آشنايي با سورة تين



اين سوره در مكه نازل شده و داراي 8 آيه بوده و تين بمعني انجير است.
محتوا و فضيلت سورة تين در حقيقت بر محور آفرينش زيباي انسان و مراحل تكامل و انحطاط او دور مي زند،واين مطلب با سوگندهاي پر معنايي در آغاز سوره شروع شده است،وبعد از شمردن عوامل پيروزي و نجات انسان ،سر انجام تأكيد بر مسألة معاد و حاكميت مطلقة خداوند پايان مي گيرد.
رسول گرامي اسلام(ص) فرمود:هركس سورة تين را بخواند خداوند متعال دو نعمت« سلامت و يقين» را در دنيا به او مي بخشد و هنگامي كه از دنيا برود به تعداد تمام كساني كه اين سوره را خوانده اند ثواب يك روز روزه به عنوان پاداش به او مي بخشد.
امام رضا(ع)در مورد«انجير و زيتون» مي فرمايد:انجير بوي دهان را مي برد ،لثه ها و استخوانها را محكم مي كند،مو را مي روياند ،درد را برطرف مي سازد.روغن زيتون غذاي خوبي است ،دهان را خوشبو و بلغم را بر طرف مي سازد،رنگ صورت را صفا و طراوت مي بخشد، اعصاب را تقويت كرده ،بيماري و درد و ضعف را از ميان مي برد و آتش خشم را فرو مي نشاند.
در حديثي آمده است هنگامي كه رسول اكرم(ص) سورة تين را تلاوت مي فرمود وقتي به آية«اَلَيْسَ اللهُ بِاَحْكَمِ الْحاكِمينَ» مي رسيد،مي فرمود:«بَليَ وَ اَنَا عَلي ذلكَ مِنَ الشّاهِدينَ ؛ آري
خداوند بهترين حكم كنندگان است و من بر اين امر گواهم».
خداوند انسان را از هر نظر شايسته آفريد،هم از نظر جسمي وهم از نظر روحي و عقلي چرا كه هر گونه استعدادي را در وجود او قرار داده واو را براي پيمودن قوس صعودي بسيار عظيمي آماده ساخته و آنقدر شايستگيها به انسان بخشيده است.
انسان با تمام امتيازاتي كه دارد اگر از مسير حق منحرف گردد چنان سقوط مي كند كه به «اسفل سافلين» كشيده مي شود.


  • محمدی هنزئی
    نظر از: محمدی هنزئی
    1392/01/15 @ 08:59:22 ق.ظ

    محمدی هنزئی [عضو] 

    سلام
    موفق باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.