کتابی مفید برای مشتاقان سیر و سلوک

پیوند: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=262956


سیر و سلوک و قدم گذاشتن در راه حق و اطمینان از درستی راه ، دغدغه بسیاری از ما در زندگیمان است، در این مسیر که گفته اند :«ظلمات است بترس از خطر گمراهی» بهترین راه شناخت و آگاهی است ، که این شناخت به مثابه یک چراغ است تا پیش پایمان را ببینیم و به دره هلاکت نیفتیم.


سلوک

از قضای روزگار این عطش در این دنیای ماشینی و انسان مبتلا به مرض روزمرگی چنان زیاد است که ساز و دهل ها برایش کوک کرده اند و نغمه سرایی ها می کنند تا بازار خود داغ ساخته و هوش از دل افراد معرفت جو بربایند.

بازار مرید و مرادی و استادی و مرشدی داغ داغ است و جویندگان در این مسیر ، نوپا و در معرض خطرند.

اگر کسی از ما دغدغه سیر و سلوک دارد و هوای کمال ، بهتر است که قبل از هر قدمی مقصدی را که جویای آنیم بشناسیم ، خودمان و توانمندی هایمان را در نظر بگیریم، از رفتگان این راه آدرس هایی بپرسیم و سپس راهی شویم.

اگر شما عزیزان پاکدل از آن دسته کسانی هستید که با اندیشه و آگاهی و فکر قصد قدم گذاشتن در این راه نورانی را دارید ، برای شما یک پیشنهاد عالی داریم ، کتابی برای آشنایی شما عزیزان با سیر و سلوک آن هم بر طبق مبانی مکتب نورانی تشیع .

کتاب ” سیر و سلوک ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه ” اثر آیت الله شیخ علی رضائی تهرانی كتاب بسیار موفّقی است. ایشان از تلامذه ی اولیه ی عارف بزرگ مرحوم آیت الله علامه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) هستند و مورد وثوق می باشند .

ایشان در ابتدای كتاب آورده اند : « تقدیم به استادم ؛ عارف كامل سیّدالطائفتین حضرت علّامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدّس سرّه »

اگر کسی از ما دغدغه سیر و سلوک دارد و هوای کمال ، بهتر است که قبل از هر قدمی مقصدی را که جویای آنیم بشناسیم ، خودمان و توانمندی هایمان را در نظر بگیریم، از رفتگان این راه آدرس هایی بپرسیم و سپس راهی شویم.

همینطور در بخش چند تذكر آورده اند : « در تمام این كتاب ، مقصودم از استاد ، بدون پسوند ، فقیه عارف ، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی است . من ایشان را انسان كامل می دانستم و مدت پانزده سال به ایشان ارادت می ورزیدم . زندگی نامه ی ایشان در كتاب های آیت نور و نورمجرد آمده است .

این كتاب در یک پیش گفتار و چهار بخش كه شامل بیست و دو فصل می باشد تدوین شده است كه بدین ترتیب می باشند : پیش گفتار: خاستگاه عرفان – بیدارسازی فطرت آدمی – حكمت تفاوت ادیان – خاستگاه عرفان اسلامی –توضیح معانی واژه عرفان – عرفان نظری، عرفان عملی-تفاوتهای عرفان نظری بافلسفه-تفاوتهای دوشیوه ی تربیتی عرفان عملی واخلاق-وحدت شخصی وجود واثبات آن-بررسی اجمالی كتب الطریق الی الله،بحرالمعارف،تذكرة المتقین،رساله زاد السالک،رساله لقاءالله – ویژگی های كتابی جامع در عرفان عملی

فصل اول :  آگاهی های مقدماتی (1. چشم انداز سفر 2. ماهیت سفر 3.ضرورت سفر 4.موانع شروع سفر 5.سفارشهای پیش ازسفر 6 .تعداد سفر 7.مدت سفر)

فصل دوم : لوازم سفر ( 8. مسافر سفر 9.همراهان سفر 10.مركب سفر 11.راهنمای سفر 12.زادوتوشه سفر)

فصل سوم :  مقاطع سفر (13.مبدأ سفر 14.منازل سفر 15.مقصدسفر 16.كریوه ها وگردنه های سفر 17.راه میان بر سفر)

فصل چهارم : آگاهی های تكمیلی (18.راه های انحرافی ومشابه سفر 19.رهزنان سفر 20.آفات سفر 21.سبك بالی درسفر 22.زبان سفر)

كه هر كدام از این فصول به مطالب متنوع و جذاب مختلفی تقسیم می شوند . بنده به همه ی دوستان توصیه می كنم كه این كتاب را در اسرع وقت تهیه و مطالعه نمایند.

در بین مطلب گفته شده هم گاهاً تذكراتی توسط مۆلف آورده شده كه جهت روشنگری بیشتر می باشد . همینطور حكایاتی از عرفای معاصر مثل مرحوم علامه طهرانی و آیت الله انصاری همدانی و … ذكر شده است .

كتاب ” سیروسلوک ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه ” اثر استاد معظّم آیت الله علی رضائی تهرانی توسط انتشارات مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به چاپ رسیده و قیمت پشت جلد آن 24000 تومان می باشد .

  • 5 stars
    سیف الله
    نظر از: سیف الله
    1392/10/06 @ 12:19:08 ق.ظ

    سیف الله [بازدید کننده]

    با سلام
    میخواستم بدونم این کتاب برای دانلود در دسترس هست ؟اگر هست لینکش رو بفرمائید .
    ممنون .

  • 4 stars
    نظر از: عبدالعظیم حسنی (ع)
    1392/09/01 @ 08:14:16 ب.ظ

    عبدالعظیم حسنی (ع) [عضو] 

    سلام دوست عزیز
    ممنون از اینکه این منبع اطلاعاتی و مطالعاتی خوب رو با ما به اشتراک گذاشتید …
    مارو دعا بفرمایید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.