enternet&family
خانواده در کوچه پس کوچههاى اینترنت
انقلاب و انفجار اطلاعات، نامى است که بر دهه آخر قرن بیستم نهاده شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژى، اطلاعرسانى اساسىترین و مهمترین نقش خود را در جوامع بشرى ایفا مىکند. پدیده اینترنت به عنوان اصلىترین ابزار اطلاعرسانى در عصر نوین مطرح است. ظهور و گسترش اینترنت مانند هر نوآورى گسترده دیگر، باعث به وجود آمدن تغییراتى در جنبههاى مختلف زندگى گردیده است. این تغییرات در سطوح بسیار مختلفى مىباشند که تغییرات اجتماعى و ارتباطى بیشترى را به دنبال داشتهاند. با توجه به جنبههاى خوب و بد پدیده اینترنت، به هر حال اینترنت اکنون یک ابزار ارتباطى مهم در جامعه متمدن به شمار مىرود.
خانواده و جریان تکنولوژى
نهاد خانواده یکى از عوامل مؤثر و تعیینکننده در زندگى اجتماعى فرد به شمار مىرود و بدون وجود سازمان خانواده تداوم جوامع بشرى آن امکانپذیر نیست تضعیف و کمرنگ شدن کارکردهاى آن به بروز بحرانهاى عمیقى هم چون انحرافات، آسیبها و مشکلات اجتماعى و فرهنگى در جوامع شده است. در مباحث آسیبشناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم بررسى آسیبهاى ناشى از تحولات خانواده است. بسیارى از این تحولات و دگرگونىها از بیرون، بر خانواده تحمیل مىشود.
رشد سریع و غیر قابل تصور تکنولوژى در دنیاى امروز، جوامع و به طبع خانواده را با نوعى سردرگمى و چالش روبهرو نموده است. جهانىسازى به عنوان یکى از اثرگذارترین پدیدههاى مطرح شده که زیر ساختهاى زندگى انسانها را تغییر داده است.
اینترنت پدیده جهانى
ویژگىها و تأثیرات جهانى اینترنت را مىتوان از محصولات جنگ سرد و هراس وزارت دفاع امریکا از خطرات جنگ هستهاى دانست. این پدیده در آغاز بیشتر در اختیار دانشمندان و دانشگاهها به منظور تحقیق و پژوهش بوده است. از سال 1997 با تجارى شدن اینترنت خدمات آن به شدت متنوع و افزایش یافت و به یک شبکه عمومى تبدیل شد.
اینترنت دو امکان عمده براى انسانها به ارمغان مىآورد. وب. جهانى «world wide web» و پست الکترونیکى«email».
اما در واقع اینترنت فقط این دو امکان نیست، وب و پستهاى الکترونیکى تنها مدلهاى ارتباطىاند، ظرف چند ساله اخیر مصارف اصلى اینترنت از زمینه تحقیقاتى به جنبه تجارى تبدیل شده است، از جمله سایر کاربردهاى اینترنت مىتوان به موارد زیر اشاره کرد: کنفرانس از راه دور، مناظره عمومى، جستجو و یافتن هر چیز در اینترنت، فروشگاههاى مجازى، سازمانهاى تجارى، سایتهاى تفریحى و سرگرمى، اطاقهاى گفتگو، و…
بررسى ویژگىهاى کاربران اینترنت نشان مىدهد که تحصیلات و ثروت دو عامل مهم در میزان استفاده است. کاربران اینترنت بیشتر از طبقه متوسط بالا، جوان، تحصیلکرده، مرد و شهرنشین هستند. کامپیوتر و به دنبال آن اینترنت هم نیاز به نوعى خاص از سواد و مهارت دارد و هم الگوهاى فرهنگى و رفتارى ویژهاى را به دنبال مىآورد.
اینترنت و عامل تغییر فرهنگ جوامع
اینترنت به دو شیوه موجب تغییر فرهنگى مىشود: نخست: فرهنگ خودش را عرضه مىکند و دوم: گذرگاهى براى سایر فرهنگها تدارک مىکند. کاربران اینترنت به پیشروان و جریانان پیشتاز فرهنگى دسترسى دارنداز زمانى که این تکنولوژى وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز که به یک تکنولوژى بینالمللى تبدیل شده است علىرغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغهها و نگرانىهایى را بر خانوادهها تحمیل نموده است شما مىتوانید ساعتها و روزها و شبها در مقابل رایانه بنشینید و در دنیاى wwwها به سیر و سفر بپردازید. با هر کس که مىخواهید دوست شوید و به هر کجا که مىخواهید سر بزنید.
فضاى مجازى در حقیقت نوعى فرا فضا و فضاى ذهنى است. دنیاى مجازى دنیایى است که همه جا هست اما هیچ کجا نیست. فضاى سیال و بى حدودى است که به سادگى، همیشه در دسترس همگان است اما به همان سادگى که ایجاد مىشود از بین مىرود و محو مىشود. در دنیاى مجازى به خاطر نبود نشانههاى فیزیکى همه در آن بىجسم و بىمکان، قدرى گمنام و به طرز محسوسى کنترل ناپذیرند. این فضا خانواده را با سبکهاى مختلف و متعدد زندگى، هویتهاى جدید و فرهنگهاى متغیر، روبهرو مىسازد.که جایگاه خانواده و حدود و ثغور آن روشن و مشخص نیست.
جذابیت و کشش دنیاى اینترنتى
دو ویژگى مهم یعنى 1-ماهیت رسانه و2- حس کنترل را مىتوان از علل جذابیت دنیاى اینترنت برشمرد.
الف: ماهیت رسانه، «منمارشال مک لان» (1998) رسانهها را به دو دسته تقسیم کرده است: رسانه گرم و رسانه سرد.
رسانه گرم: رسانهاى است که از اطلاعات کاملاً پر است و فرد موقع استفاده از آن کاملاً منفعل است و لازم نیست که به طور فعال در آن درگیر شود. فیلم، رادیو و کتاب مثالهایى از رسانه گرم هستند. دررسانه سرد برخلاف رسانه گرم، فرد مجبور است در فرآیند انتقال تجربه درگیر شود. روزنامه و تلویزیون تا اندازهاى گرایش دارند که در دسته رسانههاى سرد جاى بگیرند. این نوع رسانهها تجربه سرگرمکننده مهمى را ایجاد مىکند. کامپیوتر و فعالیتهاى وابسته به آن مانند اینترنت در طبقه رسانههاى سرد جاى مىگیرد، زیرا افراد را به شدت در موقع استفاده درگیر مىسازد و همچنین حالت انتخابى دارند و افراد زیادى را به خود جذب مىکند.
ب: احساس کنترل، وقتى فرد از کامپیوتر و اینترنت استفاده مىکند، احساس کنترل عجیبى در فعالیتهایش تجربه مىکند. فرد مىتواند به کامپیوترش فرمان دهد به همان شیوهاى که تمایل دارد ظاهر شود و اطلاعات را به همان شیوهاى که او را خشنود مىسازد سازمان دهد و ارائه کند. براى افرادى که احساس کنترل اندکى در سایر حوزههاى زندگىشان دارند، اینترنت فرصت خوبى را فراهم مىکند تا آنها احساس کنترل خیلى زیادى را تجربه کنند.
نگاه جوان به فنآورى اینترنت
انسان در مقطع جوانى داراى خصوصیات و گرایشهاى خاصى است که با دورههاى دیگر زندگىاش فرق مىکند بلندپروازى، کسب استقلال، هویتطلبى، خودنمایى و جلوهگرى و…، نمونههایى از اخلاقیات دوره نوجوانى و جوانى هستند که اگر در بستر درست و مناسب قرار گیرند، انسان را در جهت رسیدن به قله کمال و رشد یارى مىکنند.
دنیاى اینترنت جذابترین دنیاى مجازى براى بروز و ظهور این خصلتهاى جوانان است. جوانان بزرگترین طیف مخاطبان و فعالان دنیاى اینترنت هستند. نبود محدودیت سنى در اینترنت به جوانان اجازه مىدهد که هر گونه اطلاعاتى را که مىخواهند در اختیار داشته باشند و یا به دیگران بدهند و با توجه به یکى از جنبههاى اینترنتى، یعنى بىهویتى و گمنامى، جوانان در صحنه اینترنت براى ایفاى هر نقشى، فرصت پیدا مىکنند. نوجوانان در دوره بلوغ هویت شخصى خود را از طریق کشف و جستجو بنا مىکنند. بلوغ، مرحلهاى بحرانى است که نوجوان به دنبال کشف ارزشها و درونى کردن آنها مىباشد، که با پدیده اینترنت و حجم گسترده، حیرتانگیز و گوناگون اطلاعات مواجه مىشود و ناچار که در این دنیاى مجازى، هویت خویش را از طریق جستجو پیدا کند و بدین سان، ممکن است برخى و شاید تعداد زیادى از نوجوانان راه را گم کنند و دوران هویتیابى را بیش از پیش با بحران سپرى کنند. اینترنت، صحنه فرهنگى و اجتماعى است که جوان خود را در موقعیتهاى متنوع نقشها و سبکهاى زندگى قرار مىدهد.
کودکان و خیابانهاى ناشناخته اینترنت
وقتى کودک و نوآموزى را با کامپیوتر و زیر مجموعههاى آن آشنا مىکنیم بدین منظور که او را با جهان نوین آشنا سازیم از خود نمىپرسیم این آشنایى او با این ابزار چه توانایىهایى را از او مىرباید. ذهن فعال و خلاق و داراى تمرکز که براى فراگیرى و تعلیم و آموزش یک دانشآموز ضرورت اولیه به حساب مىآید و در اثر بازى با کامپیوتر و استفاده بىمورد از اینترنت، به ذهنى منفعل و هیجانزده و غیر متمرکز بدل مىگردد، چگونه مىتواند آتیهاى تکامل یافته را در دنیاى فرا روى دانشآموز قرار دهد. کودکان و نوجوانان در کوچه پس کوچههاى این شهر الکترونیکى به دنبال سرگرمى و بازى، از خطرات و ناشناختههاى آن غافل هستند
سست و کند کردن قدرت فکر، حافظه، فهم استدلالى، استنتاج، ضعف قدرت فراگیرى، از بین رفتن تمرکز و تعادل و حفظ ارتباط بین گذشته و حال، ابتدایىترین مقولاتى هستند که در اثر بازى و اشتغال با کامپیوتر و اینترنت نصیب کودکان و نوجوانان مىگردد. به علاوه کودکان ممکن است در معرض محتویات خشن و جنسى که در حد سن آنها نیست قرار گیرند و صدمات بهداشت روانى از طریق این گونه برنامهها به کودکان و نوجوانان در ایجاد مسائلى مانند انحرافات جنسى، خشونت، اعتیاد، رفتارهاى ضداجتماعى، سست شدن مبانى خانواده، اشاعه جرم و جنایت در طیف وسیع در بسیارى موارد جبرانناپذیر است. زمانى که کودک به اینترنت معتاد شد، انگیزهاش براى تعامل با دیگران کم مىشود که خود اثرات منفى بر ارتباط شخصى و تعاملات اجتماعى دارد. بلوغ زودرس، عدم امنیت اطلاعات و نبود هویت مشخص براى کاربران در سنین مختلف خصوصاً کودکان، از جمله چالشهاى جدى بر سر راه نوع استفاده از این فنآورى جهانى هزاره سوم مىباشد. کاربرانى که در سنین زیر 18 سال قرار دارند یعنى کودکان و نوجوانان، بهترین و بیشترین سطح طعمه براى سودجویان هستند.
حضور زنان در دنیاى مجازى اینترنت
زنان در استفاده از اینترنت به چهار طریق عمل مىکنند. دختران جوان، دریافت و پست الکترونیکى، خرید کالا و سرگرمى را بیش از پسران ترجیح مىدهند. گروهى دیگر از زنان از طریق وبلاگنویسى، به دنیاى مجازى وارد مىشوند. در سالهاى اخیر، افزایش وبلاگنویسى در میان زنان، نشانگر میل روزافزون در استفاده از اینترنت به عنوان زبانى گویا براى دردها، نقطه نظرها و حرفهایشان است. گروهى دیگر از زنان نیز، در طراحى وب فعالیت مىکنند که تعداد کمى از کاربران را تشکیل مىدهند. اما گروه چهارم از زنان نیز از اینترنت به منظور تجارت استفاده مىکنند و یا در شرایطى دست به کارآفرینى مىزنند. زنان شاغل بیشترین استفادهکننده از اینترنت محسوب مىشوند. به طور کلى کاربران زن اینترنت را قشر شاغل، تحصیلکرده و جوان تشکیل مىدهد.
یکى از اساسىترین منابع درآمد از طریق اینترنت در جهان بخصوص در کشورهاى غربى، تبلیغات است. با بیشتر شدن بازدیدکنندگان سایتهاى اینترنتى، تلاش براى جذب مخاطب و بالا بردن به اصطلاح «hitrate» صاحبان سایتها را به هزینههاى سرسامآورى براى تبلیغات بیشتر سوق مىدهد. متأسفانه حجم بالایى از تبلیغات، تبلیغات پورنوگرافى و ضد اخلاقى است که استفاده ابزارى از زنان در این سایتها، باعث کسب درآمدهاى نجومى مىشود اینترنت جایگاه محیطهاى کینهتوزانه و ناامن است و در بیشتر این محیطها، زنان به گونه ویژه، آسیبپذیر مىشوند.
نوع دیگرى استفاده از زنان در اینترنت، استثمار جنسى و آزار و اذیت جسمى است. در این پدیده مسائلى چون استفاده از زنان براى هرزهنگارى، «ان - لاین» تا قاچاق زنان را در بر مىگیرد. قاچاق زنان و استثمار جنسى زنان در گذشته هم وجود داشته است. ولى اینترنت این فعالیتهاى غیر قانونى را آسانتر کرده است. مهاجمان و مزاحمین اینترنتى همچنین از فضاهاى اینترنتى متعدد استفاده مىکنند تا زنان را مورد آزار و اذیت و مزاحمتهاى جسمى قرار دهند و این آزارها از توهین جنسى تا استفاده صنعت جنسى از تکنیکهاى تحمیلى براى قرار دادن تصاویر هرزهنگارى، صرف نظر از سن یا جنسیت مصرفکننده، در صفحه کامپیوتر وى، را در بر مىگیرد.
خانواده و چالش رفتارهاى اینترنتى
اینترنت یک نیروى مثبت باقى خواهد ماند به شرطى که مردم این تکنولوژى جدید را مسؤولانه مورد استفاده قرار دهند. استفاده مسؤولانه بدین معنى است که کاربر اجازه ندهد که وقت و انرژى او به جاى صرف شدن در جنبههاى مهم زندگى نظیر خانواده، ازدواج و یا ارتباطات دیگر، بهداشت، شغل و تحصیلات صرف دنیاى اینترنت شود. مسؤولانه استفاده کردن بدین معنى نیز هست که مطمئن شویم کودکان ما نیز از این تکنولوژى به روشى سالم استفاده نمایند، وقتى که بر روى اینترنت صرف مىکند، منطقى باشد و بر روى آن کنترل وجود داشته باشد تا اینکه جهت تاریک این استفاده، آنها را قربانى نکند.
افراد وابسته به اینترنت وقت کمترى از زندگىشان را به مردم اختصاص مىدهند و در عوض بیشتر اوقاتشان را در انزوا وقف کامپیوتر مىکنند. اینترنت نقش گفتگو را کمرنگتر کرده است و زنگ خطر جدى را براى ارتباطات انسانى به صدا در آورده است همچنین اینترنت مفرى است براى کسانى که از مشکلات روانی رنج مىبرند و دچار تشویش، افسردگى و عدم اعتماد به نفس هستند. تکیه بیش از حد به استفاده از اینترنت، منشأ ایجاد اختلالاتى نظیر اعتیاد اینترنتى، افزایش اضطراب، منفىکارى، پنهانکارى، اختلال در فعالیتهاى زندگى، جدایى از جامعه، طلاق، شکستهاى تحصیلى و مشکلات مالى، مىشود
هوشیارى خانواده و شناخت اعتیاد اینترنتى
محققان پنج نوع اعتیاد اینترنتى را شناسایى کردهاند:
1- اعتیاد به بازىهاى شبکهاى: شامل بسیارى از فعالیتهاى مختلف اینترنتى است. افراد ممکن است در بازىهاى روى خط شرکت کنند و یا در حراج، شرکت کرده و یا خرید کنند.
2- اعتیاد به روابط انسانى روى شبکه: ارتباطات روى خط در اتاقهاى گفتگو، اهمیت بیشترى نسبت به روابط فامیلى پیدا کردهاند. باید به این نکته توجه داشت که کاربران پس از دیدار کسى روى اینترنت مشتاق دیدن (واقعى) او مىشود دیدن کسى که معلوم نیست همان کسى است که روى اینترنت خود را معرفى کرده است یا خیر؟
3- اطلاعات نامحدود: میزان اطلاعات در دسترس اینترنت، نامحدود و بىشمار است. بعضى کاربران ممکن است دچار وسوسه دستیابى به اطلاعات و طبقهبندى آنها شوند. اطلاعاتى که هیچ گونه نظارت و قانونى براى پاکسازى و محدود کردن آن وجود ندارد.
5 - اعتیاد به عکس اینترنتى: عکسهاى مستهجن و شهوتآور بر روى اینترنت به سادگى قابل دستیابىاند.
با خانواده در اینترنت
شناخت و آگاهى در برخورد با هر گونه پدیده و فرآیندى، حرف اول را در تشخیص خوبى یا بدى مىزند.
- محدود نمودن اینترنت از طریق ابزارى چون فیلترینگ، کم کردن دسترسى افراد، استفاده از نرمافزارهاى خانگى براى کنترل نمودن استفادهکنندگان…
- کار فرهنگى یکى از بهترین راهکارهاى چگونه استفاده کردن از اینترنت است. ایجاد سایتهاى جذاب و دیدنى، آگاهى دادن به خانوادهها با تشکیل کارگاههاى آموزشى، معرفى و شناساندن سایتهاى مفید و ارزشمند به کاربران، و از همه مهمتر نقش صدا و سیما و مطبوعات و محققان در بیان تأثیرات مثبت و منفى و آگاهى دادن به خانوادهها در نوع استفاده و هوشیار نمودن والدین در برخورد با مسائل جانبى اینترنت، مىباشد.
منابع:
1- على سعیدى - ابوالقاسم شکیبا، روانشناسى و آسیبشناسى اینترنت، مشهد، نشر سنبله، چ اول، 1384.
2- احمد امیدوار - علىاکبر صارمى، اعتیاد به اینترنت، مشهد، نشر تمرین، چ اول، 1381.
3- صادق طباطبایى، طلوع ماهواره و افول فرهنگ، تهران، مؤسسه اطلاعات، چ سوم، 1384.
4- شرکت شبکیه اصفهان، اینترنت بسترى جهانى، نشر مهر قائم (عج)، اصفهان، چ اول، 1382.
5- مجله رهآورد نور، فصلنامه اطلاع رسانى آموزشى و مطالعات رایانهاى علوم اسلامى، ش 14، س پنجم.
6- هیوبرت دریفوس، در باره اینترنت، مترجم على فارسىنژاد، تهران، نشر ساقى، پ اول، 1383.
7- نشریه ماهنامه آموزشى - تربیتى پیوند، ش 303، دى 1383.
8- سیاحت غرب، مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا و سیما، ش 29.
9- irandoc.ac.ir
10- aftab.ir.news
11- والاس پاتریشیا، بهنام اوحدى، روانشناسى اینترنت، ناشر نقش خورشید، اصفهان، چ اول، 1382.
12- پایان نامههاى دانشجویى.
13- cometonet.com
14- shahremelli.ir
15- مجله الکترونیکى اطلاعات و مدارک علمى ایران، تجارب کودکان در اینترنت، ترجمه زهرا بتولى، ش 4، 1385.
16- فصلنامه ایرانى مطالعات فرهنگى و ارتباطات، مسائل زنان در اینترنت، اعظم راودراد.
17- فصلنامه ایرانى مطالعات فرهنگى و ارتباطات، نگاهى جرمشناسانه بر جرایم، امنیت و کنترل در اینترنت، سهیلا صادقى فسائى - شهریار محمدى.
18- مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهاى روزنامه همشهرى، اینترنت و تغییر فرهنگى، هلن صدیق بنایى.
19- rona.com
20- سیاحت غرب، ش 9 و 12.
منبع :سایت باشگاه اندیشه
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط صدرارحامی در 1390/06/13 ساعت 01:18:34 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |