سلاخی انسان‌ها به جرم اعتقاداتشان در کدام آئین آسمانی آمده است؟

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1421843


نظر جمعی از علمای اهل سنت در محکومیت داعش؛

گروه سیاسی: اسلام، دین مهربانی‌ها، وحدت، اتحاد و همدلی است پس چگونه است برخی که ادعای مسلمان بودن را دارند، دست به کشتار هم‌کیشان خود می‌زنند؟ آیا این مسئله درست است که مسلمانان را به دلیل اعتقاداتشان کشت و سلاخی کرد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، اسلام به عنوان کامل‌ترین دین آسمانی، آئین مهربانی‌ها و مودت‌هاست چنانچه این مسئله را می‌توان از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) به خوبی استخراج کرد تا جایی که خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند چون پیامبر(ص) مهربان است، مردم به او جذب شدند و اگر غیر از این بود هیچگاه کسی به او ایمان نمی‌آورد. « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ…؛ پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‌‏شدند…» ( آیه 159 سوره آل‌عمران)
از سوی دیگر اسلام دینی است که پیوسته پیروان خود را به حفظ اتحاد و همبستگی میان آنان دعوت کرده است و خداوند نیز در آیه 103 سوره آل عمران تأکید می‌فرماید «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ …؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت‏‌ خدا را بر خود یاد کنید…».

اسلام، آئین مهربانی و وحدت است

از این موارد و آیات قرآن کریم چنین بر می‌آید که اسلام، دین مهربانی‌ها، وحدت، اتحاد و همدلی است پس چگونه است برخی که ادعای مسلمان بودن را دارند، دست به کشتار هم‌کیشان خود می‌زنند؟ مسلمانان که حتی سوای از اعتقادات آنان، در درجه نخست یک انسان و مخلوق خداوند هستند. در دینی که خداوند پیوسته به نیکوکاری حتی به حیوانات تأکید دارد، آیا این مسئله درست است که مسلمانان را به دلیل اعتقاداتشان کشت و سلاخی کرد؟
در کدام دین و مذهب آسمانی و الهی آمده است که باید انسان‌ها را تنها به جرم اعتقاداتشان سلاخی کرد؟ در آیات قرآن نیز می‌خوانیم که خداوند به پیامبر(ص) خود می‌فرماید تو رسالت خود را انجام بده و کاری به کافران نداشته باش و خداوند به موقع با آنها حساب خواهد کرد. آیه 48 سوره شوری « فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ …؛ پس اگر روى برتابند ما تو را بر آنان نگهبان نفرستاده‏ایم بر عهده تو جز رسانیدن [پیام] نیست…» و آیه 40 سوره رعد « وَإِن مَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِنَّمَا عَلَیْکَ الْبَلاَغُ وَعَلَیْنَا الْحِسَابُ …؛ و اگر پاره‌‏اى از آنچه را که به آنان وعده مى‏‌دهیم به تو بنمایانیم یا تو را بمیرانیم جز این نیست که بر تو رساندن [پیام] است و بر ما حساب [آنان]».
اما متأسفانه در شرایط امروزی مشاهده می‌کنیم که در نقاط مختلف دنیا افراد بیشماری تنها به دلیل مسلمان بودن کشته می‌شوند و در این اواخر نیز مشاهده می‌شود که مسلمانان شیعه و سنی عراق به دلیل اعتقادات آنان سلاخی می‌شوند؛ شیعیان به جرم شیعه بودن و اهل تسنن به دلیل همکاری نکردن با گروهک‌های تروریستی سلاخی می‌شوند.

مسلمانان هوشیاری، بصیرت و وحدت خود را حفظ کنند

در این شرایط که هجمه‌های مختلفی از سوی صاحبان زر و زور و استکبار که منافع خود را با دینداری مردم در تضاد می‌بینند، در دنیا صورت می‌گیرد؛ هوشیاری،‌ بیداری و بصیرت دینداران یکی از مواردی است که باید بدان توجه شود، به خصوص پیروان اسلام که دین آزادگی و رهایی از ظلم و ستم است.
به همین جهت مصاحبه‌ها و گزارش‌های متنوعی را از سوی عالمان دینی شیعه و سنی در رسانه‌های مختلف می‌خوانیم که هر کدام مسلمانان را به حفظ وحدت و بصیرت دعوت می‌کند؛ در این گزارش نیز ما به سراغ جمعی از علمای اهل تسنن استان فارس می‌رویم و از زبان آنان ارزیابی این موارد را می‌خوانیم.
بنا بر این گزارش، شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده،‌ مفتی اهل تسنن فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: خداوند در آیات قرآن بارها مسلمانان را به وحدت فراخوانده است و این رفتار گروهک داعش و تکفیری‌ها دقیقاً نقطه مخالف دستورات قرآن و چنگ زدن به ریسمان الهی است.
شیعه و سنی برای دشمنان اسلام فرقی نمی‌کند
وی اظهار کرد: متأسفانه دشمنان اسلام برنامه‌های متنوعی را علیه مسلمانان پیاده می‌کنند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که مسلمانان شیعه باشند یا سنی، مهم از بین بردن آنان است تا از طریق تفرقه‌افکنی میان مسلمانان بتواند بر کشورهای آنها تسلط پیدا کند.
شیخ‌ قاضی‌زاده با ابراز تأسف از کشتار مسلمانان بیگناه و با تأکید بر اینکه مسلمان بودن به این نیست که انسان‌های بیگناه را کشت، گفت: این بسیار تأسف برانگیز است که یک گروهک تروریستی خود را مسلمان بداند و در جهت کشتار مسلمانان گام بردارد و آنان را قتل عام کند؛ لذا امیدوار هستیم که هرچه زودتر این فتنه تمام شود.
علمای شیعه و سنی جهت دفع حملات داعش تعامل کنند

وی به نقش علما اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود که علمای اهل تسنن و تشیع به مردم توصیه کنند تا فریب ظاهرسازی چنین گروهک‌های تروریستی را نخورند و امیدواریم با تعامل مشترک علمای شیعه و سنی بتوانیم هرچه زودتر این مشکل را حل کنیم.
شیخ قاضی‌زاده جنایات گروه تروریستی داعش را بلایی برای انسانیت دانست نه تنها مسلمانان و گفت: علمای شیعه و سنی در ایران اسلامی همگی پیام مشترک صادر کرده و این اقدامات شنیع را محکوم کردیم.

گسترش «لا إله إلا الله» با تکفیر و کشتن مسلمانان میسر نمی‌شود

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم کلمه «لا إله إلا الله» در جهان گسترش یابد اما چنین امری با کشتن انسان‌ها، تکفیر و از میان برداشتن مسلمانان محقق نمی‌شود.
به گزارش ایکنا، شیخ عبدالصمد ابونجمی، امام جمعه اهل تسنن خنج نیز به خبرنگار ایکنا گفت: در دین اسلام کلاً خشونت و انسان‌کشی چه مسلمان و چه غیرمسلمان محکوم است و این یک اصل در دین ماست و جنگ‌های که در طول تاریخ در این دین صورت گرفته، جنگ‌های دفاعی بوده است.

اقدامات داعش، دل هر انسان با ایمانی را به درد می‌آورد

وی با تأکید بر اینکه ما به هیچ‌وجه قبول نمی‌کنیم که انسان‌ها به دست یکدیگر و به خاطر آنچه که فکر می‌کنند و می‌اندیشند، کشته شوند، گفت: اقدامات گروهک تروریستی داعش که اخیراً پیدا شده و جنایات فراوانی را مرتکب می‌شود، دل هر انسان با ایمانی را به درد می‌آورد زیرا کلاً تعدی به انسان‌ها محکوم است چه برسد به کودکان و زنان بی‌دفاع.
شیخ ابونجمی تأکید کرد: علمای اهل سنت باید در این زمینه با هم متحد شدند و این مسئله را خوب درک کردند که این گروهک و امثال این‌ها ایادی ظالمانه‌ای هستند که امروزه ظهور پیدا کردند و حقیقتاً چه مستقیم و چه غیرمستقیم ملعبه‌‌ای هستند که اهداف استکبار جهانی را تأمین می‌کنند و استکبار آنان را برای از بین بردن مسلمانان و مخدوش کردن چهره پاک اسلام علم کرده است.
امام جمعه اهل تسنن خنج به وظیفه علمای شیعه و سنی در این زمینه اشاره کرد و گفت: علما باید آستین را بالا زنند و کوتاه نیایند هم با زبان و هم با قلم خود این اقدامات را محکوم کنند زیرا دین اسلام از این جنایت‌ها بیزار است و نباید انجام چنین اقدامات وحشیانه‌ای به نام دین خدا تمام شود.
وی تأکید کرد: انسان‌هایی که واقعاً بوی دین و دینداری می‌دهند این مسئله را محکوم می‌کنند و ما علمای اهل تسنن نیز این اقدامات را یک صدم نمی‌پذیریم.

از میان بردن آرامش و امنیت خلاف شریعت اسلام است

این گزارش می‌افزاید، شیخ محمد عزیز حنیفی، امام جمعه فیشور لارستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا گفت: چنانچه از دین دین مبین اسلام بر می‌آید، سلامتی، ایمان و امنیت لازم دارد چنانچه در دعاهای پیامبر(ص) آمده است: خدایا ما را امنیت و آرامش در جان خودمان، خانواده‌مان، خانه‌هایمان و در روستا، شهر، کشورمان و در دولت و دینمان عطا کن؛ پس هر گروهی و هر حرکاتی که با امنیت و آرامش عمومی مغایرت داشته باشد برخلاف شریعت اسلام عمل کرده است حال این اقدامات آنان به هر اسم و رسمی می‌خواهد باشد.
وی تأکید کرد: ما خواهان امنیت و آرامش هستیم و این به جز دعوت به اسلام چیز دیگری نمی‌طلبد و ایجاد هر گونه اغتشاش، تفرقه، خونریزی، وحشت و رعب در بین مردم مغایرت با اصل اسلام دارد.
به گزارش ایکنا، شیخ عبدالواحد خواجوی، امام جمعه اهل‌سنت شیراز نیز به ایکنا گفت: متأسفانه استکبار جهانی با تربیت کردن و آموزش دادن گروهک‌های تروریستی به داعش و یا عناوین مختلف سعی در قتل و عام کردن مسلمانان دارد و در حقیقت هدف نهایی او نابودی اسلام است.

مسلمانان شیعه و سنی به هیچ عنوان اقدامات سلفی‌ها را قبول ندارند

وی افزود: گروهک تروریستی داعش و یا گروهک‌های جنایتکار دیگر به نام حمایت از اهل‌سنت، دست به اعمال خشونت‌آمیز و وحشیانه‌ای در عراق و سایر کشورهای اسلامی می‌زنند در حالی که هم مسلمانان اهل‌تسنن و هم اهل‌تشیّع به هیچ عنوان چنین اعمالی را نمی‌پذیرند.
شیخ خواجوی عنوان کرد: در حقیقت هدف گروه‌های تروریستی که به نام نژاد و مذهب اقدام به کشتار مسلمانان می‌کنند، این است که اتحاد امت اسلامی را از بین برند و مذاهب اسلامی در مقابل یکدیگر قرار گرفته و خود‌به‌خود یکدیگر را بکشند تا دیگر نامی از اسلام و مسلمانان باقی نمی‌ماند و از سوی دیگر نیز چهره زشتی از دین اسلام معرفی کنند.
امام جمعه اهل‌تسنن شیراز اظهار کرد: اقدامات گروهک تروریستی داعش و امثال آنان در واقع راهکار و به نوعی تیر نهایی اسلام‌ستیزی از سوی استکبار جهانی در دنیا است.
اسلام دین رأفت و مهربانی است نه کشتار

وی با تأکید بر اینکه تمام مذاهب اسلامی با این روش مخالفند، گفت: تمام امت اسلام و کسانی که اهل تقوا و ایمان و متمسک به قرآن کریم و راه و روش پیامبر(ص) هستند این اقدامات را محکوم می‌کنند زیرا پیامبر(ص) پیامبر خوبی‌ها و نیکویی‌ها بود و اسلام دین رأفت است پس چگونه است که امت آن اینقدر خشن باشند و خود‌به‌خود یکدیگر را بکشند؟
امام جمعه اهل‌تسنن شیراز عنوان کرد: در کجای قرآن آمده و یا در کجا پیامبر(ص) و بزرگان دین اسلام و مذاهب اسلامی فرموده‌اند که کشتار مسلمانان و چنین اعمالی مورد پسند و رضایت دین است؟ ما این تهاجم‌ها، حمله‌ها، آدم‌کشی‌ها و نسل‌کشی‌ها را به‌طور کلی محکوم می‌کنیم و با تمام اینها مخالف هستیم و از مجامع بین‌المللی و روحانیت تقاضا می‌کنیم که در همه جلسات، خطابه‌ها و مجالس خود مردم را نصیحت کرده و توجیه کنند که این اعمال،‌ کار درستی نیست و برخلاف شرع اسلام است زیرا آنان افراد بی گناه را از بین می‌برند، زنان را بیوه،‌ فرزندان را یتیم کرده و بیت‌‌المال را به غارت می‌برند.
بنا براین گزارش، شیخ محمدصالح انصاری، رئیس مجتمع دینی اهل تسنن امام شافعی اوز لارستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، با اشاره به وقایع اخیر عراق و جنایت‌های گروهک تروریستی داعش در این کشور گفت: وظیفه امت اسلام است که چنین افکار و حرکت‌هایی را شناسایی کرده و شدیداً نسبت به آن اظهار برائت کنند تا وحدت مسلمانان حفظ شود.
وی عنوان کرد: هر حرکت افراطی و تند و خشونت‌گرا قطعاً حرکت غلط و اشتباه آنان ریشه در افکار غلط و اشتباه آنان دارد و بزرگترین سرمنشأ اشتباه و خطا نیز آن بوده که فکر و ایده و برنامه خود را از عالمان و دانشمندان پیرو قرآن برنگرفته‌اند.
شیخ انصاری تأکید کرد: علمای اهل سنت با توجه به نصوص شرعی که در رأس آنها قرآن قرار دارد، وحدت اسلامی و اخوت و برادری را جزء فریضه‌هایی می‌دانند که بدون آن داشتن ایمان غیرممکن است.

هر فکر و حرکتی که وحدت مسلمانان را هدف قرار دهد، شرعاً حرام است
شیخ انصاری ادامه داد:‌ همچنین پیامبر(ص) نیز شرط شهادت را ایمان دانسته و شرط ایمان را محبت مسلمین قلمداد کرده است، در نتیجه هر فکر و هر حرکتی که وحدت امت اسلام و آن اخوت و برادری را هدف قرار دهد، شرعاً ممنوع و حرام است و هر آگاه به قرآنی باید آن را محکوم کند.
رئیس مجتمع دینی امام شافعی اوز ضمن محکوم کردن جنایات داعش و کشتار مسلمانان در عراق اظهار کرد: هر گروهی که با فکر و حرکت خویش وحدت و یکپارچگی امت اسلام را به خطر اندازد تحت هر اسم و شعار و هر برنامه از نظر ما قطعاً محکوم است.


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.