گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فعالیت های هسته ای



همزمان با 20 فروردین ، روز ملی فناوری هسته ای، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزیده ای از بیانات راهگشا و حکیمانه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد فعالیت های هسته ای کشور را منتشر می کند.

** حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و رؤسای نمایندگی‌ها در خارج از کشور مواضع جمهوری اسلامی را در موضوعات و مسائل مختلف، موضعی منطقی توصیف کردند و افزودند: در مسائلی همچون حقوق بشر، حقوق اقلیتها، مبارزه با تروریزم، حقوق زنان، ممنوعیت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، برابری دولتها و انرژی هسته‌ای، ما باید مدعی باشیم نه غربی‌ها چرا که مواضع ما کاملاً بحق است و باید در همه مجامع و مراودات، با اعتماد به نفس کامل، و از موضعی تهاجمی و فعال، این مواضع اصولی را بطور مستمر بیان کرد و سلطه‌گران را با چالش‌هایی جدی روبرو کرد.

ایشان با تأکید بر حق ملت ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای خاطرنشان کردند: حرف قابل قبول در مباحث فعالیتهای هسته‌ای، ضرورت اعتمادسازی است که ما نیز از سال گذشته، ضمن تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، این هدف را دنبال می‌کنیم اما جلب اطمینان باید از راههای معقول صورت گیرد.

رهبر معظم انقلاب در همین زمینه افزودند: غربی‌ها معتقدند ما برای اعتمادسازی باید دور مسئله استفاده از انرژی هسته‌ای را بطور کلی خط بکشیم اما این حرف کاملاً غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

ایشان تصریح کردند: آنها اکنون این جنجال را درباره ساخت قطعات سانتریفیوژ براه می‌اندازند در حالیکه این کار مخالف هیچ قراردادی نیست اما آنها درصددند کار را بجایی برسانند که ما حق نداشته باشیم حتی اسم تکنولوژی هسته‌ای را بیاوریم که البته جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به این جنجال‌ها، هدف منطقی استفاده از فناوری هسته‌ای را دنبال می‌کند.

22/5/83

** رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار با عبدالله احمد بداوی نخست وزیر مالزی تاکید کردند: ما بطور اصولی با تولید سلاح هسته‌ای مخالفیم اما مسئله اصلی آمریکا و برخی کشورهای غربی با ایران این است که آنها نمی‌خواهند دانش پیشرفته هسته‌ای از انحصارشان خارج شود و این رشته مهم دانایی و توانایی در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

22/2/84

**رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار محققان، متخصصان و دست‌اندرکاران جهاد دانشگاهی تصریح کردند: جمهوری اسلامی و ملت ایران براساس منطق اسلام بدنبال بمب اتمی نبوده و نیستند اما استفاده از دانش و فناوری هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانند و دانشمندان پرتوان ایران همراه با دولت و ملت، بعنوان وظیفه‌ای ملی، این هدف را دنبال خواهند کرد.

ایشان با تأکید بر لزوم مدیریت سازمان یافته و پیگیری و تلاش جدی دولت، دانشگاهها و مراکز علمی - تحقیقاتی برای سرعت بخشیدن به حرکت نویدبخشِ علمی کشور خاطرنشان کردند: علت اصلی جنجال اخیر امریکا درباره فعالیتهای هسته‌ای ایران آن است که دشمنان این ملت و نظام اسلامی از بومی شدن دانش هسته‌ای در ایران و تلاش اندیشمندان ایرانی برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای بوشهر نگرانند.

1/4/84

**رهبرمعظم انقلاب اسلامی، در دیدار رییس و نمایندگان مجلس هفتم، مصوبه مجلس شورای اسلامی را درخصوص لزوم توقف تعلیق داوطلبانه فعالیتهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در صورت گزارش و یا ارجاع پرونده به شورای امنیت نیز یکی از بهترین مصوبه‌های مجلس در طول برپایی نظام جمهوری اسلامی دانستند و درباره مسائل مربوط به انرژی هسته‌ای تأکید کردند: دانشمندان جوان ایرانی با موفقیت بزرگ خود در دانش هسته‌ای در واقع آینده بلندمدت انرژی ملت ایران را تضمین کردند و این سررشته را نباید به هیچ قیمتی از دست داد زیرا هرگونه عقب نشینی از این میدان صددرصد ضرر است.

7/3/85

** حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار پرشور هزاران نفر از دانشجویان دانشگاههای یزد، ناکامی آمریکا در جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران را یادآور شدند و افزودند: آمریکاییها که یک روز حاضر نبودند حتی پنج سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند تا همین چند ماه پیش تأکید می‌کردند که ایران باید از همه فعالیتهای هسته‌ای خود دست بردارد اما با ایستادگی ملت، اکنون کار به جایی رسیده است که به ناچارمی‌گویند ایران در همین حد توقف کند و جلوتر نرود.

13/10/86

** رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با وزیر و امور خارجه، مسئولین و روسای نمایندگی های خارج از کشور با قدردانی از اقدامات انجام گرفته در وزارت امور خارجه، به موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و در مقابله با چالش های بین المللی اشاره کردند و افزودند: به عنوان مثال در موضوع هسته ای، با وجود حجم بالای دروغ، جنجال و فشار بر ضد نظام اسلامی، کشورهای قدرتمند دنیا، نتوانستند به اهداف خود برسند، که این موضوع بیانگر استحکام عظیم بنیانها و بنیه قوی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام کرده است که بدنبال دستیابی به توانایی علمی و فناوری در زمینه هسته ای بمنظور بهره گیری از آن در تأمین نیازهای صلح آمیز از جمله انرژی است.

ایشان افزودند: تبلیغات و جنجال سازیهای برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و همچنین صهیونیستها، در این زمینه کاملاً دروغ است و خود آنها نیز می دانند که دروغ می گویند و اینگونه مخالفتها به ضرر آنها تمام خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند با وجود همه این فشارها، جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری هسته ای پیشرفتهای زیادی داشته است و تا هر جا هم که لازم باشد، پیشرفت خواهد کرد تا در این عرصه علمی و فناوری به خودکفایی برسد.

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی افزودند: برخی اقدامات و گزارشهای آژانس، نشان دهنده عدم استقلال این سازمان بین المللی است.

ایشان تأکید کردند: آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید تحت تأثیر امریکا و برخی کشورها باشد زیرا اینگونه اقدامات یک جانبه، اطمینان به آژانس و سازمان ملل متحد را از بین می برد و برای آبرو و حیثیت این مجامع بین المللی نیز بسیار بد است.

9/12/88

** حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از پیام شان به نخستین کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات هسته ای در تهران تاکید کردند: جا دارد که کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح، ضمن بررسی خطرهای تولید و انباشت سلاح هسته‌ای در جهان، بطور واقع‌بینانه راهکارهایی را برای مقابله با این تهدید علیه بشریت ارائه کند تا بتوان گامی جدی در مسیر پاسداری از صلح و ثبات به پیش نهاد.

به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد.

ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم.

28/1/89

** حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان سازمان انرژی اتمی وجمعی ازدانشمندان هسته‌ای کشور، بزرگترین دستاورد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های دانشمندان جوان در عرصه علم و فناوری هسته‌ای را ایجاد احساس عزت نفس و عزت ملی در کشور و ارائه الگویی به ملت‌های منطقه و جهان از توانایی یک ملت برای ایستادگی در مقابل فشارها، استقلال و توانایی شکستن انحصار علمی قدرت‌های استکباری دانستند و تأکید کردند: ملت ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود و به دنیا نیز ثابت خواهد کرد که سلاح هسته‌ای اقتدارآفرین نیست بلکه یک ملت با اتکاء به استعدادها و ظرفیت‌های بالای انسانی و طبیعی خود، توانایی شکستن اقتدار متکی به سلاح هسته‌ای را دارد.

رهبر انقلاب اسلامی وجود نیروی انسانی کارآمد، هوشمند، دانشمند، خوش‌فکر و پرانگیزه در کشور را یکی از نعمت‌های الهی برشمردند و افزودند: اگر چه پیشرفت‌های دانشمندان جوان در عرصه فناوری هسته‌ای ابعاد مختلفی دارد اما مهمترین بُعد آن، ایجاد احساس عزت ملی و عزت نفس در ملت ایران است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایجاد روحیه عزت نفس در کشور را مرهون انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: برخلاف تبلیغاتی که تلاش دارد بگوید ملت ایران و جوانان این کشور، «نمی‌توانند»، اما هر پیشرفت و دستاورد بزرگ علمی، بشارت می‌دهد که ملت ایران «می‌تواند».

ایشان دستاوردهای علمی و فناوری هسته‌ای را مرتبط با منافع ملی و آینده کشور ارزیابی کردند و افزودند: چند کشوری که به ناحق و با انحصار علمی، خود را بر دنیا مسلط کرده و نام خود را نیز جامعه جهانی گذاشته‌اند، از شکسته شدن این انحصار علمی بوسیله ملت‌ها هراسناک هستند و بخشی از جنجال‌آفرینی و هیاهوی آنها بر ضد ملت ایران نیز به همین دلیل است.

3/12/90

** حضرت آیت الله خامنه ای در بیاناتشان در حرم مطهر رضوی در سال 1391 فرمودند: جوانان ما در سال 90 اورانیوم غنی‌شده بیست درصد را اینها برای سایت هسته‌ای تهران تولید کردند و آن را به دنیا اعلام کردند؛ دشمنان ما ماندند متحیر! با اینکه می دانند مرکز هسته‌ای تهران مخصوص رادیوداروهاست - یعنی برای نیاز بیمارستانها و آزمایشگاه‌های ما در سرتاسر کشور است و هزاران بیمار به این رادیوداروها احتیاج دارند - درعین‌حال نمیدادند، نمیفروختند، شرط میگذاشتند، باجگیری میکردند. جوانان ما خودشان آن را تهیه کردند.

کار پیچیده‌ای هم بود، کار سختی هم بود، اما از عهده برآمدند و انواع و اقسام رادیوداروها الان در همین مرکز تهران با سوخت داخلی تولید می شود. این مال سال 90 است.

در سال 90، در همین صنعت هسته‌ای، تولید صفحه‌ سوخت را در کشور انجام دادند؛ که اگر من بخواهم آن را هم شرح بدهم، طولانی میشود. اجمالاً، آن وقتی که صحبت تبادل اورانیوم تولید داخل بود، میگفتند اورانیوم سه و نیم درصد را به روسیه بدهید، روسیه 20 درصد کند؛ او بدهد به فرانسه، فرانسه صفحه‌ سوخت درست کند، بدهد به شما؛ یعنی هفت خان رستم! دانشمندان ما، جوانان ما گفتند ما خودمان این صفحه‌ سوخت را درست میکنیم؛ همت کردند، درست کردند، گزارش دادند، نشان دادند. این مال سال 90 است.

1/1/91

 

  • 4 stars
    hamed
    نظر از: hamed
    1393/08/07 @ 04:31:47 ب.ظ

    hamed [بازدید کننده]

    خوبه ممنون از مطلبی که نوشتید.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.