پایان نامه
چکیده چند پایان نامه ارائه شده به مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا المرضیه (سلام الله علیها)
رجـعـت
استاد راهنما :
سركار خانم صفورا بني نجاريان
استاد ارزياب :
سركار خانم منّاني
محقق :مينا حسني
تابستان 1388
چكيده
رجعت يكي از مسائل پيچيده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدي (عج) است، بر اساس اين عقيده گروهي از مؤمنين به اين جهان بازميگردند تا ظهور دولت حق را مشاهده كنند و از شكوفايي آن لذت ببرند، و نيز گروهي از منافقين بازگردانده ميشوند تا كيفر دنيوي اعمال ناشايست خويش را بچشند.
رجعت يكي از عقايد ويژه مذهب تشيع است كه از ديرباز، شيعه اماميه بر آن بودهاند و بدان معروف گشتهاند و به واسطه اعتقاد به آن مورد طعن دشمنان قرار گرفتهاند، بحثها و گفتگوهاي فراواني در اينباره ميان بزرگان شيعه و مخالفين آنها رخ داده كه تاريخ آن را ثبت و ضبط نموده است. در اين زمينه روايات بسياري از خاندان نبوت به دست ما رسيده است.
طبق گفته علامه مجلسي نزديك به دويست روايت در اين باب وجود دارد، وي بيشتر آنها را در كتاب بحارالانوار باب رجعت گرد آورده است. علامه مجلسي، پس از عرضه روايات رجعت ميگويد : براي كساني كه به گفتار ائمه اطهار (ع) ايمان دارند، جاي شك و ترديد باقي نميماند كه مسأله رجعت، حق است، زيرا روايات وارده در اين باب از ائمه اطهار (ع) در حد تواتر است، و نزديك به دويست روايت وارد شده است كه در اين امر صراحت دارند و اين روايات را چهل و اندي از بزرگان علما و محدثين عاليقدر در بيش از پنجاه كتاب معتبر روايت كردهاند.
با وجود توصيفها و تبيينهايي كه انديشمندان شيعه نسبت به ماهيت رجعت و دلايل آن داشتهاند، اشكالاتي از سوي برادران اهل سنت پيرامون حقانيّت رجعت عنوان شده است كه ناشي از عدم تفاوت بين رجعت و تناسخ است كه در اين رساله برخي از شبهات مطرح و پاسخ داده ميشود.
واژگان كليدي : رجعت، تناسخ، امكان وقوعي
عوامل سقوط اخلاقي انسان
درنهج¬البلاغه
استاد راهنما:
سرکارخانم مريم پايش
محقق :نرجس صفري
بهار 1388
چکيده
صفات پايداردرنفس که موجب صدور افعال متناسب با آنها به طور خودجوش از انسان مي¬شود را اخلاق گويند . موضوع علم اخلاق به استناد عبارت « ثُمَّ نَفَخَ فيها مِن رُوحِهِ فَمَثُلَت اِنساناً ذا اذهانٍ يُجيلُها» روح است .
جايگاه اخلاق درنزد خداوند حکيم چنان است که تعليم آن را خود برعهده گرفته و اسوه حقيقي اخلاق الهي را حضرت رسول(ص) معرفي مي¬کند او که معلّمي شايسته براي اميرالمؤمنين(ع) بوده است .
روح(موضوع اخلاق) تمام قواي بدن را دراختيار دارد و چنانچه هم? اين قوا تحت فرمان عقل باشند ، انسان در تعادلي روحي است و اگر عقل از انسان گرفته شود و يا دو قوه غضب و شهوت برعقل غلبه کنند ، تعادل روح ازبين رفته و به اصطلاح اخلاق فاسد مي¬شود . شرايط محيطي و خارجي و حتّي جسمي نيز اخلاق را تحت تأثيرقرار
مي¬دهند . پس منشأ ايجاد رذايل اخلاقي يا در وجودِ انسان يا خارج ازآن و يا درجسم اوست.
در نگاه حضرت علي(ع) مهمترين عوامل دروني سقوط اخلاق عبارتند از : ناداني ، هواي نفس ، دنياپرستي و سوءظن . ناداني و تسلط نفس امّاره برانسان ، باعث نابودي قوه ادراک مي¬شوند وچون تمام خواسته¬هاي نفس در دنيا وجود دارد ، محبت بيش از حّد به آن (پرستش دنيا) نيز برعقل تأثيرمي¬گذارد و فساد اخلاقي را به دنبال دارد. سوءظن به خداوند نيز باعث ترس ، بخل و حرص مي¬شود که هريک پيامدهاي ناشايست اخلاقي را ايجاد مي¬کند.
از جمله مهمترين عوامل خارجي فساد اخلاق مي¬توان به فقر، محيط زيست ناسالم و تغذيه نامناسب اشاره کرد . فقر باعث سرگرداني عقل ، دوستي نامناسب موجب انحراف در دين و دنيا خواهد شد و بدترين انحرافاتِ اخلاقي را به وجود مي¬آورد . استفاده از آب وهواي نامناسب ، کُندي ذهن و بلاهت را به دنبال دارد . فساد اخلاقي در زمان جاهليت به خاطر استفاده از مو و خون حيوانات (به عنوان غذا) و آبِ آلوده بوده است .
امّا نيروي اراده و اختياردرانسان ، نقش بسزايي در رهايي از بندِ اين عوامل دارد وبا پيدايش اين عوامل نمي-توان بهانه¬اي براي فساد اخلاقي خود تراشيدزيراکه بهشت را به بها دهند نه به بهانه .
واژگان کليدي : عوامل ، دروني ، خارجي ، سقوط ، اخلاق ، فضيلت ، رذيلت ، انسان ، روح .
معرفت امام عصر(عليه السلام)از ديدگاه دعا و قرآن
تحقيق پاياني سطح دو (کارشناسي)
استاد راهنما : سرکار خانم ديباج
استاد داور: سرکار خانم مناني
محقق: الهه داشدار
شهر: اصفهان
پاييز 1388
چکيده
شناخت يک چيز چون باعث نوعي آرامش خاطر براي شخص مي گردد؛معرفت ناميده
مي شود.
از آنجا که در سير و سلوک به سوي کمال بايد از قاعده آغاز کرد و در رأس هرم انسانيّت شناخت ذات اقدس احدّيت قرار دارد ؛نائل شدن به آن امکان پذير نمي باشد جز از طريق معرفت ائمه (عليهم السلام ) که آييينه ي تمام نماي کمال جلال و جمال الهي
مي باشند .اوّلين قدم براي فتح انسانيّت ، شناخت امام عصر (عليه السلام) است و بهترين مرجع در اين حيطه کلام نوراني آن بزرگواران در فرازهاي دعا و تأويلات گرانسنگ ايشان از آيات قرآني است .اگر کسي يکي از ائمه ي اطهار(عليهم السلام )را در فضيلت بشناسد در حقيقت همه ي آن انوار مقدّسه را شناخته است و شناخت فضائل به اين معناست که بداند؛
امام (عليه السلام)روزي دهنده ي همه ي موجودات زمين است ،باعث ثبوت آسمانها و زمين مي باشد ،اوست که بيماران را شفا مي دهد،مردمان را مي ميراند ،مردگان را زنده مي کند ،بعضي را مي بخشد و بعض ديگر را توفيق توبه عطا مي کند .هر نفع و خيري که به ما مي رسد ؛توسط امام زمان (عليه السلام)مي باشد .البتّه همه ي اين کمالات را به اذن خداوند دارا مي باشد .زيرا خداوند آن وجود مقدّس را تجلي گاه خويش قرار داده است تا شناخت ذاتش براي ما ملموس گردد.به همين خاطر است که امام زمان (عليه السلام) اسم اللّه ،نور الله،يد اللّه ،وجه اللّه و عين اللّه مي باشد .بايد به اين نکته توجه کرد که گرچه ائمه (عليهم السلام)در اکثر خصوصيات مشترک مي باشند ليکن حضرت وليعصر (عليه السلام) خصائصي نوراني جداي از ساير اهل بيت (عليه السلام) دارا است از قبيل: منتقم بودن ،منتظر بودن ،قائم بودن ،محي الدين بودن و مانند آن. در نهايت هر کس که امام زمان خويش را بشناسد علاوه بر اينکه از مرگ جاهلي نجات پيدا مي کند با کوله باري از بهترين رحمت ها همچون: استجابت دعا و خشنودي خداوند به سوي جايگاه ابدي خود مي شتابد.
واژگان کليدي :معرفت ، دعا ، فيض.
بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات
استاد راهنما
سركار خانم مالكي پور
محقق:راحله عليرضايي
87 – 1386
چكيده
« بررسي صفات شيعيان در آيينه روايات » عنوان پايان نامه حاضر است . در اين پايان نامه سعي شده است ، صفات شيعيان واقعي جمع آوري شود تا ان شاء الله در مرحله بعد وارد ميدان عمل شويم . بعد از تلاش در اين زمينه تبيين شد كه صفات شيعيان تنها در بعد عبادي يا فردي خلاصه نمي شود ، بلكه صفات شيعيان واقعي با ابعاد روحي يك انسان متعالي هماهنگي كامل دارد .
روايات ائمه اطهار «ع» كه شيعيان را معرفي نموده دستورالعملي است در جهت تلاش براي متصف شدن به آنچه مورد رضايت آنهاست .
واژه هاي كليدي اين تحقيق عبارت اند از :
صفات ، روايات و شيعيان .
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط صدرارحامی در 1390/09/27 ساعت 12:24:10 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |
1390/09/27 @ 10:33:03 ب.ظ
ثریا [عضو]
با تشکر.از مطالب ارزشمند شما.موفق باشید