تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علميه الزهرا مرضيه(سلام الله عليها)شهرستان اصفهان
تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

عنوان

تأثير اعتقاد به اصول دين و مذهب تشيع بر سبك زندگي(با تكيه بر آراء استاد مطهري)

استاد راهنما
دكتر سهيلا آبيار

استاد داور
سركار خانم سعيده سيادت موسوي

پژوهشگر
زهره رادان

مرداد 1394

چكيده
امروزه سبک زندگی که نمود ظاهری و بیرونی هویت انسان را تشکیل می‌دهد، یکی از مباحث مهم بین رشته‌ای محسوب می‌شود. نظر به اینکه در مکتب اسلام، انسان موجودی دو ساحتی است، كه هم داراي جسم است و هم داراي جان؛ لذا زندگی او متأثر از این دو بعد، در دو جنبه مهم روح و سبک زندگی گسترده است. سبک زندگی با توجه به نظر استاد مطهری(ره) در مورد انسان و اصول اعتقادی شیعه، مجموعه‌ای از رفتار‌ها و عملکرد‌های منسجمی است که متأثر از باورها و ارزشهای افراد ساماندهی می‌شود؛ به عبارتی دیگر، روح و حقیقت اصلی زندگی انسان، با توجه به مؤلفه¬های شیعی بودن، شامل اعتقادات و بنیان‌های ارزشی اوست که به نحوی می‌توان گفت این اصول اعتقادی، از مهمترین عناصر شکل¬دهی سبک زندگی محسوب می‌شود. میان اعتقادات، باورها و نگرشهای افراد، و سبک و سیره زندگی رابطه معناداری وجود دارد؛ به اين معنا كه خود باورها و اعتقادات افراد را جزء سبك زندگي نمي‌دانيم، بلكه آنها بنيان‌هاي شكل‌دهي به نوع خاصي از سبك زندگي هستند. شايد مهمترين مبحث، ميزان تأثير و رابطه اين دو بعد است كه تا چه اندازه سبك زندگي مي¬تواند تحت تأثير اعتقادات قرار گيرد. به گونه‌ای که اعتقادات و اصول دین، نقش بی بدیلی در نحوه ساماندهی سبک زندگی به جای می‌گذارد. براي بررسی این رابطه، به تبیین تأثیر اصول اعتقادی شیعه بر سبک زندگی با نظر به آرای استاد مطهری پرداخته شده است و چنین به دست آمد که اعتقادات افراد دارای تأثیرات فردی چون تفکر و تدبير در امور، اهمیت دادن به کسب و کار، رعایت بهداشت و نظافت، توجه به امکانات زندگی و… بر سبك زندگي است و تأثیراجتماعی نیز شامل تعامل با خویشان، مسلمانان، بیگانگان و سایرین است که هر کدام از این امور، مصادیقی از نحوه این تأثیرگذاری است که در آثار استاد مطهری(ره) نمود یافته است.
كليد واژه: اعتقاد، سبك زندگي، استاد مطهري(ره)، اصول دين، مذهب تشيع

  • نظر از: نرجس خاتون(س) شاهین شهر
    1394/11/12 @ 01:20:10 ب.ظ

    نرجس خاتون(س) شاهین شهر [عضو] 

    سلام
    دهه فجر، یادبود حیات دوباره ملت ایران و كشور عزیز ماست. مردم این ایام را جشن مى‏گیرند و حق دارند جشن بگیرند. (مقام معظم رهبری)

    آغاز ایام الله دهه ی فجر بر همه فجر آفرینان مبارک باد.

  • صالحی
    نظر از: صالحی
    1394/09/28 @ 12:38:21 ق.ظ

    صالحی [عضو] 

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.