پرواز آسوده پرندگان خشمگین در آسمان مجازی ایران

پیوند: http://www.iqna.ir/fa/News/1370119

%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d8%b3%d9%88%d8%af%d9%87-%d9%be%d8%b1%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%ae%d8%b4%d9%85%da%af%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a2%d8%b3%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86---%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85

گروه فضای مجازی: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگر نهادهای فرهنگی دغدغه‌مند، در حالی به فعالیت خود مشغول‌اند که بازی غیرمجاز «پرندگان خشمگین» در بازار داخلی به سهولت در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از صحبت‌های قابل تأمل بی‌طرف، قائم‌مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشست تخصصی «بررسی نقاط پنهان بازی‌های رایانه‌ای» (با حضور بازی‌سازان و صاحب‌نظران و مسئولان این حوزه) در رابطه با بازی «انگری‌ بردز» (angry birds) و بیان این موضوع از سوی وی مبنی بر اینکه که اکثریت شما حاضران در این نشست، حتما این بازی را انجام داده‌اید؛ بدون آنکه بی‌طرف، کوچک‌ترین اشاره‌ای به تعرضات این بازی کند، این پرسش پیش آمد که به بررسی بیشتر این موضوع و به خصوص بازی ضد اسلامی - ایرانی، انگری بردز بپردازیم. شاید در بین شما خوانندگان این گزارش، افرادی باشند که بر ضد اسلامی و ایرانی بودن این بازی با دیده تردید بنگرند؛ اما اثبات آن زیاد سخت نیست.

دنیای رنگی پرندگان خشمگین، دنیای کودکان را سیاه کرده است

دنیای پرندگان خشمگین، همان دنیایی است که به دنیای کودکان ما گره خورده است. همان دنیای رنگی که با رنگ و لعابش، دنیای کودکان‌مان را سیاه کرده است. داستان پرندگان خشمگین در نوع خود بسیار جالب است؛ کاربران در نقش پرندگانی ظاهر می‌شوند که تخم‌مرغ‌های‌شان توسط چند خوک بدطینت دزدیده شده و باید با کمک تمامی بستگان خود که شامل انواع پرنده می‌شوند، برای آزاد کردن تخم‌مرغ‌های خود و از بین بردن این حیوانات بدجنس به آنها حمله کنند. کاربر هر اندازه که بتواند با تعداد کمتری پرتاب، خوک‌ها را از بین ببرد، دارای امتیاز بالاتر و در نتیجه ستاره‌های بیشتری مشاهده خواهد کرد که به ارتقای امتیاز و رتبه کمک بسزایی می‌کند. تا اینجا صرفا با یک بازی و سرگرمی مواجه هستیم.

چرا پرندگان خشمگین، محبوب هستند؟

به نظر می‌رسد یکی از دلایل محبوبیت این بازی رایانه‌ای، استفاده از عناصر جذاب و هیجانات کاذبی است که از این طریق به کودکان و نوجوانان الحاق می‌شود البته نباید از انصاف گذشت که این بازی در حین سادگی، طرفداران زیادی در بین خردسالان، نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد. در ظاهر وقتی این بازی را مشاهده می‌کنیم متوجه هیچ یک از اهداف نمی‌شود؛ چرا که بازی آنقدر جذاب است که حتی والدین هم فکر پشت این بازی را متوجه نمی‌شوند.

انگری‌بردز هر سه ماه یک‌بار به روز می‌شود!

پس از موفقیت کم‌نظیر این بازی، نسخه‌های دیگری از آن نیز تولید و عرضه شدند که با اتکاء به محیط جذاب و ریتم کمدی‌شان با موفقیت بیشتری روبرو شدند؛ به طوری که تخمین زده می‌شود مجموعاً بیش از یک میلیارد دفعه توسط کاربران دانلود شده‌اند. درواقع این بازی تقریبا هر سه ماه یکبار(فصل) با یک به‌روز‌رسانی جدید همراه‌ است. علاوه بر این نسخه‌های اختصاصی از این گیم به مناسبت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود.

این بازی به چند دسته تقسیم می‌شود: نسخه معمولی، rio (ریو)، seasons(فصول)، space (فضا) و star wars (جنگ ستارگان).

طرح‌های ضد اسلام و ایران در یک بازی به ظاهر ساده
این بازی‌ها جدا از اینکه گفته می‌شود، یک ابزار مناسب جاسوسی هستند؛ برای تخریب چهره اسلام و ایران اسلامی هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند به طوریکه در همین بازی انگری‌بردز شاهد آن بودیم که در نسخه angry birds space  یک مرحله وجود دارد که کاربر باید بنایی بسیار شبیه به برج میلاد را از بین ببرد، درواقع این بازی تنها یک بازی سرگرم‌کننده نیست.
در این بازی مرحله دیگری وجود دارد که مانند نقشه ایران طراحی شده است، کاربر مجبور است برای عبور از مرحله تمام موانع را از بین ببرد، یعنی این که با شوخی و سرگرمی به ایران حمله می‌کند و کاربر با عبور از این مرحله ایران را نابوده کرده است. این بازی علاوه بر توهین به ایران به تمام مسلمانان جهان نیز توهین می‌کند، زیرا در نسخه دیگری، بنایی مانند مساجد و مکان‌های مقدس وجود دارد که باید آنها را از بین برد. کاربر برای رسیدن به اهداف بازی باید بارها و بارها، مسجدی را خراب کند و همچنین خوک‌هایی که داخل مسجد ساکن هستند!!؟؟، باید از بین ببرد.

تبدیل بازی انگری‌بردز به پروژه سینمایی!

محبوبیت این بازی به حدی است که «میکائیل هد»، رئیس اجرایی شرکت سازنده این بازی در گفت‌وگو با مجله سرگرمی «ورایتی»، گفت که این شرکت و چندین شرکت هالیوودی در حال مذاکره هستند تا این بازی به یک داستان سینمایی بدل شود و البته «تریلر»، انیمیشن شبیه‌سازی شده سینمایی آن که خود شرکت فنلاندی آنرا تولید کرده است در یوتیوب بیش از ۵ میلیون بازدیدکننده داشته است.
این پایان اپیدمی چرندگان خشمگین نیست و خبر نخستین پارک بازی کودکان، الهام گرفته از بازی پرطرفدار انگری بردز در فنلاند، نشان‌دهنده محوبیت روزافزون این پرندگان بداخلاق است!

دسترسی به انگری بردز در آسان‌ترین شکل ممکن

اگر مروری بر بازی‌های خارجی در بازارهای داخلی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که نسخه‌های مختلف این بازی عرض اندام می‌کنند تا جایی که دیگر مشخص نیست کدام نسخه حاوی محتوای مناسب است و کدام نسخه غیرمجاز است. کارکرد این بازی به گونه‌ای است که بسیاری از کاربران وابسته آن شده‌اند.

بازی پرندگان خشمگین در نسخه‌های موبایلی توانسته‌اند دوباره برای دوستدارانش جذابیت بیافریند. این برنامه‌های موبایلی همچنین می‌توانند اطلاعات بسیار شخصی و حساس کاربران گوشی‌ها مانند رویکرد و تمایلات جنسی آنها را نیز ثبت و گزارش دهد.
اسناد محرمانه مربوط به دستگاه‌های امنیتی آمریکا نشان می‌دهند سازمان‌های جاسوسی این کشور از طریق برنامه‌های موبایل و از جمله بازی انگری بردز، اطلاعات مربوط به کاربران گوشی را جمع‌آوری می‌کنند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: برپایه اسناد محرمانه دولت آمریکا که توسط «ادوراد اسنودن» فاش شده است؛ آژانس امنیت ملی آمریکا و همتای انگلیسی‌اش(جی سی اچ کیو) در حال افزایش توانمندی‌های خود برای سوءاستفاده از نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند مانند بازی انگری بردز با هدف کسب اطلاعات ویژه کاربران هستند.

اسنودن یکی از پیمانکاران پروژه‌های اطلاعاتی امنیتی آمریکا بود که ضمن فاش کردن اسناد و گزارش‌های محرمانه دولت آمریکا از تلاش‌های این کشور برای جاسوسی در مناطق مختلف جهان و نقض حریم خصوصی افراد در داخل و خارج از آمریکا پرده برداشت.

بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند موبایل کاملاً نمی‌دانند چه میزان از اطلاعات شخصی‌شان فاش می‌شود. برخی دیگر از کاربران هم نمی‌دانند که همه اطلاعات شخصی آنها در اختیار آژانس‌های امنیتی قرار می‌گیرد. ده‌ها سند و گزارش سِری که در اختیار گاردین قرار گرفته جزئیات تلاش‌ها و اقدامات سازمان‌های امنیتی آمریکا و انگلیس برای کسب اطلاعات اقتصادی بازرگانی برای اهداف خاص خود را تشریح می‌کند.

نسخه موبایلی پرندگان خشمگین به نوعی بهانه‌ای برای کسب اطلاعات کاربران است. آنها به‌خوبی می‌دانند چه خوراکی را در اختیار کاربران داخلی قرار دهند و چگونه از شرایط موجود سوءاستفاده کنند.

بازی پرندگان خشمگین، بازی محبوب همه گروه‌های سنی است و توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در میان کاربرانش باز کند.

تخریب مسجد در انگری‌بردز!
در نسخه پیشین این بازی(angry birds space) در یکی از مراحل آن، گیمر مجبور است، به موانعی حمله کند که شباهت بسیاری به برج میلاد در تهران و همچنین نقشه کشور ایران دارد.
اما این پایان خصومت سازندگان این بازی نبود و این بار و در نسخه جدید این بازی (rovio mobile ltd ver: 2.2.0)، کاربر موظف است به تخریب موانعی که شباهت خاصی به مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان دارند، بپردازد. کاربر برای رسیدن به اهداف بازی باید بارها و بارها مسجدی را خراب کند.

کاربر به‌ویژه کودک و نوجوان زمانی که بیشترین ساعت را صرف این بازی می‌کند در ضمیرناخوداگاهش این مرحله از بازی شکل می‌گیرد. همه ما می‌دانیم که استکبار جهانی از مسجد و امکان معنوی مسلمانان به عنوان مراکزی برای نمایش اتحاد مسلمانان می‌ترسند. خداوند در سوره توبه، آیه 18 می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ مساجد خدا را تنها کسانى آباد می‌‏کنند که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و نماز برپا داشته و زکات داده و جز از خدا نترسیده‏‌اند پس امید است که اینان از راه‏یافتگان باشند.»

دشمن می‌داند که از کجا وارد شود و بتواند بر کاربران تأثیر خود را بگذارد و قطعا با به روز کردن نسخه‌های جدید پرندگان خشمگین و قرار دادن موضوعاتی همچون تخریب مساجد، کودکان و نوجوانان مسلمان را به نوعی عادت می‌دهد تا این موضوع در ضمیرناخوداگاه‌شان ثبت شود و در دوره زمانی خاص، علیه خود مسلمانان استفاده کند و دیگر کودکان جهان را از هم‌اکنون از اسلام می‌ترساند.

اعتراض ایران به سازندگان بازی پرندگان خشمگین در فضا
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی رسمی صنعت گیم ایران، با ارسال نامه ای به شرکت rovio اعتراض رسمی خود در ساختن بسته الحاقی بازی «پرندگان خشمگین در فضا» اعلام کرد.
در نسخه الحاقی که در ادامه بازی angry birds space وجود دارد، بازیگر در مراحلی باید ساختمان‌هایی را تخریب کند که ترکیب شکل و طراحی مراحل آن به نوعی کاملا شبیه به نقشه ایران، برج میلاد تهران و مساجد است.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با ارسال این نامه، ضمن اعتراض شدید به نحوه این طراحی در بازی، خواستار توضیح رسمی و شفاف شرکت سازنده بازی از این اقدام شده است.

نوشتن این نامه بیشتر شبیه یک امر تشریفاتی است تا دغدغه. باید این پرسش را از متولی بنیاد داشت که آیا بهتر نیست به جای این اقدامات تشریفاتی مانع از فروش این بازی غیرمجاز در بازار داخلی شویم!

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کوتاهی کرده است!

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بارها در مصاحبه‌هایش با رسانه‌ها اعلام کرده است که نظارت بر همه بازی‌ها بر عهده بنیاد است حال با این تفاسیر چرا این بنیاد که متولی نظارت بر بازی‌هاست، باید مهر تأیید این بازی را در سایتش زده باشد؟ ماجرا از این قرار است که برای تکمیل گزارش مراجعه‌ای به وب‌سایت رسمی بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای به نشانی www.ircg.ir و بخش صدور مجوزها داشتیم که در این مراجعه متوجه شدیم که بازی انگری‌بردز دقیقاً همان نسخه (angry birds space) که مجوز انتشار گرفته است و حتی شاهد رده‌بندی سنی بالای سه‌سال این باز هستیم.

همچنین با مراجعه به بخش شرکت‌های مجاز به پخش و توزیع بازی‌های رایانه‌ای در وب‌سایت بازی‌های رایانه‌ای و برداشتن آدرس اینترنتی دو مورد از شرکت‌ها برای نمونه متوجه آن شدیم که این نسخه بازی نه‌تنها از سوی بنیاد ملی غیرمجاز اعلام نشده بلکه توسط شرکت‌های مورد تأیید این نهاد حتی در بازار فروش پخش و توزیع نیز شده است. ما نیز به تهیه یک نسخه از این بازی با مجوز رسمی بنیاد ملی از یکی از شرکت‌های مورد تأیید آن مبادرت کردیم.

همچنین یکی از شرکت‌های مجاز که دقیقاً همین نسخه spaceانگری‌بردز را فروش و توزیع می‌کند، مؤسسه‌ای به نام مؤسسه گسترش دنیای نرم‌افزارسینا به نشانی lohegostaresh.ir است.

همچنین  شرکت عصر بازی پارس یکی از شرکت‌های مورد تأیید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است که این شرکت نسخه غیرمجاز بازی پرندگان خشمگین را در دسترس کاربران خود قرار داده است.

وقتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اسامی این شرکت‌ها را به عنوان شرکت‌های رسمی در سایت خود به رسمیت می‌شناسد دیگر چه توقعی می‌توان از شرکت‌های داخلی برای ترویج چنین بازی‌های غیرمجازی داشت. همچنین وقتی خودمان نسبت به داشته‌های فرهنگی بی‌توجه هستیم دیگر چه انتظاری می‌توان از دیگران داشت که به ما رحم کنند و تولیدات مناسبی را وارد بازار کنند.

برای این امر می‌توانیم، بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا شرکت سازنده هر روز نسخه‌های جدیدتری از پرندگان خشمگین را به بازار عرضه کند یا بیاییم مانع از هر نسخه از این بازی در دست کاربران شویم. چه نسخه یک و چه نسخه چهارم از بازی، هیچ فرقی نمی‌کند در تمامی این نسخه‌ها چه پنهان و چه آشکار، اهداف دشمن در پشت پرده آن موجود است.


  • سامانه تبلیغی منبرنگار
    نظر از: سامانه تبلیغی منبرنگار
    1392/11/16 @ 11:19:08 ب.ظ

    سامانه تبلیغی منبرنگار [بازدید کننده]

    سلام علیکم،
    سامانه تبلیغی منبرنگار به مناسبت دهه فجر در جهت میزبانی از فیش های تبلیغی مبلّغین گرامی به طور ویژه ثبت نام می نماید.
    لطفا در صورت امکان اطّلاع رسانی شود.
    سامانه منبرنگار
    www.menbarnegar.ir

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.