رجـعـت

شوراي عالي حوزه علميه قم
مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران
مدرسه علميه الزهرا المرضيه (س) استان اصفهان
تحقيق پاياني سطح دو كارشناسي

رجـعـت

استاد راهنما :
سركار خانم صفورا بني نجاريان
استاد ارزياب :
سركار خانم منّاني
محقق :
مينا حسني
تابستان 1388

چكيده
رجعت يكي از مسائل پيچيده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدي (عج) است، بر اساس اين عقيده گروهي از مؤمنين به اين جهان بازمي‌گردند تا ظهور دولت حق را مشاهده كنند و از شكوفايي آن لذت ببرند، و نيز گروهي از منافقين بازگردانده مي‌شوند تا كيفر دنيوي اعمال ناشايست خويش را بچشند.
رجعت يكي از عقايد ويژه مذهب تشيع است كه از ديرباز، شيعه اماميه بر آن بوده‌اند و بدان معروف گشته‌اند و به واسطه اعتقاد به آن مورد طعن دشمنان قرار گرفته‌اند، بحثها و گفتگوهاي فراواني در اين‌باره ميان بزرگان شيعه و مخالفين آنها رخ داده كه تاريخ آن را ثبت و ضبط نموده است. در اين زمينه روايات بسياري از خاندان نبوت به دست ما رسيده است.
طبق گفته علامه مجلسي نزديك به دويست روايت در اين باب وجود دارد، وي بيشتر آنها را در كتاب بحارالانوار باب رجعت گرد آورده است. علامه مجلسي، پس از عرضه روايات رجعت مي‌گويد : براي كساني كه به گفتار ائمه اطهار (ع) ايمان دارند، جاي شك و ترديد باقي نمي‌ماند كه مسأله رجعت، حق است، زيرا روايات وارده در اين باب از ائمه اطهار (ع) در حد تواتر است، و نزديك به دويست روايت وارد شده است كه در اين امر صراحت دارند و اين روايات را چهل و اندي از بزرگان علما و محدثين عاليقدر در بيش از پنجاه كتاب معتبر روايت كرده‌اند.
با وجود توصيف‌ها و تبيينهايي كه انديشمندان شيعه نسبت به ماهيت رجعت و دلايل آن داشته‌اند، اشكالاتي از سوي برادران اهل سنت پيرامون حقانيّت رجعت عنوان شده است كه ناشي از عدم تفاوت بين رجعت و تناسخ است كه در اين رساله برخي از شبهات مطرح و پاسخ داده مي‌شود.
واژگان كليدي : رجعت، تناسخ، امكان وقوعي

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.