22 شهریور درگذشت خواجه عبد الله انصاری

عبدالله بن ابی‌منصور انصارى هروى‏ با کنیه ابواسماعیل در میان عموم مردم، به خواجه عبدالله انصاری شهرت دارد. خواجه عبدالله که به «شیخ الاسلام» نیز معروف است؛‌از نوادگان ابو ایوب انصاری ، صحابه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بود .
خواجه عبدالله انصاری در سال 396 هجری و به قولی 395 هجری در افغانستان امروزی که در آن زمان، بخشی از ایران بود، متولد شد .
این عالِم اسلامی از صوفیان بزرگ زمان خود بود و در عبادات و مناجات، بسیار تلاش می‌کرد .
از آثار او چنین بر می‌آید که در علوم مختلف دینی، متبحّر و صاحب‌نظر بود و برخلاف بسیاری از صوفیان، در حدیث نیز دارای معلومات بسیار و حتی صاحب‌نظر بوده است .
خواجه عبدالله، عالم در ادبیات فارسی، عربی و شعر بود. حتی از ایشان نقل شده است که شش هزار شعر در حافظه داشته است . مذهب وی حنبلی بود و مردم را نیز به این مذهب توصیه می‌کرد وی کتابی هم در سیره احمد بن حنبل به نگارش در آورده است .
خواجه عبدالله ملاحظه هیچ حاکم و پادشاهی را نمی‌کرد و با صراحت و جدّیّت با منکرات آنها،‌ برخورد می‌کرد. این عمل او موجب دشمنی‌های بسیار با او شد که حتی چندین مرتبه، دشمنانش قصد جان او را کردند .
در نهایت خواجه عبدالله انصاری در سال 481 هجری در شهر هرات درگذشت.

از رسائل منثور او که به نثر مسجّع نوشته است مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین ، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رسالهٔ دل و جان، رسالهٔ واردات و الهی‌نامه را می‌توان نام برد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.