اولین چیزی که باید از خدا بخواهیم ...


استاد شهید مطهری :

ادب عبوديت اقتضا ميكند كه انسان از خدا بخواهد. آن كسى كه از خدا چيز نمى‏خواهد او در مقابل خدا انانيّت به خرج مي‏دهد. عبوديت اقتضا ميكند كه انسان هميشه از خداوند چيز بخواهد. و وقتى كه انسان از خدا چيز مي‏خواهد اول اين را بايد بخواهد: خدايا اين قلب من را هدايت كن كه از تو آن چيزى را بخواهد كه حكمت و مصلحت است و الّا من خيلى اوقات گمراه مي‏شوم، چيزهايى براى خود ميخواهم كه نبايد بخواهم و چه دعاى بزرگى است! در نهج ‏البلاغه است، ميفرمايد:

اللَّهُمَّ انْ فَهِهْتُ عَنْ مَسْأَلَتى، اوْ عَمِهْتُ عَنْ طَلِبَتى، فَدُلَّنى عَلى‏ مَصالِحى، وَ خُذْ بِقَلْبى الى‏ مَراشِدى، فَلَيْسَ ذلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هِداياتِكَ، وَ لا بِبِدْعٍ مِنْ كِفاياتِكَ .

يعنى خدايا اگر زمانى من گنگ و لال شدم نفهميدم از تو چه بايد بخواهم، عوضى چيزى خواستم، خدايا اگر از مطلوب واقعى خودم كور شدم، چشمهايم آن مطلوبهاى واقعى خودم را نديد و چيزهايى را ديد كه اصلًا نبايد من به اينها توجه كنم، خدايا اولين دعاى من اين است كه با آن لطف و كرم خودت دست به قلب من بينداز و دل مرا هدايت كن كه بفهمم چه بخواهم، مرا به مصالح خودم راهنمايى كن.

اين قلب من را بگير و به سوى رشدش و آنچه كه صلاح و هدايت و راهش است راهنمايى بفرما. از كرم تو و از لطف عميم تو اينها عجيب و چيز تازه ‏اى نيست؛ يعنى تو چقدر لطف دارى كه بسيارى از اوقات اصلًا قلب من را خودت هدايت كرده‏ اى كه من چه از تو بخواهم، اينها هم جزء لطفهاى توست.

مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص 672
  • نظر از: قیاسی
    1392/06/06 @ 03:17:20 ق.ظ

    قیاسی [عضو] 

    سلام
    مطلب زیبایی بود

    موفق باشید و التماس دعا

  • 5 stars
    نظر از: زارع
    1392/06/06 @ 12:33:29 ق.ظ

    زارع [عضو] 

    سلام دوست عزیز
    مطلب بسیار زیبایی بود
    ممنونم که به من سرزدید
    موفق باشید

  • 5 stars
    نظر از: طلبه زینبیه
    1392/06/05 @ 11:14:29 ب.ظ

    طلبه زینبیه [عضو] 

    سلام خدا قوت
    خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
    یاعلی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.