روش های علاقه مند سازی فرزندان به عبادت - روش 3 و 4 و 5

روش های علاقه مند سازی فرزندان به عبادت - روش 3 و 4 و 5

3- خوشایند سازی : یکی از اصولی که سبب تکرار رفتار می شود ، همراه کردن رفتار با چیزهایی است که کودک به آن ها علاقه دارد . مثلا وقتی کودکی با شما به نماز می ایستد اگر نماز را کمی با سرعت بخوانید و سپس او را مورد محبت قرار دهید ، برای بار دوم هم مایل خواهد بود که نماز را به جماعت بخواند . در دوره کودکی ، اساس کار و تربیت دینی بر تقویت پیوند عاطفی با دین استوار است . از این رو باید از سخت گیری های نابجا پرهیز کرد . به کودکان باید احترام گذاشت و به آنها محبت کرد . همچنین فراهم کردن شرایط خوب برای انجام عبادت ، می تواند در ایجاد علاقه ، مؤثر باشد . مثلا در ایام سرد سال زمینه ای فراهم شود که کودک وضویش را با آب گرم بگیرد و در اتاق گرم و با هوای مطلوب نماز بخواند .

4- اصل تدریج : یکی از اصول اساسی در سوق دادن فرزندان به عبادت ، توجه به میزان توانایی اوست . بر والدین لازم است که میزان تحمل کودک را در انجام رفتارهای دینی و عبادات در نظر داشته باشند تا میل به این کار همیشه در آنان باقی بماند . لذا از کودک نباید انتظار داشت که همانند بزرگ سال ، به عبادت بایستد و زمان زیادی را با حضور قلب کامل ، مشغول خواندن نماز باشد . برای این که فرزندانی با نشاط درباره ی عبادت و مسائل دینی پرورش دهیم ، لازم است تکالیف شرعی را در نظر آنان ، آسان جلوه داده و یادگیری و انجامش را در طول زمان و چند سال  توزیع کنیم . امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند : ” وقتی بچه سه ساله شد ، کلمه ی لا اله الاّ الله را یادش بدهید . سپس او را رها کنید تا به سن سه سال و هفت ماه و بیست روز برسد . آن گاه محمد رسول الله را یادش بدهید و سپس تا چهار سالگی رهایش کنید . در چهار سالگی صلوات بر محمد را یادش بدهید . (طبرسی ، مکارم الاخلاق ، ص 254 ) “

5- والدین الگوی فرزندان : کودکان خواسته یا نا خواسته از رفتار های پدر و مادر تقلید می کنند . آنها به قدر ی باهوش هستند که حتی می توانند احساس شما را از انجام یک کا ر درک کنند . اگر شما در خواندن نماز سستی کنید یا آن را کاری خسته کننده بدانید ، با این کار به فرزندان خود یاد داده اید که نماز عملی خسته کننده و تکراری است . ولی اگر برای نماز خود ارزش قائل شوید و بعد از بجا آوردنش ، نشاط بیشتری پیدا کردید و اخلاق تان تغییر بهتری داشت کودک می آموزد که نماز ، شادی آفرین و محبت بخش است . لذا باید فضای خانه آمیخته با ارزش های معنوی باشد و اگر پدر و مادر ، ارزش های الهی و تکالیف دینی را در زندگی خویش جدی بگیرند ، کودکان به طور غیر مستقیم و به صورت مشاهده ای ، از این جوّ معنوی متأثر می شوند و علایق دینی در آنان ، به طور طبیعی پرورش می یابد .

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.