ارسال گزارش برگزاری نشست تخصصی با موضوع شبهات مربوط به حقوق زن از منظر قرآن از زهرای مرضیه سلام الله علیها

ارسال گزارش برگزاری نشست تخصصی با موضوع  شبهات مربوط به  حقوق زن از منظر قرآن از زهرای مرضیه سلام الله علیها

جلسه پرسش وپاسخ پیرامون شبهات مربوط به زن از منظر قرآن با حضور حجه الاسلام علی رضا مطلّب استاد و مبلغ حوزه، با حضور کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران زهرای مرضیه سلام الله علیها اصفهان در تاریخ 98/07/10  برگزار شد.

در این جلسه استاد مقدمتا گفت: :طلبه در کسوت کسی است که مدعی فهم دین می باشد خواه نا خواه این برچسب بر طلبه وارد است پس باید دین را فهمید که فهم دین مرهون سیر مطالعاتی وفکر است. سیر مطالعاتی ابتدا به صورتی باشد که شاکله ذهنی بسته شود. کتابهای شهید مطهری وشهید بهشتی برای ایجاد شاکله ذهنی پیشنهاد بسیار مناسبی است. در مرحله بعد مطالعات به صورت جزئی ومقاله خوانی باید باشد.در ادامه جلسه طلاب سوالات خود را پرسیدند.

اولین سوال در مورد زن ستیزی دین اسلام بود.

آقای مطلب در جواب، اسلام را در صدر مدافعین حقوق زن دانست وی با اشاره به آیه 10 سوره ممتحنه  ” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا جَاءَكُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ۖ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِهِنَّ ۖ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ ۖ لَا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَلَا هُمْ يَحِلُّونَ لَهُنَّ ۖ وَآتُوهُمْ مَا أَنْفَقُوا ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ “

بیان کرد این آیه بعد از صلح حدیبیه هنگامی که زنی از مکه به مدینه مهاجرت کرد و به مسلمانان پیوست نازل شد. طبق صلح حدیبیه مسلمانان باید هر کس که از مکه به آنها ملحق می شود رابرمی گرداندند ولی هنگامی که یک زن به سمت مسلمانان آمد این آیه خطاب به مسلمانان مدینه نازل شد. طبق آیه بعد از امتحان که در حد یک قسم است دیگر اورا برنگردانید، امکان جنگ وکشته شدن صدها نفر از جمله پیامبر وجود داشت ولی خداوند خواست همه جامعه مسلمین از یک زن دفاع کنند. در مرحله بعد از مسلمانان خواستد تا هزینه هایی که همسر مشرک برای آن زن کرده است را از بیت المال بدهند وبعد این زن مانند زنان جامعه مسلمین حق ازدواج وگرفتن مهریه را دارد.

شاید کشورهای زیادی حرف حقوق را بزنند اما آنها هرگز سیاست را فدای عقاید نمی کنند.

اما در اسلام همه جامعه اسلامی برای دفاع از یک زن بسیج می شوند. اگر امروزه اشکالاتی در برخورد با حقوق زن است به علت شیوه بد اجرایی ما است وعیب از اسلام نیست.

دومین سوال در مورد دیه و ارث زن مطرح شد.

استاد در جواب گفت: لسان قانون ،ارزش گذاری نیست. منشأ بسیاری از اشکالات این است که فکر می شود ملاک در قانون گذاری ارزش انسان می باشد در حالی که اصلی ترین مبنا در دیه جبران خسارت اقتصادی است .چه کسی دیه را می گیرد ؟

اگر مرد خانواده از بین برود وضعیت معیشتی خانواده دچار مشکل بیشتری می شود یا اگر زن خانواده از بین برود ؟

امکان دارد گفته شود امروزه زنها نیز پا به پای مردان کار می کنند .در جواب باید گفت: اولا این قضیه عمومیت ندارد . دوما تغییر سبک زندگی به معنای تغییر قوانین نیست. سبک زندگی اشتباه وسیاستهای غلط باعث تغییر قانون خدا نیست.

در مورد ارث از قول علامه طباطبایی گفت: فرض کنید کل دنیا قرار است به نسل بعد به ارث برسد، 3/2 دنیا به مرد و3/1 به زن  می رسد ولی هزینه هایی که مرد ملزم به آن است شامل مهریه ، نفقه زن و بچه ، هزینه جنگ، هزینه عاقله (قتل خطایی) همه برعهده مرد است وزن هیچ الزام شرعی در خرج کردن سهم ارث خود ندارد.

آخرین سوال در مورد نشوز و اجازه ی زدن زن بود

استاد در جواب گفت: این زدن با شرایط فقهی و روایی است از جمله شرایط آن برای دل خنکی نباشد ،در نقاط حساس صورت و بدن نباشد،جای آن قرمز ویا کبود نشود که موجب دیه گردد ، به انگیزه تنبیه وآگاهی باشد ،با چوب مسواک باشد واین زدن بیشترمانند نوازش استو البته در مباحث خانواده باید با توجه به آیه21 سوره روم آیات دیگر را معنی کرد زیرا پایه خانواده در اسلام بر اساس مودت ومحبت است. در خانواده ای که اصل محبت است یک ضربه کوچک هم باعث بیداری وتغییر رویه می شود.

طبق آیه 24 سوره نساه اگر از نشوز ترسیدی ابتدا باید موعظه کرد بعد قهر و در مرحله آخر زدن باشد. اگر  زدن به صورتی جز به صورتی که بیان شد باشد تازه باعث شقاق می گردد و طبق آیه در صورت شقاق حق زدن ، حق دعوا و حق قهر بر ای کسی نیست.

 

ارسال گزارش برگزاری نشست تخصصی با موضوع  شبهات مربوط به  حقوق زن از منظر قرآن از زهرای مرضیه سلام الله علیها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.