گزارش بازدید از تخت فولاد

گزارش بازدید از تخت فولاد

مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها اردوی بازدید از تخت فولاد را در تاریخ 20 اردیبهشت ماه برگزار نمود.

این بازدید که با حضور 40 نفر از طلاب و دانش آموختگان و کادر مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها برگزار گردید با سخنرانی دکتر علی کرباسی زاده در تکیه ی میر فندرسکی آغاز و با توضیحات خانم ممتاز پور کارشناس مجموعه ی فرهنگی تخت فولاد ادامه داشت.

دکتر علی کرباسی زاده مسئول خانه  حکمت  و عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان  در خصوص شخصیت علمی و فرهنگی سیاسی میر فندرسکی و موقعیت اجتماعی عصر و دوران زندگی آن بزرگوار سخنرانی کردند.

 ایشان در ابتدای سخنانشان اذعان کردند که تکیه ی میر از قدیمی ترین تکیه های تخت فولاد است و محل ریاضت ها و چله نشینی های میر فندرسکی و شاگردان و هم عصرانشان بوده است.

استاد کرباسی زاده همچنین فرمودند: میر فندرسکی علاوه بر فلسفه، در کیمیا، هندسه و حساب، طب و ریاضیات و عرفان صاحب نظر و صاحب اثر بودند. ایشان کتابی دارند به نام صنایع که تمام علوم را به عنوان صنعت می دانند و معتقدند که همه ی انسانها بایستی حداقل یک صنعت را خوب بدانند.

ایشان همچنین فرمودند که پدر میر فندرسکی میرزا بیگ و پدر بزرگشان میر صدر الدین از علما و بزرگان گرگان بودند و میر به دلیل اینکه متولد فندرسک ، از توابع گرگان بودند تا نوجوانی را در زادگاهشان بودند و بعد به قزوین و بعد به اصفهان آمدند و وصیت کردند که پس از مرگ ایشان را در همین تکیه ی کنونی دفن کنند.

 دکتر کرباسی زاده ادامه دادند: میر فندرسکی شخصیت آزاده و وارسته ای داشتند ایشان با لباس مبدل بین مردم می رفتند و مشکلات را رصد می کردند حتی بین اقشار پایین از لحاظ فرهنگی، مثل کبوتر بازان و خروس بازان و به گونه ای رفتار می کردند که هیچ کس متوجه نمی شد که ایشان میر فندرسکی هستند در مقابل هیچ وقت به دیدار شاه و درباریان نمی رفتند و بارها شاه عباس به این تکیه می آمدند تا میر را ملاقات کنند. مرحوم سید ابوالقاسم میر چهار سفر به هندوستان داشتند و در این سفرها در جلسات عرفانی مرتاضان شرکت می کردند و نوشته جات و مطالب بودائیها را با دقت مطالعه می کردند ایشان به دلیل اینکه به زبان سانسکریت مسلط بودند کتابی با این زبان در خصوص عرفان هندویی و مقایسه ی آن با عرفان اسلامی تألیف کردند. از دیگر کتابهای ایشان رساله ی صناعیه ، قصیده ی یائیه، رساله ای درحرکت، رساله ای در کیمیا، منتخب جوگ باشست، و دیوان اشعار است.

ایشان در پایان فرمودند که از قدیم تکیه ی میر محل استجابت دعا بوده و بزرگان در این تکیه به عبادت می پرداختند، این تکیه به گفته ی بسیاری از علما بعد از میر، از مشاهد مهدوی بوده است و از مهمترین بخش های تخت فولاد اصفهان محسوب میشود.

در ادامه طلاب، توضیحات  خانم ممتاز پور از کارشناسان مجموعه ی تخت فولاد که سابقه ی 13 ساله در محورهای هشتگانه ی تخت فولاد دارند؛را شنیدند.

گزارش بازدید از تخت فولاد
  • نظر از: گل نرگس
    1397/03/02 @ 06:48:29 ب.ظ

    گل نرگس [عضو] 

    اللهم الرزقنی زیارت الحسین فی الدنیا و شفاعة الحسین فی الآخرة

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.