گزارش کارگاه تخصصی مهارتهای زندگی در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

گزارش کارگاه تخصصی مهارتهای زندگی در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها

دومین جلسه از سلسله جلسات كارگاه تخصصي مهارتهاي زندگي براي مبلغان و دانش آموختگان با حضور حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا محمد تقيان كارشناس خانواده در مدرسه علميه زهرا ی مرضيه (س) در تاریخ 98/9/3  برگزار گردید.

استاد در ابتدا با اشاره به جلسه قبل ارتباط با خود را شامل سه محور دانست: 1-شناخت خود 2- مراقبت از خود 3- کنترل

و به توضیح محور دوم پرداخت.

وی اظهار داشت به همان میزان که انسانها در مقابل دیگران مسئول هستند در مقابل خود نیز مسئولیت دارند. هر فرد مسئول سلامتی روح خود (جلوگیری از افسردگی، اضطراب، تشویش) می باشد.شرایط بیرونی مانند همسر ناسازگار، فرزندان ناخلف، همسایه ی بد، وضعیت اقتصادی و… نباید در سلامت روان تأثیر داشته باشد.

این کارشناس مشاوره راه رسیدن به این نوع سلامت را دل بریدن از مردم و بزرگی روح دانست. وی در توضیح این مطلب با اشاره به روایت : الراحه فی الیأس (راحتی در ناامید شدن از مردم است). و همچنین اَلتَّقَرُّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِمَسأَلَتِه وَ اِلَي النّاسِ بِتَركِها(تقرّب به خدا ، به درخواست كردن از او وابسته است و تقرّب به مردم، به اين است که ازمردم درخواستي نكند.) بیان کرد: در خوب بودن نباید شرطی بود در این صورت می توان به آرامش رسید.

وی با بیان آیه أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ. مودت را محبت دو طرفه دانست ولی رحمت را یکطرفه و انجام وظیفه در مقابل کسی که به وظایف خود عمل نمی کند دانست.

این مشاور مذهبی درادامه محور سوم ارتباط را توضیح داد: و بیان داشت که کنترل در مرحله اول افکار است و افکار باعث هیجان و هیجان باعث رفتار می شود. انسانها مستعمره افکار خود هستند و از مشکلات در کنترل افکار شخصی سازی و ذهن خوانی است. که شخصی سازی یعنی همه اعمال و صحبتهای اطرافیان را به خود نسبت دهد و این دو مسئله باعث اضطراب می شود.

حاج آقا تقیان با اشاره به آیه ی شریفه أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِه (خداوند میان انسان و قلب او واسطه است) بیان داشت که هر ذهن خوانی که انسان بکند و خود را به سختی بیاندازد بدون نظر خداوند در قلب دیگران مؤثر واقع نمی شود.پس هر کس بایستی وظیفه خود را بدون چشم داشت انجام دهد و نتیجه را به خداوند واگذار نماید.

وی در پایان به توضیح  مبحث همدلی پرداخت و گفت همدلی یعنی دیدن رنج دیگران. با همدلی هشتاد درصد مشکل طرف مقابل حل می شود. امیر المومنین در نامه 31 نهج البلاغه فرمودند :یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ (ای پسرم خودت را ميان خويشتن و ديگران ميزان در نظر آور)

در پایان استاد بیان کرد در همدلی چند چیز نیست: 1-سرکوفت زدن 2- سرزنش کردن 3- حل مسئله  4- قضاوت 5- برچسب زدن وهمدلی فقط از دید او نگاه کردن است.

گزارش کارگاه تخصصی مهارتهای زندگی در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها
گزارش کارگاه تخصصی مهارتهای زندگی در مدرسه زهرای مرضیه سلام الله علیها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.