شهيد چمران؛ مبارزی شناخته شده برای امت اسلامی

گروه سياسی: شهيد چمران در جنگ سوسنگرد مجروح شد اما از پای ننشست و دوباره به جبهه‌ها بازگشت و حماسه‌های بسياری آفريد، سرانجام در 31 خرداد 1360 در مشهد دهلاويه به آرزوی ديرينش يعنی شهادت رسيد.

به گزارش خبرگزاری بين المللی قرآن(ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاع رسانی مركز اسناد انقلاب اسلامی، شهيد مصطفی چمران در سال 1311 در جنوب تهران متولد شد. پس از تحصيل در دبيرستان‌های البرز و دارالفنون وارد دانشكده فنی الكترومكانيك و به عنوان شاگرد اول فارغ‌التحصيل شد.

وی علاقه شديدی به مسائل مذهبی داشت و از 15 سالگی در درس تفسير آيت‌الله طالقانی و دروس منطق و فلسفه شهيد مطهری شركت می‌كرد.

به هنگام تحصيل در دانشكده فنی از اعضای فعال انجمن اسلامی دانشجويان بود و در جريانات ملی شدن صنعت نفت و مبارزات آن فعالانه شركت جست. در سال 1332 با استفاده از بورس تحصيلی دانشجويان ممتاز، جهت ادامه تحصيل عازم آمريكا شد و در دانشگاه كاليفرنيا تحصيلات خود را طی كرد.

در همان دانشكده، انجمن اسلامی دانشجويان را بنا نهاد و وقتی كه رژيم شاه از فعاليت‌های اسلامی او در آمريكا مطلع شد بورس وی را قطع كرد. چمران با دريافت ممتازترين درجه علمی كه همراه با تحسين بسياری از صاحبنظران بود، درجه دكترای الكترونيك و فيزيك پلاسما را اخذ كرد.

پس از واقعه 15 خرداد تصميم به مبارزه مسلحانه با رژيم گرفت و به همين منظور عازم مصر شد و مدت دو سال دوره آموزش های چريكی و جنگ های پارتيزانی را گذراند. چمران با جمال عبدالناصر در مسئله ناسيوناليسم عربی كه ناصر به آن دامن می‌زد اختلاف پيدا كرده و پس از فوت وی عازم لبنان شد. در لبنان، آموزش دوره‌های چريكی به مبارزان ايرانی را آغاز كرد و با كمك امام موسی صدر، ‹‹حركت المحرومين››‌ و نيز شاخه نظامی آن يعنی ‹‹جنبش امل››‌ را بنيان نهاد.

شهيد چمران در لبنان حملات بسياری به مواضع صهيونيزم اشغالگر و نيروهای فالانژ وابسته به اين رژيم داشت. با اوجگيری انقلاب اسلامی شهيد چمران با نظر امام به وطن بازگشت و ابتدا به آموزش نخستين گروه از سپاه پاسداران پرداخت. در همان زمان به معاونت نخست وزير منصوب شد. چمران پس از بروز غائله پاوه عازم منطقه شد و حماسه‌ساز كردستان شد. پس از اين حماسه از سوی امام (ره) به وزارت دفاع منصوب شد و سپس به نمايندگی امام در شورای عالی دفاع در كنار حضرت آيت‌الله خامنه‌ای منصوب شد.

در انتخاب دوره اول مجلس به عنوان نماينده تهران انتخاب شد اما با شروع جنگ تحميلی با اجازه امام عازم جبهه‌های جنگ شد و ستاد جنگ‌های نامنظم را تشكيل داد و اقدامات بسيار مهمی در آن زمان كه ركود بر جبهه‌ها حاكم بود انجام داد.

در جنگ سوسنگرد مجروح شد اما از پای ننشست و دوباره به جبهه‌ها بازگشت و حماسه‌های بسياری آفريد . سرانجام در 31 خرداد 1360 در مشهد دهلاويه به آرزوی ديرينش يعنی شهادت رسيد.

زندگينامه شهيد مصطفی چمران: دكترای الكترونيك و فيزيك پلاسما، قبل از پيروزى انقلاب اسلامى شركت در فعاليت‌های مسجد هدايت، عضويت در انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران شركت درمبارزات سياسی دوران مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت. پيوستن به نهضت مقاومت ملی پس از مرگ مصدق، مبارزه با رژيم شاه در سخت‌ترين شرايط. تاسيس انجمن اسلامی دانشجويان در آمريكا، گذراندن دوره‌های پارتيزانی و چريكی درمصر در زمان عبدالناصر، تعليم چريك‌های مبارز ايرانی، اعتراض به جمال عبدالناصر در خصوص ناسيوناليسم عربی و ملی‌گرائی افراطی. هجرت به لبنان و تاسيس سازمان امل به كمك امام موسی صدر، مبارزه با فالانژيست‌ها در لبنان، بازگشت به وطن پس از 21 سال هجرت، تربيت اولين گروه‌های پاسداران انقلاب در سعدآباد، معاون نخست وزير در امور انقلاب، پيگيری مبارزات با ضدانقلاب در كردستان و آزادسازی شهر پاوه و سپس كردستان، منصوب شدن به وزارت دفاع توسط امام خمينی، نمايندگی مجلس شورای اسلامی در اولين دور انتخاب مجلس، نماينده امام خمينی در شورای عالی دفاع، تشكيل ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز، تشكيل واحد مهندسی فعال برای ستاد جنگ‌های نامنظم، زخمی شدن در حمله مزدوران عراقی به سوسنگرد، حضور در همه جبهه‌های نبرد و ارائه رهنمود، فرماندهی فتح تپه‌های الله‌اكبر، فتح دهلاويه، و سرانجام چمران در تاريخ 31 خرداد سال 1360 در منطقه دهلاويه به آرزوی شهادت دست يافت.

شهيد چمران كمی قبل از شهادت در حاليكه شهادت يكی از فرماندهانش را به ساير رزمندگان تبريك و تسليت می‌گفت، چنين گفت : خدا رستمی را دوست داشت و برد اگر ما را هم دوست داشته باشد، می‌برد.

متن پيام حضرت امام ‏خمينی به مناسبت شهادت مصطفی چمران:

بِسْمِ ‏الله الرََّّحْمنِ الرََّّحيمِ

انالله وانّااليه راجعون

شهادت انسان‏ساز سردار پرافتخار اسلام، و مجاهد بيدار و متعهد راه تعالی و پيوستن به «ملاء اعلی»، دكتر مصطفی چمران را به پيشگاه ولی‏عصر ارواحنا فداه تسليت و تبريك عرض می‏كنم. تسليت از آنرو، كه ملت شهيدپرور ما سربازی را از دست داد، كه در جبهه‏های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ايران، حماسه می‏آفريد و سرلوحه مرام او اسلام عزيز و پبروزی حق بر باطل بود. او جنگجويی پرهيزگار و معلمی متعهد بود، كه كشور اسلامی ما به او و امثال او احتياج مبرم داشت و تبريك از آنرو كه اسلام بزرگ چنين فرزندانی تقديم ملت‏ها و توده‌‏های مستضعف می‏كند و سردارانی همچون او در دامن تربيت خود پرورش می‏دهد. مگر چنين نيست كه زندگی عقيده و جهاد در راه آن است؟ چمران عزيز با عقيده پاك خالص غير وابسته به دستجات و گروه‏های سياسی و عقيده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و به آن ختم كرد. او در حيات، با نور معرفت و پيوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار كرد. او با سرافرازی زيست، و با سرافرازی شهيد شد و به حق رسيد. هنر آن است كه بی‏هياهوهای سياسی، و «خودنمايی»های شيطانی، برای خدا به جهاد برخيزد و خود را فدای هدف كند نه هوی، و اين هنر مردان خداست. او در پيشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و يادش بخير. و اما ما می‏توانيم چنين هنری داشته باشيم، با خداست كه دستمان را بگيرد و از ظلمات جهالت و نفسانيت برهاند. من اين ضايعه را به ملت شريف ايران و لبنان، بلكه به ملت‏های مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق، و به خاندان و برادر محترم اين مجاهد عزيز، تسليت عرض می‏كنم. و از خداوند تعالی رحمت برای او، و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم. اول تيرماه شصت روح ‏الله ‏الموسوی‏ الخمينی شهيد چمران؛ مبارزی شناخته شده برای امت اسلامی

منبع:http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1245826

  • نظر از: زارع
    1392/03/31 @ 02:57:56 ب.ظ

    زارع [عضو] 

    سلام
    اعیاد شعبان بر شما مبارک باد به خصوص میلاد پیشوای حی وغائب ما مهدی صاحب الزمان
    موفق باشید
    التماس دعا

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.