چرا صفر را صفر ناميده اند؟ + برخی از اعمال ماه صفر

السلام على خامس اصحاب اهل الكساء، السلام على ساكن كربلاء، السلام على القتيل المظلوم، السلام على الثّغر المقروع بالقضيب،السلام على من هتكت حرمته، السلام على النسوة البارزات… و سبى أهلك كالعبيد و صفّدوا فى الحديد، فوق أقتاب المطيات، تلفح وجوههم حرّ الهاجرات، يساقون فى البرارى و الفلوات أيديهم مغلولةٌ إلى الأعناق، يطاف بهم فى الأسواق.
سلام بر پنجمين از اصحاب كساء ، سلام بر ساكن كربلا، سلام بر كشته شده ى مظلوم ، سلام بر دندانى كه با چوب خيزران بر آن نواخته شد ، سلام بركسى كه حرمتش شكسته شد ، سلام بر آن زنان بيرون شده از حرم… و خانواده ات چون بندگانت اسير شدند و به وسيله ى آهنها غل و زنجير گرديدند. بالاى پالان چارپايان، چهره هايشان را گرماى ظهرهاى تابستان می سوزاند، در بيابانها و دشتهاى پهناور پيش برده می شدند. دستهايشان به گردنهايشان آويخته بود و در بازارها گردانده می شدند .

فردا مصادف با آغاز ماه صفر دومين ماه قمري است .
ماه صفر كه بنا به روايتي ، روز اول آن روز واردشدن كاروان اسراي كربلا به شام است و حوادث تلخ ديگري از جمله : شهادت دختر 3 ساله امام حسين(ع)، رحلت جانگداز پيامبر اكرم (ص) در روز 28 اين ماه و پايان ماه نيز مصادف با شهادت هشتمين پيشواي شيعيان امام رضا (ع) مي باشد.


چرا صفر را صفر ناميده اند؟
در نامگذاري اين ماه، دو وجه ذكر كرده اند:
1- از صُفرَه ( زردی ) گرفته شده؛ زيرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاييز و زردي برگ درختان بوده است.
2-از صِفر ( خالی) گرفته شده؛ زيرا مردم پس از پايان ماه هاي حرام، رهسپار جنگ مي شدند و شهرها خالي مي شد . اين ماه، معروف به شومي و بدشگوني است. از پيامبر اكرم (ص) درباره ماه صفر، چنين نقل شده است :هر كس خبر تمام شدن اين ماه را به من دهد ، بشارت بهشت را به او مي دهم.


برخي از اعمال ماه صفر


1-در اين ماه، به دادن صدقه اهتمام بيشتري شود
پيامبر اكرم( ص) در باب صدقه دادن مي فرمايند : ” لبخند تو بر روي برادرت صدقه است ، امر به معروف و نهي از منكركردنت صدقه است ، راهنمايي كسي كه راه را گم كر ده صدقه است و دور كردن سنگ و خا ر و استخوان از راه صدقه است . “
2- براي ايمني از بلاها، دعاي زير هر روز ده مرتبه خوانده شود:
يا شَديد الْقُوي و يا شَديد الْمحالِ يا عزيزُ يا عزيزُ يا عزيزُ ذَلَّت بِعظَمتك جميع خَلْقك فَاكْفني شَرَّ خَلْقك يا محسنُ يا مجملُ يا منْعم ُيا مفْضلُ يا لااله الاّ اَنْت سبحانَك انّي كُنْت منَ الظَّالمينَ فَاستَجبنا لَه ونَجّيناه منَ الْغَم وكَذلك نُنْجِي الْمؤْمنينَ وصلَّي اللَّه علي محمّد و اله الطَّيّبينَ الطَّاهرينَ: مفاتيح الجنان


3- سید بن طاووس نقل كرده است: در روز سوم ماه صفر، دو ركعت نماز بخوان كه در ركعت اول سوره حمد و سوره انّا فتحنا ( فتح ) و در رکعت دوم سوره حمد و توحید قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست ، صد بار آل ابى سفيان را لعنت كن ، صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خويش را از خداوند بخواه. ان شاءاللّه به هدف اجابت مى رسد . ( اقبال، صفحه587 )


4-در روز اربعين( بيستم ماه صفر ) زيارت امام حسين عليه السلام مستحب است و مورد تأكيد قرار گرفته است. در روايتى كه از امام حسن عسكری عليه السلام نقل كرده، چنين آمده است :نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: 1- به جاى آوردن پنجاه و يك ركعت نماز (17 ركعت نماز واجب و 34 ركعت نافله) 2- زيارت اربعين امام حسين عليه السلام 3-انگشتر را بر دست راست نهادن 4- پيشانى را به هنگام سجده بر خاك گذاردن 5-بسم الله الرّحمن الرّحيم را در نماز بلند خواندن- التماس دعا

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.