تبلیغ رفتاری(1)

پیوند: http://www.tebyan.net/

تبلیغ رفتاری(1)
یکی از راهکارهای مهارتی مبلّغ می تواند عمل به گفته ها باشد و در واقع یکی از راهکارهای جذب و اثر گذاری بر مخاطبین هم سوی عمل و گفتار خواهد بود.

بی تردید، سخن گفتن آسان‌تر از عمل کردن است و وعده‌های آتشین دادن اگر چه مزه‌ای شیرین و گوارا دارد، انتظاری تلخ به دنبال دارد. هر برنامه تبلیغی باید با قرینه برنامه اجرایی خود پیوند خورده باشد و از سوی دیگر، مبلّغان مسلمان، خود، باید آیینه تمام نمای عمل به مکتبشان باشند و شخصیت پردازی‌هایی که در برنامه‌های تبلیغی و رسانه‌های گروهی صورت می‌گیرد، چهره عینی عمل به آموزه‌های اسلامی را نشان دهد و نشان دهند که چگونه تزکیه و تعلیم، بر اساس آموزه‌های اسلامی، پیدایش انسان طراز قرآن را امکان پذیر می‌سازد.

مبلّغ، باید خود را به فضایل و مکارم اخلاق آراسته کند؛ عمل او، با گفتارش برابری کند؛ اقوال و سخنانش، بر اعمالش پیشی نگیرد و ظاهر الصلاح تر از آنچه می‌گوید، جلوه نکند. البته این به آن معنا نیست که پیام‌فرست باید انسانی ظاهر ساز و ریا کار باشد بلکه منظور این است که به آنچه می‌گوید عامل بوده و یا حداقل تلاش کند که به گفت‌های خود عمل نماید. و در روایت دیگری از امیرمۆمنان علیه السلام آمده است که : «علم المۆمن فی عمله »[1]. علم مۆمن در عمل اوست .

p> و لذا برای آن که «مبلّغ » دینی بتواند در وادی هدایت به «تبلیغ مۆثر» دست یابد، دو راهکار پیش رو دارد: راه عملی و راه علمی که یکی اصلی و دیگری فرعی است .

بر اساس آیات و روایات فراوانی که به برخی از آنها اشاره می کنیم، «مبلغ » در گام نخست موظف است از راه عمل که مهم ترین، روشن ترین و مۆثرترین شیوه است، به «تبلیغ » بپردازد . امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرماید:

«کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم لیروا عنکم الورع والاجتهاد و الصلاه و الخیر و ان ذلک داعیه » [2].

مردمان را بدون زبان (به خدا) دعوت کنید (واهل عمل باشید) تا پرهیزکاری، تلاش، نماز و کارهای شایسته را از شما ببینند و این، دعوت واقعی است .

و امیرمۆمنان علیه السلام می فرماید: «ان الوعظ الذی لایمجه سمع و لایعدله نفع ماسکت عنه لسان القول ونطق به لسان الفعل »[3] .

موعظه ای که گوش آن را پس نمی زند و هیچ سودی با آن برابری نمی کند، آن است که زبان گفتار در آن خاموش بماند و زبان کردار سخن بگوید .

در این دو  حدیث نورانی «دعوت » و «تبلیغ » واقعی «تبلیغ عملی » دانسته شده است . بنابراین «مبلغ دینی » پس از کسب آگاهی و قبل از آن که دیگران را به خداپرستی دعوت کند، باید خویشتن خود را ارشاد کند و «مهارت » لازم را در عمل کردن به دستورات خداوند به دست آورد; زیرا اولین مخاطب فرمان های الهی خود اوست، لذا قرآن کریم همواره عالمان تهی از عمل را مورد سرزنش قرار می دهد و آنها را مورد غضب حضرت حق می داند و می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لاتفعلون کبر مقتا عندالله ان تقولوا ما لاتفعلون » (5) ; «ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا چیزی می گویید که به آن عمل نمی کنید؟ در نزد خدا زشت است که چیزی بگویید و به آن عمل نکنید» .

پس در «سنگر تبلیغ » کاراترین سلاح «عمل » ، مۆثرترین قالب برای طرح «محتوا» پایبندی مبلغ به یافته های دینی و ضروری ترین مهارت به نمایش گذاشتن باورهای معنوی در «رفتار» خود است .

اگر در «تبلیغ دین» مبلغ سعی کند در معاشرت با مردم بدون این که لب به موعظه بگشاید و سطری بنویسد، تنها به دستورات الهی آن گونه که شایسته است عمل کند، وظیفه ی تبلیغی خود را انجام داده است .

اصرار قرآن و عترت بر «تبلیغ رفتاری » ممکن است به علت ویژگی های آن باشد که مختصرا به آنها اشاره می کنیم .

ویژگیهای تبلیغ رفتاری

الف)مخاطب اول: «مبلغ » از آنجا که خود مسلمان است، در مقابل دستورات الهی اولین مخاطب است و قبل از آن که پیام الهی را به مردم برساند، ابتدا باید «خویشتن » را ارشاد کند و به احکام الهی پایبند باشد و اگر کسی این گونه نبود وعملش، گفته اش را تکذیب کرد، هرگز سخنان او نافذ نخواهد بود .

ب)تاثیرگذاری: «قال علی علیه السلام: العلم یرشدک و العمل یبلغ بک الغایة [4]; علم تو را ارشاد و هدایت می کند; اما عمل تو را به نتیجه می رساند» .

از آنجا که «تبلیغ رفتاری » به نمایش گذاشتن ارزشهای الهی است، تاثیری خودی، عمیق و ماندگار دارد، از طرفی چون «عمل » ترجمان درون است و مردم مفاهیمی چون ایمان، ایثار، تقوا، تواضع و مهربانی را در رفتار مبلغ می بینند، سریع تر و عمیق تر متاثر می شوند .

اگر به سیره ی انبیای الهی، پیشوایان معصوم و دانشمندان ربانی بنگریم، به این حقیقت پی می بریم که آنچه باعث هدایت مردم و گرویدنشان به حق می شود، رفتار و سیره ی عملی آنان است، لذا این مدال بزرگ الهی «انک لعلی خلق عظیم [5] ; تو خلق عظیمی داری » . باید زینتبخش زندگی همه ی داعیان الی الحق و مبلغان دینی باشد[6] .

و به همین جهت، ابلاغ پیام و دعوت به هدف عالی،  همراه و هماهنگ با رفتارهای سازنده و پرهیز از برخوردهای خشن، تنفّر بار و دافعه‌زا، دو محور بسیار مهم از شیوه‌های تبلیغی پیامبر صلی الله علیه و آله بود. و لذا كاملاً روشن است كه مبلّغ باید سخن بگوید. ولى هر سخنى مطلوب نیست، مبلّغ باید بگونه‌اى سخن بگوید كه، زیبا ولى بى‌محتوا نباشد، زیرا:

«شیطان‌هاى انس و جن بعضى از آنها با بعض دیگر، سخنان آراسته ظاهر فریب اظهار كنند.» [7]

و لذا مبلّغ نباید بدون علم سخن بگوید، چرا كه سخن بدون آگاهى نزد خدا گناه بزرگى است؛ همانطور که در سوره مبارکه نور خداوند متعال می‌فرماید:«و شما چیزى را با زبان‌هایتان مى‌گویید كه به آن علم ندارید و كار را سهل و كوچك مى‌پندارید در صورتى كه نزد خدا بسیار بزرگ است.» [8]

مبلّغ آگاه باید به پیام خود عمل کند، چرا که عمل نکردن باعث عدم اثرگذاری بر مخاطبین خواهد بود؛ و به خاطر عمل نكردن به علم خود سرزنش مى‌شود؛

«چرا آنچه انجام نمى‌دهید بر زبان جارى مى‌كنید؟» [9] و در آیه مبارکه دیگری می‌فرماید:

«آیا مردم را به نیكى امر مى‌كنید و خود را فراموش مى‌كنید؟» [10]

 


پی نوشت ها:

[1]غرر الحکم، ص 220 .

[2]الحیاة، ج 1، ص 113 .

[3]همان، ص 291 .

[4]الحیاة، ج 1، ص 263 .

[5]سوره القلم، آیه 4 .

[6]مقاله خسروی، پایگاه حوزه نت

[7]شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا: انعام، 112.

[8]وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَیْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِیمٌ: نور، 15.

[9]لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ: صف، 2.

[10]أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ: بقره، 44.


  • نظر از: یادگاری
    1392/05/30 @ 12:04:33 ب.ظ

    یادگاری [عضو] 

    سلام علیکم دوست خوبم!خدا قوت. ان شاءالله خداوند توفیق علم همراه با عمل به همه ی ما عناینت کند و ما را به فضائل اخلاقی آراسته گرداند.پیشرفت روز افزون شما را آرزو دارم خوبم.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.