روش شکل دهی رفتار


در این روش همه رفتارهای پیچیده از تغییرشکل تدریجی رفتارهای ساده به وجود می آید شرطی سازی کنشگر رفتار را شکل می دهد. همانگونه که یک مجسمه ساز گل را شکل می دهد هر چند در مرحله ای از کار مجسه سازی چنین به نظر می آید که او یک شی کاملا نو را پدید آورده است همیشه می توان جریان کار اورا به طور وارونه مرحله به مرحله تا آغاز کار دنبال کرد و به گل اولیه رسید و این مراحل پی در پی را تا آنجا که لازم باشد می توان کوچک کرد در هیچ یک از این مراحل شکل حاصل با شکل مرحله قبل تفاوت زیادی ندارد ظاهرا محصول نهایی از لحاظ طرح دارای یک وحدت یا تمامیت ویژه ست اما در مراحل تکوین این محصول هیچ مرحله ای وجود ندارد که در آن وحدت یا تمامیت ظاهر شده باشد به همین منوال تغییر رفتار یک فرایند مستمر شکل دهی است و چون رفتار مورد نظر در خزینه رفتار شخص وجود ندارد نمی توانیم منتظر وقوع رفتار دلخواه بمانیم تا بعد به تقویت آن بپردازیم کاری که می کنیم این است که یکی از رفتارهایی که اندکی شباهت به رفتار دلخواه دارد انتخاب کنیم و نقطه آغاز کار خود قرار می دهیم که به آن فن تقویت تفکیکی گویند.تقویت تفکیکی فنی است که توسط تغییر دهنده رفتار به  تقویت اجزایی از رفتار که مفید شخص است می پردازند و اجزا نامربوط را با تقویت نکردن به خاموشی می سپارد .

برای مثال:
کودکان پیش از سخن گفتن صداهای مختلفی را به زبان می آورند و مادر از راه تقویت کننده تفکیکی به تقویت صدایی از کودک که با زبان مادری شباهت دارد می پردازد و صداهای غیر را خاموشی می گراید و در مقابل صداهایی که شبیه زبان مادری نیست خاموش است و به این طریق صدايی شبیه زبان مادر ی تقویت می شود یا ماشین نویس و حرکت انگشتن او روی دکمه ها بر اثر تکرار تقویت می شود و به تدریج از شدت اشتباهات کاسته میشود.

منبع:بر گرفته از كتاب روش شكل دهي رفتار

سخنراني مشاور اين واحد آموزشي سر كار خانم خليليان در جمعي از طلاب


  • نظر از: یادگاری
    1392/09/09 @ 10:20:36 ب.ظ

    یادگاری [عضو] 

    سلام علیکم و خدا قوت دوست مهربانم!از حضور سر سبزشما در وبلاگم ممنوم . برایتان بهترین ها را آرزو دارم و امیدوارم خداوند به عمر و زندگیتان برکت دهد و همواره در سایه عنایات مولا صاحب الزمان ارواحنا فداه پیروز باشید.


    الحاقیات:
    • Hydrangeas.jpg -   ضمیمه یافت نشد!

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.