تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

مدرسه علميه الزهرا المرضیه- سلام الله علیها-

 

عنوان

حريم خصوصي و موارد نقص آن

در فقه و حقوق

 

  استاد راهنما

سركارخانم ليلا عرب

  استاد داور

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مسعود راعی

  محقق

اعظم جواني

  تابستان 1395

 

چکیده

هر شخص در زندگی خود از حق حریم خصوصی برخوردار است. حفظ حریم خصوصی در حد برخی از مصادیق قدیمی آن مثل جلوگیری از تجسس، همیشه برای انسان ها با ارزش بوده است، ولی در عصر کنونی تحولاتی در زندگی بشر رخ نموده که حساسیت بیشتر انسان متجدد را به مقوله حریم خصوصی معطوف داشته است. بنابراین حریم خصوصی به عنوان قلمرویی از زندگی که شخص نمی خواهد دیگران خودسرانه وارد آن شوند از جمله مسائلی است که تبیین موضوع فقه و حقوق اسلامی درباره آن ضروری است. سوال اساسی این است که موارد نقص حریم خصوصی از نگاه فقه و حقوق اسلامی چیست. با توجه به مطالعات انجام شده موارد نقض در فقه عبارتند از تجسس، غیبت ،ورود افراد به منازل، قذف ،افترا و…می‌باشد که با استفاده از آیات وروایات به منع دخالت در امور دیگران تصریح شده است . همچنین موارد نقض حریم خصوصی در حقوق: حریم ارتباطات، حریم اطلاعات، حریم جسمانی،و… می‌باشد که بر اساس ماده های قانونی و اصل ها بر مجازات افراد خاطی تصریح شده است .

یافته های تحقیق نشان می دهد که هر انسانی برای خود حریمی دارد از مسکن و پناهگاه خود گرفته تا اطلاعات شخصی و ارتباطات آن و یا هرچیزی که مربوط به حریم خصوصی آن فرد می‌شود که هیچ کس حق ندارد بدون اجازه و رضایت طرف مقابل در آنها دخل و تصرف کند که این کار هم از نظر فقهی اشکال دارد و هم از نظر حقوقی دارای مجازات می باشد .

 كليد واژه ها: حريم، خصوصي، حريم خصوصي، حق خلوت، نقض حریم خصوصی.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.