نگاه خود را چگونه کنترل کنيم؟

براي کنترل نگاه از گناه راهکارهايي وجود دارد که مهم ترين آن ها عبارتند از:

خداباوري: اعتقاد به خدا و يقين داشتن به اين که انسان در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمي است، به انسان کمک مي کند نگاه خود را کنترل نمايد . امام صادق (ع) مي فرمايد : «فرو بستن چشم از گناه ميسر نيست مگر اين که انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده کرده باشد.»
از امام علي(ع) سؤال شد: توانايي بر کنترل چشم چگونه حاصل مي شود؟ حضرت فرمود: «اين که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بداني و تسليم او باشي.» (?)


? ـ توجه به آثار فرو بستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتي دارد ، قطعاً بر ادامه آن تشويق خواهد شد.

آثار و فوائدي که بر چشم پوشي مترتب است عبارتند از :


الف) راحتي دل : کسي که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است.
با چشم چراني انسان احساس آرامش نمي کند، زيرا احساسات و غرايز شهواني تمام ناشدني و سيري ناپذير است و نفس اماره انسان را به بدي و زشتي هر چه بيشتر وادار مي کند.
امام علي (ع) مي فرمايد : «کسي که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است.» (?)

ب) کشف حقايق : رسول اکرم(ص) مي فرمايد : «چشمتان را فرو بنديد تا عجائبي را ببينيد.» (?)

ج) شيريني عبادت را حس کردن : پيامبر اسلام (ص) مي فرمايد : «مسلماني چشم خود را از زن نامحرم فرو نمي بندد مگر آن که خداوند شيريني عبادتش را در دل او ايجاد مي کند.» (?)

د) تزويج حورالعين : امام صادق (ع) مي فرمايد: «کسي که نگاهش به زن نامحرمي بيفتد ، پس چشمش را به سوي آسمان افکند و يا نگاهش را فرو بندد ، خداود حورالعين را به ازدواج او در مي آورد.» (?)

 

? ـ توجه به عواقب چشم چراني: کسي که بداند چشم چراني چه پيامدهاي ناگواري دارد ، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد کرد و نگاهش را کنترل خواهد کرد. رسول اکرم (ص) مي فرمايد: «کسي که چشمش را از حرام پر کند ، خداوند روز قيامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن که توبه کند و برگردد.» (?)
در روايت ديگر مي فرمايد: «نگاه تيري از تيرهاي مسموم شيطان است.» (?)
حضرت مسيح فرمود: «از نگاه به نامحرم بپرهيزيد که بذر شهوت و رشد دهندة فسق است». (?)


? ـ طرد افکار شيطاني : براي کنترل نگاه ، بايد انديشه را از نفوذ افکار شيطاني دور نگه داشت، زيرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام علي (ع) مي فرمايد: «کسي که در اطراف گناه بسيار بينديشد ، سرانجام به آن گناه کشيده خواهد شد.» (?)

 

? ـ پرهيز از عوامل تحريک زا: تخيلات تحريک کننده ، رفت و آمد در جاهايي که نامحرم است ، گفت و گو با نامحرم ، ديدن فيلم ها و عکس هاي مبتذل ، زمينه را براي چشم چراني فراهم مي کند.

 

? ـ دقت در دوست يابي : بررسي ها نشان مي دهد که نوجوانان ، اولين قدم هاي انحراف و تباهي را به کمک دوستان ناباب برداشته ، سپس در سراشيبي سقوط قرار گرفته اند. (??)
آلودگي و انحراف، به سرعت از طريق دوستان نااهل به افراد پاک و سالم سرايت مي کند و چشم چراني از اين قاعده مستثنا نيست.
امام علي (ع) مي فرمايد : «از معاشرت با مردم فاسد بپرهيزيد که طبيعت تو ، ناخودآگاه ناپاکي را از طبع آن ها سرقت مي کند.» (??)

 

? ـ ازدواج : يکي از راه هاي مؤثر در کنترل نگاه ، ارضاي صحيح غريزه جنسي از طريق ازدواج است . رسول خدا (ص) مي فرمايد : «اي گروه جوانان ! هر يک از شما که قدرت ازدواج دارد ، حتماً اقدام کند ، زيرا اين بهترين وسيله است که چشم را از نگاه هاي آلوده و عورت را از بي عفتي محافظت مي کند.» (??)

 

تقويت اراده : چشم چراني اگر به صورت عادت درآمده باشد ، همچون خصايص طبيعي و ذاتي ، دامنه دار و پر نفوذ مي گردد و به منزله طبيعت دوم در مي آيد . در اين حال رهايي از اين عادت ناپسند، نياز به تصميم و عزمي راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهم است ، خواستن و انگيزه داشتن است . براي مبارزه با چشم چراني بايد دو کار انجام گيرد:
الف ) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود ،
ب) عادت پسنديده اي جايگزين گردد و خود را به کارهاي پسنديده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.

پي نوشت:
? ـ بحارالأنوار ،
?? ميزان الحکمه ،
?? بحارالانوار ،
?? ميزان الحکمة ،
?? بحارالانوار ،
?? غررالحکم ،
??? محمد علي سادات ، راهنماي پدران و مادران ،
??? ابن ابي الحديد ، شرح نهج البلاغه ،
??? مکارم الاخلاق ،

 

  • محمد
    نظر از: محمد
    1393/09/30 @ 03:32:56 ب.ظ

    محمد [بازدید کننده]

    الله خوب است و در فحشاء وفساد شهوانی بد است و این عزت است و این برای پاک بودن لازم است و خوب و مهربان بودن درفحشاء و فساد شهوانی ضلالت از راه الله است ولی ازدواج مورد ملامت نیست و لزوم زندگی است این را بدانید تا بتوانید از فحشاء پرهیز کنید

  • 5 stars
    صالحی
    نظر از: صالحی
    1391/05/10 @ 09:55:42 ق.ظ

    صالحی [عضو] 

    با سلام وآرزوی قبولی طاعات وعبادات
    مطالب شما آموزنده بود موفق باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.