تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

دفاع شده در تاریخ 94/10/27

عنوان:
نقش سنت های الهی در تربیت انسان

استاد راهنما:
سرکار خانم پروین اختریان

استاد داور:
جناب آقای محسن برقی کار

محقق:
مهدا علیرضایی

پاییز 1394

چکیده
منظور از سنت های الهی این است که پدیده های عالم محکوم یک سلسله قوانین ثابت و تغییر ناپذیر است که بوسیله قانونگذار حقیقی در جریان می باشد. یعنی مجرای تحقق اراده الهی بر کل هستی، همین قوانین و سنت های ثابت است که در تمام هستی برقرارند ولی نقش و تأثیر این سنت ها در تربیت انسان از سؤالاتی است که ذهن محققین را به خود مشغول داشته است. از آنجایی که انسان در طول حیات خود در سایه اقتدار خداوند متعال زندگی می کند و در جهت رسیدن به معبود و کمال خویش در حرکت می باشد، شناختن این سنت ها ضروری می باشد. با شناخت این سنن و قوانین است که انسان می تواند راه صلاح را از فساد تشخیص دهد و به هدف والای خود که همان آرمان های معنوی و کمال نهایی اش است، نایل آید.
یافته های تحقیق نشان می دهد که خداوند دارای سنن و قوانین مشخص و معینی است که تغییرناپذیر بوده و بر همه مکان ها و امت ها و زمان ها صدق می کند و تربیت پذیری انسان در طول حیات خویش در گرو شناخت این سنت ها است، و در قرآن که کتاب هدايت و برنامه زندگي انسان ها و در بردارنده علوم و معارف گوناگون است ذکر شده، تا انسان ها را به سر منزل کمال برساند. يکي از ابعاد علمي قرآن، قوانيـن تاريخ و سنت هايي اجتماعي است، که با سرنوشت انسان ها ارتباط تنگاتنگ دارد. شناخت اين قوانين و سنت ها و عبرت گيري از آن ها در مسيرزندگي فردي و اجتماعي، زمينه ساز سعادت دنيا و آخرت است.انسان با شناخت بهتر این سنت ها و واکنش صحیح در مقابل آنها ، راه صلاح و سعادت را از راه فاسد و شقاوت تشخیص داده و خود را برای خداوند متعال تربیت نموده و به هدف والای خود که همان کمال معنوی است خواهد رسید.

کلیدواژه: سنت، سنت های الهی، سنت مطلق، سنت مقید، تربیت

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.