گزارش جلسه دفاعیه خانم ندا حیاتی از زهرای مرضیه سلام الله علیها

گزارش جلسه دفاعیه خانم ندا حیاتی از زهرای مرضیه سلام الله علیها

جلسه دفاعیه سرکار خانم ندا حیاتی با عنوان «تبیین تناسخ و رجعت از نگاه علامه طباطبایی» در تاریخ 17/10/96 ، با حضور مدیر محترم، خانم صدر ارحامی و جمعی از طلاب، در مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه(سلام الله علیها) برگزار شد. این جلسه که به راهنمایی خانم زهرا آبیار و داوری حجت الاسلام و المسلمین جناب استاد نقیه برگزار شد، پژوهشگر ارجمند به مدت بیست دقیقه به تبیین موضوع خود پرداختند.

 خانم حیاتی در این جلسه ابتدا به ضرورت و اهمیت مسأله مورد تحقیق خود پرداخته، بیان کردند که: تناسخ و رجعت از جمله واژگان متداول در زبان مفسران، متکلمان و فلاسفه اسلامی است. این دو موضوع از جمله مباحث کم و بیش جنجالی در حوزه باور‌های دینی است. اولی آموزه ای مطرح در شمار زیادی از ادیان و مکتب های فلسفی و عرفانی جهان است و دومی نیز در برخی از ادیان و مذاهب جایگاه مهمی دارد؛ اما این دو، از جهاتی با هم شبیه هستند به گونه‌ای که برخی این دو را از یک جوهر می‌دانند و برخی نیز رجعت را انکار کرده، به تناسخ اعتقاد دارند. نظر به اهمیت این مسأله، در این پژوهش تلاش شده است تا به تبیین رجعت و تناسخ از نگاه مفسری بزرگ چون علامه طباطبایی، پرداخته شود.

ایشان پس از بیان اجمالی از تحقیق پایانی خود به مهمترین دستاوردهای پژوهش خود اشاره کردند: مطابق نتایج به دست آمده، می‌توان چنین گفت که از یک سو، بر اثبات رجعت ادله نقلی و عقلی وجود دارد. قرآن کریم در مواردی چند، با ذکر سرگذشت کسانی که پس از مرگ، به حیات بازگشته‌اند، بر وقوع رجعت صحه گذاشته است. ادله عقلی مانند عدم امتناع ذاتی و وقوعی رجعت، اطلاق قدرت الهی، فقدان دلیل بر انکار رجعت، نیز از سوی معتقدان به رجعت اقامه شده است که در سخنان علامه نیز همین امر یافت می‌شود.

علاوه بر این، از سویی دیگر، تناسخ با وجود رویکردهای مختلف در مورد امکان یا استحاله آن، با ادله عقلی چون نیاز دائمی روح به بدن، عدم امکان تعلق روح به بدن پس از مرگ و امکان تعلق دو نفس به یک بدن، رد شده است. ادله نقلی نیز این امر را تأیید می‌کند. با توجه به این ادله، رجعت امری پذیرفتنی و تناسخ ابطال می‌گردد. سرانجام این‌که، اگر چه در ظاهر همانندی‌هایی میان این دو وجود دارد؛ اما از نظر ماهوی، سنخیتی در کار نیست. جوهری‌ترین مؤلفه رجعت، بازگشت به زندگی این جهانی بدون تبدیل هویت شخصی است؛ در حالی که در تناسخ، تبدیل شخصیت و هویت فرد در زندگی‌های مکرر اتفاق می‌افتد.

در پایان این جلسه، جناب استاد نقیه ضمن تشکر از پژوهشگر طلبه و بیان نقاط قوت تحقیق وی چون، انتخاب موضوع فلسفی –کلامی و تتبع در آثار علامه طباطبایی، برخی از نکات قابل تأمل برای بهتر شدن این تحقیق را عنوان نمودند. سرانجام این جلسه با اعطای نمره عالی 19.5به خانم حیاتی پایان یافت.

گزارش جلسه دفاعیه خانم ندا حیاتی از زهرای مرضیه سلام الله علیها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.