به مناسبت سومین سالگرد ارتحال آیت الله بهجت

به نقل از آیت‌الله عباس محفوظی رییس دفتر آیت‌الله بهجت


* نگاه آیت‌الله بهجت به عرفان چگونه بود؟
آیت‌الله محفوظی: ایشان در نجف غیر از اساتید علمی از استاد دیگری به نام حاج‌آقا علی قاضی طباطبایی استفاده‌های فراوانی از نظر عرفان عملی نه عرفان دروغی نه عرفانی که مدعیان ادعا می‌کنند، عرفانی که انسان را وصل به حق در سیر الی الله که قرآن می‌فرماید إنّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه، باید انسان تلاش بکند تا لقاءالله برسد لقاءالله آسان بدست نمی‌آید، فمن کان یرجو الی لقاء ربه فلیعمل عملاً صالحاً، غیر از ایشان در این عرفان عملی استادش آقای قاضی طباطبایی بود و کاملاً بهره برده بود و آن چیزی که می‌خواست استفاده بکند استفاده کرد.

>* از نحوه ارتباط آیت‌الله بهجت با مردم بگویید؟
آیت‌الله محفوظی: ایشان یک شخصیتی بود که خیلی میل نداشت که در میان مردم ظاهر بشود حتی وقتی که می‌خواستند بروند برای بیمارستان در تهران می‌فرمودند به آن کسی که شما با او ارتباط دارید آن پزشک‌ها، به اینها بگویید به کسی خبر ندهند من همین‌طور ناشناخته وارد بشوم در آنجا و معالجات خودم را انجام بدهم و برگردم و بعضی‌ها بعد از آنکه می‌رفتند اطباء هم نمی‌شناختند.
موقعی که می‌خواست از بیمارستان بیرون بیاید یکدفعه متوجه می‌شدند که مثلاً شخصیتی مثل آیةالله بهجت است می‌آمدند دورش را می‌گرفتند و بالاخره دستش را می‌بوسیدند و التماس دعا، میل نداشت خیلی ظاهر بشود و ایشان داعیه مرجعیت را نداشتند اصلاً‌ در این وادی نبودند با اینکه در همان زمان مرحوم آقای بروجردی وقتی که از نجف برگشتند، مجتهداً برگشتند نه اینکه مقلّداً برگشته باشند.

* رابطه آیت‌الله بهجت با مقام معظم رهبری چگونه بود؟
آیت‌الله محفوظی: مقام معظم رهبری که مقیداً به ایشان علاقمند بود و شاید دیدارهایی که با ایشان داشته با دیگران نداشته باشد، آیت‌الله خامنه‌ای گاهی از اوقات خصوصی حرکت می‌کردند می‌آمدند در آن منزل سابقشان در آنجا با ایشان می‌نشستند و صحبت می‌کردند و دیداری داشتند، نه یک بار نه دو بار؛ ایشان حفظ نظام را لازم می‌دانستند حتی می‌فرمودند که مقررات نظام را باید مراعات کرد.

* آیا دیدارهای آیت‌الله بهجت با مقام معظم رهبری بیشتر خصوصی بود؟
آیت‌الله محفوظی: بله، دیدارهایی داشتند، اما دیدارها با غیر رهبری مثلاً کسی که رئیس‌جمهور می‌شدند نخست‌وزیر می‌شدند، این طور بود که اینها تقاضا می‌کردند اما ایشان آمادگی نداشتند برای ملاقات، گاهی از اوقات می‌خواست در مسجد ملاقات بکند یعنی بعد از آنکه مثلاً نمازشان تمام می‌شد یک چند دقیقه‌ای صحبت می‌کرد. معمولاً ایشان در روزهای جمعه اقامه روضه‌ای داشتند برای سیدالشهداء‌ سلام‌الله‌علیه. در آنجا بعضی‌ها مثلاً رئیس مجلس، رئیس‌جمهور و یا فلان وزیر می‌آمدند و با ایشان ملاقات می‌کردند. ملاقات با مسئولین مملکتی در منزل کم داشتند؛ آقازاده‌های آیت‌الله خامنه‌ای که روحانی هستند معمولاً ارتباط داشتند و می‌آمدند گاهی در خدمت ایشان و با ایشان دیدار و ملاقات داشتند.


* ایشان چگونه از مسائل روز جهان مطلع می‌شدند؟
آیت‌الله محفوظی: فرزندان ایشان گزارشات را به خدمت آقا می‌آورند؛ البته اینطوری نبود که آقا بیاید روزنامه بخواند و رادیو گوش بدهد، ولیکن از مسائل روز جهان کاملاً مطلع بود؛ حاج‌علی آقا(فرزند آیت‌الله بهجت) اخبار را می‌گرفت و به عرض آقا می‌رساند و آقا گاهی اوقات خودش به دیگران می‌فرمود برای رفع این قائله دعا کنید.

* خبر ارتحال آیت‌الله بهجت را شما چطور شنیدید؟
آیت‌الله محفوظی: ایشان روز جمعه در مسجد فاطمیه روضه داشتند، صبح‌ها2 ساعت مانده به ظهر ایشان می‌آمدند مسجد، مداح منبری روضه خودشان را می‌خواندند و بعدش هم حرکت می‌کردند به منزل، فردا روز شنبه قرار بود که تشریف بیاورند برای تدریس؛ مهیا شدند برای تدریس، یکدفعه فرمودند مثل اینکه حالم مساعد نیست، تدریس نمی‌روم، امروز نماز هم نمی‌روم، نماز هم بگویید دیگری بخواند. روز یکشنبه بنده در نماز ظهر بجای ایشان در مسجد اقامه کردم، فرستاده‌ای از طرف فرزندشان آمد به من فرمودند که شما تهران تماس بگیرید که آقا را می‌خواهیم تهران ببریم، بعد از نماز ظهر بود که به من خبر دادند نماز عصر را خواندم آمدم و تماس گرفتم که در تهران یک بخشی را خالی کنند و خالی هم کردند؛ زنگ زدم، گفتند آقا از این دار دنیا به دار لقاء‌ شتافتند.
  • 4 stars
    نظر از: جعفری ندوشن
    1391/02/27 @ 11:49:46 ق.ظ

    جعفری ندوشن [عضو] 

    خدا بي نهايت است؛به قدر نيازت فرود مي آيد؛به قدر آرزويت گسترده ميشود؛و به قدر ايمانت کار گشاست

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.