آشنايي با سورة بلد

اين سوره در مكه نازل شده وداراي 20 آيه است.
سورة بلد در عين كوتاهي حقايق بزرگي را دربر دارد.در قسمت اول سوره بعد از ذكر سوگندهاي پرمعنائي اشاره به اين حقيقت شده كه زندگي انسان در عالم دنيا همواره توأم با رنج ومشقت است ، تا از يكسو خود را براي رفتن به جنگ مشكلات آماده سازد واز سوي ديگر انتظار آرامش وآسودگي مطلق رادر اين جهان از سر بيرون كند.
در بخش ديگري از اين سوره قسمتي از مهمترين نعمتهاي الهي را برانسان مي شمرد وسپس به ناسپاسي او در مقابل اين نعمتها اشاره مي كند.
و در آخرين بخش مردم را به دو گروه «اَصْحَابُ الْمَيْمَنَه» و «اَصْحَابُ الْمَشْئَمَه» تقسيم كرده وگوشه اي از صفات اعمال گروه اول (مؤمنان صالح)وسپس سرنوشت آنها را بيان مي كند و بعد به نقطه مقابل آنها يعني كافران و مجرمان و سرنوشت آنها مي پردازد.

رسول گرامي اسلام(ص) فرمود: كسي كه سوره بلد را بخواند خداوند متعال او را از خشم خود در قيامت در امان مي دارد.
در اين سوره اشاره به نعمت چشم وزبان وهدايت آنهاشده است. پيامبركرم(ص)فرمود: خداوند به فرزندان آدم مي گويد : اي فرزندآدم ؛ اگر زبانت خواست تو را وادار به حرام كند من دو لب را براي جلو گيري از آن در اختيار تو قرار داده ام،لب رافروبند. واگر چشمت بخواهد تو را به سوي حرام ببرد من پلكها را در اختيار تو قرار داده ام، آنها را فروبند.
همچنين در اين سوره اشاره به گردنة صعب العبور مي كند .به دنبال همة ذكر نعمتهاي بزرگي كه در اين سوره آمده است بندگان ناسپاس را مورد ملامت وسرزنش قرار مي دهد كه چگونه با داشتن آن همه وسائل سعادت راه نجات را نپيموده اند.به راستي كه گذشتن از اين گردنه با توجه به علاقه شديدي كه غالب مردم به مال وثروت و…دارند كار آساني نيست.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.