ادبیات مناسب از واقعه ی کربلا برای کودکان


سوال - کربلا صحنه ی حماسه است شما توصیه می کنید که چه داستان هایی را با چه ادبیاتی برای فرزندان خود بازگو کنیم . شما در هفته ی گذشته به بیان داستان مباهله برای کودکان خیلی تأکید داشتید . از حماسه ی کربلا بر روی چه داستانهایی تأکید دارید؟

پاسخ - داستان کربلا یک سکه ی دورو است . یک صحنه ی آن صحنه ی جنایت های عجیب و غریب است که شنیدن آنها دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد . در حقیقت شاید علت یکی از لقب های امام حسین (ع) که کشته ی اشک است همین است که محال است کسی در مدار انسانیت باشد، قصه ی امام حسین را بشنود و اشک از چشمان او جاری نشود .

اما اینکه ما از کدامیک از صحنه ها باید بگوییم ، نباید از صحنه های جنایت بگوییم بلکه باید از سفیدی های کربلا بگوییم . از صحنه های وفاداری ، عشق ، محبت و ولایت مداری همه ی کسانی که شهید شدند یا در کربلا اسیر شدند بگوییم .

آن چیزی که باید برای بچه ها ، کودکان و نوجوانان بگوییم این است که اولا باید به زبان قصه و شیرین باشد . از کلماتی استفاده کنیم که آن را به یک صحنه ی جنایی تبدیل نکنیم ،متأسفانه آن چیزی که فضای قصه های ما را چه دیجیتال ، چه قصه های مکتوب و چه شفاهی پر کرده همین است. صحنه های اکشن و جنایی که آسیب های جدی را به رفتار و روحیات می زند ، گاهی اوقات شما می بینید که روز جمعه همه ی خانواده مشغول نگاه کردن فیلم سینمایی هستند یا شب سریال نگاه می کنند اما همه به دنبال دزد ، قاتل یا جنایت هستند . در نوع فیلم هایی که ما ارائه می کنیم این بد ترین حالتی است که رخ می دهد .

در صحنه ی عاشورا شما بدترین جنایت ها را دارید ولی قرار نیست ما به جنایت بپردازیم . قرار است ما ببینیم در بدترین وزشت ترین رفتارها چگونه زیبایی ها گل کرد .

اگر عاشورا یگانه ی عالم هستی می شود بخاطر این زیبایی های وفاداری است . وقتی کسی مانند حضرت قاسم (س) به عنوان یک نوجوان دوازده یا سیزده ساله با امام حسین ارتباط می گیرد ، امام حسین دل نگران است که این بچه چگونه می خواهد با این پلیدی ها و صحنه ی جنگ کنار بیاید ؟ آیا واقعاً در خود این ظرفیت را ایجاد کرده است ؟ از او سوال می کنند که مرگ را چگونه می بینی ؟ کلام حضرت قاسم این است که مرگ شیرین تر از عسل است . یعنی این بچه به یک درک ویژه رسیده است و جایگاه خاص دارد .
ما برای فرزندان خود از بچه های عاشورا در عرصه ی تاسوعا و عاشورا ، در حرکت از مدینه تا کربلا و در عرصه ی اسارت بگوییم. در عرصه ی اسارت فقط بچه ها و زن ها هستند . اینکه بچه ها چگونه وقتی در نهایت گرسنگی به آنها نان و خرمای صدقه می دهند نمی خورند . اینکه از شدت گرسنگی ضعف می کنند ، به زمین می خورند ، از شدت گرسنگی می میرند ولی نان را نمی پذیرند . عزتی که در عاشورا است یعنی امام حسین تمام رخ عزت خدا است و تجلی کامل اسم عزیز خداوند است .
بخاطر همین هم هرکسی که با امام حسین انس بگیرد پیش خداوند عزیز می شود . هرکسی با امام حسین (ع) ارتباط بگیرد عزت در درون او می جوشد و نمی تواند ذلت و خواری را بپذیرد و دنیا نمی تواند او را کوچک کند.

خانم نیلچی زاده / برنامه سمت خدا / مورخ 17 / 9 / 1389

  • 5 stars
    قربانی
    نظر از: قربانی
    1392/08/18 @ 11:37:35 ب.ظ

    قربانی [بازدید کننده]

    جزاکم الله خیرا
    مانده بودم چگونه واز کجا ی این واقعه ی عظیم برای دانش آموزانم صحبت کنم ؟

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.