تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

 مدرسه علمیه الزهراء المرضیه (سلام الله علیها) اصفهان

عنوان

تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

 استاد راهنما

سرکار خانم رضیه احمدی

 استاد داور

جناب آقای محمد رضا کاظمی جروکانی

 پژوهشگر

الهه سلیمانی نوکابادی

 تابستان 1395

 

 

چکیده

 تمدن عبارت است از نظم اجتماعی که در نتیجه ی وجود آن خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود و جریان پیدا می کند و موجب رشد و پیشرفت همه جانبه می گردد . تمدن از دیدگاه امام خمینی شامل تعالی در اعتقادات , قوانین و رشد اقتصادی , سیاسی , اجتماعی و فرهنگی می باشد و در صورتی که بر اساس مبانی دینی شکل گرفته باشد می تواند مفید و سازنده باشد. تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی تمدن اصیل و پویایی است که منبعث از متن اسلام ناب باشد و محور و ستون فقرات آن بر جهت دهی توحیدی و معنوی تجلیات مادی است که هدفی جز سعادت حقیقی بشریت ندارد. محورهای اصلی محقق در این تحقیق بیان چگونگی شکل گیری و گسترش تمدن اسلامی، چیستی شاخصه های تمدن اسلامی و عوامل انحطاط آن از دیدگاه امام خمینی (ره) است.

امام خمینی در یک اظهار نظر کلی تمدن اسلامی را به سه دوره گذشته , حال و آینده تقسیم می کند و تمدنی که در سده های اولیه ی حیات اسلام جریان داشت را به عنوان الگوی مطلوبی می نگرد و مهم ترین عامل شکل گیری تمدن اسلامی را وجود فرهنگ قرآنی و تعالیم اسلامی دانسته که شاخصه های آن عبارتند از قانون , آزادی , احزاب , استقلال و معنویت که در صورتی می تواند ثبات کشور را حفظ کند که از چهار چوب اسلام و قوانین آن خارج نشود و مهم ترین عامل انحطاط تمدن اسلامی را روی گردانی از قرآن و قوانین آن و دسیسه ی استعمارگران جهت تجزیه اسلامی می داند.

از دیدگاه امام خمینی تمدن غرب تنها در بعد مادی پیشرفت کرده و فقر تعالی معنوی دارد و تمدن شاهنشاهی موجب عقب ماندگی ملت ایران شد ولی تمدن اسلامی با نوع نگرش خاص خود به انسان و دین مداری تمدنی مفید و مؤثر می باشد که توانست بر سایر تمدن ها پیشی بگیرد . بنابراین برترین نوع تمدن , تمدن اسلامی است .

 

كليد واژه­ ها: تمدن، تمدن اسلامی، امام خمینی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.