دنیا در قرآن
شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علمیه خواهران
حوزه علميه الزهرا المرضيه ( س )
شهر اصفهان
پايان نامه سطح دو ( كارشناسي )
دنیا در قرآن
استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق
فريبا سالاري مقدم
تابستان 1388
چكيده
در این رساله علاوه بر استفاده از آيات قرآن كريم از روايات و سخنان بزرگان نيز استفاده شده است . دنيا مؤنث أدني است به معني پست تر و یا به معني نزديك تر است .
در بسياري از آيات قرآن ، از دنيا يا امكانات مادي آن مدح و تمجيد شده است . در بعضي از آيات خداوند استفاده از زينت هاي الهي ، نعمت ها و موهبت ها را براي بندگانش توصیه فرموده است امّا آيات ديگري هم در قرآن به چشم مي خورد كه مواهب و نعمت هاي مادي تحقير شده است . اين تعبيرات دوگانه عيناً در روايات اسلامي نيز ديده مي شود . امّا آيا اين دو گروه از آيات و روايات با هم تضاد دارند ؟ پاسخ اين سؤال را در خود قرآن مي توان يافت . چرا كه آن جا كه دنيا و مواهبش را نكوهش مي كند ، در مورد كساني است كه تنها هدفشان زندگي دنياست و به تعبير ديگر اين كه آخرت را به دنيا مي فروشند و براي رسيدن به ماديات از هيچ جنايتي ابا ندارند . امّا اگر دنيا مقدمه ي آخرت قرار گيرد و مواهب مادي به عنوان وسيله اي براي رسيدن به سعادت و تكامل معنوي انسان مورد بهره برداري قرار گيرد ، از هر نظر قابل تحسين است . اين دنيا سراي آزمايش و امتحان است . خداوند در اين دنيا با ابزارهايي چون خير و شر ، دارايي ، زينت و غیره انسان ها را مي آزمايد ، تا همچنان كه آهن را براي استحكام بيشتر در كوره مي گذارند ، آدمي را نيز در كوره ي حوادث سخت پرورش دهد تا مقاوم گردد .
ايـن رساله سعي در اصلاح نگرش مردم نسبت به زندگي دنيوي دارد و همچنين برطرف كردن ابهام در برخورد با رواياتي كه دنيا را مدح و رواياتي كه آن را مذمت مي كند و در صدد يافتن پاسخي قانع كننده كه در اين رابطه ايجاد مي شود . همچنين تلاش در بيدار ساختن افراد از غفلتي كه در آن فرو رفته اند و فراغت يافتن از دل مشغولي هاي دنيوي دارد .
اغلب از كتب تفسیری ، روايي و كتبي كه زباني ساده در تفهيم مطالب داشته اند استفاده شده است و آيات قرآن كريم و روايات و برخي خطبه هاي نهج البلاغه و كتب اخلاقي پايه قرار داده شده است .
واژگان كليدي عبارتند از : قرآن ، دنیا ، ماهیت ، لهو ، لعب .
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط صدرارحامی در 1391/07/21 ساعت 09:58:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |