آشنايي با سورة انفطار



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 19 آيه است.
محتواي سوره انفطار بر محور مسائل مربوط به قيامت دور مي زند،ودر آيات نوزده گانه آن به پنج موضوع در اين رابطه اشاره شده:
1- گوشه اي از سختيهاي آن روز بزرگ.
2- سرنوشت نيكان وبدان در قيامت.
3- توجه انسان به نعمتهاي خداوند كه سراسر وجود او را فراگرفته است.
4- اشاره به فرشتگاني كه مأمور ثبت اعمال انسانها هستند.
5- حوادث عظيمي كه در پايان جهان ودر آستانة قيامت رخ مي دهد.
امام صادق(ع)فرموده:«هر كس اين دو سوره انفطار وانشقاق را تلاوت كندوآن دو را در نماز فريضه ونافله برابر چشم خود قرار دهد هيچ حجابي او را از خدا محجوب نمي داردوچيزي ميان او وخداوند حائل نمي شود».
مسلماً نعمت بزرگ حضور در پيشگاه خدا واز ميان رفتن حجابها ميان او وپروردگار براي كسي است كه اين دو سوره را در عمق جانش جاي دهد وخود را بر اساس آن بسازد نه اينكه به لقلقة زبان اكتفا كند.
در آن زمان كه آسمان از هم شكافته وستارگان پراكنده وفرو ريزند ،نظام جهان بالا در هم مي ريزدوانفجار هاي عظيمي سراسر كرات آسماني را فرا مي گيرد،منظومه ها نظام خويش را از دست مي دهند وستارگان از مدار خود بيرون مي روند وبر اثر تصادم شديد به يكديگر متلاشي مي شوندودر ياها به هم پيوسته مي شود وآب سراسر خشكيها را فرا مي گيردوكل درياها به صورت يك اقيانوس گسترده وفراگير در مي آيند وعمر اين جهان به پايان مي رسدوهمه چيز ويران مي شود،وتكليف انسان ضعيف در اين ميان معلوم است.

امام صادق(ع)فرموده است كه:«بعد از مرگ انسان پرونده اعمال او بسته مي شود واجر وپاداشي به او نمي رسد مگر از چند طريق :قرآني كه آن را خوانده است،بناها واشياء مفيدي كه براي استفاده مردم از خود به يادگار گذارده است،فرزند صالحي كه در جامعه تربيت نموده است،چاهي كه براي استفاده مردم عامه حفر كرده است،درختي كه كاشته است وسنّت حسنه اي كه بعد از او باقي مي ماند ومورد توجه قرار مي گيرد».

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.