آشنايي با سورة ليل

 

 



اين سوره در مكه نازل شده وداراي 21 آيه است.
در آغاز بعد از ذكر سه سوگند مردم را به دو گروه تقسيم مي كند : انفاق كنندگان با تقوا،وبخيلاني كه منكر پاداش قيامتند.
پايان كار گروه اول را خوشبختي وسهولت وآرامش ،وپايان كار گروه دوم را سختي و بدبختي مي شمرد.
در بخش ديگري از اين سوره بعد از اشاره به اين معني كه هدايت بندگان برخداست ، همگان را از آتش فروزان دوزخ انذار مي كند.ودر آخرين بخش كساني را كه در اين آتش مي سوزند و گروهي را كه از آن نجات مي يابند با ذكر اوصاف معرفي مي كند.
پيامبر گرامي اسلام (ص)فرمود:« هركس سوره ليل را تلاوت كند خداوند آنقدر به او مي بخشد كه راضي شود ، و او را از سختيها نجات مي دهد و مسير زندگي را براي او آسان مي سازد».
مفسران قرآن براي كل اين سوره شأن نزولي از ابن عباس نقل كرده اند : مردي در ميان مسلمانان بود كه شاخة يكي از درختان خرماي او بالاي خانة مرد فقير عيالمندي قرار گرفته بود ، صاحب نخل هنگامي كه بالاي درخت مي رفتت تا خرماها را بچيند گاهي چند دانه خرما در خانةمرد فقير مي افتاد وكودكانش آن را بر مي داشتندوآن مرد از نخل فرود مي آمد و خرما را از دستشان مي گرفت . مرد فقير به پيامبر(ص) شكايت كرد.وسپس يكي از ياران با شگردي خاص نخل را خريد ودر اختيار پيامبر(ص) گذاشت ورسول اكرم(ص)به سراغ خانوادة فقير رفت وبه صاحب خانه گفت:اين نخل از آنِ تو وفرزندان توست.اينجا بود كه سورة ليل نازل شدونزول اين سوره اشاره مستقيم دربارة بخيلان وسخاوتمندان دارد.
ايمان به معاد وپاداشهاي عظيم الهي تحمل انواع مشكلات را براي انسان سهل وآسان مي كند.


 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.