معرفی کتاب

 

 

 

کتاب انسان 250 ساله با شمارگان 3000 نسخه و 296 صفحه که در تیر ماه سال 1390 به چاپ رسیده، بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام می‌باشد.


قیمت: 3800 تومان (موجودی صفر تحویل یک ماه)(15% تخفیف خرید اینترنتی)

به نام خدا

اشاره کتاب انسان 250 ساله

بیانات مهم مقام معظم رهبری در دومین کنگرة جهانی امام رضا -مرداد 1365- پیرامون عنصر جهاد و مبارزة سیاسی در زندگی ائمه و طرح عنوان کلیدیِ «انسان 250 ساله» که تصویرگر حرکت یکپارچه و پیوستة ائمه به سوی مقصدی واحد است، ما را بر آن داشت تا با جمع‌آوری بیانات ایشان دربارة زندگی ائمه که حول این محور متعالی ایراد گردیده‌اند، کاری ارائه دهیم. محصول اولین تلاش ما نشریة «عنصر جهاد، مبارزه و قیام در زندگی ائمة اطهار» بود که نخستین‌بار در مرداد سال 1388 منشر شد. پس از گذشت یک سال، با توجه به استقبال چشمگیر مخاطبان، استعداد موضوع و اهمیت گسترش این بعد از سیرة معصومین در بیانات مقام معظم رهبری، تصمیم گرفتیم با افزودن مطالب جدید و تکمیل مطالب نشریه، آن را در قالب یک کتاب به چاپ برسانیم.

عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام منوّر مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی-مبارزاتی ائمه است. علت این نام‌گذاری بر روی زندگی ائمه، در مقدمة کتاب به تفصیل از بیانات ایشان آورده شده است؛ که توصیه می‌شود با مطالعة این مقدمه پیش از مطالعة فصل‌های اصلی کتاب، درک کامل‌تری نسبت به معنا و مفهوم مترقّیِ انسان 250 ساله به‌دست آورده و از محتوای کتاب بیشتر بهره‌مند گردید. ان‌‌شاءالله

این کتاب شامل هفده فصل است که نحوة چینش عناوین فصل‌ها، به صورت ترتیب تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اکرم تا دورة امام جواد، امام هادی و امام عسکری می‌باشد؛ که بیانات مقام معظم رهبری پیرامون این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه گردیده است. در اولین فصل مروری گذرا بر زندگی سیاسی پیامبر اسلام آورده شده؛ که توجه به وقایع این دوران به عنوان آینه‌ای تمام‌نما از کل زندگی ائمه و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت جریان اصیل اسلام طی 250 سال، در ابتدا ضروری به نظر می‌رسد. به استثنای فصل مربوط به امام رضا، مطالب جدیدی به همة فصولِ نشریه اضافه گردیده، و در کل سه فصل جدید نیز به کتاب افزوده شده که تبیین‌کنندة شرایط اجتماعی و سیاسی جامعة اسلامی به‌ویژه پس از حادثة عاشورا تا دورة امامت امام صادق است. اطلاع از این شرایط، به درک بهتر حرکت انسان 250 ساله در این برهة زمانی حساس کمک فراوانی می‌کند.

به‌طور کلی مطالب این کتاب برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس مقام معظم رهبری است، لذا متن کتاب در بخش‌هایی که به‌طور مستقیم از قلم معظم‌‎له استفاده شده، نسبت به سایر بخش‌ها که بیانات شفاهی ایشان می‌باشند، مستلزم تأمل بیشتری از سوی خوانندة محترم می‌باشد. این نکته در فصل‌های مربوط به امامت، امام باقر و امام صادق قابل مشاهده است.

در خلال متن، آیات و روایات متعددی مشاهده می‌شود که عبارات عربی آنها نیز آورده شده است؛ به نظر می‌رسد در پس تأکیدی که تعمّداً از سوی معظم‌له در بیان عبارات عربی -با توجه به زمان محدود یک جلسة سخنرانی- مشاهده می‌شود، مقصودی ارزشمند نهفته است و آن اهتمام بیشترِ مخاطبین بر انس با زبان فصیح و بلیغ عربی است. آشنایی هر چه بیشتر با این زبان، منجر به بهره‌مندی کامل‌تری از هدایت قرآن کریم و روایات معصومین خواهد شد.

محتوای کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانة ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخیِ صِرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است؛ که به‌جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه، نگاهی کل‌گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دورة مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همة این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه می‌دهد. لذا آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان محترم با تاریخ زندگی ائمه، تنفس در فضای انسان 250 ساله را دلنشین‌تر می‌کند.

حجم مطالب ارائه شده توسط مقام معظم رهبری پیرامون ابعاد مختلف زندگی ائمه، بسیار بیش از این مقداری است که در قالب کتاب «انسان 250 ساله» به چاپ رسیده است. لذا تصمیم مرکز صهبا بر آن شد تا در نهایت با جمع‌آوری کلیه بیانات مقام معظم رهبری پیرامون زندگی معصومین، در قالب یک پروژة تاریخی جامع، در حد توان نسبت به این دریای بی‌کران فیض الهی ادای دِین گردد. ان‌شاءالله که در پرتو عنایات خداوند متعال در آیندة نزدیک به این مقصود نایل آییم.

آخرالامر؛

پس از مطالعة کتاب «انسان 250 ساله» شاید از خود بپرسید: آخر چگونه ممکن است کسی‌که تا این حد در زندگی‌اش مشغول فعالیت‌های سیاسی بوده -از جمله مبارزات گستردة پیش از انقلاب و عهده‌داری مهمترین مسؤولیت‌های کشور، پس از انقلاب- بتواند با این ظرافت و دقت، در تاریخ زندگی ائمه تحقیق و تفحص نموده باشد؟ شاید تحقق نسبی این امر برای یک انسان معمولی طی سالیان طولانی مطالعه و تحقیق در منابع گوناگون و فراغت از بسیاری فعالیت‌های بزرگ و کوچک ممکن باشد. اما پاسخ به این سؤال بدون در نظر گرفتن ظرایف امر پروردگار در استمرار ولایت خود، امکان‌پذیر نیست.

آنچه در سایة انتصاب الهی نصیب جانشین امام عصر گشته و ایشان را میراث‌بر انبیاء و اولیاء در عصر غیبت نموده است، نه صرفاً کوششی علمی بر منابع کثیر و متعدد بوده، بلکه مجاهدت خستگی‌ناپذیر در پیرویِ عملی از سیرة نیاکان خود در همة شئون زندگی بوده است. و ثمرة تداوم این شجرة طیّبه -ولایت الهی- نه استادی توانا و دانشمند در رشتة تاریخ، بلکه وی را چشمة جوشان حکمتی قرار داده، که یک تراوش کوچک آن، «انسان 250 ساله» است.

خوشا به حال رهروانی که جام خود را از صهبای ولایت الهی پر کنند…

و من الله التوفیق

مرکز صهـبا

  • نظر از: پشتیبانی 2 کوثر بلاگ
    1390/05/18 @ 08:51:26 ق.ظ

    پشتیبانی 2 کوثر بلاگ [عضو] 

    اگر لینکی از خرید اینترنتی کتاب دارید به متن اضافه کنید. تشکر

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.