معرفی نرم‌افزار بررسی روايات و اسناد حديث ثقلين

گروه فضای مجازی: اولين برنامه هوشمند بررسی روايات و اسناد حديث شريف ثقلين با عنوان «درايةالثقلين» به همت مجمع جهانی اهل بيت(ع) توليد و رونمايی شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، درايةالثقلين نرم‌افزاری جامع و گزارشی درباره حديث ثقلين است كه در آن ارزيابی هوشمند، همه توصيف‌های راويان ثقلين را بيان و به صورت اسنادی صحت و سقم آن را بررسی می‌كند.

مجمع جهانی اهل بيت(ع)، با بهره‌گيری از فناوری‌های جديد برای اولين بار در جهان سلسله نرم‌افزارهايی را برنامه‌ريزی كرده است كه به شكل هوشمند صحت و وثاقت روايات و فضائل اهل بيت(ع) را اثبات می‌كند. نرم‌افزار درايةالثقلين نخستين برنامه از اين سلسله نرم‌افزارها است. اين نرم‌افزار، روايات، راويان و اسناد حديث ثقلين را مطابق مبنای تمام رجاليون مطرح شيعه و سنی بررسی می‌كند كه به همت اداره كل فناوری اطلاعات مجمع جهانی اهل بيت(ع) توليد شده است.

هدف توليد نرم‌افزار درايةالثقلين، وجود چند خلأ شامل، نبودن اطلاعات جامع درباره حديث ثقلين و ساير احاديثی است كه علمای اسلام در طول تاريخ همواره سعی كرده بودند اين خلأ را برطرف كنند، ولی به دليل برخی شرايط اين امر امكان‌پذير نشده است، به همين‌ دليل نرم‌افزاری در اين زمينه توليد شد تا تمام ابواب حديث ثقلين را جامع و كامل در اختيار محققان قرار دهد.

خلأ گزارش‌های متنوع برای يك محقق در زمينه حديث ثقلين، يكی ديگر از مشكلاتی بود كه باعث توليد نرم‌افزار درايةالثقلين شده است. مهم‌ترين مزيت نرم‌افزار درايةالثقلين در ارزيابی هوشمند آن است. اين نرم‌افزار به صورت هوشمند همه توصيف‌های راويان ثقلين را بيان كرده و به صورت اسنادی صحت و سقم آن را بررسی می‌كند.

نرم‌افزار درايةالثقلين تلفيقی از تلاش‌های حديثی، رجالی، اصولی، تاريخی و فناوری‌های جديد است كه برای تهيه اين نرم‌افزار شش سال زحمت كشيده شده است. در حديث ثقلين 450 راوی اهل سنت و 500 راوی شيعه نظر داده‌اند كه در نرم‌افزار درايةالثقلين به صورت بانك اطلاعاتی بزرگی تمام اطلاعات موجود در اين زمينه را بررسی می‌كند.

در نرم افزار درايةالثقلين روايات، راويان، نسخه‌ها و نظراتی كه راجع به نويسندگان روايات قرار گرفته است و محقق با استفاده از نرم‌افزار به هيچ كتاب ديگری نياز نخواهد داشت و می‌تواند با در نظر گرفتن منظومه فكری علمای رجالی، نظر آنان را درباره يك روايت يا حديث استخراج كند بدون آنكه آن‌ها صريحاً اعتراف به اين امر كرده باشند.

مراسم رونمايی از نرم‌افزار درايه الثقلين پيش از ظهر ديروز سه‌شنبه، 30 مهر‌ماه در مجمع جهانی اهل بيت(ع) با حضور آيت الله صافی گلپايگانی برگزار شد‎.

علاقه‌مندان برای دريافت اطلاعات بيشتر در باره سايت و همچنين تهيه نرم‌افزار می‌توانند به پايگاه اينترنتی مجمع جهانی اهل بيت(ع) به نشانی www.ahl-ul-bayt.org مراجعه كنند.

  • زهرا
    نظر از: زهرا
    1395/05/12 @ 11:36:20 ب.ظ

    زهرا [بازدید کننده]

    با عرض سلام و خداقوت
    من نیاز فوری به نرم افزار درایه الثقلین دارم لطفا راهنمایی بفرمایید از کجا تهیه کنم. ش ت 09171398140

  • زهرا
    نظر از: زهرا
    1395/05/12 @ 11:34:26 ب.ظ

    زهرا [بازدید کننده]

    با عرض سلام و خداقوت
    من نیاز فوری به نرم افزار درایه الثقلین دارم لطفا راهنمایی بفرمایید از کجا تهیه کنم. ش ت 09171398140

  • 5 stars
    نظر از: طلبه زینبیه
    1392/08/02 @ 11:23:17 ب.ظ

    طلبه زینبیه [عضو] 

    سلام خداقوت ممنون از اطلاع رسانی خوبتان
    عید ولایت بر شما مبارک باد.
    یا علی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.