تحقيق پاياني سطح دو(كارشناسي)

دفاع شده در تاریخ 94/12/15

موضوع:
واکنش رفتاری انسان در برابر سختی¬ها و نعمت ها از منظر آیات و روایات

استاد راهنما :
سرکار خانم زهرا لطفی

استاد داور :
جناب آقای سید روح الله موسوی زاده

محقق:
شهین کاظمی

زمستان 1394

چکیده
انسان به خاطر ساحت دوبعدی بودنش در برابر سرنوشت و حوادث عکس العمل¬هایی از خود نشان داده و نسبت به آنها حساس بوده است. انسان هنگامی که مشکلاتی برای او پیش می آید از خود سلب مسئولیت می کند و به دیگری نسبت می دهد؛ و اگر واقعه¬ای خوب اتفاق افتد به خود نسبت می دهد، این نشان می دهد که وی در برابر حوادث واکنش متناسب به آن را نداشته است.
گرچه در ظاهر سختی¬ها، تلخ و ناگوار و لذات،گوارا و پسندیده اند، ولی در واقع قضیه کاملاً بر عکس می باشد که پیروی از لذتها و هوسها، انحطاط را به دنبال دارد و درون مصائب، سعادت نهفته است، بین تحمل و رنج و میل به سعادت تلازم قطعی وجود دارد و رابطه ای علی و معلولی است. باید گفت که ناکامیها، با زندگی انسان، از آغاز عجین بوده و طبق سنت حکیمانه¬ای مقدر شده است و دنیا پیوسته فراز و نشیب دارد و انسان را برای تحمل شدائد، شجاع و در برابر حوادث سخت، صبور و مقاوم می سازد و به او آرامش خاطر می دهد و از بی تابی ها و جزع مانع می گردد. بنابراین در مضامین انسان شناختی در منابع قرآنی و روایی می توان جایگزین های مناسب برای واکنشهای رفتاری افراطی در برابر نعمتها وسختی ها پیدا کرد، لذا در این تحقیق به برخی اشاره می شود.

واژگان کلیدی: نعمت، سختی، واکنش، واکنش مثبت، واکنش منفی

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.