وآنها پذيرفتند ؛وبعد از آن كم فروشي را ترك كردند.
محتواي سوره مطففين بر پنج محور دور مي زند:
1-هشدار وتهديد شديدي نسبت به كم فروشان.
2-بخشي از سرنوشت «فجّار»در آن روز بزرگ.
3-قسمتي از مواهب عظيم ونعمتهاي روح پرور نيكوكاران در بهشت.
4-اشاره اي به استهزاي جاهلانه كافران نسبت به مؤمنان ومعكوس شدن اين كار در قيامت.
5-اشاره به اين مطلب كه گناهان از عدم ايمان راسخ به رستاخيز سرچشمه مي گيرد.
پيامبراسلام(ص) فرمود:«هر كس سوره مطفّفين را بخواند خدا او را از شراب طهور زلال وخالص كه دست احدي به آن نرسيده در آن روز سيراب مي كند».
امام صادق(ع)فرمود:«هر كس در نمازهاي فريضه خود سوره مطفّفين را بخواند خداوند امنيت از عذاب دوزخ را در قيامت به او عطا مي كند،نه آتش دوزخ او را مي بيند ونه او آتش دوزخ را».
رسول گرامي اسلام مي فرمايد:«هنگامي كه بنده گناه كند،نكته سياهي در قلب او پيدا مي شود كه اگر توبه كند واز گناه دست بر دارد واستغفار نمايد قلب او صيقل مي يابد،واگر باز هم به گناه برگردد سياهي افزون مي شود تا تمام قلبش را فرا مي گيرد.
مفسران براي آيه 29 تا پايان سوره شأن نزول نقل كرده اند:روزي حضرت علي(ع) وجمعي از مؤمنان از كنار جمعي از كفّار مكه گذشتند،آنها به علي(ع)ومؤمنان خنديدند واستهزا كردند،اين آيات نازل شد وسرنوشت اين گروه كافر استهزا كننده را در قيامت روشن ساخت.
در اين سوره اشاره به برترين شراب طهور بهشتي مي كند كه از آسمان بهشت يا طبقات بالاي آن فرو مي ريزدو مقربان آن را بطور خالص مي نوشند.اين شراب بهشتي پاداش كساني ذكر شده كه از شراب آلودة دنيا چشم بپوشندوكساني كه در روز گرم تابستان روزه بگيرند.
پيغمبر اكرم (ص)به حضرت علي (ع) فرمود:«اي علي،كسي كه خمر وشراب را به خاطر خدا ترك كند خداوند متعال او را از شراب زلال در بستة مهر شده بهشتي سيراب مي كند».
ابرار كساني هستند كه روحي وسيع وهمتي بلند واعتقاد وعملي نيك دارند.ومنظور از كتاب الابرار نامه اعمال نيكان وپاكان ومؤمنان است كه در يك ديوان كل به نام علّيّين قرار دارد كه بسيار بلند مرتبه و والامقام است.


آشنايي با سورة انفطار



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 19 آيه است.
محتواي سوره انفطار بر محور مسائل مربوط به قيامت دور مي زند،ودر آيات نوزده گانه آن به پنج موضوع در اين رابطه اشاره شده:
1- گوشه اي از سختيهاي آن روز بزرگ.
2- سرنوشت نيكان وبدان در قيامت.
3- توجه انسان به نعمتهاي خداوند كه سراسر وجود او را فراگرفته است.
4- اشاره به فرشتگاني كه مأمور ثبت اعمال انسانها هستند.
5- حوادث عظيمي كه در پايان جهان ودر آستانة قيامت رخ مي دهد.
امام صادق(ع)فرموده:«هر كس اين دو سوره انفطار وانشقاق را تلاوت كندوآن دو را در نماز فريضه ونافله برابر چشم خود قرار دهد هيچ حجابي او را از خدا محجوب نمي داردوچيزي ميان او وخداوند حائل نمي شود».
مسلماً نعمت بزرگ حضور در پيشگاه خدا واز ميان رفتن حجابها ميان او وپروردگار براي كسي است كه اين دو سوره را در عمق جانش جاي دهد وخود را بر اساس آن بسازد نه اينكه به لقلقة زبان اكتفا كند.
در آن زمان كه آسمان از هم شكافته وستارگان پراكنده وفرو ريزند ،نظام جهان بالا در هم مي ريزدوانفجار هاي عظيمي سراسر كرات آسماني را فرا مي گيرد،منظومه ها نظام خويش را از دست مي دهند وستارگان از مدار خود بيرون مي روند وبر اثر تصادم شديد به يكديگر متلاشي مي شوندودر ياها به هم پيوسته مي شود وآب سراسر خشكيها را فرا مي گيردوكل درياها به صورت يك اقيانوس گسترده وفراگير در مي آيند وعمر اين جهان به پايان مي رسدوهمه چيز ويران مي شود،وتكليف انسان ضعيف در اين ميان معلوم است.

امام صادق(ع)فرموده است كه:«بعد از مرگ انسان پرونده اعمال او بسته مي شود واجر وپاداشي به او نمي رسد مگر از چند طريق :قرآني كه آن را خوانده است،بناها واشياء مفيدي كه براي استفاده مردم از خود به يادگار گذارده است،فرزند صالحي كه در جامعه تربيت نموده است،چاهي كه براي استفاده مردم عامه حفر كرده است،درختي كه كاشته است وسنّت حسنه اي كه بعد از او باقي مي ماند ومورد توجه قرار مي گيرد».

آشنايي با سوره عبس



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 42 آيه است.
نامگذاري سوره عبس به تناسب نخستين آيه سوره است.ومحتواي اين سوره را مي توان در پنج موضوع خلاصه كرد:
1-ارزش واهميت قرآن مجيد2-كفران وناسپاسي انسان در برابر نعمتهاي خداوند.
3-عتاب شديد خداوند نسبت به كسي كه در برابر مرد نابيناي حقيقت جو برخورد مناسبي نداشت.4-بيان گوشه اي از نعمتهاي او در زمينه تغذيه انسان وحيوانات براي تحريك حس شكرگزاري بشر.5-اشاره به قسمتهاي تكان دهنده اي از حوادث قيامت وسر نوشت مؤمنان و كفار در آن روز بزرگ.
رسول گرامي اسلام(ص)فرمود:«هر كس كه سوره عبس را بخواند روز قيامت در حالي وارد محشر مي شود كه صورتش خندان وبشاش است».

صفحات: 1· 2

آشنايي با سورة نبأ (عَمَّ يَتَسائَلُون)

 



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 40 آيه است.
نامگذاري اين سوره به خاطر تعبيري است كه در آيةدوم آن آمده است،وگاه از آن به عنوان سورة«عمَّ»به تناسب آيه نخستين آن تعبير مي شود.محتواي اين سوره را مي توان در چند بخش خلاصه كرد:
1- سؤالي كه در آغاز سوره از حادثة بزرگ «نبأ عظيم»يعني روز قيامت مطرح شده است.
2- سپس به بيان نمونه هايي از مظاهر قدرت خداوند در آسمان وزمين و زندگي انسانها به عنوان دليلي بر امكان معاد ورستاخيز مي پردازد.
3- در بخش ديگر قسمتي از نشانه هاي آغاز رستاخيز را بيان مي دارد.
4- در بخش ديگري گوشه اي از عذابهاي دردناك طغيانگران را بيان مي كند .
5- به دنبال آن قسمتي از نعمتها ومواهب بهشتي را شرح مي دهد.
6- سرانجام با انذار شديدي از عذاب قريب وسپس ذكر سرنوشت غم انگيز كافران سوره پايان مي گيرد.
پيامبر گرامي اسلام (ص)فرمود:«كسي كه سورة عَمَّ يَتَسائَلون را تلاوت نمايد خداوند متعال او را از نوشيدني خنك وگواراي بهشتي در قيامت سيرابش مي كند».
در لحظه مرگ كه حجابها از برابر چشم انسان كنار مي رود وحقايق عالم ديگر در برابر او آشكار مي شود وبه برزخ ومعاد يقين پيدا مي كند در همان لحظه نيز فريادش بلند مي شودكه:مرا بازگردانيد تا عمل صالحي انجام دهم.
در آيات قرآن كريم مي خوانيم:كفار ومجرمان هنگامي كه صحنه قيامت ودادرسي پروردگار وجزاي اعمال را مشاهده مي كنند عكس العملهاي مختلفي نشان مي دهند كه همگي حكايت از شدت تأثر وتأسف آنها مي كند.
گاه مي گويند:«واي بر ما از اين حسرت كه در اطاعت فرمان خدا كوتاهي كرديم».
وگاه مي گويند:«خداوندا؛ما را به دنيا باز گردان تا عمل صالح انجام دهيم».
وگاه مي گويند:«اي كاش خاك بوديم وهرگز زنده نمي شديم».
در آن روز بزرگ يكي از بهترين پاداشهاي نيكوكاران ويكي از بدترين كيفرهاي بدكاران همين اعمال مجسم آنهاست كه همراهشان خواهد بود .آري ؛كار انساني كه اشرف مخلوقات است گاه بر اثر كفر وگناه به جائي مي رسد كه آرزو مي كند در صف يكي از موجودات بي روح وپست باشد.

 

بهترین راه برای از بین بردن زردی لیوان ها

این مواد اسیدی و قوی می‌توانند یک لایه از سطح داخلی و بیرونی لیوان‌ها را به مرور زمان از بین ببرند و باعث شوند که در فواصل کوتاه‌تری رنگ بگیرد.

بهتر است لیوان‌ها را برای پیشگیری از رنگ گرفتن آنها، بلافاصله پس از خالی شدن نوشیدنی بشویید. اگر لیوان رنگ گرفته است، به هیچ‌وجه از مواد سفیدکننده یا جرم‌گیر برای تمیز کردن آن استفاده نکنید…

این مواد اسیدی و قوی می‌توانند یک لایه از سطح داخلی و بیرونی لیوان‌ها را به مرور زمان از بین ببرند و باعث شوند که در فواصل کوتاه‌تری رنگ بگیرد. بهترین راه شستن لیوان‌های رنگ‌گرفته با هر جنس و رنگی، این است که یک ظرف پر از آب ولرم و پودر ماشین ‌لباسشویی تهیه کنید و آنها را 12 ساعت داخل این محلول بگذارید سپس با مایع ظرفشویی و آب گرم آنها را بشویید و آبکشی کنید.

بیان نکاتی درباره شست و شوی فرش ها

1 - برای از بین بردن اثر جوهر سیاه روی فرش، مقداری ماست روی محل لکه بریزید و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید و سپس با یک دستمال نمدار روی آن را بکشید تا لکه کاملاً از بین برود.

2 - برای پاک کردن لکه های قهوه، چای و مواد رنگی دیگر ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده، با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل موردنظر را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی روی آن بریزید و پس از چند دقیقه، محل را با دستمال پاک کنید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه روی فرش بر جا نماند.

3 - برای رفع لکه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیرچرب که زود خشک نمی شود روی مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکه قرار دهید. به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه و حلال روی آن می شود. این کار را آن قدر تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود. سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

4 - برای رفع لکه کاکائو، چسب و بستنی، ابتدا به آرامی اطراف محل موردنظر را جمع کنید تا لکه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون این که محل لکه را بمالید، به آرامی آن را تمیز کنید. چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید، اثر ماده ریخته شده به طور کامل از بین می رود. سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

5 - برای برطرف کردن لکه شمع روی فرش، ابتدا تا حد امکان شمع ریخته شده را با دستمال بردارید. محل مورد نظر را به طور کامل با کاغذ بپوشانید. سپس اتوی گرم را روی کاغذ بکشید. این عمل را چند بار تکرار کنید تا لک برطرف شود.

6 - برای رفع لکه های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده اید مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید. هرگاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی، رطوبت فرش از بین برود.

7 - برای تمیز کردن فرش با شامپو، ابتدا تمام سطح فرش را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار آن گرفته شود. سپس از شامپوی فرش استفاده کنید.

این ادویه دوستدار مفاصل است

بیماری آرتریت روماتوئید نوعی بیماری التهابی مفصلی است…

بررسی های جدید نشان می ‌دهند كه زردچوبه به پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های مفصلی مثل آرتریت روماتوئید (نوعی بیماری التهابی مفصل) و پوكی استخوان كمك می کند.

از سال ها پیش در طب سنتی به ویژه در آسیا ریشه زردچوبه به عنوان یک روش درمانی برای بهبود التهاب مفاصل كاربرد داشته است. ماده موثره زردچوبه ترکیبی به نام کارکامین است.امروزه مكمل‌های غذایی حاوی کارکامین تولید شده است زیرا بر اساس مطالعات، این ترکیب دارای خواص ضد التهابی می باشد.

برای انجام این تحقیق در مركز پژوهش طب گیاهی آریزونا عصاره های مختلفی از زردچوبه تهیه گردید. نتایج نشان داد که كه این ماده علایم التهاب مفصل را كاهش می ‌دهد.

این محققان معتقدند که احتمالا روزانه 1.5 گرم کارکامین برای کاهش التهاب مفاصل مورد نیاز است، كه این مقدار در حدود 10 برابر میزان مصرف روزانه زردچوبه یك فرد عادی است. بنابراین بهترین راه برای تأمین این مقدارکارکامین استفاده از مكمل‌های غذایی است.

به گفته متخصصان احتمالاً سایر مواد آنتی اکسیدانی موجود در زردچویه به جز کارکامین هم دارای خواص ضد التهابی هستند و این مواد همراه هم با كارکامین واکنش های التهابی را مهار می‌ كنند.

 

نکات طلایی درباره اسفناج


مجموعه: خواص مواد غذایی

امروزه مردم بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای آسیایی و اروپایی از اسفناج نه تنها برای عطر و طعم دلنشین‌اش بلکه به خاطر خواص غذایی و درمانی که دارد در وعده‌های غذایی خود به‌ویژه غذای کودکان و نوجوانانشان استفاده می‌کنند.
دکتر رضا حشمت، درمانگر طب سنتی چین برخی از خواص درمانی اسفناج را از دیدگاه طب سنتی چین با ما درمیان می‌گذارد.

۳ بار در هفته اسفناج بخورید

از دیدگاه طب سنتی چین، اسفناج گیاهی است که طبیعتی خنک و ملین دارد بنابراین مصرف آن در افرادی که دچار اختلال در عملکرد دستگاه گوارش هستند یا با کندی حرکت روده‌ها مواجهند بسیار ضروری است، زیرا این سبزی مغذی می‌تواند بهترین دارو برای درمان یبوست به‌ویژه در افراد می‌انسال و کهنسال باشد. علاوه‌بر این اسفناج توسط درمانگران طب سنتی چین به‌عنوان یک غذای دارویی در درمان بیماران مبتلا به دیابت و افرادی که دچار خستگی، ضعف و سرگیجه هستند، تجویز می‌شود.

اسفناج مرهم بیماری‌های گوارشی

اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کم‌خونی هستند.
درمانگران چینی اسفناج را بهترین مرهم برای بیمارانی می‌دانند که کم‌خونی آن‌ها ناشی از خونریزی‌های گوارشی است. به‌عنوان مثال افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند می‌توانند اسفناج در سبدغذایی خود قرار دهند. مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار موادغذایی دیگر می‌تواند تاثیر زیادی در خون‌سازی و جبران کم‌خونی ناشی از خونریزی‌های گوارشی داشته باشد.

چگونه خواص اسفناج را حفظ کنیم

برای حفظ خواص و مواد مفیدی که در اسفناج وجود دارد هرگز آن را آب‌پز نکنید. قرار دادن این سبزی هنگام شست‌وشو درون آب یا پختن آن به وسیله آب، موجب از بین رفتن خواص مفید و ویتامین‌های آن می‌شود. بهترین راه‌حل آن است که اسفناج را تفت دهید. می‌توانید برای این کار از مقدار بسیار اندکی روغن استفاده کنید. ترکیب اسفناج با انواع گوشت‌های قرمز در وعده غذایی بهترین و مفید‌ترین ترکیب‌هاست زیرا خواص مفید اسفناج در کنار گوشت قرمز بهتر جذب بدن می‌شود.

در چه شرایطی اسفناج نخوریم

گاهی پیش می‌آید، بدنمان در شرایطی قرار دارد که مصرف برخی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه نیز ممکن است برای آن مضر باشد. اسفناج نیز از این امر مستثنا نیست. زمان‌هایی پیش می‌آید که باید از مصرف این گیاه مفید و شفابخش پرهیز کرد.
افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به‌دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می‌شود.
زیاده‌روی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد می‌شود. بنابراین همواره باید نه تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را درنظر داشت.

نکات طلایی درباره اسفناج

با دانستن این نکات بهتر می‌توانید از ارزش‌های غذایی اسفناج و تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف بهره‌مند شوید.
درمانگران طب سنتی اسفناج را مفید‌ترین سبزی برای درمان بیماری‌های کبد و معده می‌شناسند و آن را به بیمارانشان تجویز می‌کنند.
خوردن اسفناج به تنهایی یا تهیه سالاد با کمک برگ‌های سبز آن در درمان یبوست و کندی عملکرد روده‌ها موثر است.
اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی در افراد می‌شود، بنابراین مصرف آن در دوران نوجوانی و می‌انسالی بسیار توصیه می‌شود.

استفاده بیشتر ازسی دی های سوخته با nero


ممکن است این مشکل برای شما نیز پیش آمده باشد که بر اثر اشتباهی CD تان بسوزد ، در این صورت ممکن است سی دی را بشکنید و یا دور بندازید! اما دست نگه دارید ، قصد داریم ترفندی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید از این سی دی سوخته استفاده کنید و بر روی آن اطلاعات بریزید.
بدین منظور شما نیاز به نسخه 6 نرم افزار Nero دارید.
سی دی سوخته خود را در رایتر قرار بدهید حال نحوه رایت را دوباره DATA انتخاب کنید و فایلهایی را که قرار هست رایت کنید را مجددا ADD کنید.
در این حالت رایتر از شما سی دی سوخته را قبول می کند و لازم نیست سی دی خام درون رایتر قرار بدهید.
دقت کنید که حتما قبل از ADD کردن فایلها باید بدانید که چه مقدار فضای خالی در سی دی سوخته دارید . اینرا باید از میزان پر بودن حلقه پشت CD حدس بزنیند و اگر بیشتر از حجم باقیمانده نخواهید رایت کنید یعنی اینکه این CD دیگه فقط به درد رایت فایلهای کوچیکتر میخورد.
و نکته دیگه این که سی دی را باید خود NERO سوزانده باشد نه برنامه ای ديگر.
در پایان هم اینکه برای CD های Video و Audio سوخته احتمالا جواب نخواهد داد.

خواص مواد خوراکی

هویج حلقه شده شبیه چشم انسان است. مردمک و عنبیه و خط نوری که به چشم میرسد درست مانند چشم انسان میباشد. تحقیقات نشان میدهد که مصرف هویج باعث افزایش جریان خون در عملکرد چشم ميشود.

وقتی گوجه فرنگی رو از وسط دو نیم میکنید چهار تا خونه میبینید که قرمزه و دقیقا مثل قلب هستش که اون هم قرمزه و چهار تا بخش مجزا داره. تحقیقات نشون داده که گوجه فرنگی خون رو تصفیه میکنه.


مغز گردو شبیه مغز انسان هستش. نیم کره راست و نیم کره چپ. قسمت بالای مغز و پایین مغز. حتی چین خوردگی های و پیچیدگی های اون هم شبیه نئو کورتکس میباشد. در حال حاضر میدانیم که گردو ۳۶ مرتبه نورونهای پیام رسان به مغز را گسترش میدهد.

تا حالا به لوبیا قرمز دقت کردین؟ درسته… شبیه کلیه انسان هستش. تحقیقات نشون داده که لوبیا قرمز در بهبود عملکرد کلیه نقش بسزایی داره.

ساقه کرفس شبیه به استخوان است و این نوع از سبزیجات در استحکام استخوان بسیار موثر میباشد. استخوانها تشکیل شده از ۲۳٪ سدیم و کرقس هم ۲۳٪ سدیم داره. چنانچه در رژیم غذایی شما سدیم وجود نداره کرفس میتونه این کمبود رو جبران کنه.

 

فواید سرکه سیب




1. سرکه سیب دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ضدعفونی کننده است. ضد باکتری و ضد قارچ است و باعث ارتقاء عمل سیستم ایمنی بدن در مقابله با عوامل بیماری زا می شود.

2. مقدار پتاسیم بدن را تنظیم می کند، در نتیجه به حفظ تعادل اسیدی- بازی خون کمک می کند.

3. برای تصلب شرائین مفید است، زیرا هنگام مستحکم شدن استخوان ها، توده کلسیمی موجود در مفاصل را تجزیه می کند.

4. برای درمان مسمومیت غذایی و ناراحتی های گوارشی مفید است.

5. عفونت ادراری را بهبود می بخشد.

6. فشار خون بالا را کاهش می دهد.

7. در افرادی که داروهای دیورتیک ( ادرارآور ) مصرف می کنند، مصرف سرکه سیب، باعث جایگزین شدن و جبران پتاسیم از دست رفته می شود. برای این منظور دو قاشق مرباخوری سرکه سیب را با مقداری آب مصرف کنید.



آموزش

 

در موارد مختلف پاسخ به پرسش مى ‏توان از مثالهاى متنوع استفاده كرد چرا كه خيلى از مسايل با مثال زدن به فهم نزديك مى‏شوند به طور مثال: - مرگ و حيات مانند خواب و بيدارى است.- نماز خواندن مانند شستن بدن و غسل كردن در نهر آب است كه پليديها را از بين مى‏برد.- زنده شدن انسانها در قيامت همچون زنده شدن درختان و نباتات در فصل بهار است.- زن بى حجاب مانند سيم برقى است كه پوشش ندارد و خطر آفرين‏است.- كنترل غرايز نظير كنترل گاز است كه اگر در مسير صحيح خود استفاده شود حرارت و نور و بركت دارد و گرنه نتيجه‏اش انفجار و نابودى است.


بدترین پسوردها کدامند؟



به گزارش آخرین به نقل از خبر، هرگز لغت password را به عنوان رمز عبود خود انتخاب نکنید مگر اینکه بخواهید به راحتی در معرض حمله هکرهای قرار بگیرید. در واقع بدترین رمز عبوری که می‌توان انتخاب کرد همین است.


ادامه »

لپ تاپ را روی پای خود نگذارید !



بعضی ها عادت دارند وقتی با لپ تاپ کار می کنند آن را روی پای خود بگذارند. اگر شما هم جزو همین افراد باشید حتما می دانید که پس از مدتی حرارت پایین کامپیوتر به پوست شما می رسد و گرمای آن را احساس می کنید. اخیرا دانشمندان آمریکایی بیماری ای را معرفی کرده اند که به دلیل همین انتقال حرارت اتفاق می افتد. این بیماری «نشانگان پوست کبابی» نام گرفته است.

ادامه »

تم‌های مخفی Windows 7

Windows 7


یکی از ویژگی‌های بارز Windows 7 ظاهر زیبا و جذاب آن است. این ویژگی به کمک تم یا قالب‌های موجود در آن شکل می‌گیرد.


ادامه »

آر.اس.‌اس (RSS)




RSS خانواده‌ای از قالب‌های خورد فید در وب است که برای انتشار محتویاتی که در بازه‌های زمانی خاص به‌روزرسانی می‌شوند استفاده می‌شود (مانند وب‌نوشت‌ها، عناوین اخبار، و پادکست‌ها).

ادامه »