پایان نامه: تقوا در نهج البلاغه و روایات

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریّت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه الزهرا المرضیه(س)
موضوع :تقوا در نهج البلاغه و روایات
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
استاد راهنما : سرکار خانم دیباج
استاد داور: سرکار خانم منّانی
محقق: لیلا کفاشیان اسماعیلی
شهر: اصفهان
زمستان 1388

چکیده:
هر کاری برای اینکه سر انجام موفقی داشته باشد باید از روی اصول مشخصی پیش رود. تا به هدف تعیین شده نائل گردد . تقوای دینی یعنی انسان از برنامه هایی که دین مشخص کرده است پیروی کند تا به هدف آفرینش نائل گردد.
تقوا در زمینه های مختلفی کاربرد دارد که شامل : تقوای روح، اعضاء ،قلب ، علم ، سیاسی ، اقتصادی و طبّی و لفظی می باشد. تقوا ابتدا زیان ها و خطرات را برای انسان آشکار کرده و سپس او را از مواجه با آن باز می دارد و راههای پیشگیری از بی تقوایی را نشان
می دهد.
فردی که تقوا را پیشه ی خود ساخته از آثار آن نیز بهره مند می شود که هم شامل آثار مادّی است و هم آثار معنوی ، آثار مادّی شامل اینکه: رزق او از راه بی گمان می رسد ، از سختی ها نجات یافته ، در های برکت به روی او باز می شود. آثار معنوی شامل : دوری از گناهان و آمرزش گناهان قبلی ، خوف خداوند در دل آنها جای می گیرد ،از بندگی غیر خدا آزاد است و محبوب خدا می گردد ،از نعمت دوستی خاص خدا بهره مند گردیده ،قرآن راهنمای اوست ، در امان است و سرانجام عاقبت نیکو از آن اوست.
برای کسب تقوا راههایی وجود دارد که با شناخت این راهها سریعتر به مقصد خود
می رسیم که این راهها شامل : نماز ،یاد مرگ ،توکل برخدا ،توسّل به ائمه می باشد و از جمله مواردی که باعث می شود ما را از تقوا دور کند : معاشرت با اغنیاء ، انس به لذّات و
شهوات ،خوف فقر، دنیا پرستی ،خصومت و گفتار ناحساب است.
واژگان کلیدی :تقوا ، موانع ، تزکیه ، عوامل .

  • زهرا
    نظر از: زهرا
    1394/05/27 @ 06:10:24 ب.ظ

    زهرا [بازدید کننده]

    سلام
    موضوع پایان نامه من آثار تقوا در زندگی شخصی است . ممنون میشم منابعی که شما در پایان نامتون استفاده کردین رو به منم معرفی کنید .
    بنده زهرا هستم از قم
    التماس دعا

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.