پایان نامه: حقوق و وظايف متقابل زن و مرد در خانواده از نظر اسلام

شورای عالی حوزه علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه زهرا المرضیه(علیها السلام)

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

حقوق و وظايف متقابل زن و مرد در خانواده از نظر اسلام

استاد راهنما :
سرکار خانم صفورا بنی نجاریان
محقق:
زهرا مزروعی سبدانی
تابستان 1389


چکیده
هرگونه تحلیل و بررسی ابعاد حیات زن، منهای ویژگیهای صنفی و جنسی، تحلیل حیات انسان به شمار می آید. شناخت زن و منزلت و مقام او، درحقیقت شناخت انسان و کرامت اوست. در بینش اسلامی زن و مرد به هم پیوسته اند و این پیوستگی ریشه در هستی و ماهیت آنان دارد و جبرهای آفرینش این دو را چنان پیوند داده است که هیچگاه و با هیچ شیوه ای گسستنی نیستند.
این نیز تردید ناپذیر است، که شناخت انسانی نسبت به خود، معیار دیگر شناختها است و درک و دریافت انسانی از خود و محیط و جایگاهی که در آن قرار دارد زمینة اصلی شناسایی دیگر پدیده هاست . به این جهت انسان به عنوان نخستین گام در شناخت وری به ضرورت باید به ژرفنگری و کاوشگری در خویشتن بپردازد و از ژرفای بیکرانة هستی خویش، آگهی هایی به دست آورد، دست کم به شناختی نسبی برسد. بنابراین مطالعه در احوال زن، و بررسی ابعاد هستی این بخش از جامعة انسانی گاهی در راستای انسان شناسی عمومی است.
مؤمن و مؤمنه، یعنی مرد مؤمن و زن مؤمن هر دو پویندة راه به یک مقصد هستند و هر دو کوچندة به سوی هدف نهایی هستند. از نظر اسلام زن، زن است و مرد، مرد و هر دو، دو فرد از یک نوع هستند.

واژگان کلیدی:
حقوق، وظایف، اسلام، زن، ماده، مرد، متقابل، حق متقابل، حق، نظر، اجتماع، زناشویی، همسر، خانواده.


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.