دنیا در قرآن

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه هاي علمیه خواهران
حوزه علميه الزهرا المرضيه ( س )
شهر اصفهان
پايان نامه سطح دو ( كارشناسي )

دنیا در قرآن

استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق
فريبا سالاري مقدم
تابستان 1388

چكيده

در این رساله علاوه بر استفاده از آيات قرآن كريم از روايات و سخنان بزرگان نيز استفاده شده است . دنيا مؤنث أدني است به معني پست تر و یا به معني نزديك تر است .
در بسياري از آيات قرآن ، از دنيا يا امكانات مادي آن مدح و تمجيد شده است . در بعضي از آيات خداوند استفاده از زينت هاي الهي ، نعمت ها و موهبت ها را براي بندگانش توصیه فرموده است امّا آيات ديگري هم در قرآن به چشم مي خورد كه مواهب و نعمت هاي مادي تحقير شده است . اين تعبيرات دوگانه عيناً در روايات اسلامي نيز ديده مي شود . امّا آيا اين دو گروه از آيات و روايات با هم تضاد دارند ؟ پاسخ اين سؤال را در خود قرآن مي توان يافت . چرا كه آن جا كه دنيا و مواهبش را نكوهش مي كند ، در مورد كساني است كه تنها هدفشان زندگي دنياست و به تعبير ديگر اين كه آخرت را به دنيا مي فروشند و براي رسيدن به ماديات از هيچ جنايتي ابا ندارند . امّا اگر دنيا مقدمه ي آخرت قرار گيرد و مواهب مادي به عنوان وسيله اي براي رسيدن به سعادت و تكامل معنوي انسان مورد بهره برداري قرار گيرد ، از هر نظر قابل تحسين است . اين دنيا سراي آزمايش و امتحان است . خداوند در اين دنيا با ابزارهايي چون خير و شر ، دارايي ، زينت و غیره انسان ها را مي آزمايد ، تا همچنان كه آهن را براي استحكام بيشتر در كوره مي گذارند ، آدمي را نيز در كوره ي حوادث سخت پرورش دهد تا مقاوم گردد .
ايـن رساله سعي در اصلاح نگرش مردم نسبت به زندگي دنيوي دارد و همچنين برطرف كردن ابهام در برخورد با رواياتي كه دنيا را مدح و رواياتي كه آن را مذمت مي كند و در صدد يافتن پاسخي قانع كننده كه در اين رابطه ايجاد مي شود . همچنين تلاش در بيدار ساختن افراد از غفلتي كه در آن فرو رفته اند و فراغت يافتن از دل مشغولي هاي دنيوي دارد .
اغلب از كتب تفسیری ، روايي و كتبي كه زباني ساده در تفهيم مطالب داشته اند استفاده شده است و آيات قرآن كريم و روايات و برخي خطبه هاي نهج البلاغه و كتب اخلاقي پايه قرار داده شده است .
واژگان كليدي عبارتند از : قرآن ، دنیا ، ماهیت ، لهو ، لعب .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.