» ديدگاه قرآن درباره تشكيل حكومت جهانياسلامي، بسط دين اسلام و زمامداري صلحاءچگونه است؟

» خداوند در قرآن مجيد در آيات متعددي به اين موضوع اشاره دارد از جمله:


«وَ لَقَدْ كَتَبنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحوُنَ؛ انبياء/105 ما بعد از تورات در زبور نوشتيم كه البته بندگان نيكوكار من ملك زمين را وارث و متصرف خواهند شد».
«وَ عَدَ اللهُ الذينَ امَنُوا مِنْكُمْ و عَمِلوُ الصالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ؛ نور/55 خداوند وعده فرموده به كساني از شما كه نيكو كار گردد در زمين خلافت دهد».
«هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ؛ توبه/33 و فتح/28 اوست خدائي كه رسول خود را با دين حق به هدايت خلق فرستاد تا بر همه اديان عالم او را تسلط و برتري دهد».
«يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبيَ اللهُ اِلّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ؛ توبه/32 كافران مي‏خواهند كه نور خدا را بانفس تيره و گفتار جاهلانه خود خاموش كنند ولي خدا نمي‏گذارد‏، تا آنكه نور خود را به منتهاي ظهور و حد اعلاي كمال برساند».
«يُريدُونَ لِيُطْفِؤَا نُورَ اللهِ بِأَفْواهِهِم وَ اللهُ مُتِمْ نُورِهِ؛ صف/8 كافران مي‏خواهند تا نور خدا را با گفتار باطل و طعن مسخره، خاموش كنند، البته خدا نور خود را تمام و كامل مي‏كند».
«وَيُريدُ اللهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرينَ؛ انفال/7 و خدا مي‏خواست كه صدق سخنان حق را ثابت گردانده و ريشة كافران را از بيخ و بن بركند».
«وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ اِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهوقاً؛ اسراء/81 بگو كه حق آمد و باطل را نابود ساخت، كه باطل خود لايق محو و نابودي است».
پ1ض«اِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذينَ آمَنُوا فِي الْحياةِ الدُّنْيا؛ غافر/51 ما البته رسولان خود و كساني كه ايمان آورند را در حيات دنيا نصرت و ظفر مي‏دهيم».
«كَتَبَ اللهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلي اِنَّ اللهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ؛ مجادله/21خدا حتم گردانيده كه البته من و رسولانم غالب مي‏شويم كه خداوند قوي و مقتدر است».
و آيات ديگري كه تأويل آنها هنگام ظهور حضرت ولي عصر ـ عجل الله تعالي فرجه آشكار شود، دلالت دارند بر غلبة اسلام بر ساير اديان و غلبة اهل حق بر اهل باطل و حتمي بودن غلبه انبياء و اتمام نور خدا كه اين معاني بطور مطلق تا حال ظاهر نشده و اين آيات تحقق آن را در آخرالزمان بشارت مي‏دهد.
خداوند وعده داده كه البته پيغمبران را غالب سازد و ياري كند و معلوم است كه اين نصرت و غلبه فقط نصرت و غلبه در آخرت نيست، براي اينكه مي‏فرمايد: «في الحياة الدنيا» و نصرت و غلبه انبيا بر قوم خودشان، پيشرفت كار آنها در عصر خودشان هم نيست، زيرا دعوت بسياري از پيغمبران در قومشان اثر نبخشيد بلكه بعضي از آنها كشته شدند.
اين نصرت و غلبه، نصرت و غلبه مقصد و هدف و دعوت آنها است كه بر طبق ظاهر آيات مقيد به مرتبه‏اي نيست بلكه نصرت و غلبه مطلق است.
همچنين است اتمام نور، كه معني اينكه خدا نور خود را در مقابل آنهائي كه مي‏خواهند نور او را خاموش كنند و مانع از پيشرفت اسلام شوند تمام مي‏گرداند اين است كه دين را جلو مي‏برد و بر قلمرو اسلام مي‏افزايد و اتمام آن وقتي است كه اسلام تمام جهان را بگيرد.
چنانكه معني استخلاف و جانشيني مؤمنين در زمين و وارث شدن آنها زمين را نيز به معني استخلاف در تمام زمين و وارث شدن كره ارض است كه براي امام زمان و ياران و اصحاب آن حضرت حاصل مي‏شود.
معناي غلبه حق بر باطل بطور اطلاق هم غير از اين نيست كه به تمام معني حق بر باطل پيروز شود اگر از جهت حجت و برهان غالب باشد (با اينكه به اين معني هميشه غالب است) ولي در ظاهر غالب نباشد غلبه مطلق نيست و ظاهر اين آيات غلبه مطلق است.
و اما آيه: «لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدّينَ كُلِّهِ» كه دلالتش بر غلبه اسلام واضح است.
و مؤيد مستفاد از اين آيات است رواياتي كه در اين خصوص از حضرت رسول(ص) منقول است، مثل:
«لَيَدْخُلَنَّ هذَا الّدينُ عَلي ما دَخَلَ عَلَيْهِ اللَّيْلُ؛ البته اين دين در هركجا شب داخل شده باشد داخل مي‏شود».
و شايد نكته اينكه فرمود: «عَلي ما دَخَلَ عَلَيْهِ اللَّيْلُ» و نفرمود: «عَلي ما دَخَلَ عَلَيْهِ الْيوْمُ اوِ الشَّمْسُ» تشبيه دين به آفتاب باشد كه همانطور كه روز آفتاب در هر كجا كه شب رفته باشد وارد مي‏شود، خورشيد عالمتاب اسلام نيز به تمام اماكن پرتو افكن خواهد شد و تاريكي كفر و شرك و ضلالت را نابود خواهد ساخت، همانطور كه آفتاب، تاريكي شب را از ميان مي‏برد.
امامت و مهدويت ج 3 - نويد امن و امان،آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
به نقل از سايت تبيان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.