درسی از نهج البلاغه

یا اَیُّهَا الِانسانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الکَریم
ای انسان چه چیز تو را در برابر پروردگارکریمت مغرور ساخته است.
سوره انفطار-آیه 6

خطبه 223 نهج البلاغه

هشدار از غرور زدگی ها :
برهان گناهکار ، نادرست ترین برهان ها است ، و عذرش از توجیه هر فریب خورده ای بی اساس تر ، و خوشحالی او از عدم آگاهی است . ای انسان ! چه چیز تو را بر گناه جرأت داده و در برابر پروردگات مغرور ساخته؟ و بر نابودی خود علاقه مند کرده است ؟ آیا بیماری تو را درمان نیست و خواب زدگی تو بیداری ندارد؟ چرا آنگونه که به دیگران رحم میکنی ، به خود رحم نمی کنی؟ چه بسا کسی را در آفتاب سوزان می بینی، بر او سایه می افکنی یا بیماری را می نگری که سخت ناتوان است، از روی دلسوزی بر او اشک می ریزی ، اما چه چیز تو را بر بیماری خود بی تفاوت کرده و بر مصیبتهای خود شکیبا و از گریه بر حال خویشتن باز داشته است ؟ در حالی که هیچ چیز برای تو عزیزتر از جانت نیست چگونه ترس از فرود آمدن بلا ، شب هنگام تو را بیدار نکرده است ، که در گناه غوطه ور و در پنجه قهر الهی مبتلا شده ای؟
چگونه بودن:
پس، سستی دل را ،با استقامت درمان کن و خواب زدگی چشمانت را ، با بیداری از میان بردار و اطاعت خدا را بپذیر و با یاد خدا انس گیر و یاد آور که تو از خدا روی گردانی و در همان لحظه ، او روی به تو آورد و تو را به عفو خویش می خواند و با کرم خویش می پوشاند!در حالی که تو از خدا بریده ،به غیر او توجه داری! پس چه نیرومند و بزگواراست خدا !….

  • 4 stars
    نظر از: مرادی
    1391/12/13 @ 09:11:30 ب.ظ

    مرادی [عضو] 

    سلام
    خدایا ! ما را یاری کن که دچار غرور نشویم.

    اللهم عجل لولیک الفرج

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.