اوج سوره ی یوسف در کدام قسمت است ؟

آقای حجت الاسلام والمسلمین قرائتی فرمودند: همه ی سوره ی یوسف در اوج است. فردی نزد حضرت امیر آمد و گفت: وجهُ الله چیست؟ حضرت دستور داد که آتشی روشن کنند، بعد فرمود: صورت این آتش کجاست؟ فرد گفت :همه ی آتش، صورت است .در این سوره فراق و وصال ،چاه و جاه ،تهمت و تبرئه، زندان و آزادی، غرور و تواضع ،قحطی و فراوانی وجود دارد یعنی هم قله و هم دره در این سوره وجود دارد. سوره یوسف پر از فراز و نشیب است.

یکی از اوج های این سوره ،عشقی است که زلیخا به یوسف داشت. او همه ی درها را محکم با دست خودش بست تا کسی نفهمد ولی همه ی دنیا این عشق را فهمیدند. الان ماهواره ها علیه ی ارزش های ما فیلم درست می کنند. آیا یکی از این کشورها حاضر است که فرمول های علمی شان را به ما یاد بدهد؟ آنها حتی فرمول ساخت پپسی کولا را به ما نمی دهند ولی هرزگی را به ما می دهند تا مردم به عیاشی مشغول بشوند. امسال دو میلیون جوان برای اعتکاف که کار مستحبی است ،ثبت نام کرده اند. این بخاطر قداست امام و شهدا است. زلیخا که عاشق یوسف بود ،از طرفی او را تهدید کرد که باید نیاز مرا برطرف کنی.

تقوا از وقا می آید .تقوا یعنی حفاظت. وقتی انسان کفش می پوشد پایش محدودیت پیدا می کند ولی این مصونیت است زیرا آسیبی به پا نمی رسد. دکتر به بیمار ممنوعیت غذایی می دهد ولی این ممنوعیت برای بیمار ارزش دارد. پدر ومادر به فرزندش امر و نهی می کند و جلوی آزادی او را می گیرد ولی این امر و نهی بچه را حفاظت می کند. منع هایی وجود دارد که اسم آنرا تقوا می گذاریم و خلاف میل ماست. نجات بشر در تقواست. اگر ما به برکات تقوا توجه داشته باشیم باتقوا می شویم. در مورد چیزهایی که ما می دانیم برای ما ضرر دارد باتقوا هستیم و حتی گاهی اوقات معصوم هم می شویم یعنی اصلا فکرگناه هم نمی کنیم. مواقعی که گناه می کنیم نمی دانیم که این برای ما بد است زیرا شیرینی لحظه ای را می بینیم ولی عواقب آنرا نمی بینیم.

خدا فرموده که اگر تقوا داشته باشید زندگی دنیایی تان خوب می شود. اگر مردم بدانند که کاسبی، جنس خوب با قیمت مناسب دارد، از او خرید می کنند و وضع او خوب می شود. در قرآن داریم :از زمین و آسمان برایشان برکت می آید. روایت داریم که رزق همه از حلال اندازه گیری شده است. قبل از اینکه ما بدنیا بیاییم رزق ما مشخص شده است. کسی که از لذت حرام استفاده می کند ازدواجش عقب می افتد. گاهی کلاه برداری می کنیم و جنسی را گران می فروشیم و بعد مردم از ما جنس نمی خرند و ضرر می کنیم.

نتیجه ی سود کم، فروش زیاد است. و وقتی فروش زیاد شد، سود هم زیاد می شود. گاهی فرزند برای پدر کاری انجام می دهد و پدر او را دعا می کند و می گوید: خدا پدر تو را بیامرزد ،در واقع به خودش دعا می کند. در قرآن داریم که پیامبر فرمود: من اجری از شما نمی خواهم به جز مودت و دوستی اهل بیت که این دوستی به نفع پیامبر است. آیت الله مدنی از علامه امینی نقل کرده است: کسی که امیرالمومنین را کسب نکرده باشد هیچ چیزی را کسب نکرده است.

فایده ی معنوی تقوا زیاد است .در قرآن داریم :خدا متقین را دوست دارد. در جای دیگر دارد که خدا با متقین است. از نظر فکری ،انسان باتقوا در بن بست قرار نمی گیرد. قرآن می فرماید که اگر تقوا داشته باشید برای شما نور قرار می دهیم. وقتی نور پیدا بشود راه پیدا می شود و بن بست وجود ندارد. خدا یکی است و راضی کردن خدا راحت است ولی تعداد مردم زیاد است و راضی کردن آنها سخت است .اگر ما یک خدا را راضی کنیم بهتر است تا بخواهیم تمام مردم را راضی کنیم.

پس نتیجه ی تقوا برکات و سود مادی است، بن بست ندارد، انسان بصیرت پیدا می کند ،انسان با تقوا خوش عاقبت است و کارهایش قبول می شود. هر چه تقوا بیشتر باشد کارهای شما بیشتر قبول می شود.قرآن می فرماید که هر کس کارخوب بکند، ده برابر می شود. البته این کار خوب باید همراه با تقوا باشد. در زمان پیامبری فردی دزدی می کرد و بعد آنرا به فقیر می داد و حساب می کرد که با این کار سود می کند زیرا یک گناه کرده و ده ثواب برده است ولی پیامبر فرمود که کار خیر شما باید با تقوا باشد. مثلا یک دزد نمی تواند بگوید که چهار قل بخوانم که بدست پلیس نیفتم. معیار تقوا است. خیلی از افراد کار می کنند ولی جهنمی هستند. در سوره غاشیه داریم :خیلی از مردم کار می کنند و سخت کوشند ولی اهل جهنم هستند. گاهی فردی بدون پروانه ساخت ساختمان می سازد ولی شهرداری آنرا خراب می کند. این فرد کار کرده است ولی بدون اجازه ی شهرداری بوده است. بعضی دستورات خدا برای زیاد شدن تقوا است. خدا می فرماید :واجب شد که روزه بگیرید تا تقوای شما زیاد بشود. در قرآن داریم :عبادت کنید تا تقوا بدست بیاورید.

منبع: برنامه سمت خدا

  • 5 stars
    زجعفری
    نظر از: زجعفری
    1392/02/15 @ 04:51:02 ب.ظ

    زجعفری [بازدید کننده]

    عالی بود-ممنون-اجرتان باخدا

  • محمدی هنزئی
    نظر از: محمدی هنزئی
    1392/02/15 @ 11:04:51 ق.ظ

    محمدی هنزئی [عضو] 

    سلام
    به وبلاگ ما هم سر بزنید
    با تشکر

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.