آشنايي با سورة انشراح


اين سوره در مكه نازل شده وداراي 8آيه است.
اين سوره بعد از سورة والضحي نازل شده و محتواي آن نيز همين مطلب را تأييد مي كند. در اين سوره قسمتي از مواهب الهي بر پيامبر اكرم(ص)شمرده شده است و در واقع سه نوع موهبت بزرگ در سورة والضحي آمده وسه موهبت بزرگ الهي در سورة انشراح آمده است.مواهب سه گانه اين سوره همه جنبه معنوي دارد و بر سه محور دور مي زند.
يكي بيان همين نعمتهاي سه گانه و ديگر بشارت به پيامبر از نظر برطرف شدن مشكلات دعوت او در آينده و ديگر توجه به خداوند يگانه و تحريص و ترغيب به عبادت ونيايش.
به همين دليل در روايات اهل بيت (ع) اين دو سورة ضحي و انشراح به منزلة يك سوره شمرده شده است و لذا در قرائت نماز براي اينكه يك سورة كامل خوانده شود هر دو را با هم مي خوانند.
رسول اكرم(ص) فرمود:«هر كس اين سوره را بخواند پاداش كسي را دارد كه من را غمگين ديده و اندوه را از قلب او زدوده است».
مجموعة اين سوره بيانگر عنايت خاص الهي به پيامبر گرامي اسلام (ص) وتسلي او در برابر مشكلات و وعدة نصرت و تأييد او در برابر مشكلات و فراز و نشيبهاي راه رسالت است.
اگر كسي حالات پيامبر (ص) را دقيقأ مطالعه كند و ميزان شرح صدر او را در حوادث سخت و پيچيده دوران عمرش بنگرد يقين مي كند كه اين از طريق عادي ممكن نيست، بلكه يك تأييد الهي و رباني است.
بخاطر همين شرح صدر بود كه پيامبر (ص) به عاليترين وجهي مشكلات رسالت را پشت سر گذاشت و وظايف خود را در اين طريق به خوبي انجام داد.
در سوره انشراح لحن آيات آميخته با لطف و محبت فوق العاده پروردگار وتسلّي و دلداري به نبي مكرم اسلام (ص) است.

  • 4 stars
    مدرسه علمیه طوبی بهبهان
    نظر از: مدرسه علمیه طوبی بهبهان
    1392/01/14 @ 12:51:53 ب.ظ

    مدرسه علمیه طوبی بهبهان [بازدید کننده]

    سلام . ممنون از مطلب خوبتون . موفق باشید .

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.