تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه و حقوق

شورای عالی حوزه های علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
شهرستان اصفهان

پایان نامه ی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه و حقوق

استاد راهنما
سرکار خانم اشرف صدر ارحامی

تهیه و تنظیم
زهرا عابدی

 تابستان 1391


چکیده
اميد به بقاء و تولید مثل در تمام قرون براي انسان ها امري فطري است که براي او يك نوع كمال محسوب مي شود. براساس نظام آفرینش بقاء نوع انسان در حالت طبیعى به استمرار تولید مثل او وابسته است که از درهم آمیختنِ دو سلول نر و ماده و گذراندن دوران جنینى خود در رحم محقق مى‏گردد. قرآن در آیات متعدد به این رمز و راز خلقت با تعابیرى زیبا اشاره مى‏کند: «یا ایها الناس إنّا خلقناکم من ذکر و أنثى و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا… »(حجرات،13)
حال اگر در این قانون طبیعى که البته در مواردى ممکن است، با اراده خالق هستى خللى ایجاد شود، خواه در سلول نرینه و خواه در سلول مادینه یا در مسیر رسیدن این دو ماده به یکدیگر و یا در رحمى که مى ‏بایست جنین شکل گرفته را بپروراند، امکان تولید هم ‏نوع میسر نخواهد شد.
نازایى که به معناى ناتوانى در تولید مثل است از زمان هاى باستان به عنوان یک معما توجه انسان ها را به خود جلب کرده و همواره در اندیشه فائق آمدن بر آن بوده است.
امروزه پيشرفت هاي علمي سبب شده است كه بسته شدن نطفه انسان از راه غیر طبیعی امكان پذير گردد که این دانش تلقیح مصنوعی نامیده می شود. تلقيح مصنوعی از مسائل نو خاسته اي است كه به اقتضاي پيشرفت زمان و دگرگوني هاي علمي مطرح شده است و نص خاصی در فقه امامیه در این مورد وجود ندارد در حالی که حکم آن از نصوص عام و اصول کلی خارج نیست. از این رو فقها تلاش خود را در جهت استنباط حکم مسئله ی تلقیح مصنوعی از منابع شرعی به کار گرفته اند.
پس اگر دگرگوني هاي باروري و حكم شرعي و وضعی آن و مشروعيت موضوع فرزند دار شدن با دخالت عاملي به نام اسپرم بيگانه يا تخمك بيگانه، با توجه به آيات و روايات و قواعد فقهي، را بررسی کنیم نه تنها با آن مخالفت نخواهیم کرد بلکه آن را امری ضروری و لازم برای خانواده، اجتماع خواهیم دید.

کلید واژه: تلقیح مصنوعی، تخمک، اسپرم، رحم، نسب، فقه، حقوق


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.