آن ها دارند به كره ماه مي روند علما هنوزمی گویند چگونه وضو بگیرید چگونه غسل کنید و چگونه ....


شبهه اي كه مطرح ميشود اين است كه قرن ،قرن 21است عصر ،عصر تكنولوژي است عصر پيشرفت است آن ها دارند به كره ماه ميروند علما هنوزمی گویندچه گونه وضو بگیرید چگونه غسل کنید و چگونه ….

تاد مطهری به این شبهه : بشر با اين قدرت علمى و فنى خود كه مى ‏بينيم امروز آهنگ سفر افلاك كرده است و به كره ماه مى‏ رود، در دريا و صحرا و فضا نقطه‏ اى نيست كه نتواند آنجا را تسخير كند، يك جا كه مانده است و آنجا را ديگر قدرت ندارد، نفس و روح خودش است .

با اين همه پيشرفت ها در مرحله علم و فن، در ناحيه آدميت و خوى انسانى و انسانيت چقدر جلو آمده؟ يك قدم نيامده، چون كار علم و فن نيست، كارِ ايمان است. اين يك بحث مختصرى است راجع به مسئله احتياج و نيازى كه جهان امروز به ايمان به‏ طور مطلق دارد.

” ۱۵ گفتار مبحث نفاق وسیری در سیره نبوی”

در نتیجه اعمال دستورات دینی برای اینکه انسان از مرحله حیوانیت خارج وتبدیل به انسان شود ، استاد مطهری می فرماید انسان که به دنیا پا می گذارد یا می تواند انسان خارج شود یا تبدیل به حیوان شود واین دستورات انبیا وپیامبران برای تکامل وتعالی روح است وانسان با انجام این دستورات تبدیل می شود به انسان کامل.

انسان يك تفاوت اساسي با حيوان دارد و آن اينكه  از هر حيواني بيشتر باالقوه است و كمتر باالفعل يعني انسان است كه به صورت يك موجود صد درصد باالقوه به دنيا مي آيد يعني وقتی  كه به دنيا مي آيد معلوم نيست در آينده چه مي شود ممكن است واقعيت اويك گرگ باشد و ممكن است يك گوسفند لذا مي گوييم ارزشهاي انسان ارزشهاي باالقوه هستند بعضي از افراد به آن مقام انسان واقعي مي رسند و بسياري از افراد اساسا به مقام انسان واقعي نمي رسند .به تعبير حضرت علي عليه السلام “الصورة صورة الانسان والقلب قلب الحيوان” يعني صورت انسان ولي باطن يك درنده است .

انبيا و پيامبران آمده اند بفهمانند به بشر كه تو خليفه الله هستي ومقام والايي داري و به قول استاد شهيد در قرون اخير با پيشرفت عظيمي كه علم كرد ضربه هاي بسيار بسيار خرد كننده اي بر پيكر انسان وارد كرد يكي از آن ها اين بود كه انسان كه خود را موجودي آسماني نژاد مي دانست خليفه الله مي دانست خود را نفخه الهي ميدانست تحقيقات بيولوژي در مسئله تحول و تطور انواع يك مرتبه نسب و نژاد انسان را متصل كرد به حيواني كه انسان آنها را خيلي پست مي دانست گفت اي انسان تو ميمون نژاد هستي و بالاخره با حيوانات هم نژاد هستي.

پس انبيا و پیامبران آمده اند با برنامه هاي ديني كه راه انسان زيستن را به بشر نشان دهند انبيا آمده اند به بشر بگويند تو خليفه الله هستي و بايد رشد كني به كمال برسي ونيازبه برنامه داري .

” براي مطالعه بيشتر رجوع شود به كتاب آزادى معنوي فصل مكتب انسانيت”

اگر نیک بنگریم، تعالیم آسمانى هیچ گاه کشفیات علمى را نفى نکرده و بر آن صحّه گذاشته‏اند، ضمن این که ما را به عوامل فرا مادى توجه داده‏اند .
نکته اساسی این است که خود انبیا نقش بنیادین در تمدن و پیشرفت علمی بشر داشته اند. در باره نقش انبیا در"تمدن بشری” که امروز به صورت “پیشرفت تکنولوژی” مطرح شده ،به محور هایی می توان اشاره کرد که با پیگیری و تحقیق در آن محورها امید است به نتیجه مطلوب برسید:

1-تشویق دین ها و پیامبران به علم و تکریم عالمان .
منظور علم گستره وسیع دانش بشری است . به همین جهت بعضی حدیث “اطلبوا العلم ولو بالصین” را ناظر به این گستره وسیع دانسته اند، با این استدلال که علم دین در آن زمان در چین نبوده. پس منظور علم در تمام زمینه ها است که تکنولوژی یکی از زمینه های علمی است.

۲-انبیا به سبب وحی و امداد غیبی مخترع و ابداع کننده بعضی تکنولوژی ها بوده اند .

مثلا صنعت زره سازی و ذوب مس که حضرت داود داشت یا صنعت کشتی سازی (کشتی های بزرگ و غول پیکر) که حضرت نوح داشت یا علم شیمی که امام صادق به جابر بن حیان آموزش داد و..
تحقیق در این موارد نمونه های فراوان تری را به دست خواهد داد.
3- دعوت به اتقان و استحکام در کارها که سبب پیشرفت علم و تکنولوژی شده است.

در زره سازی خداوند به داود می فرماید:در حلقه به اندازه و حساب اندازه گیری کن

۴-محور دیگری که می تواند رهگشا باشد، وظیفه دفاع از کیان خود و جامعه است که پیامبران بدان دعوت کرده اند.

خداوند هم برای این که پیامبران در دفاع از توحید و جامعه توحیدی موفق باشند ، آهن را نازل می کند تا خمیر مایه صنایع و تکنولوژی دفاعی و غیر دفاعی شود:
“لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس”

پیامبران مان را با دلایل روشن و با کتاب و میزان فرستادیم تا مردم را به قیام برای اقامه قسط سوق دهند . با آنان آهن را نازل کردیم که هم در صنایع دفاعی و هم در صنایع دیگر فواید فراوان دارد.

محور های فوق اگر به دقت مورد توجه و بررسی واقع شوند، در موضوع اهمیت و پیشرفت تکنولوژی راهگشا خواهند بود.
مسلمانان با تکیه بر تعالیم وحی به ویژه بر عقل و اندیشه و دیگر آموزه‏های آسمانی قرآن - در طول ده قرن بلکه بیش تر- پرچمدار پیشرفت و ترقی در جهان بوده‏اند. اگر اندکی تاریخ علم و تمدّن را مطالعه کنیم، در خواهیم یافت که تحولات اروپا و نوگرایی علمی و فکری آن (رنسانس) در قرن شانزدهم به بعد عمیقاً تحت تأثیر تمدن اسلامی بوده است. مطالعه تاریخ جنگ‏های صلیبی و روابط اروپا و مسلمانان به روشنی این حقیقت را نشان می‌دهد.
تردیدی نیست که اگر مسلمانان از تعالیم وحی فاصله نمی‏گرفتند و قوام سیاسی و وحدت اجتماعی خود را حفظ می‌کردند، اکنون نیز می‌توانستند از هر نظر جلوتر از غرب باشند ، چرا که اگر به جای درگیری‏های بیهوده و اتلاف منابع خود، دست وحدت به یکدیگر بدهند و به ریسمان الهی چنگ بزنند، می‌توانند قدرتی بزرگ با امکاناتی وسیع در سطح جهان باشند. با چند برنامه و استفاده از استعدادها، از نظر فن آوری نیز به رقابت با دیگران بپردازند.

  • نظر از: مدرسه نرجسیه سنقر
    1390/12/04 @ 09:01:14 ق.ظ

    مدرسه نرجسیه سنقر [عضو] 

    با تشكر از شما الحق كه كتب شهيد مطهري هيچ وقت كهنه نمي شوند و هميشه گوياي واقعيات جامعه است.

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1390/12/03 @ 10:20:23 ب.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    خیلی ها شبیه این شبهه رو از من هم می پرسند
    مثلا می پرسن چطوری شمشیر حضرت علی ارث رسیده به امام زمان . خب امام زمان چطوری با شمشیر میخواد در مقابل تکنولوژی امریکا مقاومت کنه . جواب این شبهه ها هم هست توی این کتاب ؟

  • نظر از: یاس کبود
    1390/12/03 @ 07:24:02 ب.ظ

    یاس کبود [عضو] 

    سلام خدا قوت ،پاسخ به شبهه عالي بود
    التماس دعا

  • نظر از: عصمت محمدی احمدابادی
    1390/12/03 @ 04:06:44 ب.ظ

    عصمت محمدی احمدابادی [عضو] 

    مطلب مفیدی بود،موفق باشید.التماس دعا

  • نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)
    1390/12/03 @ 12:49:43 ب.ظ

    موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

    هم شبهه اش به روز بود و هم جوابش

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.