نگاهی بر کتاب‌های تازه‌تألیف‌ درباره امام سجاد(ع)

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1413986

%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%a7%d8%b2%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%a3%d9%84%db%8c%d9%81%e2%80%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%ac%d8%a7%d8%af(%d8%b9)


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، میلاد باسعادت چهارمین پیشوای شیعیان، امام سجاد(ع)، فرصت خوبی برای مطالعه درباره زندگی و سیره آن حضرت است. در این گزارش برخی از تازه‌های نشر که در رابطه با این امام همام منتشر شده‌اند، معرفی می‌شود.

رساله حقوق امام سجاد(ع)

ترجمه و تحقیق کتاب «شرح رساله حقوق امام سجاد(ع)» توسط رضا جلیلی به نگارش درآمده و انتشارات لاهوت آن را به زیور طبع آراسته است. این اثر ترجمه‌ای آزاد از شرح رساله حقوق علامه صاعدی(ره) است و تا حد توان سعی شده است تا دشواری‌ها و پیچیدگی‌های متن اصلی در ترجمه منعکس نشود و این امر خواننده را در درک هر چه بیشتر مفاهیم حقوقی اسلام مدد می‌رساند.

این کتاب دارای بیانات امام سجاد(ع) درباره حقوق است که اغلب توسط آیات و دیگر روایات توضیح داده شده است؛ از این رو می‌تواند نمایانگر تصویری حقیقی از نظام حقوقی اسلام باشد.

«پرسش‌های مردم و پاسخ‌های امام سجاد(ع)»

کتاب «پرسش‌های مردم و پاسخ‌های امام سجاد(ع)» نوشته احمد قاضی‌‌ زاهدی‌ گلپایگانی است که توسط محمدحسین رحیمیان ترجمه شده و انتشارات مؤسسه فرهنگی پیوند با امام(ره) آن را روانه بازار نشر کرده است. قیمت پشت جلد این کتاب 140 هزار ریال است.

این کتاب یکی از آثار مجموعه بزرگ «پرسش‌ها و پاسخ‌هایی از تمام ائمه معصومین(ع)» است که به پرسش‌های مردم و پاسخ‌های امام سجاد(ع) پرداخته است. پرسش‌هایی پیرامون توحید و یگانه‌پرستی، پرسش‌هایی پیرامون نبوت و پیامبری، پرسش‌هایی پیرامون امامت و ولایت، پرسش‌هایی پیرامون فضائل و برتری‌های امام سجاد(ع) برخی از این سؤالات هستند. در ادامه نیز همچنین به بیان پرسش‌هایی پیرامون معجزه‌ها و شگفتی‌های امام سجاد(ع)، آخرالزمان، ایمان و کفر، آداب و موارد اخلاقی، معاد و قیامت پرداخته شده است.

«امام سجاد(ع) را بیشتر بشناسیم»

کتاب «امام سجاد(ع) را بیشتر بشناسیم» گزیده‌ای از کتاب منتهی‌‌الامال حاج شیخ عباس قمی است که به همت انتشارات نور محبت منتشر و با بهای 120 هزار ریال عرضه شده است.

کتاب منتهى‌الآمال، اثر محدث نامى، حاج شیخ عباس قمى(حدود 1359-1290ق) است که درباره زندگانى پیامبر گرامى اسلام و خاندان بزرگوار آن حضرت به نگارش درآمده و یکى از مستندترین کتاب‏ها در این موضوع است. محدث قمى در این کتاب از معتبرترین منابع روایات و گزارش‏هاى تاریخى، حدیثى، رجالى، تفسیرى، تراجم، انساب و… استفاده کرده و گلچینى از روایات، کتب سیره و… را درباره چهارده معصوم(ع) گردآورى کرده است.

ایشان براى استوارى متن، از سروده‏هاى شاعران و دستاوردهاى علماى لغت، صرف و نحو و دانشمندان علم نسب و جغرافى‌دانان نیز بهره گرفته است. دفتر حاضر، گزیده‌ای است از این اثر و به شرح احوال و زندگی و فضایل امام سجاد(ع) اختصاص یافته است. آنچه در این دفتر درباره آن حضرت آمده عبارتند از: چگونگی ولادت، مختصری از فضایل و مکارم، عبادات، معجزات، اولاد و احفاد ایشان و ….

«اسوه نیایش؛ گزیده‌ای از سیره امام سجاد(ع)»

کتاب «اسوه نیایش؛ گزیده‌ای از سیره امام سجاد(ع)» توسط حجت‌الاسلام ابوالفضل هادی‌منش به رشته تحریر درآمده و انتشارات بهار دل‌ها آن را در قطع پالتویی برای گروه سنی بزرگسال و با بهای 15 هزار ریال منتشر کرده است.

در بخشی از این آمده است: «سیره و سخن پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاکش سرمایه فکرى و اعتقادى شیعه است، پیشوایان معصوم(ع) در زندگانى پربرکت خود از این گنجینه ارزشمند پاسدارى کرده و دیگران را به حفظ و صیانت از آن تشویق کرده‌اند. حفظ این آموزه‏ به قدرى نزد معصومان(ع) داراى اهمیت بوده که تعلیم آن را به‏ ویژه در تربیت کودکان سفارش ‏کرده‌اند.

کتاب «اسوه نیایش؛ گزیده‌ای از سیره امام سجاد(ع)» با رویکرد به سه عنصر اساسى حدیث، سیره و کرامات است.

برگزیده‌هایی از «نور نیایش»

کتاب برگزیده‌هایی از «نور نیایش»، به قلم حجت‌الاسلام ابوالفضل هادی‌منش نوشته شده و انتشارات بهار دل‌ها آن را با شمارگان 5 هزار نسخه و بهای 20 هزار ریال در قطع رقعی منتشر کرده است.

در بخشی از این اثر آمده است: «شاید تاریخ شیعه، هیچ دوره‌ای را به سختی دوران امامت امام سجاد(ع) ندیده باشد. حکمرانان اموی و مروان، سیاه‌ترین روزهای تاریخ را در این دوره رقم زدند و جنایت پیشه‌ترین حاکمان، بر بلاد اسلامی تسلط یافتند. چهره‌هایی چون یزید، عبیدالله، حجاج، مُصعب، شمر، عمرسعد، خولی، حرمله، مروان، عبدالملک و ولید و… وجود این همه جانی در یک دوره سی ساله، چه روزگار سیاهی را بر امام و شیعیان ایشان رقم نزد. در این بین، امام سجاد(ع) بار همه مصائب خود، خاندان خود، شیعه و تاریخ شیعه را به دوش می‌کشید»؛ این کتاب نگاهی به این دوره از حیات امام(ع) است.

«از زینت عبادت‌کنندگان، امام سجاد (ع) برام بگو»

کتاب «از زینت عبادت‌کنندگان، امام سجاد (ع) برایم بگو» یکی از کتاب‌هایی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان توسط صدیقه خداخواه به نگارش درآمده و مهشید شادمهر آن را تصویرگری کرده و انتشارات قیوم آن را با بهای 5 هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

در معرفی این اثر می‌توان گفت این کتاب در زیرمجموعه‌ای با عنوان «زیر چتر ولایت» است که برای کودکان تألیف شده و دربردارنده معرفی چهارده معصوم(ع) است. اثر مصور حاضر، دفتر ششم از این مجموعه است و به معرفی امام سجاد(ع) اختصاص یافته است. در این اثر به صورت ساده و روان، مهم‌ترین حوادث دوران حیات آن حضرت جهت آشنایی کودکان آمده است. در ابتدای اثر نیز، مهم‌ترین اطلاعات زندگی حضرت، اعم از نام، لقب، کنیه، نام پدر و مادر، تاریخ و محل ولادت و… ذکر شده است.

یادآور می‌شود، در یک سال گذشته کتاب‌هایی با عناوین «امام سجاد(ع) و شهدا: بررسی تطبیقی سیره شهدا با فرازهایی از صحیفه سجادیه» اثر سیدرضا حسنی، «امام سجاد(ع) به روایت اهل سنت» نوشته نامیق صفی‌زاده و «بلاغت و عرفان در مناجات خمسه‌عشر امام سجاد(ع)» نوشته علی شمس‌ ناتری و یوسف رسولی نیز درباره چهارمین پیشوای امامت و ولایت منتشر شده است.


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.