چرا دين اسلام، اجازه‌ي ازدواج با اديان ديگر را نمي‌دهند؟


اسلام به نكات بسيار حايز اهميتي توجه دارد كه از جمله موارد ذيل است:

الف: در اسلام سطحي‌نگري نسبت به هيچ موضوعي در زندگي و از جمله «دين» و «ازدواج»، وجود ندارد،‌ چرا كه جهان و انسان را خداوند حكيم خلق نموده و آن را بازيچه نيافريده است، لذا از ساده‌ترين مباحث مانند چگونگي غذا خوردن يا خوابيدن، يا پوشيدن و …، تا جدي‌ترين مباحث مانند عبادت، تجارت، جنگ، صلح، اسارت، شهادت … و لقاء الله، هر يك از اهميت و نقش و تأثير خاص خود در رشد و كمال انسان برخوردارند.

«وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنهَُمَا لَاعِبِينَ»(الأنبياء، 16)

ترجمه: و ما آسمان و زمين و آنچه را ميان آن دوست ببازى نيافريديم‏.

ب - در ميان تمامي مقولات زندگي فردي و اجتماعي بشر، «دين» از جايگاه اولي‌تر و مهم‌تري برخوردار است، چرا كه «دين» آيين، روش و برنامه‌ي زندگي است كه منطبق با هدف مي‌باشد. لذا چون خلقت را بازيچه نيافريده است و لابد هدفي حكيمانه از آن را اراده نموده است، براي رسيدن به آن نيز برنامه «دين» را فرستاده و مي‌فرمايد: شما نيز دين را به بازي نگيريد:

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَكُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ الْكُفَّارَ أَوْلِياءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» (المائده، 57)

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورديد، كفار و اهل كتابى را كه دين شما را سخريه گرفته و بازيچه‏اش مى‏پندارند دوستان خود مگيريد و از خدا بپرهيزيد اگر مردمى با ايماني هستيد.

 

ازدواج [در اسلام] فقط رابطه حيواني و فيزيكي دو بدن نيست، بلكه بايد ايجاد «همسري» نمايد يعني طرفين «هم سر» يك ديگر شوند. و بديهي است كه هدف و دين غير مسلمان با مسلمان متفاوت است و اين دو نمي‌توانند با مساعدت يك ديگر به سوي يك هدف حركت كنند.

 ج: ازدواج در اسلام، نه تنها يك عادت تن يا رفتار سنتي نيست، بلكه مقدس‌ترين كانون اجتماعي است كه بايد با هدف گرفتن «الله» صورت پذيرد. و رسيدن به اين هدف مستلزم اجراي روش، برنامه و بايدها و نبايدهاي الهي در اسلام است. پس اگر قرار باشد هر يك از زوجين به يك هدف و روشي معتقد و عامل باشند، هيچ‌گاه اين هدف محقق نخواهد شد.

 د: در ازدواج يك مسلمان و يك غير مسلمان، جايگاه‌ها، روابط و تأثير و تأثرها نيز دگرگون مي‌گردد. به عنوان مثال اگر طرف مسلمان زن باشد، اسلام نمي‌پذيرد كه قيموميت و ولايت يك مسلمان بر عهده‌ي غير مسلمان باشد و البته در هيچ امري ولايت يك غير مسلمان بر مسلمان پذيرفته نيست. و اگر طرف مسلمان مرد باشد نيز، شيرازه‌ي زندگي او به هم مي‌ريزد، چرا كه نه فقط در اصول و اهداف، بلكه در تمامي بايد‌ها و نبايد‌ها (احكام) يا بايد رعايت احكام غير اسلامي را بنمايد و يا مستمر با همسرش اختلاف و بگو مگو و جنجال و مخالفت داشته باشد.

 ھ: در مسئله‌ي تعليم و تربيت اولاد نيز اين آشفتگي نقش مي‌گذارد. آيا فرزند به دين اسلام تربيت شود و يا غير اسلام؟ اگر طرف مسلمان زن باشد، جايز نيست كه مسلمان براي غير مسلمان فرزندي را حمل كرده و به دنيا بياورد و او را تحت قيموميت يك غير مسلمان قرار دهد… و اگر طرف مسلمان مرد باشد نيز، شكي نيست كه اولاد تربيت را از مادر مي‌گيرد. و مهم‌تر آن كه نقش «محبت» كه مادر سمبل و اسوه‌ي آن است، در تعليم و تربيت و تبعيت، به مراتب بيشتر از نقش عقل و درايت است. چنان چه خداوند متعال به رغم همه‌ي دلايل عقلي براي پرستش او و تبعيت از پيامبر اكرم (ص)، محبت را ريشه‌ و عامل اصلي «تبعيت» قلمداد نموده و مي‌فرمايد به مردم بگو اگر خدا را دوست داريد، از من تبعيت كنيد:

«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»(آل‌عمران، 31)

ترجمه: بگو: اگر شما خدا را دوست داريد پس، از من پيروى كنيد تا خدا شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد و خدا آمرزگار مهربان است.

 و: در خاتمه دقت شود كه خداوند متعال به جز «توحيد» را براي هدفگذاري انسان نمي‌پذيرد و كليه‌ي اديان، اگر چه اهل كتاب و اديان الهي خوانده مي‌شوند، اما تحريف شده و به سوي شرك رفته‌اند. چنان چه موسي يا عزير را پسر خدا و عيسي را خود خدا يا «پدر، پسر، روح‌القدس» مي‌خوانند. لذا بديهي است كه هم هدفي و هم سويي موحد با غير موحد، محال است و بالتبع عشق، محبت، تبعيت، پذيرش ولايت، پيوند، باور، صميمت و … [كه از لوازم حتمي يك ازدواج موفق و تشكيل خانواده‌اي موحد است] نسبت به يك غير موحد و غير مسلمان، انسان را از هدف دور و از مسير «صراط مستقيم» خارج مي‌نمايد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.