روش های علاقه مند سازی فرزندان به عبادت- روش 1 و 2

روش های علاقه مند سازی فرزندان به عبادت- روش 1 و 2

یکی از مسائل مهم در خانواده های معنوی ، آگاهی از روش های صحیح ایجاد علاقه در فرزندان به مسائل دینی است . برخی از خانواده ها حتی با تلاش های بسیار ، موفق به ایجاد انس نمی شوند و گروهی دیگر پرداختن به این مسئله را با رفتارهایی نامناسب همراه می کنند . در این رابطه چند روش جهت علاقه مند سازی فرزندان به عبادت را بیان می کنیم :

1- اول جذب و آموزش ، سپس رفتار : یکی از اصول تربیت دینی ، به ویژه علاقه مندی کودکان به عبادت ، توجه به آموزش این مسئله است . کودکی که از همان اوان طفولیت ، خود را کنار عبادت والدین و در جمع های معنوی می یابد ، زمینه بیشتری برای پرسشگری درباره ی دین و امور دینی در او شکل می گیرد .لذا آگاهی دادن کودکان از چگونگی انجام فرائض دینی و نیز دانستن فلسفه ی انجام آن به گونه ای محدود ، می تواند مشوق خوبی برای انجام این کار و استمرار آن باشد .

2- تشویق به جای تحمیل : تشویق ها می تواند کلامی و غیر کلامی باشد . همچنین می توان به صورت متناوب ، هدیه هایی را به کودکان داد و آنان را به دلیل رفتار خوبشان تشویق کرد . البته در این باره ، از واژه ی جایزه استفاده نکنید زیرا کودکان را شرطی می کند . واژه ی ” هدیه “مناسب تر است زیرا هم انگیزه ی رفتار را درونی نگه می دارد و هم آنان را از آسیب شرطی شدن و عبادت به شرط مزد دور می کند . مهم ترین نکته ای که کودکان باید بدانند این است که انجام فرائض دینی برای خودشان چه سودی از نظر آرامش روحی و روانی دارد ؟ کارهای معنوی به تعمیق و تأمین بهداشت روانی کودکان کمک می کند و هیچ سودی برای دیگران ندارد . لذا از کودکان بخواهیم خودشان انجام دادن یا ندادن فرائض دینی را با هم مقایسه کنند و به این نتیجه برسند که پای بندی به احکام به نفع آن هاست .

  • 5 stars
    نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1396/02/06 @ 04:21:05 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    نكات خوبي را بيان نموديد
    http://narjes-s3.kowsarblog.ir/

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.