موضوع: "روان شناسی"

برخورد صحیح با ترس های دوران کودکی

برخورد صحیح با ترس های دوران کودکی

در هر سن و سالی که باشیم موضوعاتی وجود دارد که ما را می ترساند بچه ها هم ترسهای خودشان را دارند . ترس از غریبه ها ، تاریکی ، سایه های روی دیوار ، حشرات  و غیره . اینگونه ترس ها اگر غیر طبیعی و شدید نباشد با اندکی توجه و رعایت چند نکته به زودی برطرف خواهند شد و مشکلاتی ایجاد نمی کنند .

1-     ترسهای معمولی کودکان را باید به تدریج و مرحله به مرحله برطرف نمود . کودکی که از آب می ترسد را نباید ناگهان در آب انداخت . همچنین نباید صورت مسئله را پاک کرد . مثلا نباید چراغ اتاق کودکی که از تاریکی واهمه دارد را تا صبح روشن بگذاریم .

2-     همزمان با این حرکت تدریجی می توانید از ابزارهای کمکی مثل قصه گویی و بازی هایی که به نوعی با موضوع مورد ترس کودک ارتباط دارد کمک بگیرید .

3-     ترس از تاریکی و دیگر ترسهای کودکانه برای والدین زیاد جدی نیست . بنابراین بازی کردن نقش پسر شجاع نمی تواند کار خیلی سختی باشد . پس خودتان را در موقعیتی که کودک از آن می ترسد قرار دهید و شجاعانه رفتار کنید .

4-     بی تفاوت بودن نسبت به ترسهای کودک خوب نیست . اما عکس العمل های شدید و هیجانی والدین در مقابل ترسهای جزئی کودکان هم باعث می شود موضوع برای کودک ترسناک تر از قبل شود .

5-     اکسیری مانند همدلی نیست . مبادا ترسهای فرزندانتان را انکار یا تمسخر کنید . با او درباره تجربه خودتان صحبت کنید . و بگویید چگونه ترستان را پشت سر گذاشتید . به یادش بیاورید که از حمام کردن می ترسیده است اما الان خودش داوطلب حمام کردن است .

تنبیه کودک، درست یا غلط؟

پدر و مادرهای امروزی، کمتر به تنبیه بدنی اعتقاد دارند و بیشتر سعی می کنند تا از روش های جایگزین استفاده کنند. در حالیکه والدین نسل های قبلی، از انواع روش های تنبیه و حتی تنبیه بدنی، در امور تربیتی خود، زیاد استفاده می کردند و حتی برخی از آنان معتقدند که دلیل لوس بودن بچه های امروز این است که والدین، از تنبیه استفاده نمی کنند. به راستی تنبیه خوب است یا بد و اصلا باید به چه صورتی باشد؟

افراد بسیاری به این موضوع باور دارند که سخت گیری کردن و تنبیه کودکان، روشی موثر در تربیت است. البته باید اذعان کرد که تنبیه روشی اثر گذار است که موجب توقف بدرفتاری و کارهای غلط در بچه ها می شود. اما نتیجه بلند مدت این کار چیست؟ بسیاری از ما والدین و مربیان، فریب روش های زودگذر را می خوریم. وقتی نتیجه بلند مدت یک عمل، منفی استباید مراقب آن چیزهایی باشیم که اثرگذار هستند.

اما نتایج بلند مدت تنبیه این است که بچه ها معمولا یک یا هر چهار “ت” تنبیه را در اختیار می گیرند:
چهار “ت” برای تنبیه

1. تنفر: “این غیرمنصفانه است.من نمی توانم به بزرگسالان اعتماد کنم.”

2.تلافی: “الان آنها برنده شدند، ولی دفعه ی بعد من تلافی می کنم.”

3.تمرد: “من دقیقا برعکس عمل می کنم تا ثابت کنم که مجبور نیستم به شیوه ی آنها رفتار کنم.”

4.تسلیم: که ممکن است به دو شکل اتفاق بیفتد:

الف) به شکل موذیانه:"دفعه ی بعد باید بیشتر مراقب باشم تا گیر نیفتم.”

ب) به شکل عزت نفس کاهش یافته: “من آدم خوبی نیستم.” (1)

ادامه »

پازل زندگی کودک مسئولیت‌پذیر

مسئولیت پذیری رفتاری است که آموخته می شود. بخشی از وظیفه والدین آموزش دادن مسولیت و مسئول بودن به فرزندان است . تعیین مسئولیت برای آنها و اینکه از آنها بخواهید که در قبال مسئولیت های شان پاسخگو باشند ، از کودکان افراد مسئولیت پذیری می سازد. به منظور آموزش مسئولیت پذیری ، والدین باید اجازه انتخاب کردن به کودکان بدهند و زمانی در کنار فرزندانشان قرار گیرند که این انتخاب ها زندگی فرزندانشان را دچار مخاطره کرده باشد. این بهترین راه برای کمک به آنها دریادگیری و درک موقعیت زندگی شان است، این موضوع به آنها آگاهی می دهد، در انتخاب های خود منتظر عواقب مثبت و منفی باشند وآنها را بپذیرند.

گام اول

درک تعریف مسئولیت می تواند کمک حال ما باشد. به طور کلی مسئولیت چیزی است که باید در قبال آن پاسخگو باشیم. درک این واژه کمک می کند تا کودکان در موردکار های عادی روزمره و حتی تکالیف خود مسئولیت پذیر شوند. ممکن است کودکان از عهده دار شدن مسئولیت ها اجتناب کنند با بررسی کارهای روزمره آنها و یا تعیین مسئولیتی جدید می توان آنها را در مسیر مسئولیت پذیری کمک کرد.
گام دوم

شما باید مواردی را پیدا کنید که فرزند تان برای آن پاسخگو باشد. این روش می تواند در سنین پایین آغاز شود. با توجه به سن کودک علی الخصوص اگر بتوانیم از سنین پایین مسئولیت های مناسب برای او تعیین کنیم. به عنوان مثال، سپردن کارهای عادی و روزمره به کودک 4 ساله ای که توانایی انجام آنها را بدون دستپاچگی و یا سرخوردگی به اتمام می رساند. مطمئن باشید وظیفه تعیین شده مناسب سن فرزندتان است . ممکن است در ابتدا لازم باشد نکاتی را به او یادآوری کنید ، اما پس از موفقیت آنها در انجام کار، تشویق شما پاداش خوبی است برای آنکه فرزتدتان بداند شما به مسئولیت پذیری او افتخار می کنید.

با بالا رفتن سن کودک ، کارها و وظایف بیشتری را به او واگذار کنید. در ابتدا تکالیف ، یا آماده کردن لوازم مدرسه و با افزایش سن فعالیتهایی از قبیل تهیه مواد غذایی مورد نیاز خانه، کمک در نظافت خانه، شست وشو ماشین و….. را بر عهده او بگذارید.

زمانی که می بینید فرزندان شما برای انجام مسئولیت های خود سعی و تلاش می کنند ، آنها را تشویق کنید .این تشویق لازم نیست که به صورت مادی باشد .شما می توانید با آنها پارک بروید ، به آنها کتاب هدیه بدهید ، اجازه بدهید نیم ساعت بیشتر تلویزیون ببیند.

ادامه »

اصول صمیمیت با فرزندم

در صورتی که پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی از گره هایی که بایستی با دندان باز شود را با دست باز می کنند.مک

یکی از معضلات اصلی برای خانواده ها نحوه برخورد و ارتباط برقرار کردن با جوانان و نوجوانان خود می باشد.

اولین و مهمترین مساله این است که پدر و مادر فکر می کنند که برقرار کردن رابطه دوستی با فرزندان مشکل می باشد، در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی از گره هایی که بایستی با دندان باز شود را با دست باز می کنند. وقتی جوانان احساس امنیت کنند می توانند با پدر و مادر خود صحبت کنند بدون اینکه ترسی از طرد شدن، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، مورد تحقیر قرار گرفتن و مورد مقایسه قرار گرفتن داشته باشند. در این صورت آن جوان یا نوجوان، پدر و مادر خود را محرم اسرار دانسته و ارتباط خوبی بر قرارمی کند. البته این اولین و اساسی ترین قدم است.

یک مثال واضح این که خود ما چرا با یک دوست راحت صحبت می کنیم ولی با پدر و مادر یا حتی با خواهر و برادر نمی توانیم به راحتی صحبت کنیم؟ چون یک دوست فقط به حرفهای ما گوش می دهد و درنهایت برای این که ما را آرام کند، همدردی می کند و حتی یک راهکار هم جلوی پای ما می گذارد، چه درست و چه نا خواسته غلط. ولی پدر و مادرها به محض اینکه بچه صحبت می کند چون نگران هستند که به نوعی از دستش بدهند شروع به گفتن حرفهای تحریک آمیز می کنند، البته ناخواسته و نمی دانند که این حرف ها فاصله ها را بیشتر می کند و بچه برای اینکه جایگاه خود را درخانه از دست ندهد ومورد سرزنش قرار نگیرد، ترجیح می دهد با همان دوست راحت باشد ودردودل کند، به همین راحتی!

اما راهکارهایی کاربردی برای حل این مساله و دوستی عمیق با فرزندان:

ادامه »

اگر حالت خوب نیست کلیک کن!

از هر ماجرا بهم ریخته ای؟ چند لحظه با من باش تا یک راه برای آرامش و شادی درونی تو نشانت بدهم.

تا حالا به این مطلب توجه کردی که کلمات گاهی اثرهای خارق العاده ای دارند. در عالم خیلی چیزها آثاری دارند که اگر به آنها توجه نکنی اصلاً به مۆثر بودنشان پی نمی بری و این باعث نمی شود که آثار کلمات کم بشود و این اثر از طرف کسی نیست مگر حضرت باری تعالی.

بعد از چند وقت که دیدمش خیلی ناراحت و کلافه بود. منم که نمی توانم از کنار ناراحتی دوستم بی تفاوت بگذرم بهش گفتم: چرا اینقدر بهم ریخته ای؟ می خواهی با هم صحبت کنیم شاید سبک بشوی. دستهایش را گرفتم و سعی می کردم با محبتی که نسبت به او داشتم از طریق گرمای دست هایم اول حس امنیت و آرامش را به او منتقل کنم و بعد حرف بزنم.

گفتم : چند سۆال ساده می پرسم جواب بده. یادآوری بعضی چیزهاست که حالت را عوض می کند و تو حتی فکرش را هم نمی کنی که این سۆال های ساده که جواب های ساده و روشن دارد بتواند اینقدر به تو آرامش بدهد.

جدی جواب بده واین را بدان که این چند سوال ساده حالت را تغییر می دهد.

گفتم: کی تو رو به این دنیا آورد؟ گفت :خدا

- کی تو رو از این دنیا می بره؟ گفت:خدا

- کی می تونه تو رو مریض کنه؟ گفت: خدا

- کی می تونه درمانت کنه؟ گفت: خدا

- کی می تونه هر چی بخوای بهت بده؟ گفت: خدا

- کی می تونه هر چی داری رو ازت بگیره؟ گفت: خدا

- می دونی حدیث قدسی چیه؟ گفت: بله سخن خدا با پیامبران


در یکی از این احادیث قدسی آمده که «من اول عاشق مخلوقاتم شدم و بعد خلقشان کردم». می دانی این یعنی چه؟

این یعنی که تو بخواهی یا نخواهی بنده خدایی هستی که خودش اول دوستت داشته بعد خلقت کرده؛ بعد هم می برد پیش خودش. از طرف دیگر ما در دنیایی زندگی می کنیم که یک سلطان دارد (سلطان یعنی مسلط به تمام دنیا). آن سلطان دوستت داشته، خلقت کرده، به تو همه چیز داده، برایت همه کار می کند و از مادر مهربانتر است. تازه مادرت را هم او به تو داده! از همه چیز آگاه است و یک لحظه هم از هیچ جای عالم غافل نیست و بدون اجازه او هیچ اتفاقی نمی افتد. او هر چیز ی که تو را به اوج استعدادت می رساند را پیش می آورد.
در قرآن آمده «فانسانیه الشیطان» فراموشی با واسطه شیطان به وجود می آید و آن چیزهایی که مایه آرامش من است، همان چیزهایی است که باور و اعتقاد من است

این از سمت خدا؛ ولی تو در مقابل می توانی چند مدل رفتار کنی که بسته به رفتارت حالت خوب و یا بد می شود.

اگر به او اعتماد کنی و مطمئن باشی که یک وکیل خبره و مهربان داری که خودش کارهایت را به بهترین نحو ممکن جور می کند حالت خوب می شود و در کمال رضایت برای همه مشکلات می توانی برنامه ریزی کنی و به زندگیت با انرژی و پر توان ادامه بدهی. در واقع خودت را در بین مشکلات تنها و بی کس نمی بینی بلکه پشت خودت حامی قدرتمندی می بینی.

در این حال ارتباط دائم خودت را اینطور ادامه می دهی که چون آن حامی مهربان را دوست داری طوری رفتار می کنی که ارتباطت بیشتر و فاصله ات کمتر بشود، پس اعمالی را انجام می دهم که او دوست دارد، که البته او کارهایی را دوست دارد که برای من لازم و مفید است.

در مقابل اگر به او فکر نکنی و دائم این را مد نظر قرار ندهی که دائماً کسی با توست و همه کارهای تو را می بیند و هر کاری با توانی که او می دهد قابل انجام است و… کم کم مشکلات تو را از انرژی تخلیه و توانت را کم می کند، افسرده می شوی و غم و تنهایی تو را احاطه می کند.
آرامش

به چشم هایش نگاه کردم، اضطراب درونش کم شده بود و گرمی خاصی ته وجودش دیدم. گفتم: یک نفس عمیق بکش و کمی مکث کن و نفست را محکم بده بیرون. با این کار سعی کردم انرژی منفی و حال بدش را تغییر بدهم.

این کار را کرد. لبخند کم رنگی روی لبش آمد. گفتم: در قرآن آمده «فانسانیه الشیطان» فراموشی با واسطه شیطان به وجود می آید و آن چیزهایی که مایه آرامش من است، همان چیزهایی است که باور و اعتقاد من است. شیطان اول دشمنی را با انسان می کند با فراموشی یاد خدا آرامش و نشاط را از انسان می گیرد و انسان زرنگ با ذکر و یاد خدا آرامش و شادی را به دل خودش بر می گرداند.

فکر کنم با بلند فکر کردن با هم کمی حالت بهتر شده باشد. با این تمرین کم کم قوی می شوی و انرژی مثبت کم کم در تو جاگیر می شود. یعنی وقتی افکارت این گونه شد که تو دائم با او هستی و دائم با او مناجات کنی، نشاط در دلت جاگیر می شود.

خب این هم یک راه دیگر که شادی را در درون ما می آورد و می تواند ماندگار کند. آن هم نگاه بندگی خداست. اگر خودت را بنده خدا بدانی و ببینی، خدا را هم کفیل و حامی خودت می بینی. آن هم وکیلی که قدرتمندترین عالم و مهربانترین است.

منبع: بخش خانواده تبیان



تنوع طلب باشید و به همسرانتان خیانت کنید

ترویج خیانت و زندگی مثلثی و چند گانه که هر فردی به نوعی علاقمند به نفر سومی غیر از همسر خود است و همه به یکدیگر خیانت می کنند، در این سال ها به روال برنامه های ماهواره ای تبدیل شده و آنها در تلاشند آن را کاملا عادی و طبیعی نشان دهند.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که رسانه‌ها از جمله ماهواره ابزاری قدرتمند، تأثیرگذار و فراگیر در اختیار کشورهای قدرتمند، برای تأمین اغراض سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

از منظر بسیاری از کشورهای دنیا حتی اروپایی، پیامد ماهواره، جهانی شدن (بخوانید آمریکایی شدن) روش زندگی است. نزدیک به اکثر برنامه‌های ماهواره ای با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضادند و اثرات مخرب روحی و روانی فراوانی بر مخاطبان ایرانی می‌گذارند که البته این، یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های غرب در جنگ نرم علیه ارزش های اسلامی و ایرانی است.

در واقع بهترین پایگاه برای ایجاد تغییرات فرهنگی در جوامع از جمله پذیرش فرهنگ مهاجم، تغییر فرهنگ اصلی مردم توسط شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای است که این کار به تنش در جامعه و تغییر باورها و رفتارهای دینی منجر شده و زمینه تهاجم فرهنگ و کم رنگ شدن فرهنگ داخلی را در بر خواهد داشت.

یکی از حوزه های تاثیرگذاری ماهواره ها، خانواده ها و مسایل خصوصی همسران است. ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و البته شوهر به زن این روزها به شدت از سوی ماهواره ها دنبال می شود و آنها تا نابودی کامل فرهنگ وفاداری همسران دست از تلاش برنخواهند داشت.

ادامه »

چگونگی برخورد با ترس کودکان از شب

ترس کودک از شب

 

 

پرسش: کودک چهار ساله ام مدتی است که نیمه های شب یک دفعه از خواب می پرد و شروع به گریه می کند و می گوید که از خوابیدن در اتاق خودش واهمه داشته و می ترسد. لطفا بنده را راهنمایی کنید که چگونه با این مشکل فرزندم برخورد کنم؟

پاسخ: در كودكان دو تا شش سال، تصورات با سرعت بسیار زیادی رشد می كنند. با آن‌ كه این تصورات بیشتر اوقات درباره اتفاقات خوب رخ می ‌دهند، ممكن است همین تصورات، كودكان را از بسیاری رخدادها عصبی كنند یا سبب بروز ترس در آنها شوند زیرا روند فكری و ذهنی كودكان در این سنین، بسیار پیچیده و اثر پذیر است.

آنها در خلوت با خود می‌اندیشند: « اگه هیولایی در اتاق دختری بود كه دیشب مامان داستانش را تعریف می ‌كرد، پس ممكن است در اتاق من هم هیولا باشه! »

یا اگر یكی از خواهران یا برادرانش از تاریكی بترسد احتمالا دلیل خوبی است كه او هم تصمیم بگیرد بترسد!

واكنش شما به ترس كودک

- هرگز كودكتان را برای ترسش مسخره نكنید، تحقیرش نكنید یا برایش دلیل منطقی نیاورید.

این كارها به او نشان می ‌دهد شما خطری كه از نظر او بسیار واقعی است را درک نمی ‌كنید و حتی ممكن است بیشتر احساس ترس كند چون احساس می ‌كند شما نمی ‌توانید از او محافظت كنید. به علاوه، مسخره كردن باعث می ‌شود كه عزت نفسش را از دست بدهد.

اگر هراسان از خواب پریده، به او اطمینان دهید كه خواب رخدادی واقعی نیست و او در امنیت است.

اگر لازم باشد چراغ را روشن كنید، بغلش كنید و مدتی كنارش بخوابید.

چراغ اتاق را تا زمانی كه ترس كودک از بین برود روشن بگذارید.

- اگر تصمیم گرفتید اتاق را ترک كنید، در اتاق را كمی باز بگذارید تا نور بیرون به داخل اتاق بیفتد و كودک صدای شما یا كارهایتان را بشنود.


آنچه كه باید انجام دهید


وحشت شبانه

- به ترسش اهمیت بدهید.

اجازه بدهید در مورد آن حرف بزند. هرگز نگویید بچه‌ های بزرگ نمی ‌ترسند. اطمینان ‌دهنده باشید. به او بگویید: « اگه بخوای كنارت می‌ مونم ».

- با تصورات او پیش بروید؛ یعنی اگر اصرار دارد كه یک غول در كمد لباسهایش است، كمد را باز كنید و آن را بگردید.

- حتی می ‌توانید یكی از عروسک ‌های مورد علاقه ‌اش را به عنوان محافظ خود انتخاب كنید یا به كودكتان جملات خاصی یاد بدهید كه با آن غول را ناپدید كند.

- ارتباطی مطلوب به وجود آورید.

زمانی كه نیمه ‌های شب صدای كودكتان را می ‌شنوید، نزدش بروید و او را در تاریكی آرام كنید.

-  بازی ‌هایی را با هم امتحان كنید كه با چشمان بسته چیزهای خوب مثل بستنی یا قلعه شنی كنار ساحل را تصور كند.

- از این‌ كه اتاق كودک فقط مكانی برای استراحت و خواب او باشد پرهیز كنید؛ اتاق او باید مكانی شاد و فارغ از احساسات منفی باشد.

اگر اصرار دارد كه یک غول در كمد لباسهایش است، كمد را باز كنید و آن را بگردید.

- شجاعتش را تحسین كنید.

زمانی كه كودكتان بر ترسش غلبه می‌ كند را بسیار بزرگ كنید. اهمیتی ندارد كه این گام چقدر كوچک بوده است. اگر او تمام شب را در حالی كه چراغ خاموش است در تختش گذرانده باشد، یك جشن كوچک بگیرید یا یک هدیه كوچک را در عوض برایش آماده كنید.

چگونه از ترس جلوگیری كنیم

خواندن كتاب و قصه، یا تماشای فیلم و سریال ‌های ترسناک را برای كودكتان ممنوع كنید. یادتان باشد كه قطعاً تهدیدهایی مثل «اگر درست رفتار نكنی آقا غوله میاد تو رو می ‌بره» را نباید به هیچ وجه بر زبان آورید.

منبع : جامعه مجاز کودک و والدین

چگونه فرزندم را با خدا آشنا کنم /بخش دوم

 

 

راه برقراری ارتباط شخصی بین بچه های دبستانی و خدا، خواندن داستان‌های مذهبی است..

در قسمت قبل به اهمیت و ضرورت بحث خداشناسی برای کودکان پرداختیم و چگونگی طرح این بحث را تا سن ۵ سالگی بیان کردیم.

در این قسمت نحوه طرح موضوع خداشناسی برای کودکان شش تا ۱۰ ساله و نیز نوجوانان و جوانان را بررسی می‌کنیم …

۶ تا ۱۰ سالگی
کودکانی که تازه به مدرسه می‌روند، برای محک زدن نظریه های دیگر، شروع به پرسش‌های منطقی درباره خدا می‌کنند. «آیا خدا باعث مرگ می‌شود؟ آیا هر کاری انجام بدهم، خدا می‌فهمد؟» مهم آن است که والدین ضمن پاسخ دادن به این سؤالات، به کودک کمک کنند به خدا اعتقاد صحیحی پیدا کند. گاهی حوادث طبیعی مورد سؤال کودک قرار می‌گیرد، مانند: زلزله، طوفان، بیماری، مرگ، نقص عضو و از این قبیل. اگر کودک بپرسد: «چرا این شخص نابیناست؟» یا از علت مرگ کسی بپرسد، والدین باید مواظب باشند این امور را مستقیماً منتسب به خدا نکنند؛ زیرا کودک از خدا مفهوم ترسناکی در ذهن خود ترسیم می‌کند که افراد را کور یا فلج یا مریض می‌کند و حتی آن‌ها را می‌کشد. در این گونه موارد، بهتر است پاسخ علمی به سؤالات داده شود و به علت‌های طبیعی آن‌ها اشاره شود.

راه دیگر برای برقراری ارتباط شخصی بین بچه های دبستانی و خدا، خواندن داستان‌های مذهبی برای آن‌هاست. آن‌ها می‌توانند اساس این داستان‌ها را در زندگی روزمره خود به کار گیرند؛ به‌خصوص اگر آن‌ها را به گفتگو و طرح سؤال ترغیب کنید. داستان‌های مذهبی را طوری انتخاب کنید که به کودکان نشان دهد که خدا در تمام طول زندگی با آن‌هاست.

ادامه »

مهارت های زندگی / تکنیک های رسیدن به مثبت اندیشی و خوش بینی آگاهانه


براي رسيدن به مثبت انديشي تكنیك هاي فراواني پيشنهاد شده كه به برخی از آن ها اشاره مي کنیم
1-
نسبت به خودمان احساس خوبی داشته باشیم و خود را خوب، توانا و با ارزش بدانیم.
2-
لیستی از صفات مثبت خود تهیه کنیم و راه های تقویت آن ها را بیابیم و تجربه کنیم.
3-
لیستی از افکار منفی خود در طی روز تهیه و سعی کنیم برای هر فکر منفی یک فکر مثبت معادل بیابیم تا به کمک آن بتوانیم با افکار منفی مقابله کنیم.
4-
سعی کنیم در گفتار و در برخوردهای روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنیم؛ مثلا در ملاقات با دیگران به جای استفاده از کلمه «خسته نباشید»که دارای بار منفی و القای حس خستگی است، بگوییم: «خدا قوت»، «شاد باشید» و یا «پر انرژی باشید».
5-
افکار خود را متوجه خوبی ها و جنبه های مثبت زندگی کنیم تا به مرور مثبت نگر شویم.
6-
با خوش بینی سعی کنیم دستوراتی به ذهن خود بدهیم که اندیشه های جدید مثبت شکل گیرند.
7-
هر روز صبح که از خواب بر می خیزیم با نگاه کردن به یک منظره یک تابلوی نقاشی زیبا و یا اسماء الله روز خود را با نشاط و خوش بینی آغاز کنیم.

ادامه »

چگونه در کودکان اعتماد به نفس ایجاد کنیم

 سرزنش نکنید:
عزت نفس اندک ،حالت خود تقویتی دارد، یعنی اگر کودکی دچار این مشکل است، خود نیز آن را شدت می بخشد. مثلاً اگر او فکر می کند در درس ریاضی ضعیف است بدون شک هنگام روبه رو شدن با یک مسأله ریاضی بسیار نگران می شود و این احساس ضعف به ناتوانی او در حل ریاضی بیشتر کمک می کند در نتیجه مجدداً احساس شکست کرده و این باور که در فهم درس ریاضی ناتوان است در او تقویت می شود. والدین باید با از بین بردن تردید در وجود فرزندشان او را از عزت نفس اندک برهانند و به کودک خود مهارت هایی بیاموزند که نوع رفتار، روش و نگرش خود را اصلاح کند.
زمانی که قصد داریم به کودکمان بیاموزیم چه اهدافی را در زندگی داشته باشد و برای رسیدن به آنها چگونه تلاش کند، باید احساساتی را که باعث تقویت تفکرات منفی در آنها می شود کاهش دهیم. بدین منظور باید باورها و توقعات سختی که از خود دارد و باعث ضعیف شدن عزت نفس می شود و به آن شدت می بخشد را تغییر دهیم و :

* از احساسات خود و دیگران با وی صحبت کنیم.
* او را مطمئن سازیم که احساسش را درک می کنیم.
* به او بیاموزیم که برای ابراز احساساتش روش منطقی به کار ببرد.

کودکی که عزت نفس اندک دارد دائم نگران است ،زیرا فکر می کند اگر در کاری شکست بخورد بدون شک تنبیه و یا تحقیر می شود، بنابراین علاقه ای به آزمودن موضوعات جدید ندارد و فقط در موقعیت های امتحان شده و آشنا احساس آسودگی خیال می کند. برای این که بتواند احساس عدم اعتماد به نفس را در خود از بین ببرد، پیرو برنامه ای خشک و انعطاف ناپذیر و تشریفاتی می شود تا به خود قیافه کنترل و نظم داشتن بدهد زیرا نسبت به توانایی هایش اعتمادی ندارد. هرگاه مرتکب اشتباهی شود خودش را مرتب سرزنش می کند در نتیجه بیشتر احساس بی لیاقتی کرده و دیگر لزومی نمی بیند تلاش کند و انگیزه اش را هم از دست می دهد و پس از زمانی که انگیزه در او از بین رفت چیزی وجود نخواهد داشت که او را خشنود سازد. بیشتر اوقات تکالیف مدرسه، کودک را دچار تشویش می کند و این نگرانی اعتماد به نفس او را از بین می برد. برای این که کودکان مان هنگام انجام دادن تکالیف مدرسه شان دچار اضطراب و نگرانی نشوند، باید:

* تکالیف خود را در اتاقی آرام و بی سروصدا که حواسشان پرت نشود انجام دهند، چرا که آشفتگی ذهنی باعث تشویش و اضطراب شده و ترسی غالب بر آنها مستولی می شود که تمرکز حواس را از آنها می گیرد.

* وقتی والدین قصد دارند در یادگیری دروس به کودکان کمک کنند باید کنارشان آرام بنشینند و با صدای ملایم صحبت کنند؛ بدین ترتیب آنها مجبور نمی شوند تا بر ترس دیگری که همان عصبانیت والدین هنگام اشتباه کردن است غلبه کنند.

* راه دیگر آموزش به کودکان مضطرب این است که به آنها کمک کنیم تا ترسهای فلج کننده شان که معمولاً از خطاهای هنگام یادگیری ناشی می شود را فراموش کنند. این خطاها مثلاً در زمان انجام دادن تکالیف مدرسه و یا در بازی های گروهی ممکن است به وجود آیند و باید از آنها برای آموزش کودک بهره جست. وقتی کودک مرتکب خطایی می شود به جای سرزنش کردن وی سعی کنید از آن خطاها واکنش مثبتی به وجود آورید. مثلاً به او بگویید:« بهتر است این مسأله را بررسی کنیم و وقتی فهمیدیم مشکل چیست می توانیم حلش کنیم. »

به کودک خود بیاموزیم که کف نفس داشته باشد. کف نفس یعنی این که بتوانیم خونسرد بنشینیم و فکر کنیم، تصمیم بگیریم و عواقب رفتارمان را تجسم نماییم. کودک مضطرب نمی تواند روی تصمیم های آنی خود کنترلی داشته باشد بنابراین نمی تواند عزت نفس اندکش را اصلاح کند.

منبع: مجله همشهری

 

 

درمان پر خاشگري کودکان

علائم و نشانه ها:

-دست زدن به دزدي و دروغگويي،
-ايجاد مزاحمت براي ديگران و بعد اتخاذ حالت دفاعي،
-به جنگ و ستيز پرداختن با ديگر کودکان،
-گريزان بودن از مدرسه و نداشتن خاطره خوب از معلم،
-عدم رضايت از رابطه اش با ديگران،
-سعي در بهم زدن نظم محيط،
-ترس از والدين و گريزان از ابراز احساسات نسبت به آنها،
-خراب کردن اشياء و وسايل ديگران،
-سعي در استهزاء و تمسخر ديگران.

عوامل پديد آورنده:

-کمبود محبت از سوي والدين و اطرافيان،
-عدم برخورداري از برآورده شدن تمام خواسته هايش،
-عدم برخورداري تربيت کافي و قابل قبول،
-عدم برخورداري کودک از آرامش و اطمينان خاطر،
-بدبيني و سوءظن نسبت به والدين و ديگران،
-برخوردهاي لفظي و بدني در محيط خانواده
-رنج بردن کودک از بيماري هاي متعدد و طولاني،
-اعمال شيوه ناپسند و نامعقولي در امر تربيت کودک،
-فقر مالي و محروميت هاي اقتصادي،
-تشويق و تنبيه غيرضروري و بي توقع،
-عدم برخورداري کودک از حمايت والدين و مربيان،
-وعده هاي بي مورد و بدون برنامه به کودک،
-سختگيري هاي بي مورد براي کودک،
-به بازي گرفته شدن عواطف و احساسات کودک،
-محروم شدن کودک از چيزي که دوست دارد آن را،
-داشتن توقع و انتظار راستي بيش از ظرفيت کودک،
-به حساب نياوردن کودک و گرفتن امکان خودنمايي از او.

صفحات: 1· 2

8طرز فکر بسیار اشتباه والدین


1. فرزندان را باید تنبیه کرد
شما بزرگ تر و مسوول خانه هستید اما به این معنی نیست که در خانه نظام دیکتاتوری راه بیندازید. تحقیقات بسیاری ثابت کرده اند این گونه رفتار و مدیریت نه تنها در خانه که در هیچ شرکت، تیم ورزشی یا گروهی پاسخگو نیست. هنگامی که کودکان خودشان تنبیه یا تشویق خود را انتخاب می کنند، یاد می گیرند مسوولیت کارهای خود را به عهده بگیرند و این همان چیزی است که شما به عنوان والدین از آنها می خواهید.
برای این منظور می توانید جلسات هفتگی در خانه ترتیب بدهید و در مورد کارهایی که باید در طول هفته انجام شود همه با هم تصمیم گیری کنید. و برای انجام هر کار خوب یک پاداش یا برای کارهای اشتباه تنبیه در نظر بگیرید.
2. استفاده از تهدید برای درس دادن به فرزندان
هنگامی که پسر شما شب ها به موقع خانه نمی آید و هنگام شام در کنار شما نیست یا دخترتان از شستن عروسک هایش سر باز می زند، شاید تمایل داشته باشید برای تنبیه، آنها را از خوردن غذا یا استفاده از اسباب بازی هایشان منع کنید. اما راه های بهتری برای این منظور وجود دارد.
مردم بیشتر از اینکه از یافته ها خود خوشنود شوند از ضررهایشان بیزار هستند. به همین دلیل، می توانید به طور مثال 20 هزار تومان به پسر خود بدهید تا به سینما برود اما به او بگویید اگر به موقع به خانه بر نگردد باید پول را به شما بازگرداند. با این کار به فرزند خود نشان می دهید که به او اعتماد دارید و او نیز در مقابل، مسوولیت پذیر می شود.
3. اعضای خانواده باید هر شب در کنار هم شام صرف کنند
این جمله که همه اعضای خانواده باید با هم غذا بخورند درست و بسیار عالیست. اما با وجود برنامه های تحصیلی زیاد، برنامه های کاری فشرده و درخواست های زیادی که با آنها روبه رو هستیم، چندان واقع گرایانه نست که مثلا ساعت 9 همه دور میز شام جمع شوند. طولانی ترین زمانی که صرف غذاخوردن می شود فقط 10 دقیقه است. این ده دقیقه می تواند هر زمان دیگری صورت بگیرد.
می توانید دور هم جمع شدن اعضای خانواده را هنگام صبحانه یا موقع خواب داشته باشید. مهم موضوعاتی است که با هم صحبت می کنید. به طور مثال، از فرزندان خود بخواهید هر روز یک لغت جدید انگلیسی به شما یاد بدهند و به این ترتیب با هم تعامل داشته باشید.

صفحات: 1· 2

کلید های آرامش در قرآن

سوال : بر اساس آیات نورانی قرآن کریم ، چه چیز هایی مایه ی آرامش انسان معرفی شده اند ؟
جواب : خداوند سبحان ، در قرآن کریم چهار چیز را مایه ی آرامش انسان معرفی کرده است :


1 : ذکر خدا : (…أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوب…) بدانید كه تنها با یاد خدا دلها آرام مى‏گیرد.(هود-28)


2 : شب : (…هُوَ الَّذی جَعَلَ لَكُمُ اللَّیْلَ لِتَسْكُنُوا فیه..).او كسى است كه شب را براى شما آفرید، تا در آن آرامش بیابید(یونس-67)


3 : همسر : (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها …).و از نشانه‏هاى او اینكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید.(روم- 21)


4 : دعای پیامبر برای مومنان: (…صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ …). ای پیامبر :برای آنها دعا كن كه دعاى تو، مایه آرامش آنهاست .(توبه-103)

فرار

چگونه صبح را پر انرژی شروع کنیم؟(2)


روزتان را با شکلات آغاز کنید
بله شما درست خواندید. یک تکه شکلات تلخ می تواند تئوبرومین مورد نیاز بدنتان را برای بیدار ماندن تامین کند و شما را در طی روز سرحال نگه دارد. همچنین شکلات سرشار از آنتی اکسیدان است و این موضوع ریسک ابتلا به حملات قلبی را در شما کاهش می دهد. از طعم خوب شکلات هم که نمی توان گذشت.

موادغذایی ترد مصرف کنید
خوردن یک سیب هنگام صبح می تواند برای شروع یک صبح پرانرژی موثر باشد. خوردن آن کمک می کند تا ماهیچه های صورت شما به صورت منظم در هنگام صبح کار کنند و شما هوشیارتر باشید. همچنین علاوه دریافت فیبر کافی، انرژی مضاعفی در طی روز خواهید داشت.

تختخواب را مرتب کنید
قبل از همه چیز مرتب کردن تختخواب، مانع از وسوسه شدن شما برای خزیدن مجدد به آن می شود. به اضافه اینکه برای مرتب کردن ملحفه دستها باید بالای سر رفته و ماهیچه های بازو را به فعالیت وا داشت؛ همین امر منجر به بالا رفتن ضربان قلب و هوشیار شدن شما خواهد شد.


چگونه صبح را پر انرژی شروع کنیم؟(1)

 



اغلب صبح ها که از خواب بیدار می شوید،‌ انرژی کافی را برای یک روز کامل ندارید و ممکن است احساس خستگی، خواب آلودگی و بی حوصلگی داشته باشید. رعایت نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم، سبب می شود تا شما روزتان را بهتر آغاز کنید.

سحرخیز باشید
افرادی که تا دیروقت بیدار می مانند و دیر می خوابند و بیش از نصف خوابشان را پس از ساعت پنج و نیم صبح می گذرانند، میزان بیشتری فست فود مصرف می کنند و بیشترین میزان کالری را بعد از ساعت ۸ شب مصرف می کنند. در تحقیق دیگری نشان داده شده است که موادغذایی که پس از ساعت ۸ شب مصرف می شوند، تاثیر بیشتری بر افزایش وزن بدن دارند. یکی از بهترین راه هایی که شما می توانید وزنتان را کنترل کنید، این است که شب ها زودتر بخوابید و صبح ها زودتر از خواب برخیزید.

خستگی بیش از حد نشان از پرخوری دارد
این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که شما انرژی بدنتان را چگونه تامین و چه موادغذایی را مصرف می کنید. موادغذایی مغذی می توانند مغز شما را در وضعیت هوشیارتری قرار دهند و باعث شوند که شما بتوانید وزنتان را به سادگی کنترل کنید.

پروتئین را فراموش نکنید
مصرف پروتئین می تواند مغز و معده شما را قانع کند که شما سیر شده اید. گرسنگی ممکن است منجر شود تا شما به خوردن یک پاکت چیپس روی بیاورید. نتایج تحقیقی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که افرادی که کمتر از ۱۵ درصد از کالری مورد نیازشان را با پروتئین تامین می کنند، بیشتر از سایر افراد که میزان پروتئین بیشتری مصرف کرده اند گرسنه می شوند. همین موضوع سبب می شود تا آنها به خوردن میان وعده های بیشتری روی آورند و اضافه وزن بیشتری پیدا کنند. خوردن تخم مرغ آب پز و ماست یونانی برای صبحانه می تواند کمک شایانی به کنترل اشتها در طی روز کند.

ادامه دارد….

نکاتی که باید در فصل امتحانات بدانیم


با پایان یافتن پائیز به مرور به امتحان های میان ترم و سپس ترم اول دانش آموزان و دانشجویان نزدیک میشویم به همین خاطر باید در مورد اینکه چگونه تمرکز کنیم که امتحانات را با حداقل مشکل به پایان برسانیم، چند نکته را یادآور شویم.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، برای اینکه بتوانید در دوران امتحانات و همچنین در هنگام امتحان تمرکز کافی را داشته باشید لازم است به این نکات توجه داشته باشید.

*در هنگام امتحان هر چند دقیقه یک بار مقداری به خود استراحت بدهید و دراین زمان بهتر است تا کمی بدن خود را بکشید. این کار باعث میشود تا قلب شما مقداری خون حاوی اکسیژن تازه به مغزتان ارسال کند. در هنگام درس خواندن نیز بهتر است هر از چندگاهی دست از خواندن کشیده و مقداری قدم بزنید.

*خواب خوب کمک میکند تا در هنگام امتحان تمرکز بهتری داشته باشید. در نظر داشته باشید یک خواب خوب همانطور که همه شما می دانید هفت یا هشت ساعت است.

*بر طبق یک روش خاص رفتار کنید. همیشه سعی کنید یک زمان مشخص برای به رفتن به رختخواب و یا بیدار شدن داشته باشید.این کار باعث میشود تا صبح سرشار از نشاط داشته و همچنین از زود به خواب رفتن شما جلوگیری میکند.

*زمانی را که فکر میکنید ذهن شما بیشترین بازده را دارد پیدا کنید. برخی از افراد روز و عده ای دیگر شب را بهترین زمان برای مطالعه و یادگیری می داند. شما نیز باید این زمان را یافته و طبق آن رفتار کنید. این کار باعث میشود تا بازده کاری شما نسبت به وقتی صرف میکنید بیشتر باشد.

 

*سعی کنید در فصل امتحانات گوشت قرمز را وارد رژیم غذایی خود کنید زیرا گوشت حاوی آهن، یکی از عوامل مهم برای تمرکز، است.ما به شما خوردن گوشت 3 یا 4 بار در هفته را توصیه میکنیم.

*حتما در فصل امتحانات ورزش کنید. ورزش را به عنوان یک مانع برای درس خواندن در این دوران نبینید. ورزش کردن مخصوصا خارج از خانه باعث میشود تا شما با استرس های ناشی از امتحانات بجنگید.

راههای کاهش استرس در فصل امتحانات(2)


تحرك داشته باشید…
با نزدیک تر شدن روز امتحان ، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتابخانه برای ساعات طولانی روش آسانی برای مطالعه است ؛ اما وقتی ما برای ساعات طولانی هیچ تحرکی نداریم مغز ما نیز دچار رخوت و سکون می شود. اگر می خواهید تمام آن چیزی را که می خوانید به یاد بسپارید، حتما ورزش حتی به اندازه بسیار کم ، مانند قدم زدن به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. چنانچه در طول مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرین های ورزشی سنگین تری را انجام دهید تا انرژی های منفی به این ترتیب دفع شوند.

تمرین های آرامش بخش را فراموش نکنید…

روشهای آرامش بخش (ریلکسیشن ) متفاوتی وجود دارند که می توانید با توجه به شرایط و علایق خود از آنها کمک بگیرید. مدیتیشن ، گوش دادن به موسیقی ملایم ، یوگا، تائی چی ، حمام آب داغ یا آب سرد، یادداشت و خاطره نویسی و قدم زدن در پارک یا محیطهای باز و سبز طبیعت از جمله روشهایی هستند که می توانند استفاده شوند.


شروع آرامش با نفس کشیدن…

هم پیش از امتحان و هم در طول امتحان ، اکسیژن یار و یاور شماست.
نفس عمیق کشیدن روش آرامش بخشی است که می توانید پیش از امتحان و همچنین در طول جلسه به طور مداوم از آن استفاده کنید. وقتی تحت فشار هستید، به صورت طبیعی تنفس شما سریع تر و درنتیجه سطحی تر می شود. اجازه ندهید چنین اتفاقی بیفتد. بکوشید نفسهایتان آرام تر و عمیق تر شود. با این کار شاهد پایان فشار و شروع آرامشی در وجود خود خواهید بود و ذهنتان با انجام این کار شفاف و آرام تر خواهد شد.


با دوستان خود قبل از شروع امتحان راجع به امتحان صحبت نكنيد چرا كه آنها هم چون شما اضطراب دارند و اضطراب مى تواند مسرى باشد!!!
لباس مناسب بپوشيد. اگر از وضعيت سالن امتحان خبر داريد، لباس مناسب با شرايط آب و هوايى سالن بپوشيد .

راههای کاهش استرس در فصل امتحانات(1)

فرا رسیدن فصل امتحانات ، استرس بر ذهن و جان دانشجویان و دانش آموزان سنگینی می کند؛ هر چند فصل امتحانات زمان گذراندن یک تجربه آرامش بخش نیست ، اما با این حال نه تنها می توانید از تبعات و اثرات منفی آن بکاهید، بلکه حتی می توانید از استرس برای کسب نتایج بهتر کمک بگیرید.


هر چند شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید که استرس همیشه چیز بدی نیست.

در واقع یک میزان حداکثری مطلوب استرس وجود دارد که هر چه به این سطح از استرس نزدیکتر شوید، عملکرد شما بهتر می شود. استرس بیش از حد در فصل امتحانات دقیقا مانند هر عامل دیگری که مانع تمرکز بر پرسشها می شود عمل می کند و باعث می شود مطالبی را که یاد گرفته اید فراموش کنید. این روند می تواند از طریق سر درد، حالت تهوع ، تب و لرز یا گرفتگی عضلات اتفاق بیفتد که در هر حال نتیجه ای جز عملکرد ضعیف و نمرات پایین در پی نخواهد داشت.
پرسش اساسی این است که چگونه می توان استرس را به شکلی مدیریت کرد که با حداکثر میزان مطلوب آن نتایج بهتری به دست آورد؟


با برنامه ریزی قبلی مطالعه کنید…

بیشتر آنان می دانند که خواندن و حفظکردن مطالب در شب پیش از امتحان ، هیچ گاه مانند مطالعه برنامه ریزی شده در طول ماههای گذشته ثمربخش نیست ؛ اما با دانستن این موضوع ، بیشتر دانشجویان به انجام این کار مبادرت می کنند. از همین الان به مواد درسی که باید برای امتحان بخوانید فکر کنید و به برنامه ای که طبق ، آن دست کم چند هفته زودتر از امتحان به مطالعه این جزوات و کتابها اقدام کنید. یک جدول زمانبندی برای کار آماده کنید و براساس آن پیش بروید. فهرستی از مطالبی که باید برای امتحان آماده شود تهیه و با مطالعه هر قسمت و بخش آن را علامت گذاری کنید. از تکنیک های متفاوت مطالعه استفاده و عملکرد خود را در هر روش مطالعه ای بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین روش را برگزینید.


به اندازه کافی بخوابید…

در فصل امتحانات به دلیل افزایش ساعات مطالعه و خستگی ناشی از آن ، بدن نیازمند خواب و استراحت کافی است.

خواب همچنین در تجدید قوای ذهنی و آماده کردن آن برای یادگیری بیشتر ضروری است.

پس چنانچه نتایج امتحانات برایتان مهم است.

به خواب خود به اندازه کافی اهمیت بدهید و با توجه به کار روزانه ، میزان خستگی و شرایط جسمی خود به اندازه کافی بخوابید. بکوشید شب امتحان زودتر بخوابید حتی اگر ساعت امتحان بعدازظهر باشد.


تغذیه مناسب داشته باشید…

در فصل امتحانات شاید بیش از هر زمان دیگری ، تغذیه در موفقیت شما نقش دارد. چنانچه به اندازه کافی مواد مغذی و ضروری به سلولهای خاکستری مغز نرسد ذهن ما نمی تواند با حداکثر توان خود به یادگیری بپردازد. چنانچه تحت رژیمهای درمانی قرار دارید، در موقع امتحانات خود را مقید به رعایت کامل رژیم غذایی نکنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میوه و سبزی تازه و غلات کامل مصرف می کنید. توجه داشته باشید چنانچه به اندازه کافی از این مواد غذایی استفاده نمی کنید با مکملهای مولتی ویتامین کمبود آنها را جبران کنید. چنانچه در حین غذا خوردن نیز مطالعه می کنید، بکوشید از غذاهای آماده سالم و مغذی استفاده کنید. یک تا 2ساعت پیش از رفتن به جلسه امتحان یک غذای کربوهیدرات دار کامل بخورید تا از افت قند خون در طول جلسه جلوگیری شود.

ادامه دارد….

مشکل گشايي


از عالمي پرسيدند با فکر و خيال نگران کننده چه مي‌کني ايشان گفتند بسيار ساده است. لام آخر خيال را بر مي‌دارم به جاش يک راء مي‌نويسم بعد هم با نمک گاز مي‌ِزنم مي‌خورمش خيلي خيلي خوش مزه است.
گفتند با مشکلات زندگي چه مي‌کني گفت اين هم ساده است. يک اره تند و تيز دارم ميم مشکلات را مي‌برم ميشه شکلات بعد هم ميخورمش.(نگرش مثبت به مشکلات)
گنج بي رنج نديده ست کسي                                        گل بي خار نچيده دست کسي
——————-
در روان شناسي ثابت شده شوخي طبعي متعادل از قوي ترين مسکن ها براي کاهش اضطراب محسوب مي‌شوند

چگونه خشم دیگران را برطرف کنیم ؟

اینکه دیگران را به آرامش دعوت کرده و عصبانیت آنها را از یادشان ببریم، هنر و قدرتی بزرگ است. در خیابان، فروشگاه، عصانیت بنگاه معاملات، صف خرید نان (!) و بسیار دیده ایم که ناگهان دو نفر شدیدا با هم بحثشان شده و اگر تا چند ثانیۀ دیگر به دادشان نرسیم شاید کار به دعوا بکشد.

همچنین زیاد پیش آمده که خودمان با شخصی بحثمان شده و چه حق و چه ناحق، باید به گونه ای او را آرام می کرده ایم. اما اینکه چقدر در آرام کردن او توانایی داریم و چگونه در آن لحظه او را آرام کنیم مساله ای مهم است که در زیر به چند مورد دربارۀ آرام کردن افراد اشاره می نمایم :

ادامه »

تا حالا فکرشو کردی!!

همیشه اشتباهات هنگام وقوع دردناک هستند

اما سالها بعد مجموعه ای از اشتباهات همراه شماست

که شما را به موفقیت میرساند . . .

از فشار زندگی نترسید

به یاد داشته باشید

فشار ، توده زغال سنگ را به الماس تبدیل میکند . . .

چندین تمرین برای آرام سازی

 

در این تمرین‌ها، عضلات به ترتیب از سر به طرف پا یا برعکس سفت و 10 تا 15 ثانیه در این حالت` نگه داشته می‌شوند و بعد باید به آرامی آنها را شل کرد. این سفت و شل شدن عضلات، تاثیر خوبی در آرامش ذهن دارد.

1.ابتدا به یک مکان خلوت بروید، روی صندلی بنشینید، پشت خود را صاف نگه دارید، کف پاها را روی زمین بگذارید و دست‌ها را روی ران‌ها قرار دهید.

2.ابروها را تا جایی که می‌توانید بالا بکشید و در این حالت نگه دارید و بعد به آ‌هستگی رها کنید.

3.چشم‌هایتان را محکم ببندید و پلک‌ها را روی هم فشار دهید و در این حالت نگه‌دارید. حالا به آهستگی چشم‌ها را باز کنید. زبان خود را مدتی به سقف دهان فشار دهید و بعد آهسته آن را رها کنید. دندان‌های خود را روی هم فشار دهید و فشار را نگه دارید. حالا آن را به آهستگی رها کنید. در صورتی که دندان مصنوعی دارید، این حرکت را انجام ندهید.

4.لب‌هایتان را به هم فشار دهید و چروک کنید. فشار را نگه دارید و آهسته رها کنید.

5.شانه‌های خود را بالا بکشید و سفت نگه دارید و بعد آهسته به حالت اول برگردید.

6.دست چپ را مشت و ساعد را روی بازو خم کنید و محکم فشار دهید و آن را در این حالت نگه دارید. سپس آهسته رهایش کنید. این حرکت را با دست راست نیز انجام دهید. یک نفس عمیق بکشید. ریه‌هایتان را از هوا پر کنید. نفس خود را حبس کنید و به شکم خود فشار بیاورید. مثل اینکه می‌خواهید شکم خود را باد کنید. حالا آهسته نفس خود را بیرون دهید و ریه‌ را کاملا خالی کنید.

7.کتف‌ها را تا جایی که می‌توانید به عقب ببرید. فشار دهید و در این حالت سفت نگه دارید. سپس به آرامی رهایش کنید.

8.پای چپ را صاف نگه دارید. پنجه پا را به بیرون بکشید و در این حالت نگه دارید. بعد آن را به طرف خودتان خم کنید. پا را سفت در این حالت نگه دارید و آهسته آن را زمین بگذارید. این حرکت را با پای راست تکرار کنید.

9.زانوی چپ را خم کنید و ران را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید و سفت نگه دارید. سپس به آهستگی پا را زمین بگذارید. این حرکت را با پای راست تکرار کنید.


 

به نام آفریدگار زیبایی ها


کودکی که کفشش را امواج از او گرفته بود روی ساحل نوشت:دریا دزد کفشهای من!

مردی که از دریا ماهی گرفته بود روی ماسه ها نوشت:دریا سخاوتمندترین سفره هستی!

موج دریا آمد و جملات را محو کرد٬تنها برای من این پیام را باقی گذاشت که:

برداشتهای دیگران در مورد خودت رادر وسعت خویش حل کن تا دریا باشی.


تکنیک تمرکز(برای امتحانات)



تقویت تمرکز به تمرین نیاز دارد. ممکن است در هنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت کمی را حس کنیم، ولی وقتی 4 تا 6 هفته که از پرورش یادگیری مهارت‌ها گذشت، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی خواهید شد.
برای شروع تمرینات باید موارد زیر را تمرین کنیم:


ادامه »

ویژگی های شوهر شایسته!!

زیاد بنشینید زودتر می میرید!!

آدمها مثل عکس های تو کامپیوتر هستند !!



 

اين عكس هايي كه در كامپيوتر هستند ، گاهي از اوقات كوچك هستند ، كيفيت دارند و ….


ادامه »

روانشناسی افرادازروی لباس

ترشحات گوش را دائم پاك نكنيد


ايران حال : بگفته متخصصان گوش و حلق و بيني، ترشحات داخل گوش را كه بيشتر بعد از استحمام ظاهر مي‌شود، نبايد پاك كرد چون اين ترشحات ، حافظ گوش در برابر آلودگي‌هاي خارجي مي‌باشد.
دكتر “سهراب زكي زاده” متخصص گوش و حلق و بيني گفت: ترشحات گوش خارجي كه به آن جرم يا” واكس” گوش گفته مي‌شود، به‌هيچ وجه آلوده و كثيف نيست.
به گزارش ايرنا، وي در حاشيه دومين روز همايش دو روزه سراسري “تربيت شنوائي “در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت : اين ترشحات طبيعي براي حفظ سلامت مجراي گوش خارجي ضروري است و از گوش مراقبت مي‌كند. وي گفت: فقط درصورت نمايان شدن اين ترشحات در دهانه گوش بايد بااستفاده ازگوش پاك كن و يا پيچاندن پارچه به دور انگشت اشاره، بدون فشار به داخل مجرا آن را پاك كرد. وي‌با بيان اينكه اكثر افراد اندازه عمق گوش خود را نمي‌دانند، گفت: براثر فرو بردن جسم خارجي به داخل گوش و ياپاك كردن مستمر آن ، علاوه بر خطر آسيب‌رساني به پرده گوش، امكان ايجاد خراش‌هاي ظريف ميكروسكوپي در مجراي گوش وجود دارد. وي تصريح كرد: بااين خراش‌ها زمينه آلودگي و ابتلا به عفونت گوش ايجاد مي‌شود.
اين متخصص‌خاطرنشان كرد: در برخي موارد، ترشح بيش از حد به‌خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و كاهش شنوايي مي‌شود كه در اين صورت بايستي بيمار جهت شستشوي گوش و اقدامات لازم به پزشك متخصص مراجعه كند

مسلمان بی برنامه

اسلام مسلمان بی برنامه را مسلمانی گمشده در بیابانی می داند که به خیال آب به دنبال سراب می گردد و چنین فردی هرگز به سعادت و کمال نخواهد رسید.




اسلام چیزی جز یک برنامه ی کامل نیست که از طرف برنامه ریزی چون خداوند عالمیان برای به سعادت رساندن انسان طرح ریزی شده.

قرآن و سنت دو منبع غنی و گسترده ای هستند که برنامه ی زندگی فردی و اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ، اخلاقی و اقتصادی انسان را مشخص کرده اند و برای لحظه لحظه های زندگی او ، از آن هنگام که چشم به جهان می گشاید تا وقتی که می میرد و حتی پس از مرگ برنامه ریزی دقیق کرده اند.

گرفته شده از  : صفحه 19 و 20  (مدیریت از دیدگاه اسلام - اصول مدیریت - اسلام و برنامه ریزی)

عوارض خوابیدن در بین الطلوعین



بین الطلوعین یعنی بین دو دمیدن(طلوع) روشنایی، یعنی بین طلوع فجر(نماز صبح) تا طلوع آفتاب است.بین الطلوعین یعنی بین دو طلوع، یک طلوع فجر یعنی طلوع صبح صادق که طلوع آفتاب است.

چنین حالتی در غروب هم وجود دارد.در مورد خوابیدن كه یك امر طبیعی است، در كلام خازنان وحي آمده است كه “در ساعات اولیه شب بخوابید و بین الطلوعین بیدار باشید".

متاسفانه در حاضر افراد، بسیاری از این گونه مسائل را صرفاً به عنوان دستورالعمل های ارشادی و اخلاقی در نظر می گیرند، در حالی كه این دستورات ابعاد بسي گوناگوني دارد. به عنوان نمونه یكی از فواید عمل به فرمايش مذكور این است كه هورمونی در بدن به نام هورمون رشد (سوماتوتوروپ) وجود دارد كه بیشترین میزان ترشح آن حدود دو ساعت بعد از غروب آفتاب می باشد (زیرا بدن انسان یك فیزیولوژی خاصی دارد كه با عالم هماهنگ می باشد) و در كلام خازنان وحي آمده كه بعد از عشا بخوابید.

اینكه خواب کافی در زمان مناسب، باعث بلندی قد می شود، به این دلیل است كه در اوایل شب، این هورمون ترشح می شود و اگر كسی سر شب بخوابد، رشد متناسب و متعادلی پیدا می كند.اما یك سری از هورمون های استرس زا وجود دارند (البته در جای خود مفید می باشند) كه به آنها “كورتیكواستروئید” گفته می شود، مانند هورمون های “آدرنالین” و “نور آدرنالین".

بیشترین میزان ترشح این هورمون ها دو ساعت قبل از طلوع آفتاب می باشد؛ یعنی دقیقا هنگام بین الطلوعین (از طلوع فجر تا طلوع آفتاب). این كه خواب بعد از اذان صبح، باعث ناراحتی و كسلی و پریشانی انسان می شود، ولی بیدار شدن در موقع اذان حالت شادابی می آورد، به خاطر ترشح این هورمون هاست.

همچنین اگر زمانی كه این هورمون ها حداكثر ترشح خود را دارند، انسان خواب باشد، احتمال سكته زیاد است. لذا بیشترین آمار مرگ در خواب، در ساعات بین الطلوعین می باشد.حال اگر همین مسئله یعنی نخوابیدن بین الطلوعین را یك پزشك به ما توصیه می كرد، با شوق و اطمینان بیشتری به آن عمل می كردیم، زیرا به كاربردی بودن آن معتقد بودیم، اما دستورات دینی را به عنوان مسائل صرفاً اخلاقی پنداشته و كمتر به آنها توجه می كنیم.

متن برخي از احاديث شريفه: مَا عَجَّتِ الْأَرْضُ إِلَى رَبِّهَا عَزَّ وَ جَلَّ كَعَجِیجِهَا مِنْ ثَلَاثٍ مِنْ دَمٍ حَرَامٍ یُسْفَكُ عَلَیْهَا أَوِ اغْتِسَالٍ مِنْ زِنًى أَوِ النَّوْمِ عَلَیْهَا قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ (من‏لایحضره‏الفقیه- جلد4- ص20)

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ  (مستدرك‏الوسائل- جلد 5 - ص 110)

عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع فِی حَدِیثٍ قَالَ لَا تَنَامَنَّ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنِّی أَكْرَهُهَا لَكَ إِنَّ اللَّهَ یُقَسِّمُ فِی ذَلِكَ الْوَقْتِ أَرْزَاقَ الْعِبَادِ عَلَى أَیْدِینَا یُجْرِیهَا  (وسائل‏الشیعة - جلد6 - ص 498)

قال رسول الله ص : النوم من أول النهار خرق و نوم القائلة نعمة و النوم بعد العصر حمق و بین العشاءین یحرم الرزق (مكارم‏الاخلاق- ص288)

خواص منحصر به فرد آب زمزم

دکتر ماسارو يموتو از محققان ژاپني افزوده است: وي در تحقيقات و مطالعات علمي خود روي آب زمزم با استفاده از فناوري نانو تکنولوژي نتوانسته است هيچ يک از خواص آب زمزم را تغيير دهد.

يک دانشمند ژاپني اعلام کرد نتايج تحقيقات با استفاده از فناوري نانو تکنولوژي نشان مي دهد آب زمزم در مکه مکرمه، آب معمولي نيست بلکه ازخواصي برخورداراست که در هيچ يک از آب هاي جهان پيدا نمي شود. به گزارش واحد مرکزي خبر ، نتايج تحقيقات نانو تکنولوژي اين دانشمند ژاپني نشان مي دهد اگر يک قطره از آب زمزم به هزار قطره آب معمولي افزوده شود، ‌آن هزار قطره آب معمولي، خواص آب زمزم را پيدا مي کند. دکتر ماسارو يموتو از محققان ژاپني افزوده است:

وي در تحقيقات و مطالعات علمي خود روي آب زمزم با استفاده از فناوري نانو تکنولوژي نتوانسته است هيچ يک از خواص آب زمزم را تغيير دهد. وي تصريح کرده است روي آب زمزم که آن را از يک عرب مقيم ژاپن گرفته، تحقيقات و مطالعات زيادي انجام داده است. دکتر يموتو گفته است آب زمزم منحصر به فرد و از آبهاي ديگر متمايز است و ساختار آن با همه آب هاي جهان متفاوت است. اين محقق ژاپني گفته است مطالعات و تحقيقات در آزمايشگاهها نتوانست هيچ يک از خواص اين آب را تغيير دهد و ما تاکنون نتوانسته ايم علت ان را تشخيص بدهيم.   این دانشمند تحقیقات بسیاری را بر روی آب زمزم انجام داده و به این نتیجه رسیده است که آب زمزم، آبی با برکت و منحصر به فرد است و بلورهای آن شبیه هیچ آب دیگری نیست و به هیچ وجه خواص آن تغییر نمی کند.

وی که پایه گذار نظریه تبلور ذرات آب است، می گوید:

جمله “بسم الله الرحمن الرحیم” که در قرآن کریم وجود دارد و مسلمانان آن را در ابتدای کارهای خود یا در هنگام غذاخوردن و یا موقع خواب بر زبان می آورند، تأثیر عجیبی بر بلورهای آب دارد.

وی می افزاید: زمانی که بسم الله الرحمن الرحیم گفته می شود، تغییرات عجیبی در بلورهای آب رخ داده و آنها بسیار زیباتر می شوند، لذا می توان با تلاوت آيات شفا از قرآن کریم در کنار آب، آن را زیباتر و با صفاتر نمود. وي در پايان گفته است آب زمزم يک آب معمولي نيست. گفتني است دکتر يموتو بنيانگذار نظريه تبلور ذرات آب است.

۱۰ روش برای افزایش رضایت از زندگی

در چند سال اخیر‌، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان به بررسی اطلاعات درباره پرسشی پرداخته‌اند که قبلاً‌ برای فلاسفه مهم بود: چه چیزی باعث رضایت ما می‌شود؟
پژوهشگران به این منظور تحقیقات گسترده‌ای در سراسر جهان انجام داده‌اند تا ببینند چگونه چیزهایی مانند پول، نگرش، فرهنگ، حافظه، تندرستی، نوع‌دوستی و عادات روزانه بر احساس بهروزی ما تأثیر می‌گذارد. حوزه جدید روان‌شناسی مثبت پر از یافته‌های جدیدی حاکی از آن است که اعمال ما تأثیر چشمگیری بر احساس خوشبختی و رضایت ما از زندگی دارد. ۱۰ راهبرد ثابت‌شده برای افزایش رضایت عبارتند از:

۱ – لحظات روزانه زندگی را درک کنید

هر از چندی مکث کنید تا گل سرخی را ببویید یا کودکان را حین بازی تماشا کنید. کسانی که درنگ می‌کنند تا وقایعی را که به‌طور عادی با عجله پشت سر می‌گذارند، ببینند یا در طول روز به وقایع خوشایند روزانه فکر می‌کنند، افزایش قابل توجهی را از نظر رضایت و کاهش افسردگی گزارش می‌کنند.

ادامه »

دزدان آرامش را بشناسید


وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که از کلمه «باز هم…» استفاده می‌کنید باید شست‌تان خبردار شود که احتیاج به رتق و فتق امور است.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند ناملایمات روزمره زندگی بیش تر از تحولات بزرگ زندگی سلامتی ما را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 

«باز این سویچم گم شد، دیرم شد، اَه ندیدی کجا است؟»،

«باز این طبقه بالایی‌ها مهمون دارن؟!ما هر پنچ شنبه جمعه همین برنامه رو داریم، وقتی مهمون دارن انگار رفتن ورزشگاه آزادی»،

«بابا اون آب گرمکن رو درست کن ما هر دفعه تو حموم گیر نکنیم».

شاید شما هم هر روز درگیر این اتفاقات روزمره باشید. این اتفاقات که روزمره هستند و برای ما ناکامی‌های جزئی به همراه دارند از نظر روانشناختی بیشتر از تحولات بزرگ تر زندگی مانند جابجایی خانه یا از کار برکنار شدن سلامتی جسمی و روانی ما را در خطر می‌اندازند.

تا جایی که می‌توانید به این مسائل ریز اهمیت بدهید و در مورد آن‌ها اهمال کاری نکنید. در بسیاری از مواقع کم اهمیت به نظر آمدن این مسائل باعث می‌شود آن‌ها را فراموش کنید.

برای جلوگیری از فراموشی دفتر یا برگه‌ای برای کارهایی که باید انجام شود اختصاص دهید. به این شکل تاثیراتی که به ظاهر جزئی هستند را کنترل می‌کنید. وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که از کلمه ی «باز هم…» استفاده می‌کنید باید شست‌تان خبردار شود که احتیاج به رتق و فتق امور است.

تا جایی که می توانید این مداخله‌گرها را کنترل کنید.

در مواقعی که نمی‌شود کاری انجام داد سعی کنید خود و یا محیط خود را برای کسب آرامش بیشتر تغییر دهید. برای مثال اگر عادت دارید بعد از ظهرها بخوابید و می‌دانید از ساعت چهار به بعد بچه‌های کوچه یا سرو صدای ماشین‌ها نمی‌گذارند بخوابید، کمی زودتر ناهار بخورید و زودتر به رختخواب بروید.

خلاصه کلام برای جلوگیری از تاثیرات مخرب مداخله‌گرهای مزمن بایستی نسبت به محرک های کوچک حساس باشید.

به راحتی از کنار دزدهای آرامش نگذرید.

enternet&family

 

خانواده در کوچه پس کوچه‏هاى اینترنت

 


انقلاب و انفجار اطلاعات، نامى است که بر دهه آخر قرن بیستم نهاده شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژى، اطلاع‏رسانى اساسى‏ترین و مهم‏ترین نقش خود را در جوامع بشرى ایفا مى‏کند. پدیده اینترنت به عنوان اصلى‏ترین ابزار اطلاع‏رسانى در عصر نوین مطرح است. ظهور و گسترش اینترنت مانند هر نوآورى گسترده دیگر، باعث به وجود آمدن تغییراتى در جنبه‏هاى مختلف زندگى گردیده است. این تغییرات در سطوح بسیار مختلفى مى‏باشند که تغییرات اجتماعى و ارتباطى بیشترى را به دنبال داشته‏اند. با توجه به جنبه‏هاى خوب و بد پدیده اینترنت، به هر حال اینترنت اکنون یک ابزار ارتباطى مهم در جامعه متمدن به شمار مى‏رود.


خانواده و جریان تکنولوژى


نهاد خانواده یکى از عوامل مؤثر و تعیین‏کننده در زندگى اجتماعى فرد به شمار مى‏رود و بدون وجود سازمان خانواده تداوم جوامع بشرى آن امکان‏پذیر نیست تضعیف و کم‏رنگ شدن کارکردهاى آن به بروز بحران‏هاى عمیقى هم چون انحرافات، آسیب‏ها و مشکلات اجتماعى و فرهنگى در جوامع شده است. در مباحث آسیب‏شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم بررسى آسیب‏هاى ناشى از تحولات خانواده است. بسیارى از این تحولات و دگرگونى‏ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى‏شود.
رشد سریع و غیر قابل تصور تکنولوژى در دنیاى امروز، جوامع و به طبع خانواده را با نوعى سردرگمى و چالش روبه‏رو نموده است. جهانى‏سازى به عنوان یکى از اثرگذارترین پدیده‏هاى مطرح شده که زیر ساخت‏هاى زندگى انسان‏ها را تغییر داده است.


اینترنت پدیده جهانى‏


ویژگى‏ها و تأثیرات جهانى اینترنت را مى‏توان از محصولات جنگ سرد و هراس وزارت دفاع امریکا از خطرات جنگ هسته‏اى دانست. این پدیده در آغاز بیشتر در اختیار دانشمندان و دانشگاهها به منظور تحقیق و پژوهش بوده است. از سال 1997 با تجارى شدن اینترنت خدمات آن به شدت متنوع و افزایش یافت و به یک شبکه عمومى تبدیل شد.
اینترنت دو امکان عمده براى انسان‏ها به ارمغان مى‏آورد. وب. جهانى «world wide web» و پست الکترونیکى«email».
اما در واقع اینترنت فقط این دو امکان نیست، وب و پست‏هاى الکترونیکى تنها مدل‏هاى ارتباطى‏اند، ظرف چند ساله اخیر مصارف اصلى اینترنت از زمینه تحقیقاتى به جنبه تجارى تبدیل شده است، از جمله سایر کاربردهاى اینترنت مى‏توان به موارد زیر اشاره کرد: کنفرانس از راه دور، مناظره عمومى، جستجو و یافتن هر چیز در اینترنت، فروشگاههاى مجازى، سازمان‏هاى تجارى، سایت‏هاى تفریحى و سرگرمى، اطاق‏هاى گفتگو، و…
بررسى ویژگى‏هاى کاربران اینترنت نشان مى‏دهد که تحصیلات و ثروت دو عامل مهم در میزان استفاده است. کاربران اینترنت بیشتر از طبقه متوسط بالا، جوان، تحصیل‏کرده، مرد و شهرنشین هستند. کامپیوتر و به دنبال آن اینترنت هم نیاز به نوعى خاص از سواد و مهارت دارد و هم الگوهاى فرهنگى و رفتارى ویژه‏اى را به دنبال مى‏آورد.
اینترنت و عامل تغییر فرهنگ جوامع


اینترنت به دو شیوه موجب تغییر فرهنگى مى‏شود: نخست: فرهنگ خودش را عرضه مى‏کند و دوم: گذرگاهى براى سایر فرهنگ‏ها تدارک مى‏کند. کاربران اینترنت به پیشروان و جریانان پیشتاز فرهنگى دسترسى دارنداز زمانى که این تکنولوژى وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز که به یک تکنولوژى بین‏المللى تبدیل شده است على‏رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه‏ها و نگرانى‏هایى را بر خانواده‏ها تحمیل نموده است شما مى‏توانید ساعت‏ها و روزها و شب‏ها در مقابل رایانه بنشینید و در دنیاى wwwها به سیر و سفر بپردازید. با هر کس که مى‏خواهید دوست شوید و به هر کجا که مى‏خواهید سر بزنید.
فضاى مجازى در حقیقت نوعى فرا فضا و فضاى ذهنى است. دنیاى مجازى دنیایى است که همه جا هست اما هیچ کجا نیست. فضاى سیال و بى حدودى است که به سادگى، همیشه در دسترس همگان است اما به همان سادگى که ایجاد مى‏شود از بین مى‏رود و محو مى‏شود. در دنیاى مجازى به خاطر نبود نشانه‏هاى فیزیکى همه در آن بى‏جسم و بى‏مکان، قدرى گمنام و به طرز محسوسى کنترل ناپذیرند. این فضا خانواده را با سبک‏هاى مختلف و متعدد زندگى، هویت‏هاى جدید و فرهنگ‏هاى متغیر، روبه‏رو مى‏سازد.که جایگاه خانواده و حدود و ثغور آن روشن و مشخص نیست.


جذابیت و کشش دنیاى اینترنتى


دو ویژگى مهم یعنى 1-ماهیت رسانه و2- حس کنترل را مى‏توان از علل جذابیت دنیاى اینترنت برشمرد.
الف: ماهیت رسانه، «من‏مارشال مک لان» (1998) رسانه‏ها را به دو دسته تقسیم کرده است: رسانه گرم و رسانه سرد.
رسانه گرم: رسانه‏اى است که از اطلاعات کاملاً پر است و فرد موقع استفاده از آن کاملاً منفعل است و لازم نیست که به طور فعال در آن درگیر شود. فیلم، رادیو و کتاب مثال‏هایى از رسانه گرم هستند. دررسانه سرد برخلاف رسانه گرم، فرد مجبور است در فرآیند انتقال تجربه درگیر شود. روزنامه و تلویزیون تا اندازه‏اى گرایش دارند که در دسته رسانه‏هاى سرد جاى بگیرند. این نوع رسانه‏ها تجربه سرگرم‏کننده مهمى را ایجاد مى‏کند. کامپیوتر و فعالیت‏هاى وابسته به آن مانند اینترنت در طبقه رسانه‏هاى سرد جاى مى‏گیرد، زیرا افراد را به شدت در موقع استفاده درگیر مى‏سازد و همچنین حالت انتخابى دارند و افراد زیادى را به خود جذب مى‏کند.
ب: احساس کنترل، وقتى فرد از کامپیوتر و اینترنت استفاده مى‏کند، احساس کنترل عجیبى در فعالیت‏هایش تجربه مى‏کند. فرد مى‏تواند به کامپیوترش فرمان دهد به همان شیوه‏اى که تمایل دارد ظاهر شود و اطلاعات را به همان شیوه‏اى که او را خشنود مى‏سازد سازمان دهد و ارائه کند. براى افرادى که احساس کنترل اندکى در سایر حوزه‏هاى زندگى‏شان دارند، اینترنت فرصت خوبى را فراهم مى‏کند تا آنها احساس کنترل خیلى زیادى را تجربه کنند.


نگاه جوان به فن‏آورى اینترنت‏



انسان در مقطع جوانى داراى خصوصیات و گرایش‏هاى خاصى است که با دوره‏هاى دیگر زندگى‏اش فرق مى‏کند بلندپروازى، کسب استقلال، هویت‏طلبى، خودنمایى و جلوه‏گرى و…، نمونه‏هایى از اخلاقیات دوره نوجوانى و جوانى هستند که اگر در بستر درست و مناسب قرار گیرند، انسان را در جهت رسیدن به قله کمال و رشد یارى مى‏کنند.
دنیاى اینترنت جذاب‏ترین دنیاى مجازى براى بروز و ظهور این خصلت‏هاى جوانان است. جوانان بزرگ‏ترین طیف مخاطبان و فعالان دنیاى اینترنت هستند. نبود محدودیت سنى در اینترنت به جوانان اجازه مى‏دهد که هر گونه اطلاعاتى را که مى‏خواهند در اختیار داشته باشند و یا به دیگران بدهند و با توجه به یکى از جنبه‏هاى اینترنتى، یعنى بى‏هویتى و گمنامى، جوانان در صحنه اینترنت براى ایفاى هر نقشى، فرصت پیدا مى‏کنند.  نوجوانان در دوره بلوغ هویت شخصى خود را از طریق کشف و جستجو بنا مى‏کنند. بلوغ، مرحله‏اى بحرانى است که نوجوان به دنبال کشف ارزش‏ها و درونى کردن آنها مى‏باشد، که با پدیده اینترنت و حجم گسترده، حیرت‏انگیز و گوناگون اطلاعات مواجه مى‏شود و ناچار که در این دنیاى مجازى، هویت خویش را از طریق جستجو پیدا کند و بدین سان، ممکن است برخى و شاید تعداد زیادى از نوجوانان راه را گم کنند و دوران هویت‏یابى را بیش از پیش با بحران سپرى کنند. اینترنت، صحنه فرهنگى و اجتماعى است که جوان خود را در موقعیت‏هاى متنوع نقش‏ها و سبک‏هاى زندگى قرار مى‏دهد.

ادامه »