گزارش برگزاری کارگاه روش تحقیق در منابع الکترونیکی و مهارت افزائی استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو

گزارش برگزاری کارگاه  روش تحقیق در منابع الکترونیکی و مهارت افزائی استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو

مدرسه علمیه زهرا ی مرضیه سلام الله علیها اصفهان اقدام به برگزاری کارگاه  روش تحقیق در منابع الکترونیکی و مهارت افزائی استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو نمود.

این کارگاه که با حضور استاد  احمد خیری رئیس اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در تاریخ 23 آبان ماه 97 به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد با استقبال خوب طلاب مواجه شد.

آقای خیری در ابتدای صحبتهایشان با اشاره به اینکه عصر حاضر، عصر گسترش سریع علوم و انفجار اطلاعات است از این رو دست یابی سریع به اطلاعات فشرده امری ضروری می نماید که باید از زیاده گویی و صرف وقت زیاد دریافتن مطالب جلوگیری کرد. و ادامه داد که هر پژوهشی سه بخش دارد ابتدا جمع آوری اطلاعات و بازیابی منبع دوم تحلیل داده ها و سوم استدلال که بخش اول فقط در این کارگاه مورد بررسی و توضیح قرار خواهد گرفت.

 وی افزود : در حال حاضر به جای آنکه از مقالات مفصل و عبارات و واژه های مرکب و طولانی استفاده شود روش هایی از قبیل استفاده از چکیده نویسی و اطلاعات گزیده به کار گرفته می شود که محققان ضمن آنکه از تازه ترین اطلاعات با خبر می شوند در وقت آنها صرفه جویی شده و به راحتی می توانند به مطالب علمی مورد نظر خود دست یابند.

وی خاطر نشان کرد:  اصطلاح نامهThesaurus (تزاروس) بهترین راه برای دریافت اطلاعات و تنظیم مناسب آنها است به ویژه اگر این اطلاعات انبوه به رایانه سپرده شود و از ساختار منظم اصطلاح نامه (که با منطق کامپیوتری هم خوانی دارد) استفاده شود، سرعت و دقت ماشین را چند برابر کرده و از ریزش و یا کاهش اطلاعات مطلوب پیش گیری شده و پژوهش گران سریعتر و بهتر به اطلاعات مورد نیاز خود دست خواهند یافت. با توجه به گستردگی علوم اسلامی، ضرورت تدوین اصطلاح نامه در حوزه های مختلف علوم اسلامی یک امر مشهود بود که مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی «پژوهشگاه» وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این مسیر نخستین قدم را پیش نهاد و تدوین این پروژه بزرگ را پذیرفت. هم اکنون اصطلاح نامه های علوم قرآنی، فلسفه اسلامی و اصول فقه به پایان رسیده که در دسترس پژوهش گران می باشد و اصطلاح نامه های کلام اسلامی، منطق، علوم حدیث، اخلاق اسلامی و فقه هم در حال تدوین است که به زودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. به منظور پشتیبانی از اصطلاح نامه ها در تمامی 8 شاخه اطلاعات کوتاه و مفید فراهم شده که زمینه تدوین فرهنگ نامه را فراهم خواهد نمود.

در پایان به شرکت کنندگان در این کارگاه گواهی نامه پایان دوره اهدا خواهد شد.

 

گزارش برگزاری کارگاه  روش تحقیق در منابع الکترونیکی و مهارت افزائی استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجو
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.