آشنايي با سوره مطفّفين


اين سوره در مكه نازل شده وداراي 36آيه مي باشد.
هنگامي كه پيامبر اسلام(ص) وارد مدينه شد بسياري از مردم سخت آلوده كم فروشي بودند،خداوند متعال اين آيات را نازل كرد وآنها پذيرفتند ؛وبعد از آن كم فروشي را ترك كردند.
محتواي سوره مطففين بر پنج محور دور مي زند:
1-هشدار وتهديد شديدي نسبت به كم فروشان.
2-بخشي از سرنوشت «فجّار»در آن روز بزرگ.
3-قسمتي از مواهب عظيم ونعمتهاي روح پرور نيكوكاران در بهشت.
4-اشاره اي به استهزاي جاهلانه كافران نسبت به مؤمنان ومعكوس شدن اين كار در قيامت.
5-اشاره به اين مطلب كه گناهان از عدم ايمان راسخ به رستاخيز سرچشمه مي گيرد.
پيامبراسلام(ص) فرمود:«هر كس سوره مطفّفين را بخواند خدا او را از شراب طهور زلال وخالص كه دست احدي به آن نرسيده در آن روز سيراب مي كند».
امام صادق(ع)فرمود:«هر كس در نمازهاي فريضه خود سوره مطفّفين را بخواند خداوند امنيت از عذاب دوزخ را در قيامت به او عطا مي كند،نه آتش دوزخ او را مي بيند ونه او آتش دوزخ را».
رسول گرامي اسلام مي فرمايد:«هنگامي كه بنده گناه كند،نكته سياهي در قلب او پيدا مي شود كه اگر توبه كند واز گناه دست بر دارد واستغفار نمايد قلب او صيقل مي يابد،واگر باز هم به گناه برگردد سياهي افزون مي شود تا تمام قلبش را فرا مي گيرد.
مفسران براي آيه 29 تا پايان سوره شأن نزول نقل كرده اند:روزي حضرت علي(ع) وجمعي از مؤمنان از كنار جمعي از كفّار مكه گذشتند،آنها به علي(ع)ومؤمنان خنديدند واستهزا كردند،اين آيات نازل شد وسرنوشت اين گروه كافر استهزا كننده را در قيامت روشن ساخت.
در اين سوره اشاره به برترين شراب طهور بهشتي مي كند كه از آسمان بهشت يا طبقات بالاي آن فرو مي ريزدو مقربان آن را بطور خالص مي نوشند.اين شراب بهشتي پاداش كساني ذكر شده كه از شراب آلودة دنيا چشم بپوشندوكساني كه در روز گرم تابستان روزه بگيرند.
پيغمبر اكرم (ص)به حضرت علي (ع) فرمود:«اي علي،كسي كه خمر وشراب را به خاطر خدا ترك كند خداوند متعال او را از شراب زلال در بستة مهر شده بهشتي سيراب مي كند».
ابرار كساني هستند كه روحي وسيع وهمتي بلند واعتقاد وعملي نيك دارند.ومنظور از كتاب الابرار نامه اعمال نيكان وپاكان ومؤمنان است كه در يك ديوان كل به نام علّيّين قرار دارد كه بسيار بلند مرتبه و والامقام است.


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.